Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIKTA KALİTE VE GÜVENLİKNRS4115104Güz Dönemi2+022
Ders Programı

Salı 08:00-08:45

Salı 09:00-09:45

Perşembe 15:30-16:15

Perşembe 16:30-17:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Merve ÖZSOY DURMAZ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Merve ÖZSOY DURMAZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı hasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları hakkında bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği,Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar, Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi,Tıbbi Hatalar ve Nedenleri, Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi,Hasta Güvenliği,Hastaların Doğru Kimliklendirilmesi,Etkili İletişimin Sağlanması,İlaç Hatalarının Önlenmesi ve Yüksek Riskli İlaçların Güvenliğinin Sağlanması,Transfüzyon Güvenliğinin Sağlanması,Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü ,Cerrahide Hasta Güvenliğinin Sağlanması,Hasta Düşmelerinin Önlenmesi,Çalışan Güvenliği,Hasta güvenliği ile ilgili vaka sunumu tartışması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlıkta kalite yönetimi ile ilgili temel kavramları ve yaklaşımları tanımlar.10, 16, 9A
Sağlık hizmetlerinde sık görülen tıbbi hataların nedenlerini ve çözüm önerilerini açıklar. 10, 16, 9A
Hasta ve çalışan güvenliğini tehdit eden risk ve hataları belirler.13, 21A
Hasta ve çalışan güvenliği uygulamalarının önemini tartışır.10, 19A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği‘’Tıbbi Hata’’ ve ‘’Malpraktis’’ anahtar kelimeleri ile Google’da yapılan arama sonuçlarının incelenmesi
2Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar, Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri1. kaynağın 12-26. sayfalarının okunması
3Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin ÖlçülmesiReading the first source from 84th page to 89th page
4Tıbbi Hatalar ve Nedenleri, Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi‘’Ordersız İlaç Uygulama Kültürü’’ Örnek Olayının İncelenmesi
5Hasta GüvenliğiDünya Sağlık Örgütü'nün hasta güvenliği ilkelerinin incelenmesi
6Hastaların Doğru KimliklendirilmesiÖrnek olay araştırılması
7Etkili İletişimin SağlanmasıÖrnek olay araştırılması
8İlaç Hatalarının Önlenmesi ve Yüksek Riskli İlaçların Güvenliğinin SağlanmasıÖrnek olay araştırılması
9Transfüzyon Güvenliğinin SağlanmasıÖrnek olay araştırılması
10Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü 3. kaynağın 237-311. sayfalarının okunması
11Cerrahide Hasta Güvenliğinin SağlanmasıÖrnek olay araştırılması
12Hasta Düşmelerinin ÖnlenmesiÖrnek olay araştırılması
13Çalışan GüvenliğiÖrnek olay araştırılması
14Hasta güvenliği ile ilgili vaka sunumu tartışmasıVaka sunumu hazırlama
Kaynak
1. Ekici, D. (2013). Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi. Ankara: Sim Yayıncılık. 2. Çavuş MF, Gemici E. (2013). Sağlık Sektöründe Toplam Kalite Yönetimi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1): 238-257. 3. Alcan, Z., Aksoy, A., Civil, B., Tekin, DE., Ekim, R., Civil, SÖ., Doğar, T., Çakar, V. (2010). Hemşirelik Hizmetleri Işığında Hastane Süreçleri. İstanbul: Nobel Yayıncılık. 4. Ders Notları ve Sağlıkta Kalite Yönetimi ile ilgili diğer bilimsel kaynaklar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
3
PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
X
8
PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
X
9
PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
10
PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIKTA KALİTE VE GÜVENLİKNRS4115104Güz Dönemi2+022
Ders Programı

Salı 08:00-08:45

Salı 09:00-09:45

Perşembe 15:30-16:15

Perşembe 16:30-17:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Merve ÖZSOY DURMAZ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Merve ÖZSOY DURMAZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı hasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları hakkında bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği,Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar, Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi,Tıbbi Hatalar ve Nedenleri, Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi,Hasta Güvenliği,Hastaların Doğru Kimliklendirilmesi,Etkili İletişimin Sağlanması,İlaç Hatalarının Önlenmesi ve Yüksek Riskli İlaçların Güvenliğinin Sağlanması,Transfüzyon Güvenliğinin Sağlanması,Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü ,Cerrahide Hasta Güvenliğinin Sağlanması,Hasta Düşmelerinin Önlenmesi,Çalışan Güvenliği,Hasta güvenliği ile ilgili vaka sunumu tartışması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlıkta kalite yönetimi ile ilgili temel kavramları ve yaklaşımları tanımlar.10, 16, 9A
Sağlık hizmetlerinde sık görülen tıbbi hataların nedenlerini ve çözüm önerilerini açıklar. 10, 16, 9A
Hasta ve çalışan güvenliğini tehdit eden risk ve hataları belirler.13, 21A
Hasta ve çalışan güvenliği uygulamalarının önemini tartışır.10, 19A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği‘’Tıbbi Hata’’ ve ‘’Malpraktis’’ anahtar kelimeleri ile Google’da yapılan arama sonuçlarının incelenmesi
2Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar, Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri1. kaynağın 12-26. sayfalarının okunması
3Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin ÖlçülmesiReading the first source from 84th page to 89th page
4Tıbbi Hatalar ve Nedenleri, Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi‘’Ordersız İlaç Uygulama Kültürü’’ Örnek Olayının İncelenmesi
5Hasta GüvenliğiDünya Sağlık Örgütü'nün hasta güvenliği ilkelerinin incelenmesi
6Hastaların Doğru KimliklendirilmesiÖrnek olay araştırılması
7Etkili İletişimin SağlanmasıÖrnek olay araştırılması
8İlaç Hatalarının Önlenmesi ve Yüksek Riskli İlaçların Güvenliğinin SağlanmasıÖrnek olay araştırılması
9Transfüzyon Güvenliğinin SağlanmasıÖrnek olay araştırılması
10Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü 3. kaynağın 237-311. sayfalarının okunması
11Cerrahide Hasta Güvenliğinin SağlanmasıÖrnek olay araştırılması
12Hasta Düşmelerinin ÖnlenmesiÖrnek olay araştırılması
13Çalışan GüvenliğiÖrnek olay araştırılması
14Hasta güvenliği ile ilgili vaka sunumu tartışmasıVaka sunumu hazırlama
Kaynak
1. Ekici, D. (2013). Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi. Ankara: Sim Yayıncılık. 2. Çavuş MF, Gemici E. (2013). Sağlık Sektöründe Toplam Kalite Yönetimi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1): 238-257. 3. Alcan, Z., Aksoy, A., Civil, B., Tekin, DE., Ekim, R., Civil, SÖ., Doğar, T., Çakar, V. (2010). Hemşirelik Hizmetleri Işığında Hastane Süreçleri. İstanbul: Nobel Yayıncılık. 4. Ders Notları ve Sağlıkta Kalite Yönetimi ile ilgili diğer bilimsel kaynaklar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
3
PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
X
8
PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
X
9
PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
10
PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:58Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 12:09