Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ULUSLARARASI İŞ MÜZAKERELERİ | ITF4114372 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Pazartesi 12:00-12:45 Pazartesi 12:45-13:30 Pazartesi 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Nurten POLAT DEDE |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Nurten POLAT DEDE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ders, öğrencilere müzakerelerin uluslararası bağlamda nasıl yapıldığı konusunda daha derin bir fikir vermeyi amaçlamaktadır. Derste müzakere teorisi, müzakerelere nasıl hazırlanılacağı, kabul edilebilir müzakere edilmiş çözümlerin ve en iyi alternatiflerin nasıl belirlenebileceği ve zor müzakerecilerle nasıl başa çıkılacağı öğretilmektedir. Ders etkili bir müzakereci olmak için gerekli becerileri hem ulusal hem de uluslararası müzakereler için eş zamanlı olarak kazandırmayı amaçlar ancak derste vurgunun çoğu uluslararası ve kültürlerarası müzakereler üzerinedir. Hem ulusal hem uluslararası müzakerelerden örnekler vererek, iş odaklı müzakereler arasında karşılaştırmalar yapar bu yönüyle ders uluslararası ticaret müzakereleri hakkında kapsamlı ve profesyonel bir bakış açısı sağlamayı hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse giriş, müzakerelerin doğası, çatışma çözümü, Müzakere Edilmiş Anlaşmaya En İyi Alternatif (BATNA).,Müzakere: Strateji oluşturma, çerçeveleme ve planlama; bütünleştirici ve dağıtıcı müzakere.,Uluslararası iş görüşmeleri için bir çerçeve; uluslararası müzakereleri etkileyen faktörler.,Uluslararası iş görüşmelerinde strateji ve taktikler.,Kültürün uluslararası müzakerelere etkisini açıklayan farklı modeller.,Hofstede'nin Ulusal Kültürün Boyutları ve bunların uluslararası iş görüşmeleri üzerindeki etkisi. ,Müzakereciler tarafından yapılan uluslararası müzakereleri etkileyen yaygın bilişsel ve yargılama önyargıları / uluslararası iş görüşmelerinin psikolojisi,İletişim tarzları farklılıklarının uluslararası müzakere süreç ve çıktılarına etkisi ,Batı Avrupa'da müzakere ,Doğu Avrupa'da müzakere,Latin ve Kuzey Amerika'da müzakere ,Orta Doğu ve Kuzey Afrika'da müzakere ,Asya ve Pasific ülkelerinde müzakere ,Uluslararası iş görüşmelerinin etik yönleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Öğrenci müzakere ve müzakere yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
1.1. Öğrenci müzakerenin farklı tanımlarını ve anlamlarını tartışır. | ||
1.2. Öğrenci rekabetçi (kazan-kaybet) pazarlığın temel dinamiklerini açıklar. | ||
1.3. Öğrenci bütünleştirici (kazan-kazan) müzakerenin temel dinamiklerini açıklar. | ||
1.4. Öğrenci, müzakerecilerin müzakereye hazırlanmak için yapması gereken temel ön çalışmayı açıklar. | ||
1.5. Öğrenci müzakereleri çevreleyen etik standartları ve kriterleri tartışır | ||
2. Öğrenci, uluslararası ve kültürler arası müzakerelerin yerel veya aynı kültürdeki müzakerelerden nasıl farklı olduğunu açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
2.1. Öğrenci uzak çevre (müzakerecinin kontrolünde olmayan) faktörlerin uluslararası iş müzakereleri üzerindeki etkilerini açıklar. | ||
2.2. Öğrenci, uluslararası iş müzakereleri üzerindeki yakın çevre faktörlerinin etkilerini açıklar. | ||
3. Öğrenci, ulusal kültürün müzakere dinamiklerini nasıl etkilediğini açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
3.1. Öğrenci kültürün farklı tanımlarını ve anlamlarını açıklar. | ||
3.2. Öğrenci ulusal kültürün uluslararası iş görüşmelerini nasıl etkilediğini ortaya koyan teorileri açıklar. | ||
3.3. Öğrenci ulusal kültür ve organizasyonel kültür etkileşimlerinin uluslararası iş müzakereleri üzerindeki etkisini açıklar. | ||
4. Öğrenci çoklu gruplar ve ekiplerle yapılan müzakerelerin neden daha karmaşık olduğunu açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
4.1. Öğrenci çok taraflı müzakerelerin özelliklerini ve neden bu müzakerelerin daha karmaşık olduğunu açıklar | ||
4.2. Öğrenci çok taraflı müzakereyi etkili bir şekilde yönetmenin temel aşamalarını açıklar. | ||
4.3. Öğrenci grup davranışlarının çok taraflı müzakereleri nasıl etkileyebileyeceğini tartışır. | ||
5. Öğrenci dünyanın farklı ülkelerinden müzakereciler ile iş müzakereleri yaparken dikkat edilmesi gerekli hususları açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
5.1. Öğrenci Batı Avrupa ülkeleri ile yapılan iş müzakerelerinde dikkat edilmesi gereken hususları açıklar. | ||
5.2. Öğrenci Doğu Avrupa ülkeleri ile yapılan iş müzakerelerinde dikkat edilmesi gereken hususları açıklar | ||
5.3. Öğrenci Latin Amerikan ülke müzakerecileri yapılan iş müzakerelerinde dikkat edilmesi gereken hususları açıklar. | ||
5.4. Öğrenci Orta Doğu ve Kuzey Afrika ülkeleriyle yapılan iş müzakerelerinde dikkat ediesi gereken hususları açıklar, | ||
5.5. Öğrenci Asya ve Pasifik Bölgesi ülkeleri ile yapılan iş müzakerelerinde dikkat ediesi gereken hususları açıklar, |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş, müzakerelerin doğası, çatışma çözümü, Müzakere Edilmiş Anlaşmaya En İyi Alternatif (BATNA). | |
2 | Müzakere: Strateji oluşturma, çerçeveleme ve planlama; bütünleştirici ve dağıtıcı müzakere. | |
3 | Uluslararası iş görüşmeleri için bir çerçeve; uluslararası müzakereleri etkileyen faktörler. | |
4 | Uluslararası iş görüşmelerinde strateji ve taktikler. | |
5 | Kültürün uluslararası müzakerelere etkisini açıklayan farklı modeller. | |
6 | Hofstede'nin Ulusal Kültürün Boyutları ve bunların uluslararası iş görüşmeleri üzerindeki etkisi. | |
7 | Müzakereciler tarafından yapılan uluslararası müzakereleri etkileyen yaygın bilişsel ve yargılama önyargıları / uluslararası iş görüşmelerinin psikolojisi | |
8 | İletişim tarzları farklılıklarının uluslararası müzakere süreç ve çıktılarına etkisi | |
9 | Batı Avrupa'da müzakere | |
10 | Doğu Avrupa'da müzakere | |
11 | Latin ve Kuzey Amerika'da müzakere | |
12 | Orta Doğu ve Kuzey Afrika'da müzakere | |
13 | Asya ve Pasific ülkelerinde müzakere | |
14 | Uluslararası iş görüşmelerinin etik yönleri |
Kaynak |
Ders Kitabı: 1. Ghauri, PN and Unsunier, JC, (2020) International Business Negotiations, Edward Elgar Publishing, U.K. |
Önerilen Okuma Kaynakları: Recommended Readings: 1. Starkey, B., Boyer, M. A., & Wilkenfeld, J. (2015). International negotiation in a complex world. Rowman & Littlefield. 2. Fisher, R., Ury, W. L., & Patton, B. (2011). Getting to yes: Negotiating agreement without giving in. Penguin. 3. Acuff, F. L. (2008). How to negotiate anything with anyone anywhere around the world. Amacom. 4. Brett, J. M. (2007). Negotiating globally: How to negotiate deals, resolve disputes, and make decisions across cultural boundaries. John Wiley & Sons. 5. Ury, W. (1993). Getting Past No: Negotiating with Difficult People. New York: Bantam Books 6. Ury, W. (2007). The Power of a Positive No. Hodder & Stoughton. 7. Lewicki, R. J., Barry, B., & Saunders, D. M. (2021). Essentials of negotiation. McGraw-Hill Education. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | X | |||||
4 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | X | |||||
5 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | X | |||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | X | |||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Öğrenciler, küresel ticaret, ihracat-ithalat işlemleri, gümrük işlemleri ve dış ticaretin finansmanı alanlarında uzmanlık elde eder. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(153/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ULUSLARARASI İŞ MÜZAKERELERİ | ITF4114372 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Pazartesi 12:00-12:45 Pazartesi 12:45-13:30 Pazartesi 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Nurten POLAT DEDE |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Nurten POLAT DEDE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ders, öğrencilere müzakerelerin uluslararası bağlamda nasıl yapıldığı konusunda daha derin bir fikir vermeyi amaçlamaktadır. Derste müzakere teorisi, müzakerelere nasıl hazırlanılacağı, kabul edilebilir müzakere edilmiş çözümlerin ve en iyi alternatiflerin nasıl belirlenebileceği ve zor müzakerecilerle nasıl başa çıkılacağı öğretilmektedir. Ders etkili bir müzakereci olmak için gerekli becerileri hem ulusal hem de uluslararası müzakereler için eş zamanlı olarak kazandırmayı amaçlar ancak derste vurgunun çoğu uluslararası ve kültürlerarası müzakereler üzerinedir. Hem ulusal hem uluslararası müzakerelerden örnekler vererek, iş odaklı müzakereler arasında karşılaştırmalar yapar bu yönüyle ders uluslararası ticaret müzakereleri hakkında kapsamlı ve profesyonel bir bakış açısı sağlamayı hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse giriş, müzakerelerin doğası, çatışma çözümü, Müzakere Edilmiş Anlaşmaya En İyi Alternatif (BATNA).,Müzakere: Strateji oluşturma, çerçeveleme ve planlama; bütünleştirici ve dağıtıcı müzakere.,Uluslararası iş görüşmeleri için bir çerçeve; uluslararası müzakereleri etkileyen faktörler.,Uluslararası iş görüşmelerinde strateji ve taktikler.,Kültürün uluslararası müzakerelere etkisini açıklayan farklı modeller.,Hofstede'nin Ulusal Kültürün Boyutları ve bunların uluslararası iş görüşmeleri üzerindeki etkisi. ,Müzakereciler tarafından yapılan uluslararası müzakereleri etkileyen yaygın bilişsel ve yargılama önyargıları / uluslararası iş görüşmelerinin psikolojisi,İletişim tarzları farklılıklarının uluslararası müzakere süreç ve çıktılarına etkisi ,Batı Avrupa'da müzakere ,Doğu Avrupa'da müzakere,Latin ve Kuzey Amerika'da müzakere ,Orta Doğu ve Kuzey Afrika'da müzakere ,Asya ve Pasific ülkelerinde müzakere ,Uluslararası iş görüşmelerinin etik yönleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Öğrenci müzakere ve müzakere yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
1.1. Öğrenci müzakerenin farklı tanımlarını ve anlamlarını tartışır. | ||
1.2. Öğrenci rekabetçi (kazan-kaybet) pazarlığın temel dinamiklerini açıklar. | ||
1.3. Öğrenci bütünleştirici (kazan-kazan) müzakerenin temel dinamiklerini açıklar. | ||
1.4. Öğrenci, müzakerecilerin müzakereye hazırlanmak için yapması gereken temel ön çalışmayı açıklar. | ||
1.5. Öğrenci müzakereleri çevreleyen etik standartları ve kriterleri tartışır | ||
2. Öğrenci, uluslararası ve kültürler arası müzakerelerin yerel veya aynı kültürdeki müzakerelerden nasıl farklı olduğunu açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
2.1. Öğrenci uzak çevre (müzakerecinin kontrolünde olmayan) faktörlerin uluslararası iş müzakereleri üzerindeki etkilerini açıklar. | ||
2.2. Öğrenci, uluslararası iş müzakereleri üzerindeki yakın çevre faktörlerinin etkilerini açıklar. | ||
3. Öğrenci, ulusal kültürün müzakere dinamiklerini nasıl etkilediğini açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
3.1. Öğrenci kültürün farklı tanımlarını ve anlamlarını açıklar. | ||
3.2. Öğrenci ulusal kültürün uluslararası iş görüşmelerini nasıl etkilediğini ortaya koyan teorileri açıklar. | ||
3.3. Öğrenci ulusal kültür ve organizasyonel kültür etkileşimlerinin uluslararası iş müzakereleri üzerindeki etkisini açıklar. | ||
4. Öğrenci çoklu gruplar ve ekiplerle yapılan müzakerelerin neden daha karmaşık olduğunu açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
4.1. Öğrenci çok taraflı müzakerelerin özelliklerini ve neden bu müzakerelerin daha karmaşık olduğunu açıklar | ||
4.2. Öğrenci çok taraflı müzakereyi etkili bir şekilde yönetmenin temel aşamalarını açıklar. | ||
4.3. Öğrenci grup davranışlarının çok taraflı müzakereleri nasıl etkileyebileyeceğini tartışır. | ||
5. Öğrenci dünyanın farklı ülkelerinden müzakereciler ile iş müzakereleri yaparken dikkat edilmesi gerekli hususları açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
5.1. Öğrenci Batı Avrupa ülkeleri ile yapılan iş müzakerelerinde dikkat edilmesi gereken hususları açıklar. | ||
5.2. Öğrenci Doğu Avrupa ülkeleri ile yapılan iş müzakerelerinde dikkat edilmesi gereken hususları açıklar | ||
5.3. Öğrenci Latin Amerikan ülke müzakerecileri yapılan iş müzakerelerinde dikkat edilmesi gereken hususları açıklar. | ||
5.4. Öğrenci Orta Doğu ve Kuzey Afrika ülkeleriyle yapılan iş müzakerelerinde dikkat ediesi gereken hususları açıklar, | ||
5.5. Öğrenci Asya ve Pasifik Bölgesi ülkeleri ile yapılan iş müzakerelerinde dikkat ediesi gereken hususları açıklar, |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş, müzakerelerin doğası, çatışma çözümü, Müzakere Edilmiş Anlaşmaya En İyi Alternatif (BATNA). | |
2 | Müzakere: Strateji oluşturma, çerçeveleme ve planlama; bütünleştirici ve dağıtıcı müzakere. | |
3 | Uluslararası iş görüşmeleri için bir çerçeve; uluslararası müzakereleri etkileyen faktörler. | |
4 | Uluslararası iş görüşmelerinde strateji ve taktikler. | |
5 | Kültürün uluslararası müzakerelere etkisini açıklayan farklı modeller. | |
6 | Hofstede'nin Ulusal Kültürün Boyutları ve bunların uluslararası iş görüşmeleri üzerindeki etkisi. | |
7 | Müzakereciler tarafından yapılan uluslararası müzakereleri etkileyen yaygın bilişsel ve yargılama önyargıları / uluslararası iş görüşmelerinin psikolojisi | |
8 | İletişim tarzları farklılıklarının uluslararası müzakere süreç ve çıktılarına etkisi | |
9 | Batı Avrupa'da müzakere | |
10 | Doğu Avrupa'da müzakere | |
11 | Latin ve Kuzey Amerika'da müzakere | |
12 | Orta Doğu ve Kuzey Afrika'da müzakere | |
13 | Asya ve Pasific ülkelerinde müzakere | |
14 | Uluslararası iş görüşmelerinin etik yönleri |
Kaynak |
Ders Kitabı: 1. Ghauri, PN and Unsunier, JC, (2020) International Business Negotiations, Edward Elgar Publishing, U.K. |
Önerilen Okuma Kaynakları: Recommended Readings: 1. Starkey, B., Boyer, M. A., & Wilkenfeld, J. (2015). International negotiation in a complex world. Rowman & Littlefield. 2. Fisher, R., Ury, W. L., & Patton, B. (2011). Getting to yes: Negotiating agreement without giving in. Penguin. 3. Acuff, F. L. (2008). How to negotiate anything with anyone anywhere around the world. Amacom. 4. Brett, J. M. (2007). Negotiating globally: How to negotiate deals, resolve disputes, and make decisions across cultural boundaries. John Wiley & Sons. 5. Ury, W. (1993). Getting Past No: Negotiating with Difficult People. New York: Bantam Books 6. Ury, W. (2007). The Power of a Positive No. Hodder & Stoughton. 7. Lewicki, R. J., Barry, B., & Saunders, D. M. (2021). Essentials of negotiation. McGraw-Hill Education. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | X | |||||
4 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | X | |||||
5 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | X | |||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | X | |||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Öğrenciler, küresel ticaret, ihracat-ithalat işlemleri, gümrük işlemleri ve dış ticaretin finansmanı alanlarında uzmanlık elde eder. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |