Sağlık, hastalık ve hastalığın tedavisi ile psikolojik etkenler arasındaki ilişki konusunda farkındalık ve biyopsikososyal bakış açısını kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları,Hasta tedavi ekibi ilişkisi,Stres, sağlık hastalık ilişkisi, Stresle baş etme,Kişilik yapısı, davranış örüntüleri ile sağlık ve hastalık ilişkisi,Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi,Hasta rolüne girmek, hasta olma psikolojisi,Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci,Psikososyal açıdan kronik ağrı ve ağrı ile baş etme,Psikososyal açıdan Endokrin sistemi hastalıkları ve etkileri,Psikososyal açıdan Kanser kanser ve etkileri,Psikososyal açıdan Kardiyovasküler hastalıklar ve etkileri,Psikososyal açıdan Kronik solunum sistemi hastalıkları ve etkileri,Psikososyal açıdan organ transplantasyonları ve etkileri,Ölümcül veya kronik bir hastalığı olan bireylerin yakınlarının yaşadığı sorunlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Sağlık, hastalık ve kronik hastalık kavramlarını tanır.
13, 16, 9
A, C
Psikososyal faktörlerin, sağlık ve hastalıktaki önemini açıklar.
13, 16, 9
A, C
Psikososyal açıdan kronik hastalıkların psikososyal etkilerini açıklar.
13, 16, 9
A, C
Hastalığa verilen ruhsal tepkileri açıklar.
13, 16, 9
A, C
Hastalığa uyum süreci aşamalarını sıralar.
13, 16, 9
A, C
Öğretim Yöntemleri:
13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları
Ders notu okuma
2
Hasta tedavi ekibi ilişkisi
Ders notu okuma
3
Stres, sağlık hastalık ilişkisi, Stresle baş etme
Ders notu okuma
4
Kişilik yapısı, davranış örüntüleri ile sağlık ve hastalık ilişkisi
Ders notu okuma
5
Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi
Ders notu okuma
6
Hasta rolüne girmek, hasta olma psikolojisi
Ders notu okuma
7
Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci
Ders notu okuma
8
Psikososyal açıdan kronik ağrı ve ağrı ile baş etme
Ders notu okuma
9
Psikososyal açıdan Endokrin sistemi hastalıkları ve etkileri
Ders notu okuma
10
Psikososyal açıdan Kanser kanser ve etkileri
Ders notu okuma
11
Psikososyal açıdan Kardiyovasküler hastalıklar ve etkileri
Ders notu okuma
12
Psikososyal açıdan Kronik solunum sistemi hastalıkları ve etkileri
Ders notu okuma
13
Psikososyal açıdan organ transplantasyonları ve etkileri
Ders notu okuma
14
Ölümcül veya kronik bir hastalığı olan bireylerin yakınlarının yaşadığı sorunlar
Ders notu okuma
Kaynak
Ders notları
1) Baltaş Z. (2000) “Sağlık Psikolojisi” Remzi Kitapevi, İstanbul.
2) Ü. Okyayuz (Ed.) (1999). “Sağlık Psikolojisine Giriş”, Psikologlar Derneği Yayınları. No:19 Ankara.
3) Bozkurt, SG. (2002) “Stres ve Sağlık Psikolojisi”. Ayvaşık B., Sayıl M. (Eds.), “Psikolojiyi Anlamak”, Türk Psikologlar Derneği Yay.
No:23, 491-525, Ankara.
4) Brannon D, Feist J. (2010) Health Psychology: An Introduction to Behavior and Health.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
6
1
6
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
6
1
6
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
2
10
20
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
14
1
14
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
25
25
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
119
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(119/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
SAĞLIK PSİKOLOJİSİ
-
Bahar Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Pelin BASIM
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Emre BAYRAKTAROĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Sağlık, hastalık ve hastalığın tedavisi ile psikolojik etkenler arasındaki ilişki konusunda farkındalık ve biyopsikososyal bakış açısını kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları,Hasta tedavi ekibi ilişkisi,Stres, sağlık hastalık ilişkisi, Stresle baş etme,Kişilik yapısı, davranış örüntüleri ile sağlık ve hastalık ilişkisi,Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi,Hasta rolüne girmek, hasta olma psikolojisi,Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci,Psikososyal açıdan kronik ağrı ve ağrı ile baş etme,Psikososyal açıdan Endokrin sistemi hastalıkları ve etkileri,Psikososyal açıdan Kanser kanser ve etkileri,Psikososyal açıdan Kardiyovasküler hastalıklar ve etkileri,Psikososyal açıdan Kronik solunum sistemi hastalıkları ve etkileri,Psikososyal açıdan organ transplantasyonları ve etkileri,Ölümcül veya kronik bir hastalığı olan bireylerin yakınlarının yaşadığı sorunlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Sağlık, hastalık ve kronik hastalık kavramlarını tanır.
13, 16, 9
A, C
Psikososyal faktörlerin, sağlık ve hastalıktaki önemini açıklar.
13, 16, 9
A, C
Psikososyal açıdan kronik hastalıkların psikososyal etkilerini açıklar.
13, 16, 9
A, C
Hastalığa verilen ruhsal tepkileri açıklar.
13, 16, 9
A, C
Hastalığa uyum süreci aşamalarını sıralar.
13, 16, 9
A, C
Öğretim Yöntemleri:
13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları
Ders notu okuma
2
Hasta tedavi ekibi ilişkisi
Ders notu okuma
3
Stres, sağlık hastalık ilişkisi, Stresle baş etme
Ders notu okuma
4
Kişilik yapısı, davranış örüntüleri ile sağlık ve hastalık ilişkisi
Ders notu okuma
5
Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi
Ders notu okuma
6
Hasta rolüne girmek, hasta olma psikolojisi
Ders notu okuma
7
Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci
Ders notu okuma
8
Psikososyal açıdan kronik ağrı ve ağrı ile baş etme
Ders notu okuma
9
Psikososyal açıdan Endokrin sistemi hastalıkları ve etkileri
Ders notu okuma
10
Psikososyal açıdan Kanser kanser ve etkileri
Ders notu okuma
11
Psikososyal açıdan Kardiyovasküler hastalıklar ve etkileri
Ders notu okuma
12
Psikososyal açıdan Kronik solunum sistemi hastalıkları ve etkileri
Ders notu okuma
13
Psikososyal açıdan organ transplantasyonları ve etkileri
Ders notu okuma
14
Ölümcül veya kronik bir hastalığı olan bireylerin yakınlarının yaşadığı sorunlar
Ders notu okuma
Kaynak
Ders notları
1) Baltaş Z. (2000) “Sağlık Psikolojisi” Remzi Kitapevi, İstanbul.
2) Ü. Okyayuz (Ed.) (1999). “Sağlık Psikolojisine Giriş”, Psikologlar Derneği Yayınları. No:19 Ankara.
3) Bozkurt, SG. (2002) “Stres ve Sağlık Psikolojisi”. Ayvaşık B., Sayıl M. (Eds.), “Psikolojiyi Anlamak”, Türk Psikologlar Derneği Yay.
No:23, 491-525, Ankara.
4) Brannon D, Feist J. (2010) Health Psychology: An Introduction to Behavior and Health.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.