Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
HASTA BAKIM İLKELERİ | DYL1115022 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı | Çarşamba 12:00-12:45 Çarşamba 12:45-13:30 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Selda SELİMOĞLU NAMOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kübra TAŞDELEN TUTAR, Öğr.Gör. Hafize CAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin hemodiyaliz uygulaması hakkında bilgi ve becerilerinin arttırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Hasta bakımında temel kavramlar,2. Hastalık ve hasta kavramları,3. Hasta ve çalışan güvenliğinde temel yaklaşımlar,4. iletişim ,5. hastane enfeksiyonları bireysel hijyen ve bakım,6.izolasyon-asepsi-antisepsi-sterilizasyon-dezenfeksiyon,7.Hayati belirtiler ateş-nabız-arteriyal tansiyon solunum ve vital bulguların takıbı,8. kan şekerinin tanımı,ölçümü ve şeker hastalıkları,9.Sıcak soğuk uygulamalar,10. Dekübit. yatak bası yarası oluşumu ve tedavisi,11. Ağrı ve ağrı tanılaması,12. operasyon öncesi ve sonrası bakım,13. Hasta seçim kriterleri ve diyaliz yeterliliği,14. ölüm ve terminal dönem hasta bakımı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hemodiyaliz uygulamasını gerektiren durumları sıralayabilecektir. | 12, 9 | A |
Hemodiyaliz tedavi yöntemini açıklar. | 16, 9 | A |
Hemodiyaliz hastalarının klinik değerlendirmelerini bilir. | 16, 9 | A |
Hemodiyaliz gerekliliğini tartışır.kullanılan ekipmanlarını bilir.makine hazırlığı yapar. | 16, 9 | A |
Hemodiyaliz uygulanması ve takibine ilişkin uygulama adımlarını tanımlayabilecektir. | 16, 9 | A |
Hemodiyaliz öncesi hastayı fiziksel ve psikolojik olarak hazırlama basamaklarını sıralar. | | A |
Hemodiyaliz sırasında hasta takibinde önemli noktaları belirler. | 16, 9 | A |
Hemodiyaliz işlemini sonlandırılması basamaklarını açıklar. | 16, 9 | A |
Diyaliz hastasında karşılaşılabilecek komplikasyonları ve bu komplikasyonların belirtilerini açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
Hemodiyaliz komplikasyonları tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Hemodiyaliz kopmlikasyonu belirti ve bulgularını sıralar. | 16, 9 | A |
Komplikasyonların yönetimini açıklar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | 1. Hasta bakımında temel kavramlar | |
2 | 2. Hastalık ve hasta kavramları | |
3 | 3. Hasta ve çalışan güvenliğinde temel yaklaşımlar | |
4 | 4. iletişim | |
5 | 5. hastane enfeksiyonları bireysel hijyen ve bakım | |
6 | 6.izolasyon-asepsi-antisepsi-sterilizasyon-dezenfeksiyon | |
7 | 7.Hayati belirtiler ateş-nabız-arteriyal tansiyon solunum ve vital bulguların takıbı | |
8 | 8. kan şekerinin tanımı,ölçümü ve şeker hastalıkları | |
9 | 9.Sıcak soğuk uygulamalar | |
10 | 10. Dekübit. yatak bası yarası oluşumu ve tedavisi | |
11 | 11. Ağrı ve ağrı tanılaması | |
12 | 12. operasyon öncesi ve sonrası bakım | |
13 | 13. Hasta seçim kriterleri ve diyaliz yeterliliği | |
14 | 14. ölüm ve terminal dönem hasta bakımı | |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları |
-Karadakovan A, Eti Aslan F, Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, Nobel Kitabevi, 2009
-Lewis S.H., Heitkemper H.M, Dirksen S.R., MEdical-Surgical Nursing, Mosby Year Book, St.Lois, 2004
-Akpolat, T, Ulaş C., Hemodiyaliz Hemşiresi El Kitabı, 1999.diyaliz prensipleri ve uygulaması.William.L.Henrich.3.baskı 2006 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | X | | |
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | X | | | |
3 | Diyaliz alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | | | X | | |
4 | Diyaliz alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | | | | X | |
5 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | | | X | | |
6 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | | | | | |
7 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | | | X | | |
8 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | | | X | | |
9 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | | | | X | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 9 | 9 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 11 | 11 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 48 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(48/30) | 2 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
HASTA BAKIM İLKELERİ | DYL1115022 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı | Çarşamba 12:00-12:45 Çarşamba 12:45-13:30 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Selda SELİMOĞLU NAMOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kübra TAŞDELEN TUTAR, Öğr.Gör. Hafize CAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin hemodiyaliz uygulaması hakkında bilgi ve becerilerinin arttırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Hasta bakımında temel kavramlar,2. Hastalık ve hasta kavramları,3. Hasta ve çalışan güvenliğinde temel yaklaşımlar,4. iletişim ,5. hastane enfeksiyonları bireysel hijyen ve bakım,6.izolasyon-asepsi-antisepsi-sterilizasyon-dezenfeksiyon,7.Hayati belirtiler ateş-nabız-arteriyal tansiyon solunum ve vital bulguların takıbı,8. kan şekerinin tanımı,ölçümü ve şeker hastalıkları,9.Sıcak soğuk uygulamalar,10. Dekübit. yatak bası yarası oluşumu ve tedavisi,11. Ağrı ve ağrı tanılaması,12. operasyon öncesi ve sonrası bakım,13. Hasta seçim kriterleri ve diyaliz yeterliliği,14. ölüm ve terminal dönem hasta bakımı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hemodiyaliz uygulamasını gerektiren durumları sıralayabilecektir. | 12, 9 | A |
Hemodiyaliz tedavi yöntemini açıklar. | 16, 9 | A |
Hemodiyaliz hastalarının klinik değerlendirmelerini bilir. | 16, 9 | A |
Hemodiyaliz gerekliliğini tartışır.kullanılan ekipmanlarını bilir.makine hazırlığı yapar. | 16, 9 | A |
Hemodiyaliz uygulanması ve takibine ilişkin uygulama adımlarını tanımlayabilecektir. | 16, 9 | A |
Hemodiyaliz öncesi hastayı fiziksel ve psikolojik olarak hazırlama basamaklarını sıralar. | | A |
Hemodiyaliz sırasında hasta takibinde önemli noktaları belirler. | 16, 9 | A |
Hemodiyaliz işlemini sonlandırılması basamaklarını açıklar. | 16, 9 | A |
Diyaliz hastasında karşılaşılabilecek komplikasyonları ve bu komplikasyonların belirtilerini açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
Hemodiyaliz komplikasyonları tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Hemodiyaliz kopmlikasyonu belirti ve bulgularını sıralar. | 16, 9 | A |
Komplikasyonların yönetimini açıklar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | 1. Hasta bakımında temel kavramlar | |
2 | 2. Hastalık ve hasta kavramları | |
3 | 3. Hasta ve çalışan güvenliğinde temel yaklaşımlar | |
4 | 4. iletişim | |
5 | 5. hastane enfeksiyonları bireysel hijyen ve bakım | |
6 | 6.izolasyon-asepsi-antisepsi-sterilizasyon-dezenfeksiyon | |
7 | 7.Hayati belirtiler ateş-nabız-arteriyal tansiyon solunum ve vital bulguların takıbı | |
8 | 8. kan şekerinin tanımı,ölçümü ve şeker hastalıkları | |
9 | 9.Sıcak soğuk uygulamalar | |
10 | 10. Dekübit. yatak bası yarası oluşumu ve tedavisi | |
11 | 11. Ağrı ve ağrı tanılaması | |
12 | 12. operasyon öncesi ve sonrası bakım | |
13 | 13. Hasta seçim kriterleri ve diyaliz yeterliliği | |
14 | 14. ölüm ve terminal dönem hasta bakımı | |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları |
-Karadakovan A, Eti Aslan F, Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, Nobel Kitabevi, 2009
-Lewis S.H., Heitkemper H.M, Dirksen S.R., MEdical-Surgical Nursing, Mosby Year Book, St.Lois, 2004
-Akpolat, T, Ulaş C., Hemodiyaliz Hemşiresi El Kitabı, 1999.diyaliz prensipleri ve uygulaması.William.L.Henrich.3.baskı 2006 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | X | | |
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | X | | | |
3 | Diyaliz alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | | | X | | |
4 | Diyaliz alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | | | | X | |
5 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | | | X | | |
6 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | | | | | |
7 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | | | X | | |
8 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | | | X | | |
9 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | | | | X | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:14Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:15