Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BORÇLAR HUKUKU BİLGİSİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Kaan KARAMAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kaan KARAMAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, sözleşme, haksız fiil ve sebepsiz zenginleşme gibi borç doğuran ilişkiler ve tarafların hak ve yükümlülükleri hakkında bilgiye sahip olmalarını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel Kavramlar ve Borçlar Hukukuna Hâkim İlkeler,Borcun Kaynakları, Sözleşmenin Kurulması,Sözleşmenin Geçerlik Şartları, İrade Bozuklukları ve Aşırı Yararlanma,Temsil,Haksız Fiil,Kusursuz Sorumluluk Halleri, Sebepsiz Zenginleşme, İfa,İfa İmkânsızlığı, Borçlu Temerrüdü, Borç İlişkisinde Özel Durumlar, Borçların Sona Erme Sebepleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sözleşmelerin kuruluşunu, geçerlik şartlarını ve sözleşmeye aykırılık halinde doğacak sonuçları öğrenir. | 16, 9 | A |
1.1. Sözleşmenin kuruluşunu değerlendirir. | 16, 9 | A |
1.2. Sözleşmenin geçerlilik şartlarını ifade eder. | 16, 9 | A |
1.3. Sözleşmeye aykırılığın sonuçlarını belirtir. | 12, 16, 9 | A |
2. Tazminat yükümlülüğü doğuran hukuka aykırı eylemin şartlarını öğrenir. | 16, 4, 9 | A |
2.1. Tazminat kavramını açıklar. | 12, 16, 9 | A |
2.2. Hukuka aykırı fiil kavramını yorumlar. | 12, 16, 4, 9 | A |
2.3. Hukuka aykırı fiilin şartlarını ifade eder. | 12, 13, 16, 4, 9 | A |
3. Sebepsiz zenginleşme teşkil eden durumlarda iade yükümlülüğü için aranan şartları ifade eder. | 12, 13, 16, 21, 4, 9 | A |
3.1. Sebepsiz zenginleşme kavramını açıklar. | 12, 13, 16, 4, 9 | A |
3.2. Sebepsiz zenginleşmenin çeşitlerini ifade eder. | 12, 13, 16, 4, 9 | A |
3.3. Sebepsiz zenginleşmede iade yükümlülüğünü ayırt eder. | 12, 13, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Kavramlar ve Borçlar Hukukuna Hâkim İlkeler | konu hakkında okuma yapma |
2 | Borcun Kaynakları | Konu hakkında okuma yapma |
3 | Sözleşmenin Kurulması | Konu hakkında okuma yapma |
4 | Sözleşmenin Geçerlik Şartları | Konu hakkında okuma yapma |
5 | İrade Bozuklukları ve Aşırı Yararlanma | örnek olay inceleme |
6 | Temsil | Konu hakkında okuma yapma |
7 | Haksız Fiil | yargı kararları inceleme |
8 | Kusursuz Sorumluluk Halleri | Konu hakkında okuma yapma |
9 | Sebepsiz Zenginleşme | Konu hakkında okuma yapma |
10 | İfa | Konu hakkında okuma yapma |
11 | İfa İmkânsızlığı | Konu hakkında okuma yapma |
12 | Borçlu Temerrüdü | örnek olay inceleme |
13 | Borç İlişkisinde Özel Durumlar | Konu hakkında okuma yapma |
14 | Borçların Sona Erme Sebepleri | Konu hakkında okuma yapma |
Kaynak |
Ders notu verilmeyecektir. |
1) Haluk Nami Nomer, Borçlar Hukuku Genel Hükümler, , Beta Yayınları, İstanbul 2023. 2) Turgut Akıntürk/Derya Ateş Karaman, Borçlar Hukuku, Beta Yayınevi, İstanbul 2020. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukun temel kavramlarını ve başlıca hukuk disiplinlerinin temel özelliklerini sıralar. | X | |||||
2 | 2. Hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Hukuk uygulamasında karşılaşılan temel sorunların bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | 4. Yargı kararlarını ve temel hukuk metinlerini asgarî düzeyde inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
5 | 5. Hukukun temel kavramlarına ve hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilerden hareketle yalın hukuk sorunlarını çözer. | X | |||||
6 | 6. Hukukun temel kavramlarına, hukuk metodolojisine ve temel hukuk sorunlarına ilişkin olarak edindiği bilgiyi hukuk ve diğer yakın sosyal bilimler alanlarında kullanır. | X | |||||
7 | 7. Adli hizmetler alanında ihtiyaçları karşılayıcı temel bilgileri kullanmalarını sağlayacak becerileri kazanır. | X | |||||
8 | 8. Hukuk alanına ilişkin temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecek donanıma sahiptir. | X | |||||
9 | 9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür. | ||||||
10 | 10. Hukukun temel kavram ve sorunlarına ilişkin bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Öğrenimini hukuk lisans eğitim düzeyine ya da adalet yardımcı hizmetlerine yönlendirir. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin öneminin bilincindedir. | X | |||||
13 | 13. Hukukun temel kavram ve sorunlarıyla ilgili sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
14 | 14. Hukuk alanına ilişkin temel konularda düşüncelerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | X | |||||
15 | 15. Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
16 | 16. Demokrasi, laiklik, sosyal devlet ve hukukun üstünlüğü gibi anayasal değerde temel ilkelerin önemi ve vazgeçilmezliğinin bilincine vararak bu ilkeleri benimser. | X | |||||
17 | 17. Hukuk mesleğinin gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışı bilincine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 8 | 7 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 8 | 8 | 64 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 22 | 22 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 204 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(204/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BORÇLAR HUKUKU BİLGİSİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Kaan KARAMAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kaan KARAMAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, sözleşme, haksız fiil ve sebepsiz zenginleşme gibi borç doğuran ilişkiler ve tarafların hak ve yükümlülükleri hakkında bilgiye sahip olmalarını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel Kavramlar ve Borçlar Hukukuna Hâkim İlkeler,Borcun Kaynakları, Sözleşmenin Kurulması,Sözleşmenin Geçerlik Şartları, İrade Bozuklukları ve Aşırı Yararlanma,Temsil,Haksız Fiil,Kusursuz Sorumluluk Halleri, Sebepsiz Zenginleşme, İfa,İfa İmkânsızlığı, Borçlu Temerrüdü, Borç İlişkisinde Özel Durumlar, Borçların Sona Erme Sebepleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sözleşmelerin kuruluşunu, geçerlik şartlarını ve sözleşmeye aykırılık halinde doğacak sonuçları öğrenir. | 16, 9 | A |
1.1. Sözleşmenin kuruluşunu değerlendirir. | 16, 9 | A |
1.2. Sözleşmenin geçerlilik şartlarını ifade eder. | 16, 9 | A |
1.3. Sözleşmeye aykırılığın sonuçlarını belirtir. | 12, 16, 9 | A |
2. Tazminat yükümlülüğü doğuran hukuka aykırı eylemin şartlarını öğrenir. | 16, 4, 9 | A |
2.1. Tazminat kavramını açıklar. | 12, 16, 9 | A |
2.2. Hukuka aykırı fiil kavramını yorumlar. | 12, 16, 4, 9 | A |
2.3. Hukuka aykırı fiilin şartlarını ifade eder. | 12, 13, 16, 4, 9 | A |
3. Sebepsiz zenginleşme teşkil eden durumlarda iade yükümlülüğü için aranan şartları ifade eder. | 12, 13, 16, 21, 4, 9 | A |
3.1. Sebepsiz zenginleşme kavramını açıklar. | 12, 13, 16, 4, 9 | A |
3.2. Sebepsiz zenginleşmenin çeşitlerini ifade eder. | 12, 13, 16, 4, 9 | A |
3.3. Sebepsiz zenginleşmede iade yükümlülüğünü ayırt eder. | 12, 13, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Kavramlar ve Borçlar Hukukuna Hâkim İlkeler | konu hakkında okuma yapma |
2 | Borcun Kaynakları | Konu hakkında okuma yapma |
3 | Sözleşmenin Kurulması | Konu hakkında okuma yapma |
4 | Sözleşmenin Geçerlik Şartları | Konu hakkında okuma yapma |
5 | İrade Bozuklukları ve Aşırı Yararlanma | örnek olay inceleme |
6 | Temsil | Konu hakkında okuma yapma |
7 | Haksız Fiil | yargı kararları inceleme |
8 | Kusursuz Sorumluluk Halleri | Konu hakkında okuma yapma |
9 | Sebepsiz Zenginleşme | Konu hakkında okuma yapma |
10 | İfa | Konu hakkında okuma yapma |
11 | İfa İmkânsızlığı | Konu hakkında okuma yapma |
12 | Borçlu Temerrüdü | örnek olay inceleme |
13 | Borç İlişkisinde Özel Durumlar | Konu hakkında okuma yapma |
14 | Borçların Sona Erme Sebepleri | Konu hakkında okuma yapma |
Kaynak |
Ders notu verilmeyecektir. |
1) Haluk Nami Nomer, Borçlar Hukuku Genel Hükümler, , Beta Yayınları, İstanbul 2023. 2) Turgut Akıntürk/Derya Ateş Karaman, Borçlar Hukuku, Beta Yayınevi, İstanbul 2020. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukun temel kavramlarını ve başlıca hukuk disiplinlerinin temel özelliklerini sıralar. | X | |||||
2 | 2. Hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Hukuk uygulamasında karşılaşılan temel sorunların bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | 4. Yargı kararlarını ve temel hukuk metinlerini asgarî düzeyde inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
5 | 5. Hukukun temel kavramlarına ve hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilerden hareketle yalın hukuk sorunlarını çözer. | X | |||||
6 | 6. Hukukun temel kavramlarına, hukuk metodolojisine ve temel hukuk sorunlarına ilişkin olarak edindiği bilgiyi hukuk ve diğer yakın sosyal bilimler alanlarında kullanır. | X | |||||
7 | 7. Adli hizmetler alanında ihtiyaçları karşılayıcı temel bilgileri kullanmalarını sağlayacak becerileri kazanır. | X | |||||
8 | 8. Hukuk alanına ilişkin temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecek donanıma sahiptir. | X | |||||
9 | 9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür. | ||||||
10 | 10. Hukukun temel kavram ve sorunlarına ilişkin bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Öğrenimini hukuk lisans eğitim düzeyine ya da adalet yardımcı hizmetlerine yönlendirir. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin öneminin bilincindedir. | X | |||||
13 | 13. Hukukun temel kavram ve sorunlarıyla ilgili sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
14 | 14. Hukuk alanına ilişkin temel konularda düşüncelerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | X | |||||
15 | 15. Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
16 | 16. Demokrasi, laiklik, sosyal devlet ve hukukun üstünlüğü gibi anayasal değerde temel ilkelerin önemi ve vazgeçilmezliğinin bilincine vararak bu ilkeleri benimser. | X | |||||
17 | 17. Hukuk mesleğinin gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışı bilincine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |