Eczane pratiğindeki temel bilgileri, reçete ve reçete kavramı, reçeteyle ilgili bilgileri, farklı ilaç şekillerini, ilaçların hazırlanmasından kullanıma sunulmasına kadarki aşamaları hakkında öğrencileri bilgilendirmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders; 1. İlacın tanımı ve tarihçesi,2. Laboratuarda çalışma kuralları, iyi laboratuar ve üretim uygulamaları,3. İlaç hazırlanmasındaki temel işlemler,4. Eczane pratiğinde temel bilgiler,5. Sıvı dozaj şekilleri,6. Sıvı dozaj şekilleri,7. Sterilizasyon ve Farmasötik Su,8. İlaçların ambalajlanması, etiketlenmesi ve saklama koşulları,9. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri I,10. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri II,11. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri III,12. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri IV,13. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri V,14. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri VI; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Eczane pratiğindeki temel bilgileri açıklar.
16, 9
A
1.1. Eczanede kendi yetki ve sorumluluklarının neler olduğunu listeler.
16, 9
A
1.2. Görevlerini eczanede çalışma prensiplerine uygun özetler.
10, 16, 9
A
2. Reçete ve reçete kısımlarını açıklar.
10, 12, 9
A
2.1. Reçete hazırlanırken dikkat edilecek hususları özetler.
10, 16, 9
A
2.2. Eczanede bulunan özel defterleri tanır.
10, 12, 9
A
3. Farklı dozaj şekillerini tanır.
10, 16, 9
D
4. İlaçların ambalaj ve saklanma koşullarını açıklar.
16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
1. İlacın tanımı ve tarihçesi
2
2. Laboratuarda çalışma kuralları, iyi laboratuar ve üretim uygulamaları
3
3. İlaç hazırlanmasındaki temel işlemler
4
4. Eczane pratiğinde temel bilgiler
5
5. Sıvı dozaj şekilleri
6
6. Sıvı dozaj şekilleri
7
7. Sterilizasyon ve Farmasötik Su
8
8. İlaçların ambalajlanması, etiketlenmesi ve saklama koşulları
9
9. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri I
10
10. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri II
11
11. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri III
12
12. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri IV
13
13. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri V
14
14. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri VI
Kaynak
Ders notu derste öğrencilere verilecektir.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
X
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
5
1
5
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
30
30
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
50
50
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
127
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(127/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
İLAÇ ŞEKİLLERİ VE UYGULAMALARI I
-
Güz Dönemi
1+2
2
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Muhammet Davut ARPA
Dersi Verenler
Doç.Dr. Muhammet Davut ARPA
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Eczane pratiğindeki temel bilgileri, reçete ve reçete kavramı, reçeteyle ilgili bilgileri, farklı ilaç şekillerini, ilaçların hazırlanmasından kullanıma sunulmasına kadarki aşamaları hakkında öğrencileri bilgilendirmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders; 1. İlacın tanımı ve tarihçesi,2. Laboratuarda çalışma kuralları, iyi laboratuar ve üretim uygulamaları,3. İlaç hazırlanmasındaki temel işlemler,4. Eczane pratiğinde temel bilgiler,5. Sıvı dozaj şekilleri,6. Sıvı dozaj şekilleri,7. Sterilizasyon ve Farmasötik Su,8. İlaçların ambalajlanması, etiketlenmesi ve saklama koşulları,9. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri I,10. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri II,11. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri III,12. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri IV,13. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri V,14. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri VI; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Eczane pratiğindeki temel bilgileri açıklar.
16, 9
A
1.1. Eczanede kendi yetki ve sorumluluklarının neler olduğunu listeler.
16, 9
A
1.2. Görevlerini eczanede çalışma prensiplerine uygun özetler.
10, 16, 9
A
2. Reçete ve reçete kısımlarını açıklar.
10, 12, 9
A
2.1. Reçete hazırlanırken dikkat edilecek hususları özetler.
10, 16, 9
A
2.2. Eczanede bulunan özel defterleri tanır.
10, 12, 9
A
3. Farklı dozaj şekillerini tanır.
10, 16, 9
D
4. İlaçların ambalaj ve saklanma koşullarını açıklar.
16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
1. İlacın tanımı ve tarihçesi
2
2. Laboratuarda çalışma kuralları, iyi laboratuar ve üretim uygulamaları
3
3. İlaç hazırlanmasındaki temel işlemler
4
4. Eczane pratiğinde temel bilgiler
5
5. Sıvı dozaj şekilleri
6
6. Sıvı dozaj şekilleri
7
7. Sterilizasyon ve Farmasötik Su
8
8. İlaçların ambalajlanması, etiketlenmesi ve saklama koşulları
9
9. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri I
10
10. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri II
11
11. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri III
12
12. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri IV
13
13. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri V
14
14. Sıvı dozaj şekillerinin hazırlanması ve kontrolleri VI
Kaynak
Ders notu derste öğrencilere verilecektir.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
X
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.