İletişimle ilgili temel kavramları öğretmek, hasta ya da sağlıklı bireylerin bakımında ve kişiler arası ilişkilerde kullanılan iletişim becerilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; İnsan ve iletişimin önemi,İletişimin öğeleri,İletişim çeşitleri,İçimizdeki Ben'ler,Etkin iletişim nasıl gerçekleşebilir,Etkin iletişim teknikleri,İletişim engelleri,İletişim engelleri,9.Anksiyete-stres-başaçıkma yöntemler,Asertiv davranış,Öfke ve kontrolü,Özel durumlarda iletişim,Özel durumlarda iletişim,Özel durumlarda iletişim; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. İletişimle ilgili temel kavramları açıklar.
10, 16, 9
A, C
2. Kendini tanımlar.
16, 9
A, C
3. Etkin iletişim tekniklerini açıklar.
16, 9
A, C
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
İnsan ve iletişimin önemi
Mebis Notu
2
İletişimin öğeleri
Mebis Notu
3
İletişim çeşitleri
Mebis Notu
4
İçimizdeki Ben'ler
Mebis Notu
5
Etkin iletişim nasıl gerçekleşebilir
Mebis Notu
6
Etkin iletişim teknikleri
Mebis Notu
7
İletişim engelleri
Mebis Notu
8
İletişim engelleri
Mebis Notu
9
9.Anksiyete-stres-başaçıkma yöntemler
Mebis Notu
10
Asertiv davranış
Mebis Notu
11
Öfke ve kontrolü
Mebis Notu
12
Özel durumlarda iletişim
Mebis Notu
13
Özel durumlarda iletişim
Mebis Notu
14
Özel durumlarda iletişim
Mebis Notu
Kaynak
Mebis Notu
Öztürk MO, Uluşahin A(2014). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları
Olcay Ç, Engin E (2014). Ruh Sağlığı ve Hatalıkları Hemşireliği
Taşkın L. (2005). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği
Özcan A. (2006). Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim
Terakye G (1998). Hemşirelikte iletişim ve hasta-hemşire ilişkileri
Kum N (2000). Psikiyatri Hemşireliği El Kitabı
Üstün B (2005). Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8
Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere elektroterapi programını uygulama bilgisine sahiptir.
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
7
7
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
11
11
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
46
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(46/30)
2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM
-
Güz Dönemi
2+0
2
2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Pelin VURAL
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Emin AVANAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
İletişimle ilgili temel kavramları öğretmek, hasta ya da sağlıklı bireylerin bakımında ve kişiler arası ilişkilerde kullanılan iletişim becerilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; İnsan ve iletişimin önemi,İletişimin öğeleri,İletişim çeşitleri,İçimizdeki Ben'ler,Etkin iletişim nasıl gerçekleşebilir,Etkin iletişim teknikleri,İletişim engelleri,İletişim engelleri,9.Anksiyete-stres-başaçıkma yöntemler,Asertiv davranış,Öfke ve kontrolü,Özel durumlarda iletişim,Özel durumlarda iletişim,Özel durumlarda iletişim; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. İletişimle ilgili temel kavramları açıklar.
10, 16, 9
A, C
2. Kendini tanımlar.
16, 9
A, C
3. Etkin iletişim tekniklerini açıklar.
16, 9
A, C
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
İnsan ve iletişimin önemi
Mebis Notu
2
İletişimin öğeleri
Mebis Notu
3
İletişim çeşitleri
Mebis Notu
4
İçimizdeki Ben'ler
Mebis Notu
5
Etkin iletişim nasıl gerçekleşebilir
Mebis Notu
6
Etkin iletişim teknikleri
Mebis Notu
7
İletişim engelleri
Mebis Notu
8
İletişim engelleri
Mebis Notu
9
9.Anksiyete-stres-başaçıkma yöntemler
Mebis Notu
10
Asertiv davranış
Mebis Notu
11
Öfke ve kontrolü
Mebis Notu
12
Özel durumlarda iletişim
Mebis Notu
13
Özel durumlarda iletişim
Mebis Notu
14
Özel durumlarda iletişim
Mebis Notu
Kaynak
Mebis Notu
Öztürk MO, Uluşahin A(2014). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları
Olcay Ç, Engin E (2014). Ruh Sağlığı ve Hatalıkları Hemşireliği
Taşkın L. (2005). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği
Özcan A. (2006). Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim
Terakye G (1998). Hemşirelikte iletişim ve hasta-hemşire ilişkileri
Kum N (2000). Psikiyatri Hemşireliği El Kitabı
Üstün B (2005). Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8
Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere elektroterapi programını uygulama bilgisine sahiptir.
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.