Prof.Dr. Mahmut KUŞDEMİR, Prof.Dr. Alev ÖZSOY KANER
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Koruyucu dişhekimliğinin tanımı ve uygulama alanlarını tanımak, yapılacak uygulamalara yardım edebilecek seviyede bilgi sağlamak
Dersin İçeriği
Bu ders; Toplum ağız-diş sağlığı ve koruyucu hekimlik tanımı,Toplum ağız-diş sağlığı ve koruyucu hekimlik tanımı,Sağlığın tanımı ve bileşenleri,Ağız diş sağlığının korunmasında etkili olan bireysel ve sosyal faktörler,Toplum esaslı apız diş sağlığını yğkseltmeye yönelik programlar,Toplumsal esaslı programlarda kullanılabilecek sağlık eğitim modelleri,Toplumsal esaslı programlarda kullanılabilecek flor uygulamalarının yeri,Beslenme ve sağlık ilişkisi,Beslenme ve ağız diş sağlığı ilişkisi,Sosyo-ekonomik düzeyin ağız diş sağlığı üzerine etkisinin belirlenmesi,Sağlık ekonomisi temel kavramları ve dişhekimliği hizmetlerinde sağlık ekonomisi uygulamaları,Diş çürüğü etyolojisi,Çürük tipleri ve sınıflandırması,Çürük riskinin belirlenmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Koruyucu diş hekimliğini tanımlar.
10, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Toplum ağız-diş sağlığı ve koruyucu hekimlik tanımı
2
Toplum ağız-diş sağlığı ve koruyucu hekimlik tanımı
3
Sağlığın tanımı ve bileşenleri
4
Ağız diş sağlığının korunmasında etkili olan bireysel ve sosyal faktörler
5
Toplum esaslı apız diş sağlığını yğkseltmeye yönelik programlar
6
Toplumsal esaslı programlarda kullanılabilecek sağlık eğitim modelleri
7
Toplumsal esaslı programlarda kullanılabilecek flor uygulamalarının yeri
8
Beslenme ve sağlık ilişkisi
9
Beslenme ve ağız diş sağlığı ilişkisi
10
Sosyo-ekonomik düzeyin ağız diş sağlığı üzerine etkisinin belirlenmesi
11
Sağlık ekonomisi temel kavramları ve dişhekimliği hizmetlerinde sağlık ekonomisi uygulamaları
12
Diş çürüğü etyolojisi
13
Çürük tipleri ve sınıflandırması
14
Çürük riskinin belirlenmesi
Kaynak
Öğretim üyesi gerektiği zaman ders notu verecektir
1. Clinical practice of the dental hygientist. Esther M. Wilkins, Lippincott Williams & Kaynaklar Wilkins1999.
2. Diş hekimi asistanı el kitabı. M.Murat Gözübüyük, Quintescence Yayıncılık Ltd.Şti, 2011.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallarını bilir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
1
14
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
7
1
7
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
15
15
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
46
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(46/30)
2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
KORUYUCU DİŞ HEKİMLİĞİ
-
Güz Dönemi
1+0
1
2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Alev ÖZSOY KANER
Dersi Verenler
Prof.Dr. Mahmut KUŞDEMİR, Prof.Dr. Alev ÖZSOY KANER
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Koruyucu dişhekimliğinin tanımı ve uygulama alanlarını tanımak, yapılacak uygulamalara yardım edebilecek seviyede bilgi sağlamak
Dersin İçeriği
Bu ders; Toplum ağız-diş sağlığı ve koruyucu hekimlik tanımı,Toplum ağız-diş sağlığı ve koruyucu hekimlik tanımı,Sağlığın tanımı ve bileşenleri,Ağız diş sağlığının korunmasında etkili olan bireysel ve sosyal faktörler,Toplum esaslı apız diş sağlığını yğkseltmeye yönelik programlar,Toplumsal esaslı programlarda kullanılabilecek sağlık eğitim modelleri,Toplumsal esaslı programlarda kullanılabilecek flor uygulamalarının yeri,Beslenme ve sağlık ilişkisi,Beslenme ve ağız diş sağlığı ilişkisi,Sosyo-ekonomik düzeyin ağız diş sağlığı üzerine etkisinin belirlenmesi,Sağlık ekonomisi temel kavramları ve dişhekimliği hizmetlerinde sağlık ekonomisi uygulamaları,Diş çürüğü etyolojisi,Çürük tipleri ve sınıflandırması,Çürük riskinin belirlenmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Koruyucu diş hekimliğini tanımlar.
10, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Toplum ağız-diş sağlığı ve koruyucu hekimlik tanımı
2
Toplum ağız-diş sağlığı ve koruyucu hekimlik tanımı
3
Sağlığın tanımı ve bileşenleri
4
Ağız diş sağlığının korunmasında etkili olan bireysel ve sosyal faktörler
5
Toplum esaslı apız diş sağlığını yğkseltmeye yönelik programlar
6
Toplumsal esaslı programlarda kullanılabilecek sağlık eğitim modelleri
7
Toplumsal esaslı programlarda kullanılabilecek flor uygulamalarının yeri
8
Beslenme ve sağlık ilişkisi
9
Beslenme ve ağız diş sağlığı ilişkisi
10
Sosyo-ekonomik düzeyin ağız diş sağlığı üzerine etkisinin belirlenmesi
11
Sağlık ekonomisi temel kavramları ve dişhekimliği hizmetlerinde sağlık ekonomisi uygulamaları
12
Diş çürüğü etyolojisi
13
Çürük tipleri ve sınıflandırması
14
Çürük riskinin belirlenmesi
Kaynak
Öğretim üyesi gerektiği zaman ders notu verecektir
1. Clinical practice of the dental hygientist. Esther M. Wilkins, Lippincott Williams & Kaynaklar Wilkins1999.
2. Diş hekimi asistanı el kitabı. M.Murat Gözübüyük, Quintescence Yayıncılık Ltd.Şti, 2011.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallarını bilir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
8
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.