Hemşirelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, koordinasyonu ve kontrolüne ilişkin temel yönetsel becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin Tanıtımı, Uyum Eğitimi,Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi,Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi ,Sorun Çözme ve Karar Verme: Altı Şapka Tekniği,Sorun Çözme ve Karar Verme: Altı Şapka Tekniği,Tıbbi Hata ve Riskler: Hatalar Odası ,Tıbbi Hata ve Riskler: Hatalar Odası,Sorun Çözme ve Karar Verme: Neden-Sonuç Diyagramı,Sorun Çözme ve Karar Verme: Neden-Sonuç Diyagramı,Bir Kalite İyileştirme Süreci: PUKÖ Döngüsü,Bir Kalite İyileştirme Süreci: PUKÖ,Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İş Görüşmesi,Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İş Görüşmesi,MS Office Programlarının Kullanımı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Hemşirelik mesleğinin güçlü ve zayıf yönlerini analiz eder.
16, 5, 9
H
Hemşirelik hizmetleri yönetiminde sorun çözme ve karar verme sürecini kullanır.
12, 13, 16, 5, 9
H
Tıbbi hata ve risklere ilişkin farkındalık kazanır.
10, 16, 21, 9
H
Hemşirelik bakım süreçlerini iyileştirmeye yönelik bir plan tasarlar.
12, 13, 16, 5, 9
H
Çalışma birimi ve hemşire yeterlilikleri doğrultusunda bir iş görüşmesi tasarlar.
13, 15, 16, 5, 9
H
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
H: Performans Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin Tanıtımı, Uyum Eğitimi
MEBIS notu
2
Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi
MEBIS notu
3
Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi
Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi konulu bir sözel sunum
hazırlaması
4
Sorun Çözme ve Karar Verme: Altı Şapka Tekniği
MEBIS notu
5
Sorun Çözme ve Karar Verme: Altı Şapka Tekniği
Yönetsel bir sorunun altı şapka tekniği ile analiz edildiği bir sözel sunum
hazırlaması
6
Tıbbi Hata ve Riskler: Hatalar Odası
MEBIS notu
7
Tıbbi Hata ve Riskler: Hatalar Odası
MEBIS notu
8
Sorun Çözme ve Karar Verme: Neden-Sonuç Diyagramı
MEBIS notu
9
Sorun Çözme ve Karar Verme: Neden-Sonuç Diyagramı
Yönetsel bir sorunun neden-sonuç diyagramı ile analiz edildiği sözel bir sunum
hazırlaması
10
Bir Kalite İyileştirme Süreci: PUKÖ Döngüsü
MEBIS notu
11
Bir Kalite İyileştirme Süreci: PUKÖ
PUKÖ döngüsü ile bir kalite göstergesine ilişkin iyileştirme çalışmasının yapıldığı
sözel bir sunum hazırlaması
12
Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İş Görüşmesi
MEBIS notu
13
Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İş Görüşmesi
İş birimi, iş gereklilikleri ve hemşire niteliklerine dayalı bir iş görüşmesi tasarlama
14
MS Office Programlarının Kullanımı
MEBIS notu
Kaynak
1. Sammut-Bonnici T, Galea D. (2015). PEST analysis. In: Wiley Encyclopedia of Management. https://doi.org/10.1002/9781118785317.weom120113
2. Özkütük N, Orgun F, Sezer H. (2019). Hemşirelik eğitiminde altı şapka düşünme tekniğinin kullanımı: iki farklı tekniğin karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4),
1553-1562. doi: 10.24106/kefdergi.3150
3. Tarhan M, Doğan P, Yaman R, Dişci R. (2019). Yeni mezun hemşirelerin tıbbi hata ve risklere yönelik farkındalıklarının arttırılmasında bir yöntem: ufak tefek hatalar odası.
Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(6), 196-206. doi: 10.5222/SHYD.2019.15238
4. Eraydın C, Tezcan B, Koç Z. (2019). Hasta düşmelerinin değerlendirilmesinde balık kılçığı yöntemi ile kök neden analizi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(6), 266-
272. doi: 10.5222/SHYD,2019.82905
5. Chen Y, Zheng J, Wu D, Zhang Y, Lin Y. (2020). Application of the PDCA cycle for standardized nursing management in a COVID-19 intensive care unit. Annals of
Palliative Medicine, 9(3), 1198-1205. doi: 10.21037/apm-20-1084
6. Sarıyıldız AY. (2021). İş görüşmelerinde beden dilinin önemi. In: Yönetim-Strateji-Organizasyon: Teoride ve Uygulamada. Karabulut, Ş. (ed). Gazi Kitabevi: Ankara
7. Tatar Baykal, Ü., Türkmen, E. (Ed.). (2021). Hemşirelikte Yönetim. İstanbul: Akademi Yayıncılık
8. MEBIS notu
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
2
PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
3
PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
8
PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
X
9
PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
10
PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
HEMŞİRELİKTE YÖNETİM UYGULAMA
-
Bahar Dönemi
0+4
2
5
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Esin GÜLKAYA ANIK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Hemşirelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, koordinasyonu ve kontrolüne ilişkin temel yönetsel becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin Tanıtımı, Uyum Eğitimi,Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi,Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi ,Sorun Çözme ve Karar Verme: Altı Şapka Tekniği,Sorun Çözme ve Karar Verme: Altı Şapka Tekniği,Tıbbi Hata ve Riskler: Hatalar Odası ,Tıbbi Hata ve Riskler: Hatalar Odası,Sorun Çözme ve Karar Verme: Neden-Sonuç Diyagramı,Sorun Çözme ve Karar Verme: Neden-Sonuç Diyagramı,Bir Kalite İyileştirme Süreci: PUKÖ Döngüsü,Bir Kalite İyileştirme Süreci: PUKÖ,Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İş Görüşmesi,Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İş Görüşmesi,MS Office Programlarının Kullanımı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Hemşirelik mesleğinin güçlü ve zayıf yönlerini analiz eder.
16, 5, 9
H
Hemşirelik hizmetleri yönetiminde sorun çözme ve karar verme sürecini kullanır.
12, 13, 16, 5, 9
H
Tıbbi hata ve risklere ilişkin farkındalık kazanır.
10, 16, 21, 9
H
Hemşirelik bakım süreçlerini iyileştirmeye yönelik bir plan tasarlar.
12, 13, 16, 5, 9
H
Çalışma birimi ve hemşire yeterlilikleri doğrultusunda bir iş görüşmesi tasarlar.
13, 15, 16, 5, 9
H
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
H: Performans Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin Tanıtımı, Uyum Eğitimi
MEBIS notu
2
Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi
MEBIS notu
3
Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi
Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi konulu bir sözel sunum
hazırlaması
4
Sorun Çözme ve Karar Verme: Altı Şapka Tekniği
MEBIS notu
5
Sorun Çözme ve Karar Verme: Altı Şapka Tekniği
Yönetsel bir sorunun altı şapka tekniği ile analiz edildiği bir sözel sunum
hazırlaması
6
Tıbbi Hata ve Riskler: Hatalar Odası
MEBIS notu
7
Tıbbi Hata ve Riskler: Hatalar Odası
MEBIS notu
8
Sorun Çözme ve Karar Verme: Neden-Sonuç Diyagramı
MEBIS notu
9
Sorun Çözme ve Karar Verme: Neden-Sonuç Diyagramı
Yönetsel bir sorunun neden-sonuç diyagramı ile analiz edildiği sözel bir sunum
hazırlaması
10
Bir Kalite İyileştirme Süreci: PUKÖ Döngüsü
MEBIS notu
11
Bir Kalite İyileştirme Süreci: PUKÖ
PUKÖ döngüsü ile bir kalite göstergesine ilişkin iyileştirme çalışmasının yapıldığı
sözel bir sunum hazırlaması
12
Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İş Görüşmesi
MEBIS notu
13
Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İş Görüşmesi
İş birimi, iş gereklilikleri ve hemşire niteliklerine dayalı bir iş görüşmesi tasarlama
14
MS Office Programlarının Kullanımı
MEBIS notu
Kaynak
1. Sammut-Bonnici T, Galea D. (2015). PEST analysis. In: Wiley Encyclopedia of Management. https://doi.org/10.1002/9781118785317.weom120113
2. Özkütük N, Orgun F, Sezer H. (2019). Hemşirelik eğitiminde altı şapka düşünme tekniğinin kullanımı: iki farklı tekniğin karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4),
1553-1562. doi: 10.24106/kefdergi.3150
3. Tarhan M, Doğan P, Yaman R, Dişci R. (2019). Yeni mezun hemşirelerin tıbbi hata ve risklere yönelik farkındalıklarının arttırılmasında bir yöntem: ufak tefek hatalar odası.
Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(6), 196-206. doi: 10.5222/SHYD.2019.15238
4. Eraydın C, Tezcan B, Koç Z. (2019). Hasta düşmelerinin değerlendirilmesinde balık kılçığı yöntemi ile kök neden analizi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(6), 266-
272. doi: 10.5222/SHYD,2019.82905
5. Chen Y, Zheng J, Wu D, Zhang Y, Lin Y. (2020). Application of the PDCA cycle for standardized nursing management in a COVID-19 intensive care unit. Annals of
Palliative Medicine, 9(3), 1198-1205. doi: 10.21037/apm-20-1084
6. Sarıyıldız AY. (2021). İş görüşmelerinde beden dilinin önemi. In: Yönetim-Strateji-Organizasyon: Teoride ve Uygulamada. Karabulut, Ş. (ed). Gazi Kitabevi: Ankara
7. Tatar Baykal, Ü., Türkmen, E. (Ed.). (2021). Hemşirelikte Yönetim. İstanbul: Akademi Yayıncılık
8. MEBIS notu
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
2
PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
3
PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
8
PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
X
9
PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
10
PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.