Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ I | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ortak Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Nimetullah YAŞAR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Nimetullah YAŞAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş süreci ve Atatürk İlke ve İnkılâpları hakkında bilgiler vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 19. Yüzyıl Dünyasındaki Gelişmeler ve Değişim ,19. Yüzyılın İlk Yarısında Osmanlı Devleti'nde Modernleşme Çabaları ,Yeni Osmanlılar, Meşrutiyet ve Anayasacılık Hareketleri ,II. Abdülhamid Dönemi Modernleşmesi ,II. Meşrutiyete Giden Yol, Muhalefet Hareketleri, İttihat ve Terakki ,Ülke İçin Aranan Kurtuluş Çareleri: Osmanlıcılık, Türkçülük, İslamcılık, Batıcılık ,Savaş Dönemi: Trabulusgarp-Balkan-Birinci Dünya Savaşları ,Müdafaa-i Hukuk Cemiyetleri ,Zararlı Cemiyetler ,Mondros Mütarekesi, İşgaller, Mustafa Kemal Paşa ve Kurtuluş Savaşı'nın Planlanması ,Türkiye'nin Stratejik Konuları ,Türk - Ermeni İlişkileri, Türk - Yunan İlişkileri ,TBMM'nin Kuruluşu ,Kurtuluş Savaşı'nda Doğu ve Güney Cepheleri ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Atatürk İlkeleri ve inkılap tarihine ilişkin temel kavramları açıklar. | 9 | A |
Islahat/İnkılap/İhtilal kavramlarını açıklar. | 9 | A |
Atatürk'ün temel ilke ve prensiplerini anlayarak Türk milletinin aydınlanma sürecini açıklar. | 9 | A |
Atatürk ilke ve inkılaplarının Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş ve gelişimine etkisini anlar | 9 | A |
Atatürk dönemindeki siyasi ve sosyal değişimleri inceleyerek Türkiye'nin modernleşme sürecini anlar. | 9 | A |
Atatürk'ün reformlarının Türk toplumuna etkisini ve dönemin politikalarını değerlendir ve Atatürk devrimlerini anlar. | 9 | A |
Atatürk ilkelerinin günümüz türkiye'sindeki yansımalarını inceler. | 9 | A |
Atatürk'ün dış politika anlayışını inceler. | 9 | A |
Atatürk'ün eğitim ve kültür politikalarını anlar. | 9 | A |
Atatürk ilkelerinin günümüz Türkiye'sindeki yansımalarını inceler ve Türkiye'nin çağdaşlaşma sürecini anlar | 9 | A |
Atatürk ilke ve inkılaplarının günümüzdeki toplumsal ve siyasi bağlamlardaki etkilerini değerlendirerek Türkiye'nin güncel meselelerini anlar. | 9 | A |
Atatürk'ün dış politika anlayışını inceleyerek Türkiye'nin uluslararası ilişkilerini anlayacaktır. | 9 | A |
Atatürk'ün dış politika stratejilerini değerlendir ve Türkiye'nin bağımsızlık ve egemenlik mücadelesini anlar. | 9 | A |
Atatürk'ün eğitim ve kültür politikalarını anlayarak Türkiye'nin eğitim ve kültürel gelişimini kavrar. | 9 | A |
Atatürk'ün eğitim ve kültür alanındaki reformlarının Türk toplumuna etkisini değerlendirir ve Türkiye'nin eğitim ve kültürdeki dönüşümünü anlayabilecektir. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 19. Yüzyıl Dünyasındaki Gelişmeler ve Değişim | Mebis Notu |
2 | 19. Yüzyılın İlk Yarısında Osmanlı Devleti'nde Modernleşme Çabaları | Mebis Notu |
3 | Yeni Osmanlılar, Meşrutiyet ve Anayasacılık Hareketleri | Mebis Notu |
4 | II. Abdülhamid Dönemi Modernleşmesi | Mebis Notu |
5 | II. Meşrutiyete Giden Yol, Muhalefet Hareketleri, İttihat ve Terakki | Mebis Notu |
6 | Ülke İçin Aranan Kurtuluş Çareleri: Osmanlıcılık, Türkçülük, İslamcılık, Batıcılık | Mebis Notu |
7 | Savaş Dönemi: Trabulusgarp-Balkan-Birinci Dünya Savaşları | Mebis Notu |
8 | Müdafaa-i Hukuk Cemiyetleri | Mebis Notu |
9 | Zararlı Cemiyetler | Mebis Notu |
10 | Mondros Mütarekesi, İşgaller, Mustafa Kemal Paşa ve Kurtuluş Savaşı'nın Planlanması | Mebis Notu |
11 | Türkiye'nin Stratejik Konuları | Mebis Notu |
12 | Türk - Ermeni İlişkileri, Türk - Yunan İlişkileri | Mebis Notu |
13 | TBMM'nin Kuruluşu | Mebis Notu |
14 | Kurtuluş Savaşı'nda Doğu ve Güney Cepheleri | Mebis Notu |
Kaynak |
Öğrenciye mebis notu verilecektir. |
-Türk Siyasi Tarihi, Siyasi Tarihin Evrimi, Prof. Dr. Kemal H. KARPAT (2021) -Türk İnkılâp Tarihi (Edt. Cemil Öztürk), Ankara 2010. -Nutuk. -Atatürk'in Söylev ve Demeçleri I-III, Ankara, 1997. -Bernard Lewis, Modern Türkiye'nin Doğuşu (Çev. Metin Kıratlı), Ankara, 1996. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Öğrencilerin, ulusal sağlık koşullarını kavraması ve uygun sağlık politikalarının geliştirilmesi, uygulanması ve performans değerlendirmelerinin yanı sıra sağlık sektörünün organizasyonu ve yönetimi hakkında teorik ve uygulamalı bilgi sahibi olmaları gerekir. | X | |||||
2 | PY-2. Öğrenciler, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık ve sağlık hizmet sunucularının performansını planlamak, organize etmek, yönlendirmek ve eleştirel bir yaklaşımla iş dünyası ve yönetimle ilgili temel bilgileri kullanarak teorik ve uygulamalı bilgileri bilir ve kullanırlar. | ||||||
3 | PY-3. Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||
5 | PY-5. Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular. | ||||||
6 | PY-6. Öğrenciler, dijital teknolojiyi kullanarak, sağlık yönetimi alanındaki bilgileri bilimsel olarak analiz edebilmeli, sonuçlarını yorumlayabilmeli ve etik, sosyal açıdan sorumlu ve sürdürülebilir yenilikçi çözümler üretebilmelerinin yanı sıra sağlık yönetimi alanında problem çözme ve fırsatları yakalama konularında nicel ve nitel teknikleri yenilikçi olarak bilmeli ve kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Öğrenciler, sağlık yönetimi alanına ilişkin sorun alanlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin geliştirilmesi, etkili ve verimli şekilde uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesinde liderlik özellikleri göstererek bağımsız kararlar verir. | ||||||
8 | PY-8. Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | X | |||||
11 | PY-11. Öğrenciler, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmeli; değişime, yeniliğe, girişimciliğe ve hayat boyu öğrenime açık olur. | X | |||||
12 | PY-12. Öğrenciler, Sağlık yönetimi ile ilgili konularda görüş ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paydaşlarıyla paylaşabilmeli ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizce kullanarak iletişim kurar. | ||||||
13 | PY-13. Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer, yazılı ve sözlü iletişimde doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi kullanabilme yeterliliğine sahip olur. | X | |||||
14 | PY-14. Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
15 | PY-15. Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına yansıtır. | ||||||
16 | PY-16. Birey olarak dış görünüm olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur; sürekli gelişme ve değişime açıktır. | ||||||
17 | PY-17. Sağlık yönetimi ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel, mesleki etik ilkelere uygun, ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır, çözüm önerilerini yorumlar ve değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 7 | 2 | 14 | |||
Rehberli Problem Çözme | 1 | 14 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 46 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(46/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ I | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ortak Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Nimetullah YAŞAR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Nimetullah YAŞAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş süreci ve Atatürk İlke ve İnkılâpları hakkında bilgiler vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 19. Yüzyıl Dünyasındaki Gelişmeler ve Değişim ,19. Yüzyılın İlk Yarısında Osmanlı Devleti'nde Modernleşme Çabaları ,Yeni Osmanlılar, Meşrutiyet ve Anayasacılık Hareketleri ,II. Abdülhamid Dönemi Modernleşmesi ,II. Meşrutiyete Giden Yol, Muhalefet Hareketleri, İttihat ve Terakki ,Ülke İçin Aranan Kurtuluş Çareleri: Osmanlıcılık, Türkçülük, İslamcılık, Batıcılık ,Savaş Dönemi: Trabulusgarp-Balkan-Birinci Dünya Savaşları ,Müdafaa-i Hukuk Cemiyetleri ,Zararlı Cemiyetler ,Mondros Mütarekesi, İşgaller, Mustafa Kemal Paşa ve Kurtuluş Savaşı'nın Planlanması ,Türkiye'nin Stratejik Konuları ,Türk - Ermeni İlişkileri, Türk - Yunan İlişkileri ,TBMM'nin Kuruluşu ,Kurtuluş Savaşı'nda Doğu ve Güney Cepheleri ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Atatürk İlkeleri ve inkılap tarihine ilişkin temel kavramları açıklar. | 9 | A |
Islahat/İnkılap/İhtilal kavramlarını açıklar. | 9 | A |
Atatürk'ün temel ilke ve prensiplerini anlayarak Türk milletinin aydınlanma sürecini açıklar. | 9 | A |
Atatürk ilke ve inkılaplarının Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş ve gelişimine etkisini anlar | 9 | A |
Atatürk dönemindeki siyasi ve sosyal değişimleri inceleyerek Türkiye'nin modernleşme sürecini anlar. | 9 | A |
Atatürk'ün reformlarının Türk toplumuna etkisini ve dönemin politikalarını değerlendir ve Atatürk devrimlerini anlar. | 9 | A |
Atatürk ilkelerinin günümüz türkiye'sindeki yansımalarını inceler. | 9 | A |
Atatürk'ün dış politika anlayışını inceler. | 9 | A |
Atatürk'ün eğitim ve kültür politikalarını anlar. | 9 | A |
Atatürk ilkelerinin günümüz Türkiye'sindeki yansımalarını inceler ve Türkiye'nin çağdaşlaşma sürecini anlar | 9 | A |
Atatürk ilke ve inkılaplarının günümüzdeki toplumsal ve siyasi bağlamlardaki etkilerini değerlendirerek Türkiye'nin güncel meselelerini anlar. | 9 | A |
Atatürk'ün dış politika anlayışını inceleyerek Türkiye'nin uluslararası ilişkilerini anlayacaktır. | 9 | A |
Atatürk'ün dış politika stratejilerini değerlendir ve Türkiye'nin bağımsızlık ve egemenlik mücadelesini anlar. | 9 | A |
Atatürk'ün eğitim ve kültür politikalarını anlayarak Türkiye'nin eğitim ve kültürel gelişimini kavrar. | 9 | A |
Atatürk'ün eğitim ve kültür alanındaki reformlarının Türk toplumuna etkisini değerlendirir ve Türkiye'nin eğitim ve kültürdeki dönüşümünü anlayabilecektir. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 19. Yüzyıl Dünyasındaki Gelişmeler ve Değişim | Mebis Notu |
2 | 19. Yüzyılın İlk Yarısında Osmanlı Devleti'nde Modernleşme Çabaları | Mebis Notu |
3 | Yeni Osmanlılar, Meşrutiyet ve Anayasacılık Hareketleri | Mebis Notu |
4 | II. Abdülhamid Dönemi Modernleşmesi | Mebis Notu |
5 | II. Meşrutiyete Giden Yol, Muhalefet Hareketleri, İttihat ve Terakki | Mebis Notu |
6 | Ülke İçin Aranan Kurtuluş Çareleri: Osmanlıcılık, Türkçülük, İslamcılık, Batıcılık | Mebis Notu |
7 | Savaş Dönemi: Trabulusgarp-Balkan-Birinci Dünya Savaşları | Mebis Notu |
8 | Müdafaa-i Hukuk Cemiyetleri | Mebis Notu |
9 | Zararlı Cemiyetler | Mebis Notu |
10 | Mondros Mütarekesi, İşgaller, Mustafa Kemal Paşa ve Kurtuluş Savaşı'nın Planlanması | Mebis Notu |
11 | Türkiye'nin Stratejik Konuları | Mebis Notu |
12 | Türk - Ermeni İlişkileri, Türk - Yunan İlişkileri | Mebis Notu |
13 | TBMM'nin Kuruluşu | Mebis Notu |
14 | Kurtuluş Savaşı'nda Doğu ve Güney Cepheleri | Mebis Notu |
Kaynak |
Öğrenciye mebis notu verilecektir. |
-Türk Siyasi Tarihi, Siyasi Tarihin Evrimi, Prof. Dr. Kemal H. KARPAT (2021) -Türk İnkılâp Tarihi (Edt. Cemil Öztürk), Ankara 2010. -Nutuk. -Atatürk'in Söylev ve Demeçleri I-III, Ankara, 1997. -Bernard Lewis, Modern Türkiye'nin Doğuşu (Çev. Metin Kıratlı), Ankara, 1996. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Öğrencilerin, ulusal sağlık koşullarını kavraması ve uygun sağlık politikalarının geliştirilmesi, uygulanması ve performans değerlendirmelerinin yanı sıra sağlık sektörünün organizasyonu ve yönetimi hakkında teorik ve uygulamalı bilgi sahibi olmaları gerekir. | X | |||||
2 | PY-2. Öğrenciler, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık ve sağlık hizmet sunucularının performansını planlamak, organize etmek, yönlendirmek ve eleştirel bir yaklaşımla iş dünyası ve yönetimle ilgili temel bilgileri kullanarak teorik ve uygulamalı bilgileri bilir ve kullanırlar. | ||||||
3 | PY-3. Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||
5 | PY-5. Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular. | ||||||
6 | PY-6. Öğrenciler, dijital teknolojiyi kullanarak, sağlık yönetimi alanındaki bilgileri bilimsel olarak analiz edebilmeli, sonuçlarını yorumlayabilmeli ve etik, sosyal açıdan sorumlu ve sürdürülebilir yenilikçi çözümler üretebilmelerinin yanı sıra sağlık yönetimi alanında problem çözme ve fırsatları yakalama konularında nicel ve nitel teknikleri yenilikçi olarak bilmeli ve kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Öğrenciler, sağlık yönetimi alanına ilişkin sorun alanlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin geliştirilmesi, etkili ve verimli şekilde uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesinde liderlik özellikleri göstererek bağımsız kararlar verir. | ||||||
8 | PY-8. Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | X | |||||
11 | PY-11. Öğrenciler, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmeli; değişime, yeniliğe, girişimciliğe ve hayat boyu öğrenime açık olur. | X | |||||
12 | PY-12. Öğrenciler, Sağlık yönetimi ile ilgili konularda görüş ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paydaşlarıyla paylaşabilmeli ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizce kullanarak iletişim kurar. | ||||||
13 | PY-13. Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer, yazılı ve sözlü iletişimde doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi kullanabilme yeterliliğine sahip olur. | X | |||||
14 | PY-14. Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
15 | PY-15. Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına yansıtır. | ||||||
16 | PY-16. Birey olarak dış görünüm olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur; sürekli gelişme ve değişime açıktır. | ||||||
17 | PY-17. Sağlık yönetimi ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel, mesleki etik ilkelere uygun, ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır, çözüm önerilerini yorumlar ve değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |