Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FONKSİYONEL OKLÜZYON | 2+4 | 4 | 6 |
Ders Programı | Salı 12:45-13:30 Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 Cuma 09:00-09:45 Cuma 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Selin GÜZEL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Çiğneme sisteminin işleyişini, fizyolojisi ile dişlerle ve çevre dokularla olan ilişkisini tartışabilmek ve çiğneme sisteminin rahatsızlıklarının tedavisi için gerekli prensipleri sorgulayabilmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.Temporamandibular eklem anatomisi,2.Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar,3.Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon, Uzun sentrik, Geniş Sentrik),4.Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut, İstirahat Dikey Boyut),5.Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri),6.Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri),7.Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I,8.Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II,9.Horizontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri,10.Sagital düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri,11.Frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri,12.Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri,13.Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin Önşartlar,14.Fonksiyonel Yol Tekniği; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.İnsan çiğneme sitemini mekanizmasını tartışabilecektir. | 1, 14, 3 | A |
1.1.Temporomandibular eklemi tanımlar, | 1, 10, 2 | A |
1.2.Temporomandibular eklemin bölümlerini, yapılarını ve görevlerini açıklar. | 1, 10, 2 | A |
1.3.Alt çene hareketini, hareket eksenlerini ve düzlemlerini özetler. | 1, 14, 9 | A |
2.İnsan çiğneme sisteminin dişlerin oklüzal morfolojisi üzerine etkisini değerlendirir. | 1, 10, 2 | A |
2.1.Bennet açısı, kondil yolu eğimi, kesici yolu eğiminin oklüzyon üzerine etkilerini tartışabilir. | 1, 10, 3 | A |
2.2.Oklüzyon çeşitlerini birbirinden ayırt eder ve farklarını açıklar. | 1, 10, 2 | A |
3. Fonksiyonel yol tekniğinin restoratif işlemlerdeki önemini ve uygulama alanını özetler. | 1, 13, 2 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 13: Deney / Laboratuvar, 14: Bireysel Çalışma, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma, 9: Benzetim |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | 1.Temporamandibular eklem anatomisi | |
2 | 2.Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar | |
3 | 3.Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon, Uzun sentrik, Geniş Sentrik) | |
4 | 4.Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut, İstirahat Dikey Boyut) | |
5 | 5.Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri) | |
6 | 6.Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri) | |
7 | 7.Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I | |
8 | 8.Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II | |
9 | 9.Horizontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri | |
10 | 10.Sagital düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri | |
11 | 11.Frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri | |
12 | 12.Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterleri | |
13 | 13.Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin Önşartlar | |
14 | 14.Fonksiyonel Yol Tekniği |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları |
Charles Mc Neill. Science and Practice of Occlusion Jeffery P Okeson. Management of Temporomandibular Disorders |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
0 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. İlgili alet ve malzemeleri kullanarak çeşitli diş implantları, protezler ve modeller yapar. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
0 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
0 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
0 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
0 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
0 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |