Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
GİRİŞİMSEL UYGULAMALAR | - | Bahar Dönemi | 2+8 | 6 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Ceren Selma ŞENTÜRK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Ceren Selma ŞENTÜRK, Öğr.Gör. Sabiha ÇAĞLAYAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, hastanın diyaliz öncesi, sırası ve sonrasında takip ve bakımına yönelik kaliteli bir hizmet sunabilmeleri için bilgi ve becerilerinin artması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Deri ve öz bakım uygulamaları-I,2 Deri ve öz bakım uygulamaları-II,3. Yaşam bulguları,4. Sıcak ve soğuk uygulamalar,5. İlaç uygulamaları-I,6. İlaç uygulamaları-II,7. Hareket, vücut mekaniği ve hastanın hareket ettirilmesi,8. Solunum sistemi ve uygulamaları,9. Sindirim sistemi ve uygulamaları,10. Üriner sistem ve uygulamaları,11. Ameliyat öncesi ve sonrası bakım,12. Yara bakımı ve uygulamaları,13. Yaşlılık ve yaşlı bireyin bakımı,14. Uyku ve uyku ile ilgili uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Hastanın gereksinim duyduğu temel bakım ihtiyaçlarını belirleyebilecektir.
1.1.Hastayı bütüncül olarak değerlendirir.
1.2. Hastanın gereksinimlerine göre bakım uygulamalarını belirler.
1.3.Hastanın ihtiyaç duyduğu bakımı uygulama becerisini gösterir. | 12, 16, 19, 6, 8, 9 | A |
3.Diyaliz tedavisi alan özel hasta gruplarını
3.1.Hasta güvenliğinin önemini açıklar.
3.2.Enfeksiyon kontrolü ve bulaşıcı hastalıklardan korunma yöntemlerini özetler.
3.3.Ağrı yönetimi, sıvı elektrolit dengesinin sürdürülmesi konularını yorumlar.
3.4.Terminal dönem hasta bakımında dikkat edilecek noktaları açıklar. | 12, 16, 19, 6, 8, 9 | A |
2. Hastanın diyaliz işlemine özel bakım uygulamalarını belirleyebilecektir.
2.1. Diyaliz işlemine özel bakım uygulamalarını sıralar.
2.2.Diyalize özel bakım uygulamaları becerisini gösterir.
2.3.Gelişebilecek komplikasyonları sıralar. | 16, 19, 6, 8, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | 1. Deri ve öz bakım uygulamaları-I | |
2 | 2 Deri ve öz bakım uygulamaları-II | |
3 | 3. Yaşam bulguları | |
4 | 4. Sıcak ve soğuk uygulamalar | |
5 | 5. İlaç uygulamaları-I | |
6 | 6. İlaç uygulamaları-II | |
7 | 7. Hareket, vücut mekaniği ve hastanın hareket ettirilmesi | |
8 | 8. Solunum sistemi ve uygulamaları | |
9 | 9. Sindirim sistemi ve uygulamaları | |
10 | 10. Üriner sistem ve uygulamaları | |
11 | 11. Ameliyat öncesi ve sonrası bakım | |
12 | 12. Yara bakımı ve uygulamaları | |
13 | 13. Yaşlılık ve yaşlı bireyin bakımı | |
14 | 14. Uyku ve uyku ile ilgili uygulamalar | |
Kaynak |
Öğretim elemanının ders notları, power point sunumları ve ilgili web sayfaları |
*Ay A.F. Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevi, 2011
*Aşti T, Karadağ A, Hemşirelik Esasları, Akademi Yayınevi, 2012
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | | | X |
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | | X | | |
3 | Diyaliz alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | | | | | X |
4 | Diyaliz alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | | | | | X |
5 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | | X | | | |
6 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | | | | | |
7 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | | | | | X |
8 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | | | | X | |
9 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
GİRİŞİMSEL UYGULAMALAR | - | Bahar Dönemi | 2+8 | 6 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Ceren Selma ŞENTÜRK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Ceren Selma ŞENTÜRK, Öğr.Gör. Sabiha ÇAĞLAYAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, hastanın diyaliz öncesi, sırası ve sonrasında takip ve bakımına yönelik kaliteli bir hizmet sunabilmeleri için bilgi ve becerilerinin artması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Deri ve öz bakım uygulamaları-I,2 Deri ve öz bakım uygulamaları-II,3. Yaşam bulguları,4. Sıcak ve soğuk uygulamalar,5. İlaç uygulamaları-I,6. İlaç uygulamaları-II,7. Hareket, vücut mekaniği ve hastanın hareket ettirilmesi,8. Solunum sistemi ve uygulamaları,9. Sindirim sistemi ve uygulamaları,10. Üriner sistem ve uygulamaları,11. Ameliyat öncesi ve sonrası bakım,12. Yara bakımı ve uygulamaları,13. Yaşlılık ve yaşlı bireyin bakımı,14. Uyku ve uyku ile ilgili uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Hastanın gereksinim duyduğu temel bakım ihtiyaçlarını belirleyebilecektir.
1.1.Hastayı bütüncül olarak değerlendirir.
1.2. Hastanın gereksinimlerine göre bakım uygulamalarını belirler.
1.3.Hastanın ihtiyaç duyduğu bakımı uygulama becerisini gösterir. | 12, 16, 19, 6, 8, 9 | A |
3.Diyaliz tedavisi alan özel hasta gruplarını
3.1.Hasta güvenliğinin önemini açıklar.
3.2.Enfeksiyon kontrolü ve bulaşıcı hastalıklardan korunma yöntemlerini özetler.
3.3.Ağrı yönetimi, sıvı elektrolit dengesinin sürdürülmesi konularını yorumlar.
3.4.Terminal dönem hasta bakımında dikkat edilecek noktaları açıklar. | 12, 16, 19, 6, 8, 9 | A |
2. Hastanın diyaliz işlemine özel bakım uygulamalarını belirleyebilecektir.
2.1. Diyaliz işlemine özel bakım uygulamalarını sıralar.
2.2.Diyalize özel bakım uygulamaları becerisini gösterir.
2.3.Gelişebilecek komplikasyonları sıralar. | 16, 19, 6, 8, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | 1. Deri ve öz bakım uygulamaları-I | |
2 | 2 Deri ve öz bakım uygulamaları-II | |
3 | 3. Yaşam bulguları | |
4 | 4. Sıcak ve soğuk uygulamalar | |
5 | 5. İlaç uygulamaları-I | |
6 | 6. İlaç uygulamaları-II | |
7 | 7. Hareket, vücut mekaniği ve hastanın hareket ettirilmesi | |
8 | 8. Solunum sistemi ve uygulamaları | |
9 | 9. Sindirim sistemi ve uygulamaları | |
10 | 10. Üriner sistem ve uygulamaları | |
11 | 11. Ameliyat öncesi ve sonrası bakım | |
12 | 12. Yara bakımı ve uygulamaları | |
13 | 13. Yaşlılık ve yaşlı bireyin bakımı | |
14 | 14. Uyku ve uyku ile ilgili uygulamalar | |
Kaynak |
Öğretim elemanının ders notları, power point sunumları ve ilgili web sayfaları |
*Ay A.F. Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevi, 2011
*Aşti T, Karadağ A, Hemşirelik Esasları, Akademi Yayınevi, 2012
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | | | X |
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | | X | | |
3 | Diyaliz alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | | | | | X |
4 | Diyaliz alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | | | | | X |
5 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | | X | | | |
6 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | | | | | |
7 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | | | | | X |
8 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | | | | X | |
9 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:14Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:15