Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HASTANE YÖNETİMİNDE BİLİŞİM SİSTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Esra Çiğdem CEZLAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Esra Çiğdem CEZLAN |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Salih Onaran |
Dersin Amacı | Bilgi sistemlerinin hastanelerde kullanımı ve hastane otomasyon sistemleri hakkında bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilgi sistemlerinin gelişimi ve araçları,Sağlık bilgi sistemlerinin gelişimi ve araçları,Sağlık bilgi sistemlerinin özellikleri ve önemi,Türkiye’de sağlık bilgi sistemleri,Dünya’da sağlık bilgi sistemleri,TİG, ICD 10 gibi ulusal ve uluslararası veri kaynakları,Hastane bilgi sisteminin gelişim aşamaları ile amacı ve özellikleri,Hastane bilgi sisteminin araçları ve bileşenleri,Tele tıp ve tele sağlık,Hastane otomasyonları,Hastane otomasyon siteminin araçlarının ve bileşenlerinin incelenmesi,Yönetim bilgi sistemleri ve karar destek sistemleri,Sağlık yöneticiliğinde yönetim bilgi sistemleri ,Sağlık yöneticiliğinde karar destek sistemleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
5.Yönetim bilgi sistemleri ve karar destek sistemlerini tanımlar. | 16, 4, 9 | A, E |
1. Hastane yönetiminde bilgi sisteminin işleyişini tanımlar. | 16, 4, 9 | A, E |
1.1. Hastane bilgi sistemlerinin gelişimini tanımlar. | 16, 4, 9 | A, E |
1.2. Hastane bilgi sistemlerinin özelliklerini tanımlar. | 16, 4, 9 | A, E |
1.3. Hastane bilgi sisteminin önemini tanımlar. | 16, 4, 9 | A, E |
2. Türkiye ve Dünyadaki Hastane bilgi sistemlerini tanımlar. | 16, 4, 9 | A, E |
2.1. Türkiye’deki hastane bilgi sistemlerini tanımlar. | 16, 4, 9 | A, E |
2.2. Dünyadaki hastane bilgi sistemlerini değerlendirir. | 16, 4, 9 | A, E |
3. Hastane otomasyonunu tanımlar. | 16, 4, 9 | A, E |
3.1. Hastane otomasyon programlarını kullanma yollarını sıralar. | 16, 4, 9 | A, E |
4. Türkiye ve Dünya bilgi sistemlerinin veri kaynaklarını değerlendirir. | 16, 4, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgi sistemlerinin gelişimi ve araçları | İlgili konunun kitaptan okunması |
2 | Sağlık bilgi sistemlerinin gelişimi ve araçları | İlgili konunun kitaptan okunması |
3 | Sağlık bilgi sistemlerinin özellikleri ve önemi | İlgili konunun kitaptan okunması |
4 | Türkiye’de sağlık bilgi sistemleri | İlgili konunun kitaptan okunması |
5 | Dünya’da sağlık bilgi sistemleri | İlgili konunun kitaptan okunması |
6 | TİG, ICD 10 gibi ulusal ve uluslararası veri kaynakları | İlgili konunun kitaptan okunması |
7 | Hastane bilgi sisteminin gelişim aşamaları ile amacı ve özellikleri | İlgili konunun kitaptan okunması |
8 | Hastane bilgi sisteminin araçları ve bileşenleri | İlgili konunun kitaptan okunması |
9 | Tele tıp ve tele sağlık | İlgili konunun kitaptan okunması |
10 | Hastane otomasyonları | İlgili konunun kitaptan okunması |
11 | Hastane otomasyon siteminin araçlarının ve bileşenlerinin incelenmesi | İlgili konunun kitaptan okunması |
12 | Yönetim bilgi sistemleri ve karar destek sistemleri | İlgili konunun kitaptan okunması |
13 | Sağlık yöneticiliğinde yönetim bilgi sistemleri | İlgili konunun kitaptan okunması |
14 | Sağlık yöneticiliğinde karar destek sistemleri | İlgili konunun kitaptan okunması |
Kaynak |
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları |
1. Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat Güleş, Musa Özata 2. Kavuncubaşı Ş. Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Ankara, 2000. 3. Hastane Bilgi Sistemi Alımı Çerçeve İlkeleri, Sağlık Bakanlığı, 2008 4. Bali, R. K. (2005). Clinical knowledge management : opportunities and challenges. Hershey, PA: Idea Group Pub. 5. Bali, R. K., & Dwivedi, A. (2007). Healthcare knowledge management : issues, advances and successes. New York ; |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Öğrencilerin, ulusal sağlık koşullarını kavraması ve uygun sağlık politikalarının geliştirilmesi, uygulanması ve performans değerlendirmelerinin yanı sıra sağlık sektörünün organizasyonu ve yönetimi hakkında teorik ve uygulamalı bilgi sahibi olmaları gerekir. | X | |||||
2 | PY-2. Öğrenciler, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık ve sağlık hizmet sunucularının performansını planlamak, organize etmek, yönlendirmek ve eleştirel bir yaklaşımla iş dünyası ve yönetimle ilgili temel bilgileri kullanarak teorik ve uygulamalı bilgileri bilir ve kullanırlar. | X | |||||
3 | PY-3. Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
5 | PY-5. Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular. | X | |||||
6 | PY-6. Öğrenciler, dijital teknolojiyi kullanarak, sağlık yönetimi alanındaki bilgileri bilimsel olarak analiz edebilmeli, sonuçlarını yorumlayabilmeli ve etik, sosyal açıdan sorumlu ve sürdürülebilir yenilikçi çözümler üretebilmelerinin yanı sıra sağlık yönetimi alanında problem çözme ve fırsatları yakalama konularında nicel ve nitel teknikleri yenilikçi olarak bilmeli ve kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Öğrenciler, sağlık yönetimi alanına ilişkin sorun alanlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin geliştirilmesi, etkili ve verimli şekilde uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesinde liderlik özellikleri göstererek bağımsız kararlar verir. | X | |||||
8 | PY-8. Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | X | |||||
11 | PY-11. Öğrenciler, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmeli; değişime, yeniliğe, girişimciliğe ve hayat boyu öğrenime açık olur. | X | |||||
12 | PY-12. Öğrenciler, Sağlık yönetimi ile ilgili konularda görüş ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paydaşlarıyla paylaşabilmeli ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizce kullanarak iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer, yazılı ve sözlü iletişimde doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi kullanabilme yeterliliğine sahip olur. | X | |||||
14 | PY-14. Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
15 | PY-15. Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına yansıtır. | X | |||||
16 | PY-16. Birey olarak dış görünüm olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur; sürekli gelişme ve değişime açıktır. | X | |||||
17 | PY-17. Sağlık yönetimi ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel, mesleki etik ilkelere uygun, ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır, çözüm önerilerini yorumlar ve değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 6 | 6 | 36 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 2 | 4 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 3 | 2 | 6 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 4 | 3 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 4 | 4 | 16 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 116 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(116/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HASTANE YÖNETİMİNDE BİLİŞİM SİSTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Esra Çiğdem CEZLAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Esra Çiğdem CEZLAN |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Salih Onaran |
Dersin Amacı | Bilgi sistemlerinin hastanelerde kullanımı ve hastane otomasyon sistemleri hakkında bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilgi sistemlerinin gelişimi ve araçları,Sağlık bilgi sistemlerinin gelişimi ve araçları,Sağlık bilgi sistemlerinin özellikleri ve önemi,Türkiye’de sağlık bilgi sistemleri,Dünya’da sağlık bilgi sistemleri,TİG, ICD 10 gibi ulusal ve uluslararası veri kaynakları,Hastane bilgi sisteminin gelişim aşamaları ile amacı ve özellikleri,Hastane bilgi sisteminin araçları ve bileşenleri,Tele tıp ve tele sağlık,Hastane otomasyonları,Hastane otomasyon siteminin araçlarının ve bileşenlerinin incelenmesi,Yönetim bilgi sistemleri ve karar destek sistemleri,Sağlık yöneticiliğinde yönetim bilgi sistemleri ,Sağlık yöneticiliğinde karar destek sistemleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
5.Yönetim bilgi sistemleri ve karar destek sistemlerini tanımlar. | 16, 4, 9 | A, E |
1. Hastane yönetiminde bilgi sisteminin işleyişini tanımlar. | 16, 4, 9 | A, E |
1.1. Hastane bilgi sistemlerinin gelişimini tanımlar. | 16, 4, 9 | A, E |
1.2. Hastane bilgi sistemlerinin özelliklerini tanımlar. | 16, 4, 9 | A, E |
1.3. Hastane bilgi sisteminin önemini tanımlar. | 16, 4, 9 | A, E |
2. Türkiye ve Dünyadaki Hastane bilgi sistemlerini tanımlar. | 16, 4, 9 | A, E |
2.1. Türkiye’deki hastane bilgi sistemlerini tanımlar. | 16, 4, 9 | A, E |
2.2. Dünyadaki hastane bilgi sistemlerini değerlendirir. | 16, 4, 9 | A, E |
3. Hastane otomasyonunu tanımlar. | 16, 4, 9 | A, E |
3.1. Hastane otomasyon programlarını kullanma yollarını sıralar. | 16, 4, 9 | A, E |
4. Türkiye ve Dünya bilgi sistemlerinin veri kaynaklarını değerlendirir. | 16, 4, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgi sistemlerinin gelişimi ve araçları | İlgili konunun kitaptan okunması |
2 | Sağlık bilgi sistemlerinin gelişimi ve araçları | İlgili konunun kitaptan okunması |
3 | Sağlık bilgi sistemlerinin özellikleri ve önemi | İlgili konunun kitaptan okunması |
4 | Türkiye’de sağlık bilgi sistemleri | İlgili konunun kitaptan okunması |
5 | Dünya’da sağlık bilgi sistemleri | İlgili konunun kitaptan okunması |
6 | TİG, ICD 10 gibi ulusal ve uluslararası veri kaynakları | İlgili konunun kitaptan okunması |
7 | Hastane bilgi sisteminin gelişim aşamaları ile amacı ve özellikleri | İlgili konunun kitaptan okunması |
8 | Hastane bilgi sisteminin araçları ve bileşenleri | İlgili konunun kitaptan okunması |
9 | Tele tıp ve tele sağlık | İlgili konunun kitaptan okunması |
10 | Hastane otomasyonları | İlgili konunun kitaptan okunması |
11 | Hastane otomasyon siteminin araçlarının ve bileşenlerinin incelenmesi | İlgili konunun kitaptan okunması |
12 | Yönetim bilgi sistemleri ve karar destek sistemleri | İlgili konunun kitaptan okunması |
13 | Sağlık yöneticiliğinde yönetim bilgi sistemleri | İlgili konunun kitaptan okunması |
14 | Sağlık yöneticiliğinde karar destek sistemleri | İlgili konunun kitaptan okunması |
Kaynak |
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları |
1. Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat Güleş, Musa Özata 2. Kavuncubaşı Ş. Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Ankara, 2000. 3. Hastane Bilgi Sistemi Alımı Çerçeve İlkeleri, Sağlık Bakanlığı, 2008 4. Bali, R. K. (2005). Clinical knowledge management : opportunities and challenges. Hershey, PA: Idea Group Pub. 5. Bali, R. K., & Dwivedi, A. (2007). Healthcare knowledge management : issues, advances and successes. New York ; |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Öğrencilerin, ulusal sağlık koşullarını kavraması ve uygun sağlık politikalarının geliştirilmesi, uygulanması ve performans değerlendirmelerinin yanı sıra sağlık sektörünün organizasyonu ve yönetimi hakkında teorik ve uygulamalı bilgi sahibi olmaları gerekir. | X | |||||
2 | PY-2. Öğrenciler, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık ve sağlık hizmet sunucularının performansını planlamak, organize etmek, yönlendirmek ve eleştirel bir yaklaşımla iş dünyası ve yönetimle ilgili temel bilgileri kullanarak teorik ve uygulamalı bilgileri bilir ve kullanırlar. | X | |||||
3 | PY-3. Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
5 | PY-5. Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular. | X | |||||
6 | PY-6. Öğrenciler, dijital teknolojiyi kullanarak, sağlık yönetimi alanındaki bilgileri bilimsel olarak analiz edebilmeli, sonuçlarını yorumlayabilmeli ve etik, sosyal açıdan sorumlu ve sürdürülebilir yenilikçi çözümler üretebilmelerinin yanı sıra sağlık yönetimi alanında problem çözme ve fırsatları yakalama konularında nicel ve nitel teknikleri yenilikçi olarak bilmeli ve kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Öğrenciler, sağlık yönetimi alanına ilişkin sorun alanlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin geliştirilmesi, etkili ve verimli şekilde uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesinde liderlik özellikleri göstererek bağımsız kararlar verir. | X | |||||
8 | PY-8. Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | X | |||||
11 | PY-11. Öğrenciler, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmeli; değişime, yeniliğe, girişimciliğe ve hayat boyu öğrenime açık olur. | X | |||||
12 | PY-12. Öğrenciler, Sağlık yönetimi ile ilgili konularda görüş ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paydaşlarıyla paylaşabilmeli ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizce kullanarak iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer, yazılı ve sözlü iletişimde doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi kullanabilme yeterliliğine sahip olur. | X | |||||
14 | PY-14. Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
15 | PY-15. Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına yansıtır. | X | |||||
16 | PY-16. Birey olarak dış görünüm olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur; sürekli gelişme ve değişime açıktır. | X | |||||
17 | PY-17. Sağlık yönetimi ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel, mesleki etik ilkelere uygun, ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır, çözüm önerilerini yorumlar ve değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |