Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ İLKYARDIM | NRS1239590 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve ÖZSOY DURMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kaza ve yaralanma vakalarına müdahale edecek olanları, ilk yardım eğitimiyle ve hayatın korunması, yaralanmanın önlenmesi ve iyileşme sürecinin kısaltılmasında belirleyici bir rol oynayanlara sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, İlkyardımla ilgili temel kavramlar,İnsan vücudu ve yaşamsal bulgular,Kanamalarda ilkyardım,Şokta ilkyardım,Bilinç bozukluklarında ilkyardım,Yaralanmalarda ve travmalarda ilkyardım,Kırık, çıkık, burkulma ve kramplarda ilkyardım,Ara Sınav,Donmalarda ilkyardım ve Yanıklarda ilkyardım,Elektrik çarpması ve sıcak çarpmasında ilkyardım,Zehirlenmelerde ilkyardım,Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım, Boğulmalarda ilkyardım,Hasta/yaralı taşıma teknikleri,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders sonunda öğrenci; | ||
Genel ilkyardım kavramlarını açıklar. | 16, 9 | A |
İlkyardımı tanımlar. | 16, 9 | A |
Vücudu oluşturan sistemleri tanır. | 16, 9 | A |
Yaralının ilk değerlendirme aşamalarını açıklar. | 16, 8, 9 | A |
Temel yaşam desteğini tanımlar. | 16, 8, 9 | A |
Travmalarda uygulanacak ilkyardımı açıklar. | 16, 8, 9 | A |
Kanamalarda ilkyardım uygulamalarını açıklar. | 16, 8, 9 | A |
Baskı uygulanacak noktaları gösterir. | 16, 8, 9 | A |
Şok çeşitlerini açıklar. | 16, 9 | A |
Şok pozisyonunu gösterir. | 16, 8, 9 | A |
Yaralanma çeşitlerini açıklar. | 16, 9 | A |
Donma ve yanıklarda ilkyardım prensiplerini açıklar. | 16, 9 | A |
Kırık ve çıkık arasındaki farkları açıklar. | 16, 9 | A |
Hasta ve yaralı taşıma tekniklerini uygular. | 16, 8, 9 | A |
Hasta/yaralı taşınmasında genel kuralları açıklar. | 16, 8, 9 | A |
Acil taşıma teknikleri uygular. | 16, 8, 9 | A |
Sedye üzerine yerleştirme tekniklerini uygular. | 16, 8, 9 | A |
Araç içindeki yaralıyı taşımayı açıklar. | 16, 8, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, İlkyardımla ilgili temel kavramlar | 1. Kaynak, Sayfa: 7-13 |
2 | İnsan vücudu ve yaşamsal bulgular | 2. Kaynak, Sayfa: 17-30 |
3 | Kanamalarda ilkyardım | 3. Kaynak, Sayfa 85-96 ve web sayfası: https://www.youtube.com/watch?v=yzXCZmG4AFo |
4 | Şokta ilkyardım | 1. Kaynak, Sayfa: 103-108 |
5 | Bilinç bozukluklarında ilkyardım | 3. Kaynak, Sayfa: 163-166 |
6 | Yaralanmalarda ve travmalarda ilkyardım | 2. Kaynak, Sayfa: 91-104 |
7 | Kırık, çıkık, burkulma ve kramplarda ilkyardım | 1. Kaynak, Sayfa: 112-136 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Donmalarda ilkyardım ve Yanıklarda ilkyardım | 2. Kaynak, Sayfa: 141-152 |
10 | Elektrik çarpması ve sıcak çarpmasında ilkyardım | 2. Kaynak, Sayfa: 153-160 |
11 | Zehirlenmelerde ilkyardım | 3. Kaynak, Sayfa: 175-197 |
12 | Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım | 2. Kaynak, Sayfa: 177-184 |
13 | Boğulmalarda ilkyardım | 1. Kaynak, Sayfa: 185-194 |
14 | Hasta/yaralı taşıma teknikleri | 1. Kaynak, Sayfa: 186-207 |
15 | Genel Sınav |
Kaynak |
1. Sağlık Bakanlığı Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı, İNAN, H.F; KURT,Z; KUBİLAY,İ; ANKARA, 2011. 2. Türkiye Kızılay Derneği. Adım Adım İlkyardım ve Kurtarma. Ankara: Palme Yayınları. 3. T.C. Sağlık Bakanlığı, Sağlık Eğitim Müdürlüğü. (2008). Eğitimciler İçin Eğitim Kitabı. Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayın No:722, İlkay Ofset Matbaacılık. 4. Prof. Dr. Süzen, B. ve İnan, H. (2004). İlk yardım. Ankara: Birol Basın Yayın Dağıtım ve Ticaret LTD.ŞTİ. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 64 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(64/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ İLKYARDIM | NRS1239590 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve ÖZSOY DURMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kaza ve yaralanma vakalarına müdahale edecek olanları, ilk yardım eğitimiyle ve hayatın korunması, yaralanmanın önlenmesi ve iyileşme sürecinin kısaltılmasında belirleyici bir rol oynayanlara sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, İlkyardımla ilgili temel kavramlar,İnsan vücudu ve yaşamsal bulgular,Kanamalarda ilkyardım,Şokta ilkyardım,Bilinç bozukluklarında ilkyardım,Yaralanmalarda ve travmalarda ilkyardım,Kırık, çıkık, burkulma ve kramplarda ilkyardım,Ara Sınav,Donmalarda ilkyardım ve Yanıklarda ilkyardım,Elektrik çarpması ve sıcak çarpmasında ilkyardım,Zehirlenmelerde ilkyardım,Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım, Boğulmalarda ilkyardım,Hasta/yaralı taşıma teknikleri,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders sonunda öğrenci; | ||
Genel ilkyardım kavramlarını açıklar. | 16, 9 | A |
İlkyardımı tanımlar. | 16, 9 | A |
Vücudu oluşturan sistemleri tanır. | 16, 9 | A |
Yaralının ilk değerlendirme aşamalarını açıklar. | 16, 8, 9 | A |
Temel yaşam desteğini tanımlar. | 16, 8, 9 | A |
Travmalarda uygulanacak ilkyardımı açıklar. | 16, 8, 9 | A |
Kanamalarda ilkyardım uygulamalarını açıklar. | 16, 8, 9 | A |
Baskı uygulanacak noktaları gösterir. | 16, 8, 9 | A |
Şok çeşitlerini açıklar. | 16, 9 | A |
Şok pozisyonunu gösterir. | 16, 8, 9 | A |
Yaralanma çeşitlerini açıklar. | 16, 9 | A |
Donma ve yanıklarda ilkyardım prensiplerini açıklar. | 16, 9 | A |
Kırık ve çıkık arasındaki farkları açıklar. | 16, 9 | A |
Hasta ve yaralı taşıma tekniklerini uygular. | 16, 8, 9 | A |
Hasta/yaralı taşınmasında genel kuralları açıklar. | 16, 8, 9 | A |
Acil taşıma teknikleri uygular. | 16, 8, 9 | A |
Sedye üzerine yerleştirme tekniklerini uygular. | 16, 8, 9 | A |
Araç içindeki yaralıyı taşımayı açıklar. | 16, 8, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, İlkyardımla ilgili temel kavramlar | 1. Kaynak, Sayfa: 7-13 |
2 | İnsan vücudu ve yaşamsal bulgular | 2. Kaynak, Sayfa: 17-30 |
3 | Kanamalarda ilkyardım | 3. Kaynak, Sayfa 85-96 ve web sayfası: https://www.youtube.com/watch?v=yzXCZmG4AFo |
4 | Şokta ilkyardım | 1. Kaynak, Sayfa: 103-108 |
5 | Bilinç bozukluklarında ilkyardım | 3. Kaynak, Sayfa: 163-166 |
6 | Yaralanmalarda ve travmalarda ilkyardım | 2. Kaynak, Sayfa: 91-104 |
7 | Kırık, çıkık, burkulma ve kramplarda ilkyardım | 1. Kaynak, Sayfa: 112-136 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Donmalarda ilkyardım ve Yanıklarda ilkyardım | 2. Kaynak, Sayfa: 141-152 |
10 | Elektrik çarpması ve sıcak çarpmasında ilkyardım | 2. Kaynak, Sayfa: 153-160 |
11 | Zehirlenmelerde ilkyardım | 3. Kaynak, Sayfa: 175-197 |
12 | Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım | 2. Kaynak, Sayfa: 177-184 |
13 | Boğulmalarda ilkyardım | 1. Kaynak, Sayfa: 185-194 |
14 | Hasta/yaralı taşıma teknikleri | 1. Kaynak, Sayfa: 186-207 |
15 | Genel Sınav |
Kaynak |
1. Sağlık Bakanlığı Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı, İNAN, H.F; KURT,Z; KUBİLAY,İ; ANKARA, 2011. 2. Türkiye Kızılay Derneği. Adım Adım İlkyardım ve Kurtarma. Ankara: Palme Yayınları. 3. T.C. Sağlık Bakanlığı, Sağlık Eğitim Müdürlüğü. (2008). Eğitimciler İçin Eğitim Kitabı. Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayın No:722, İlkay Ofset Matbaacılık. 4. Prof. Dr. Süzen, B. ve İnan, H. (2004). İlk yardım. Ankara: Birol Basın Yayın Dağıtım ve Ticaret LTD.ŞTİ. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |