Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
SAĞLIKTA KALİTE VE GÜVENLİK | NRS4115104 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Salı 08:00-08:45 Salı 09:00-09:45 Perşembe 15:30-16:15 Perşembe 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Merve ÖZSOY DURMAZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve ÖZSOY DURMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı hasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları hakkında bilgi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği,Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar, Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi,Tıbbi Hatalar ve Nedenleri, Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi,Hasta Güvenliği,Hastaların Doğru Kimliklendirilmesi,Etkili İletişimin Sağlanması,İlaç Hatalarının Önlenmesi ve Yüksek Riskli İlaçların Güvenliğinin Sağlanması,Transfüzyon Güvenliğinin Sağlanması,Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü ,Cerrahide Hasta Güvenliğinin Sağlanması,Hasta Düşmelerinin Önlenmesi,Çalışan Güvenliği,Hasta güvenliği ile ilgili vaka sunumu tartışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlıkta kalite yönetimi ile ilgili temel kavramları ve yaklaşımları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Sağlık hizmetlerinde sık görülen tıbbi hataların nedenlerini ve çözüm önerilerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Hasta ve çalışan güvenliğini tehdit eden risk ve hataları belirler. | 13, 21 | A |
Hasta ve çalışan güvenliği uygulamalarının önemini tartışır. | 10, 19 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği | ‘’Tıbbi Hata’’ ve ‘’Malpraktis’’ anahtar kelimeleri ile Google’da yapılan arama
sonuçlarının incelenmesi |
2 | Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar, Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri | 1. kaynağın 12-26. sayfalarının okunması |
3 | Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi | Reading the first source from 84th page to 89th page |
4 | Tıbbi Hatalar ve Nedenleri, Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi | ‘’Ordersız İlaç Uygulama Kültürü’’ Örnek Olayının İncelenmesi |
5 | Hasta Güvenliği | Dünya Sağlık Örgütü'nün hasta güvenliği ilkelerinin incelenmesi |
6 | Hastaların Doğru Kimliklendirilmesi | Örnek olay araştırılması |
7 | Etkili İletişimin Sağlanması | Örnek olay araştırılması |
8 | İlaç Hatalarının Önlenmesi ve Yüksek Riskli İlaçların Güvenliğinin Sağlanması | Örnek olay araştırılması |
9 | Transfüzyon Güvenliğinin Sağlanması | Örnek olay araştırılması |
10 | Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü | 3. kaynağın 237-311. sayfalarının okunması |
11 | Cerrahide Hasta Güvenliğinin Sağlanması | Örnek olay araştırılması |
12 | Hasta Düşmelerinin Önlenmesi | Örnek olay araştırılması |
13 | Çalışan Güvenliği | Örnek olay araştırılması |
14 | Hasta güvenliği ile ilgili vaka sunumu tartışması | Vaka sunumu hazırlama |
Kaynak |
1. Ekici, D. (2013). Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi. Ankara: Sim Yayıncılık.
2. Çavuş MF, Gemici E. (2013). Sağlık Sektöründe Toplam Kalite Yönetimi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1): 238-257.
3. Alcan, Z., Aksoy, A., Civil, B., Tekin, DE., Ekim, R., Civil, SÖ., Doğar, T., Çakar, V. (2010). Hemşirelik Hizmetleri Işığında Hastane Süreçleri. İstanbul: Nobel
Yayıncılık.
4. Ders Notları ve Sağlıkta Kalite Yönetimi ile ilgili diğer bilimsel kaynaklar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | | | | X | |
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | | | | X | |
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | | | X | | |
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | | | | X | |
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | | | | X | |
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | | | | X | |
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | | | X | | |
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | | | | X | |
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | | | | X | |
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | | | X | | |
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | | | X | | |
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | | | | X | |
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
| | | | X | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 0 | 0 | 0 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
SAĞLIKTA KALİTE VE GÜVENLİK | NRS4115104 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Salı 08:00-08:45 Salı 09:00-09:45 Perşembe 15:30-16:15 Perşembe 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Merve ÖZSOY DURMAZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve ÖZSOY DURMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı hasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları hakkında bilgi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği,Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar, Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi,Tıbbi Hatalar ve Nedenleri, Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi,Hasta Güvenliği,Hastaların Doğru Kimliklendirilmesi,Etkili İletişimin Sağlanması,İlaç Hatalarının Önlenmesi ve Yüksek Riskli İlaçların Güvenliğinin Sağlanması,Transfüzyon Güvenliğinin Sağlanması,Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü ,Cerrahide Hasta Güvenliğinin Sağlanması,Hasta Düşmelerinin Önlenmesi,Çalışan Güvenliği,Hasta güvenliği ile ilgili vaka sunumu tartışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlıkta kalite yönetimi ile ilgili temel kavramları ve yaklaşımları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Sağlık hizmetlerinde sık görülen tıbbi hataların nedenlerini ve çözüm önerilerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Hasta ve çalışan güvenliğini tehdit eden risk ve hataları belirler. | 13, 21 | A |
Hasta ve çalışan güvenliği uygulamalarının önemini tartışır. | 10, 19 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği | ‘’Tıbbi Hata’’ ve ‘’Malpraktis’’ anahtar kelimeleri ile Google’da yapılan arama
sonuçlarının incelenmesi |
2 | Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar, Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri | 1. kaynağın 12-26. sayfalarının okunması |
3 | Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi | Reading the first source from 84th page to 89th page |
4 | Tıbbi Hatalar ve Nedenleri, Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi | ‘’Ordersız İlaç Uygulama Kültürü’’ Örnek Olayının İncelenmesi |
5 | Hasta Güvenliği | Dünya Sağlık Örgütü'nün hasta güvenliği ilkelerinin incelenmesi |
6 | Hastaların Doğru Kimliklendirilmesi | Örnek olay araştırılması |
7 | Etkili İletişimin Sağlanması | Örnek olay araştırılması |
8 | İlaç Hatalarının Önlenmesi ve Yüksek Riskli İlaçların Güvenliğinin Sağlanması | Örnek olay araştırılması |
9 | Transfüzyon Güvenliğinin Sağlanması | Örnek olay araştırılması |
10 | Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü | 3. kaynağın 237-311. sayfalarının okunması |
11 | Cerrahide Hasta Güvenliğinin Sağlanması | Örnek olay araştırılması |
12 | Hasta Düşmelerinin Önlenmesi | Örnek olay araştırılması |
13 | Çalışan Güvenliği | Örnek olay araştırılması |
14 | Hasta güvenliği ile ilgili vaka sunumu tartışması | Vaka sunumu hazırlama |
Kaynak |
1. Ekici, D. (2013). Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi. Ankara: Sim Yayıncılık.
2. Çavuş MF, Gemici E. (2013). Sağlık Sektöründe Toplam Kalite Yönetimi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1): 238-257.
3. Alcan, Z., Aksoy, A., Civil, B., Tekin, DE., Ekim, R., Civil, SÖ., Doğar, T., Çakar, V. (2010). Hemşirelik Hizmetleri Işığında Hastane Süreçleri. İstanbul: Nobel
Yayıncılık.
4. Ders Notları ve Sağlıkta Kalite Yönetimi ile ilgili diğer bilimsel kaynaklar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | | | | X | |
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | | | | X | |
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | | | X | | |
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | | | | X | |
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | | | | X | |
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | | | | X | |
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | | | X | | |
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | | | | X | |
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | | | | X | |
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | | | X | | |
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | | | X | | |
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | | | | X | |
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
| | | | X | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:58Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 12:09