Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞİTME KAYIPLI BİREY VE AİLELERİNE YAKLAŞIM | ODY2115027 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Çarşamba 19:30-20:15 Çarşamba 20:30-21:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Caner YATMAZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Eda ÇEVİK, Aylin BAKIRCI, Öğr.Gör. Seher YILMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İşitme kayıplı bireylere ve ailelerine yönelik eğitim ve sosyal hizmet konularında bir farkındalık oluşturmak ve bu kişilere yaklaşım prensiplerinin öğrenilmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Engelliliğe İlişkin Temel Kavramlar, Engelliliğin Nedenleri, Engel Türleri,Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar,Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri,Engellilik ve Toplum, Engellilere Yönelik Toplumsal Tutumlar,Engel Türleri,İşitme Kayıplı Bireye Yaklaşım, Tutum ve Davranışlar, Metot ve Teknikler,İşitme Kayıplı Çocuğa Sahip Aileye Yaklaşım Prensipleri,Engelli Hakları,İşitme Kayıplı Birey Ve Ailesinin Hakları,Engelli Bireylerin Sorun ve Gereksinimleri,Engelliliğe İlişkin Ulusal ve Uluslararası Mevzuat,Türkiye'de Engelli Bireyler İçin Eğitim Hizmetleri ve Sosyal Hizmetler,Türkiye'de İşitme Kayıplı Bireylere Yönelik Verilen Eğitim Hizmetleri,Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Yardım ve Hizmetler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Engelliliğe ilişkin temel kavramları tanımlar. | 16, 9 | A |
Engelliliğin ailedeki ve toplumdaki etkilerini tanımlar. | 16, 9 | A |
İşitme kaybının bireyde oluşturduğu olumsuz etkileri ifade eder. | 16, 9 | A |
İşitme kayıplı çocuğa sahip ailelerin psikolojik durumlarını ve özelliklerini tanımlar. | 16, 9 | A |
Engelli hakları ile engelli bireylerin sorun ve gereksinimlerini tanımlar. | 16, 9 | A |
İşitme kayıplı bireye ve ailesine yaklaşım prensiplerini ifade eder. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Engelliliğe İlişkin Temel Kavramlar, Engelliliğin Nedenleri, Engel Türleri | Ön hazırlık yok |
2 | Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Engellilik ve Toplum, Engellilere Yönelik Toplumsal Tutumlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Engel Türleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | İşitme Kayıplı Bireye Yaklaşım, Tutum ve Davranışlar, Metot ve Teknikler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | İşitme Kayıplı Çocuğa Sahip Aileye Yaklaşım Prensipleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Engelli Hakları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | İşitme Kayıplı Birey Ve Ailesinin Hakları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Engelli Bireylerin Sorun ve Gereksinimleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Engelliliğe İlişkin Ulusal ve Uluslararası Mevzuat | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Türkiye'de Engelli Bireyler İçin Eğitim Hizmetleri ve Sosyal Hizmetler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Türkiye'de İşitme Kayıplı Bireylere Yönelik Verilen Eğitim Hizmetleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Yardım ve Hizmetler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint sunumları ve word dosyaları |
Nazlı,S.(2007) Aile Danışmanlığı,Anı Yayıncılık,Ankara Özel Eğitimde Aile Eğitimi ve Rehberliği(Edit.Atilla Cavkaytar) Maya Akademi Yayıncılık,Ankara Metin,N.(2012),Özel Gereksinimli Çocuğun Aileye Katılımı,(Edit:N.Metin) Maya Akademi Yayıncılık,Ankara |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Odyometri ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | İşitme ve denge yakınmalı hastalarla ilgili olarak etik ilke ve kurallarını bilir. | X | |||||
3 | İşitme ve dengeyi değerlendirmek için kullanılan temel objektif ve subjektif testleri uygulayabilir. | ||||||
4 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
5 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
6 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
7 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | X | |||||
8 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | ||||||
9 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 70 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(70/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞİTME KAYIPLI BİREY VE AİLELERİNE YAKLAŞIM | ODY2115027 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Çarşamba 19:30-20:15 Çarşamba 20:30-21:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Caner YATMAZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Eda ÇEVİK, Aylin BAKIRCI, Öğr.Gör. Seher YILMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İşitme kayıplı bireylere ve ailelerine yönelik eğitim ve sosyal hizmet konularında bir farkındalık oluşturmak ve bu kişilere yaklaşım prensiplerinin öğrenilmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Engelliliğe İlişkin Temel Kavramlar, Engelliliğin Nedenleri, Engel Türleri,Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar,Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri,Engellilik ve Toplum, Engellilere Yönelik Toplumsal Tutumlar,Engel Türleri,İşitme Kayıplı Bireye Yaklaşım, Tutum ve Davranışlar, Metot ve Teknikler,İşitme Kayıplı Çocuğa Sahip Aileye Yaklaşım Prensipleri,Engelli Hakları,İşitme Kayıplı Birey Ve Ailesinin Hakları,Engelli Bireylerin Sorun ve Gereksinimleri,Engelliliğe İlişkin Ulusal ve Uluslararası Mevzuat,Türkiye'de Engelli Bireyler İçin Eğitim Hizmetleri ve Sosyal Hizmetler,Türkiye'de İşitme Kayıplı Bireylere Yönelik Verilen Eğitim Hizmetleri,Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Yardım ve Hizmetler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Engelliliğe ilişkin temel kavramları tanımlar. | 16, 9 | A |
Engelliliğin ailedeki ve toplumdaki etkilerini tanımlar. | 16, 9 | A |
İşitme kaybının bireyde oluşturduğu olumsuz etkileri ifade eder. | 16, 9 | A |
İşitme kayıplı çocuğa sahip ailelerin psikolojik durumlarını ve özelliklerini tanımlar. | 16, 9 | A |
Engelli hakları ile engelli bireylerin sorun ve gereksinimlerini tanımlar. | 16, 9 | A |
İşitme kayıplı bireye ve ailesine yaklaşım prensiplerini ifade eder. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Engelliliğe İlişkin Temel Kavramlar, Engelliliğin Nedenleri, Engel Türleri | Ön hazırlık yok |
2 | Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Engellilik ve Toplum, Engellilere Yönelik Toplumsal Tutumlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Engel Türleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | İşitme Kayıplı Bireye Yaklaşım, Tutum ve Davranışlar, Metot ve Teknikler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | İşitme Kayıplı Çocuğa Sahip Aileye Yaklaşım Prensipleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Engelli Hakları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | İşitme Kayıplı Birey Ve Ailesinin Hakları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Engelli Bireylerin Sorun ve Gereksinimleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Engelliliğe İlişkin Ulusal ve Uluslararası Mevzuat | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Türkiye'de Engelli Bireyler İçin Eğitim Hizmetleri ve Sosyal Hizmetler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Türkiye'de İşitme Kayıplı Bireylere Yönelik Verilen Eğitim Hizmetleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Yardım ve Hizmetler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint sunumları ve word dosyaları |
Nazlı,S.(2007) Aile Danışmanlığı,Anı Yayıncılık,Ankara Özel Eğitimde Aile Eğitimi ve Rehberliği(Edit.Atilla Cavkaytar) Maya Akademi Yayıncılık,Ankara Metin,N.(2012),Özel Gereksinimli Çocuğun Aileye Katılımı,(Edit:N.Metin) Maya Akademi Yayıncılık,Ankara |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Odyometri ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | İşitme ve denge yakınmalı hastalarla ilgili olarak etik ilke ve kurallarını bilir. | X | |||||
3 | İşitme ve dengeyi değerlendirmek için kullanılan temel objektif ve subjektif testleri uygulayabilir. | ||||||
4 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
5 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
6 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
7 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | X | |||||
8 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | ||||||
9 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |