Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLKYARDIM | - | Güz Dönemi | 1+1 | 1,5 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Nurdan KARACA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Amacı | Yaşamı tehlikeye düşüren herhangi bir durumda sağlık görevlilerinin yardımı sağlanıncaya kadar hayatın kurtarılması ya da durumun kötüye gitmesini önlemek amacıyla kaza geçiren kişiye olay yerinde mevcut araç gereçle yapılan geçici bakım ve ilaçsız uygulamaları öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İlk Yardım dersine giriş ,Olay yeri ve hasta/yaralı değerlendirme,Temel yaşam desteği, Kanamalar ve şokta ilkyardım,Yaralanmalarda ilkyardım ,Yanık, donuk ve sıcak çarpmalarında ilkyardım,Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilkyardım,Bilinç bozukluklarında ilkyardım,Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmalarında ilkyardım,Zehirlenmelerde İlkyardım ,Solunum Yolu Tıkanıklığı ve Boğulmalarda İlkyardım ,Hayvan Isırma ve Sokmalarında İlkyardım ,Hasta/yaralı taşıma teknikleri ,vaka çalışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İlkyardım kavramını ve öncelikli amaçlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
Temel ilkyardım konularının temel ilkelerini özetler. | 16, 9 | A |
İlkyardım gerektiren durumları tanır. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlk Yardım dersine giriş | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
2 | Olay yeri ve hasta/yaralı değerlendirme | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
3 | Temel yaşam desteği | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
4 | Kanamalar ve şokta ilkyardım | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
5 | Yaralanmalarda ilkyardım | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
6 | Yanık, donuk ve sıcak çarpmalarında ilkyardım | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
7 | Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilkyardım | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
8 | Bilinç bozukluklarında ilkyardım | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
9 | Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmalarında ilkyardım | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
10 | Zehirlenmelerde İlkyardım | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
11 | Solunum Yolu Tıkanıklığı ve Boğulmalarda İlkyardım | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
12 | Hayvan Isırma ve Sokmalarında İlkyardım | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
13 | Hasta/yaralı taşıma teknikleri | Öğretim görevlisinin ilgili ders powerpoint sunusunun çalışılması |
14 | vaka çalışması | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
Kaynak |
Ders notu öğrenciye verilecektir. |
1- Özden, M. (2014). İlkyardım ve Acil Bakım Ders Kitabı, İstanbul: Yazarın Kendi Yayını. 2- Süzen, LB. (2014). Temel İlkyardım İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. 3- Yıldız, H., Çatal, E. (Ed.). (2015). İlkyardım İstanbul: Lisans Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | PY2. Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | PY3. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | ||||||
4 | PY4. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | ||||||
5 | PY5. Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | ||||||
6 | PY6. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
7 | PY7. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
8 | PY8. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | ||||||
9 | PY9. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
10 | PY10. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
11 | PY11. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | ||||||
12 | PY12. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
13 | PY13. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | ||||||
14 | PY14. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
15 | PY15. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 2 | 4 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 52 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(52/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLKYARDIM | - | Güz Dönemi | 1+1 | 1,5 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Nurdan KARACA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Amacı | Yaşamı tehlikeye düşüren herhangi bir durumda sağlık görevlilerinin yardımı sağlanıncaya kadar hayatın kurtarılması ya da durumun kötüye gitmesini önlemek amacıyla kaza geçiren kişiye olay yerinde mevcut araç gereçle yapılan geçici bakım ve ilaçsız uygulamaları öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İlk Yardım dersine giriş ,Olay yeri ve hasta/yaralı değerlendirme,Temel yaşam desteği, Kanamalar ve şokta ilkyardım,Yaralanmalarda ilkyardım ,Yanık, donuk ve sıcak çarpmalarında ilkyardım,Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilkyardım,Bilinç bozukluklarında ilkyardım,Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmalarında ilkyardım,Zehirlenmelerde İlkyardım ,Solunum Yolu Tıkanıklığı ve Boğulmalarda İlkyardım ,Hayvan Isırma ve Sokmalarında İlkyardım ,Hasta/yaralı taşıma teknikleri ,vaka çalışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İlkyardım kavramını ve öncelikli amaçlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
Temel ilkyardım konularının temel ilkelerini özetler. | 16, 9 | A |
İlkyardım gerektiren durumları tanır. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlk Yardım dersine giriş | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
2 | Olay yeri ve hasta/yaralı değerlendirme | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
3 | Temel yaşam desteği | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
4 | Kanamalar ve şokta ilkyardım | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
5 | Yaralanmalarda ilkyardım | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
6 | Yanık, donuk ve sıcak çarpmalarında ilkyardım | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
7 | Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilkyardım | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
8 | Bilinç bozukluklarında ilkyardım | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
9 | Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmalarında ilkyardım | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
10 | Zehirlenmelerde İlkyardım | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
11 | Solunum Yolu Tıkanıklığı ve Boğulmalarda İlkyardım | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
12 | Hayvan Isırma ve Sokmalarında İlkyardım | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
13 | Hasta/yaralı taşıma teknikleri | Öğretim görevlisinin ilgili ders powerpoint sunusunun çalışılması |
14 | vaka çalışması | Öğretim görevlisinin ilgili ders sunusunun çalışılması |
Kaynak |
Ders notu öğrenciye verilecektir. |
1- Özden, M. (2014). İlkyardım ve Acil Bakım Ders Kitabı, İstanbul: Yazarın Kendi Yayını. 2- Süzen, LB. (2014). Temel İlkyardım İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. 3- Yıldız, H., Çatal, E. (Ed.). (2015). İlkyardım İstanbul: Lisans Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | PY2. Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | PY3. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | ||||||
4 | PY4. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | ||||||
5 | PY5. Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | ||||||
6 | PY6. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
7 | PY7. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
8 | PY8. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | ||||||
9 | PY9. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
10 | PY10. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
11 | PY11. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | ||||||
12 | PY12. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
13 | PY13. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | ||||||
14 | PY14. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
15 | PY15. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |