Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENGELLİ BİREY HEMŞİRELİĞİNRS4215118Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEngelli birey ve ailesini biyo-psiko-sosyal açıdan bir bütün olarak ele alma, engelli birey ve ailesinin sağlığının korunması ve geliştirilmesi konularında bilgi, beceri ve anlayış kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Tanıtımı, Engelliliğin Tanımı ve Yol Açan Nedenler, Adaptasyon Süreci
ve Engelliliğin Seviyeleri,Engelli Bireyin Sağlık Gereksinimleri ve Sağlık Hizmetleri,Engelli Bireyin Karşılaştığı Problemler,Dünyada ve Türkiye’de Engelli Bireyler Okullaşma Durumu ve Okul Sağlığı
Hizmetlerinin Yeri,Hemşirelerin Engelli Bireye Yönelik Rol ve Sorumlulukları,Engelli Bireyin Özellikleri,Engelli Bireylerin Akut Sorunları,Ara sınav,Engelli Bireylerin Kronik Sorunları,Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Sigara, Alkol Kullanımı, Cinsel Davranışlar),Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Beslenme Bozuklukları, Yetersiz Fiziksel
Aktivite),Şiddet ve Engellilik,Engelli Bireyin Sağlığını Geliştirme Programları,Engelli Bireylerde Rehabilitasyon ve Önemi,Final Sınavı ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Engellilik kavramı ve seviyelerini tanımlar 16, 9A
Engelli birey ve ailesinin karşılaştığı problemleri açıklar16, 9A
Engelli birey ve ailesinin karşılaştığı problemlere yönelik çözüm önerilerini tartışır16, 9A
Engelli bireylerin sağlık riskleri ve sorunlarına yönelik hemşirelik sorumluluklarını tanımlar16, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin Tanıtımı, Engelliliğin Tanımı ve Yol Açan Nedenler, Adaptasyon Süreci
ve Engelliliğin Seviyeleri
MEBIS notu
2Engelli Bireyin Sağlık Gereksinimleri ve Sağlık HizmetleriMEBIS notu
3Engelli Bireyin Karşılaştığı ProblemlerMEBIS notu
4Dünyada ve Türkiye’de Engelli Bireyler Okullaşma Durumu ve Okul Sağlığı
Hizmetlerinin Yeri
MEBIS notu
5Hemşirelerin Engelli Bireye Yönelik Rol ve SorumluluklarıMEBIS notu
6Engelli Bireyin ÖzellikleriMEBIS notu
7Engelli Bireylerin Akut SorunlarıMEBIS notu
8Ara sınav
9Engelli Bireylerin Kronik SorunlarıMEBIS notu
10Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Sigara, Alkol Kullanımı, Cinsel Davranışlar)MEBIS notu
11Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Beslenme Bozuklukları, Yetersiz Fiziksel
Aktivite)
MEBIS notu
12Şiddet ve EngellilikMEBIS notu
13Engelli Bireyin Sağlığını Geliştirme ProgramlarıMEBIS notu
14Engelli Bireylerde Rehabilitasyon ve ÖnemiMEBIS notu
15Final Sınavı
Kaynak
1. "Nurses with Disability: Transforming Healthcare for All" OJIN: The Online Journal of Issues in Nursing Vol. 27, No. 3, Manuscript 4. 2. Chang, E., & Johnson, A. (2013). Chronic illness and disability: Principles for nursing practice. Elsevier Health Sciences. 3. MEBIS notu

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
3
PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
4
PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
6
PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
X
8
PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
9
PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
10
PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
12
PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
13
PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENGELLİ BİREY HEMŞİRELİĞİNRS4215118Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEngelli birey ve ailesini biyo-psiko-sosyal açıdan bir bütün olarak ele alma, engelli birey ve ailesinin sağlığının korunması ve geliştirilmesi konularında bilgi, beceri ve anlayış kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Tanıtımı, Engelliliğin Tanımı ve Yol Açan Nedenler, Adaptasyon Süreci
ve Engelliliğin Seviyeleri,Engelli Bireyin Sağlık Gereksinimleri ve Sağlık Hizmetleri,Engelli Bireyin Karşılaştığı Problemler,Dünyada ve Türkiye’de Engelli Bireyler Okullaşma Durumu ve Okul Sağlığı
Hizmetlerinin Yeri,Hemşirelerin Engelli Bireye Yönelik Rol ve Sorumlulukları,Engelli Bireyin Özellikleri,Engelli Bireylerin Akut Sorunları,Ara sınav,Engelli Bireylerin Kronik Sorunları,Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Sigara, Alkol Kullanımı, Cinsel Davranışlar),Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Beslenme Bozuklukları, Yetersiz Fiziksel
Aktivite),Şiddet ve Engellilik,Engelli Bireyin Sağlığını Geliştirme Programları,Engelli Bireylerde Rehabilitasyon ve Önemi,Final Sınavı ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Engellilik kavramı ve seviyelerini tanımlar 16, 9A
Engelli birey ve ailesinin karşılaştığı problemleri açıklar16, 9A
Engelli birey ve ailesinin karşılaştığı problemlere yönelik çözüm önerilerini tartışır16, 9A
Engelli bireylerin sağlık riskleri ve sorunlarına yönelik hemşirelik sorumluluklarını tanımlar16, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin Tanıtımı, Engelliliğin Tanımı ve Yol Açan Nedenler, Adaptasyon Süreci
ve Engelliliğin Seviyeleri
MEBIS notu
2Engelli Bireyin Sağlık Gereksinimleri ve Sağlık HizmetleriMEBIS notu
3Engelli Bireyin Karşılaştığı ProblemlerMEBIS notu
4Dünyada ve Türkiye’de Engelli Bireyler Okullaşma Durumu ve Okul Sağlığı
Hizmetlerinin Yeri
MEBIS notu
5Hemşirelerin Engelli Bireye Yönelik Rol ve SorumluluklarıMEBIS notu
6Engelli Bireyin ÖzellikleriMEBIS notu
7Engelli Bireylerin Akut SorunlarıMEBIS notu
8Ara sınav
9Engelli Bireylerin Kronik SorunlarıMEBIS notu
10Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Sigara, Alkol Kullanımı, Cinsel Davranışlar)MEBIS notu
11Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Beslenme Bozuklukları, Yetersiz Fiziksel
Aktivite)
MEBIS notu
12Şiddet ve EngellilikMEBIS notu
13Engelli Bireyin Sağlığını Geliştirme ProgramlarıMEBIS notu
14Engelli Bireylerde Rehabilitasyon ve ÖnemiMEBIS notu
15Final Sınavı
Kaynak
1. "Nurses with Disability: Transforming Healthcare for All" OJIN: The Online Journal of Issues in Nursing Vol. 27, No. 3, Manuscript 4. 2. Chang, E., & Johnson, A. (2013). Chronic illness and disability: Principles for nursing practice. Elsevier Health Sciences. 3. MEBIS notu

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
3
PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
4
PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
6
PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
X
8
PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
9
PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
10
PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
12
PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
13
PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:58Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 12:09