Hemşirelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, koordinasyonu ve kontrolüne ilişkin temel yönetsel becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin Tanıtımı, Uyum Eğitimi,Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi,Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi ,Sorun Çözme ve Karar Verme: Altı Şapka Tekniği,Sorun Çözme ve Karar Verme: Altı Şapka Tekniği,Tıbbi Hata ve Riskler: Hatalar Odası ,Tıbbi Hata ve Riskler: Hatalar Odası,Sorun Çözme ve Karar Verme: Neden-Sonuç Diyagramı,Sorun Çözme ve Karar Verme: Neden-Sonuç Diyagramı,Bir Kalite İyileştirme Süreci: PUKÖ Döngüsü,Bir Kalite İyileştirme Süreci: PUKÖ,Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İş Görüşmesi,Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İş Görüşmesi,MS Office Programlarının Kullanımı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Hemşirelik mesleğinin güçlü ve zayıf yönlerini analiz eder.
16, 5, 9
H
Hemşirelik hizmetleri yönetiminde sorun çözme ve karar verme sürecini kullanır.
12, 13, 16, 5, 9
H
Tıbbi hata ve risklere ilişkin farkındalık kazanır.
10, 16, 21, 9
H
Hemşirelik bakım süreçlerini iyileştirmeye yönelik bir plan tasarlar.
12, 13, 16, 5, 9
H
Çalışma birimi ve hemşire yeterlilikleri doğrultusunda bir iş görüşmesi tasarlar.
13, 15, 16, 5, 9
H
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
H: Performans Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin Tanıtımı, Uyum Eğitimi
MEBIS notu
2
Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi
MEBIS notu
3
Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi
Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi konulu bir sözel sunum
hazırlaması
4
Sorun Çözme ve Karar Verme: Altı Şapka Tekniği
MEBIS notu
5
Sorun Çözme ve Karar Verme: Altı Şapka Tekniği
Yönetsel bir sorunun altı şapka tekniği ile analiz edildiği bir sözel sunum
hazırlaması
6
Tıbbi Hata ve Riskler: Hatalar Odası
MEBIS notu
7
Tıbbi Hata ve Riskler: Hatalar Odası
MEBIS notu
8
Sorun Çözme ve Karar Verme: Neden-Sonuç Diyagramı
MEBIS notu
9
Sorun Çözme ve Karar Verme: Neden-Sonuç Diyagramı
Yönetsel bir sorunun neden-sonuç diyagramı ile analiz edildiği sözel bir sunum
hazırlaması
10
Bir Kalite İyileştirme Süreci: PUKÖ Döngüsü
MEBIS notu
11
Bir Kalite İyileştirme Süreci: PUKÖ
PUKÖ döngüsü ile bir kalite göstergesine ilişkin iyileştirme çalışmasının yapıldığı
sözel bir sunum hazırlaması
12
Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İş Görüşmesi
MEBIS notu
13
Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İş Görüşmesi
İş birimi, iş gereklilikleri ve hemşire niteliklerine dayalı bir iş görüşmesi tasarlama
14
MS Office Programlarının Kullanımı
MEBIS notu
Kaynak
1. Sammut-Bonnici T, Galea D. (2015). PEST analysis. In: Wiley Encyclopedia of Management. https://doi.org/10.1002/9781118785317.weom120113
2. Özkütük N, Orgun F, Sezer H. (2019). Hemşirelik eğitiminde altı şapka düşünme tekniğinin kullanımı: iki farklı tekniğin karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4),
1553-1562. doi: 10.24106/kefdergi.3150
3. Tarhan M, Doğan P, Yaman R, Dişci R. (2019). Yeni mezun hemşirelerin tıbbi hata ve risklere yönelik farkındalıklarının arttırılmasında bir yöntem: ufak tefek hatalar odası.
Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(6), 196-206. doi: 10.5222/SHYD.2019.15238
4. Eraydın C, Tezcan B, Koç Z. (2019). Hasta düşmelerinin değerlendirilmesinde balık kılçığı yöntemi ile kök neden analizi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(6), 266-
272. doi: 10.5222/SHYD,2019.82905
5. Chen Y, Zheng J, Wu D, Zhang Y, Lin Y. (2020). Application of the PDCA cycle for standardized nursing management in a COVID-19 intensive care unit. Annals of
Palliative Medicine, 9(3), 1198-1205. doi: 10.21037/apm-20-1084
6. Sarıyıldız AY. (2021). İş görüşmelerinde beden dilinin önemi. In: Yönetim-Strateji-Organizasyon: Teoride ve Uygulamada. Karabulut, Ş. (ed). Gazi Kitabevi: Ankara
7. Tatar Baykal, Ü., Türkmen, E. (Ed.). (2021). Hemşirelikte Yönetim. İstanbul: Akademi Yayıncılık
8. MEBIS notu
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
2
PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
3
PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
8
PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
X
9
PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
10
PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Hemşirelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, koordinasyonu ve kontrolüne ilişkin temel yönetsel becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin Tanıtımı, Uyum Eğitimi,Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi,Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi ,Sorun Çözme ve Karar Verme: Altı Şapka Tekniği,Sorun Çözme ve Karar Verme: Altı Şapka Tekniği,Tıbbi Hata ve Riskler: Hatalar Odası ,Tıbbi Hata ve Riskler: Hatalar Odası,Sorun Çözme ve Karar Verme: Neden-Sonuç Diyagramı,Sorun Çözme ve Karar Verme: Neden-Sonuç Diyagramı,Bir Kalite İyileştirme Süreci: PUKÖ Döngüsü,Bir Kalite İyileştirme Süreci: PUKÖ,Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İş Görüşmesi,Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İş Görüşmesi,MS Office Programlarının Kullanımı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Hemşirelik mesleğinin güçlü ve zayıf yönlerini analiz eder.
16, 5, 9
H
Hemşirelik hizmetleri yönetiminde sorun çözme ve karar verme sürecini kullanır.
12, 13, 16, 5, 9
H
Tıbbi hata ve risklere ilişkin farkındalık kazanır.
10, 16, 21, 9
H
Hemşirelik bakım süreçlerini iyileştirmeye yönelik bir plan tasarlar.
12, 13, 16, 5, 9
H
Çalışma birimi ve hemşire yeterlilikleri doğrultusunda bir iş görüşmesi tasarlar.
13, 15, 16, 5, 9
H
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
H: Performans Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin Tanıtımı, Uyum Eğitimi
MEBIS notu
2
Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi
MEBIS notu
3
Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi
Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi konulu bir sözel sunum
hazırlaması
4
Sorun Çözme ve Karar Verme: Altı Şapka Tekniği
MEBIS notu
5
Sorun Çözme ve Karar Verme: Altı Şapka Tekniği
Yönetsel bir sorunun altı şapka tekniği ile analiz edildiği bir sözel sunum
hazırlaması
6
Tıbbi Hata ve Riskler: Hatalar Odası
MEBIS notu
7
Tıbbi Hata ve Riskler: Hatalar Odası
MEBIS notu
8
Sorun Çözme ve Karar Verme: Neden-Sonuç Diyagramı
MEBIS notu
9
Sorun Çözme ve Karar Verme: Neden-Sonuç Diyagramı
Yönetsel bir sorunun neden-sonuç diyagramı ile analiz edildiği sözel bir sunum
hazırlaması
10
Bir Kalite İyileştirme Süreci: PUKÖ Döngüsü
MEBIS notu
11
Bir Kalite İyileştirme Süreci: PUKÖ
PUKÖ döngüsü ile bir kalite göstergesine ilişkin iyileştirme çalışmasının yapıldığı
sözel bir sunum hazırlaması
12
Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İş Görüşmesi
MEBIS notu
13
Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İş Görüşmesi
İş birimi, iş gereklilikleri ve hemşire niteliklerine dayalı bir iş görüşmesi tasarlama
14
MS Office Programlarının Kullanımı
MEBIS notu
Kaynak
1. Sammut-Bonnici T, Galea D. (2015). PEST analysis. In: Wiley Encyclopedia of Management. https://doi.org/10.1002/9781118785317.weom120113
2. Özkütük N, Orgun F, Sezer H. (2019). Hemşirelik eğitiminde altı şapka düşünme tekniğinin kullanımı: iki farklı tekniğin karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4),
1553-1562. doi: 10.24106/kefdergi.3150
3. Tarhan M, Doğan P, Yaman R, Dişci R. (2019). Yeni mezun hemşirelerin tıbbi hata ve risklere yönelik farkındalıklarının arttırılmasında bir yöntem: ufak tefek hatalar odası.
Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(6), 196-206. doi: 10.5222/SHYD.2019.15238
4. Eraydın C, Tezcan B, Koç Z. (2019). Hasta düşmelerinin değerlendirilmesinde balık kılçığı yöntemi ile kök neden analizi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(6), 266-
272. doi: 10.5222/SHYD,2019.82905
5. Chen Y, Zheng J, Wu D, Zhang Y, Lin Y. (2020). Application of the PDCA cycle for standardized nursing management in a COVID-19 intensive care unit. Annals of
Palliative Medicine, 9(3), 1198-1205. doi: 10.21037/apm-20-1084
6. Sarıyıldız AY. (2021). İş görüşmelerinde beden dilinin önemi. In: Yönetim-Strateji-Organizasyon: Teoride ve Uygulamada. Karabulut, Ş. (ed). Gazi Kitabevi: Ankara
7. Tatar Baykal, Ü., Türkmen, E. (Ed.). (2021). Hemşirelikte Yönetim. İstanbul: Akademi Yayıncılık
8. MEBIS notu
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
2
PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
3
PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
8
PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
X
9
PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
10
PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.