Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUKUKA GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Kaan KARAMAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Harun DEMİRBAŞ, Öğr.Gör. Kaan KARAMAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere, hukukun temel kavramları ve kurumları hakkında temel bilgileri vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyal düzen kuralları,Hukukun tanımı, amacı,fonksiyonları ve hukuk kurallarının özelliği, Pozitif hukukun kaynakları: Örf ve adet,Pozitif hukukun kaynakları: Yazılı hukuk, Pozitif hukukun kaynakları: Kanunlar, tüzükler, yönetmelikler., Kanunlaştırma hareketleri,Özel hukuk-kamu hukuku ayırımı, Özel hukuk bölümleri, Kamu hukuku bölümleri, Hak kavramı ve hakların sınıflandırılması,Hakların kazanılması ve kaybı, hukuki fiiller ve hukuki işlemler, Hak sahibi gerçek ve tüzel kişiler, Kişilik kavramı, kişiliğin başlangıcı ve sona ermesi, korunması, Hakların korunması ve dava hakkı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bireylerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen kuralların bütünü içinde hukuk kurallarının oluşumunu ve işlevini öğrenir. | 16, 9 | A |
1.1. Toplumsal düzeni sağlayan kurallar arasında hukuk kurallarının özelliğini, öngörülebilen yaptırımları değerlendirir. | 13, 16, 9 | A |
1.2. Pozitif hukukun kaynaklarını açıklar. | 16, 9 | A |
1.3. Farklı toplumsal/siyasi oluşumlardaki kanunlaştırma hareketlerini açıklar. | 12, 13, 9 | A |
2. Somut bir olayda bireylerin gerçekleştirdikleri ilişki biçimlerini ve davranışları hukuk alanında uygular. | 12, 13, 16, 4, 9 | A |
2.1. Bireylerin gerçekleştirdikleri ilişki biçimlerini ve davranışları hukuki kavramlarla belirler. | 12, 13, 16, 4, 9 | A |
2.2. Somut ilişki biçimlerine ve davranışlara uygulanan hukuk kurallarının niteliklerini, bu kuralları uygulama yöntemini analiz eder. | 12, 13, 16, 4, 9 | A |
2.3. Hukuk kurallarının uygulamasında yargının yerini ve işlevini ifade eder. | 12, 13, 16, 9 | A |
3. Somut bir olayda karşılaştığı uyuşmazlığın çözümünü açıklar. | 12, 13, 16, 4, 9 | A |
3.1. Hak kavramını ve türlerini, hakkın konusunu ve hak sahibini gösterir. | 9 | A |
3.2. Hakkın kazanılmasının ve kaybının şartlarını belirler. | 12, 13, 4, 9 | A |
3.3. Hakkın korunmasının yollarını ifade eder. | 12, 13, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal düzen kuralları | konu hakkında okuma yapma |
2 | Hukukun tanımı, amacı,fonksiyonları ve hukuk kurallarının özelliği | konu hakkında okuma yapma |
3 | Pozitif hukukun kaynakları: Örf ve adet | konu hakkında okuma yapma |
4 | Pozitif hukukun kaynakları: Yazılı hukuk | Konu hakkında okuma yapma |
5 | Pozitif hukukun kaynakları: Kanunlar, tüzükler, yönetmelikler. | Konu hakkında okuma yapma |
6 | Kanunlaştırma hareketleri | Konu hakkında okuma yapma |
7 | Özel hukuk-kamu hukuku ayırımı | Konu hakkında okuma yapma |
8 | Özel hukuk bölümleri | Konu hakkında okuma yapma |
9 | Kamu hukuku bölümleri | Konu hakkında okuma yapma |
10 | Hak kavramı ve hakların sınıflandırılması | Konu hakkında okuma yapma |
11 | Hakların kazanılması ve kaybı, hukuki fiiller ve hukuki işlemler | Konu hakkında okuma yapma |
12 | Hak sahibi gerçek ve tüzel kişiler | Konu hakkında okuma yapma |
13 | Kişilik kavramı, kişiliğin başlangıcı ve sona ermesi, korunması | Konu hakkında okuma yapma |
14 | Hakların korunması ve dava hakkı | Konu hakkında okuma yapma |
Kaynak |
Ömer Anayurt, Hukuka Giriş ve Hukukun Temel Kavramları, Seçkin Yayıncılık, İstanbul, 2023; Prof.Dr. Kemal Gözler, Hukukun Temel Kavramları, Ekin Yayınevi, Bursa, 2023 - A. Şeref GÖZÜBÜYÜK, Hukuka Giriş ve Hukukun Temel Kavramları, Turhan Kitabevi, Ankara 2023. |
- |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukun temel kavramlarını ve başlıca hukuk disiplinlerinin temel özelliklerini sıralar. | X | |||||
2 | 2. Hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Hukuk uygulamasında karşılaşılan temel sorunların bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | 4. Yargı kararlarını ve temel hukuk metinlerini asgarî düzeyde inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
5 | 5. Hukukun temel kavramlarına ve hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilerden hareketle yalın hukuk sorunlarını çözer. | X | |||||
6 | 6. Hukukun temel kavramlarına, hukuk metodolojisine ve temel hukuk sorunlarına ilişkin olarak edindiği bilgiyi hukuk ve diğer yakın sosyal bilimler alanlarında kullanır. | X | |||||
7 | 7. Adli hizmetler alanında ihtiyaçları karşılayıcı temel bilgileri kullanmalarını sağlayacak becerileri kazanır. | X | |||||
8 | 8. Hukuk alanına ilişkin temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecek donanıma sahiptir. | X | |||||
9 | 9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür. | ||||||
10 | 10. Hukukun temel kavram ve sorunlarına ilişkin bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Öğrenimini hukuk lisans eğitim düzeyine ya da adalet yardımcı hizmetlerine yönlendirir. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin öneminin bilincindedir. | X | |||||
13 | 13. Hukukun temel kavram ve sorunlarıyla ilgili sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
14 | 14. Hukuk alanına ilişkin temel konularda düşüncelerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | X | |||||
15 | 15. Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
16 | 16. Demokrasi, laiklik, sosyal devlet ve hukukun üstünlüğü gibi anayasal değerde temel ilkelerin önemi ve vazgeçilmezliğinin bilincine vararak bu ilkeleri benimser. | X | |||||
17 | 17. Hukuk mesleğinin gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışı bilincine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 18 | 18 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(88/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUKUKA GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Kaan KARAMAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Harun DEMİRBAŞ, Öğr.Gör. Kaan KARAMAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere, hukukun temel kavramları ve kurumları hakkında temel bilgileri vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyal düzen kuralları,Hukukun tanımı, amacı,fonksiyonları ve hukuk kurallarının özelliği, Pozitif hukukun kaynakları: Örf ve adet,Pozitif hukukun kaynakları: Yazılı hukuk, Pozitif hukukun kaynakları: Kanunlar, tüzükler, yönetmelikler., Kanunlaştırma hareketleri,Özel hukuk-kamu hukuku ayırımı, Özel hukuk bölümleri, Kamu hukuku bölümleri, Hak kavramı ve hakların sınıflandırılması,Hakların kazanılması ve kaybı, hukuki fiiller ve hukuki işlemler, Hak sahibi gerçek ve tüzel kişiler, Kişilik kavramı, kişiliğin başlangıcı ve sona ermesi, korunması, Hakların korunması ve dava hakkı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bireylerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen kuralların bütünü içinde hukuk kurallarının oluşumunu ve işlevini öğrenir. | 16, 9 | A |
1.1. Toplumsal düzeni sağlayan kurallar arasında hukuk kurallarının özelliğini, öngörülebilen yaptırımları değerlendirir. | 13, 16, 9 | A |
1.2. Pozitif hukukun kaynaklarını açıklar. | 16, 9 | A |
1.3. Farklı toplumsal/siyasi oluşumlardaki kanunlaştırma hareketlerini açıklar. | 12, 13, 9 | A |
2. Somut bir olayda bireylerin gerçekleştirdikleri ilişki biçimlerini ve davranışları hukuk alanında uygular. | 12, 13, 16, 4, 9 | A |
2.1. Bireylerin gerçekleştirdikleri ilişki biçimlerini ve davranışları hukuki kavramlarla belirler. | 12, 13, 16, 4, 9 | A |
2.2. Somut ilişki biçimlerine ve davranışlara uygulanan hukuk kurallarının niteliklerini, bu kuralları uygulama yöntemini analiz eder. | 12, 13, 16, 4, 9 | A |
2.3. Hukuk kurallarının uygulamasında yargının yerini ve işlevini ifade eder. | 12, 13, 16, 9 | A |
3. Somut bir olayda karşılaştığı uyuşmazlığın çözümünü açıklar. | 12, 13, 16, 4, 9 | A |
3.1. Hak kavramını ve türlerini, hakkın konusunu ve hak sahibini gösterir. | 9 | A |
3.2. Hakkın kazanılmasının ve kaybının şartlarını belirler. | 12, 13, 4, 9 | A |
3.3. Hakkın korunmasının yollarını ifade eder. | 12, 13, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal düzen kuralları | konu hakkında okuma yapma |
2 | Hukukun tanımı, amacı,fonksiyonları ve hukuk kurallarının özelliği | konu hakkında okuma yapma |
3 | Pozitif hukukun kaynakları: Örf ve adet | konu hakkında okuma yapma |
4 | Pozitif hukukun kaynakları: Yazılı hukuk | Konu hakkında okuma yapma |
5 | Pozitif hukukun kaynakları: Kanunlar, tüzükler, yönetmelikler. | Konu hakkında okuma yapma |
6 | Kanunlaştırma hareketleri | Konu hakkında okuma yapma |
7 | Özel hukuk-kamu hukuku ayırımı | Konu hakkında okuma yapma |
8 | Özel hukuk bölümleri | Konu hakkında okuma yapma |
9 | Kamu hukuku bölümleri | Konu hakkında okuma yapma |
10 | Hak kavramı ve hakların sınıflandırılması | Konu hakkında okuma yapma |
11 | Hakların kazanılması ve kaybı, hukuki fiiller ve hukuki işlemler | Konu hakkında okuma yapma |
12 | Hak sahibi gerçek ve tüzel kişiler | Konu hakkında okuma yapma |
13 | Kişilik kavramı, kişiliğin başlangıcı ve sona ermesi, korunması | Konu hakkında okuma yapma |
14 | Hakların korunması ve dava hakkı | Konu hakkında okuma yapma |
Kaynak |
Ömer Anayurt, Hukuka Giriş ve Hukukun Temel Kavramları, Seçkin Yayıncılık, İstanbul, 2023; Prof.Dr. Kemal Gözler, Hukukun Temel Kavramları, Ekin Yayınevi, Bursa, 2023 - A. Şeref GÖZÜBÜYÜK, Hukuka Giriş ve Hukukun Temel Kavramları, Turhan Kitabevi, Ankara 2023. |
- |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukun temel kavramlarını ve başlıca hukuk disiplinlerinin temel özelliklerini sıralar. | X | |||||
2 | 2. Hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Hukuk uygulamasında karşılaşılan temel sorunların bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | 4. Yargı kararlarını ve temel hukuk metinlerini asgarî düzeyde inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
5 | 5. Hukukun temel kavramlarına ve hukuk metodolojisine ilişkin temel bilgilerden hareketle yalın hukuk sorunlarını çözer. | X | |||||
6 | 6. Hukukun temel kavramlarına, hukuk metodolojisine ve temel hukuk sorunlarına ilişkin olarak edindiği bilgiyi hukuk ve diğer yakın sosyal bilimler alanlarında kullanır. | X | |||||
7 | 7. Adli hizmetler alanında ihtiyaçları karşılayıcı temel bilgileri kullanmalarını sağlayacak becerileri kazanır. | X | |||||
8 | 8. Hukuk alanına ilişkin temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecek donanıma sahiptir. | X | |||||
9 | 9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür. | ||||||
10 | 10. Hukukun temel kavram ve sorunlarına ilişkin bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Öğrenimini hukuk lisans eğitim düzeyine ya da adalet yardımcı hizmetlerine yönlendirir. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin öneminin bilincindedir. | X | |||||
13 | 13. Hukukun temel kavram ve sorunlarıyla ilgili sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
14 | 14. Hukuk alanına ilişkin temel konularda düşüncelerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | X | |||||
15 | 15. Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
16 | 16. Demokrasi, laiklik, sosyal devlet ve hukukun üstünlüğü gibi anayasal değerde temel ilkelerin önemi ve vazgeçilmezliğinin bilincine vararak bu ilkeleri benimser. | X | |||||
17 | 17. Hukuk mesleğinin gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışı bilincine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |