Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İSTATİSTİK I | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin araştırma çalışmalarının mantığını ve araştırma çalışmalarında istatistiksel analizin önemini anlaması ve bilginin toplanması, analiz edilmesi ve sunulması konularında yetenek kazanmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İstatistiğe Giriş - Temel Kavramlar ,Verinin Organizasyonu –Nominal ve Ordinal Değişkenler için Frekans Dağılımları ve Grafikler ,Verinin Organizasyonu – Aralık ve Oran Değişkenleri için Frekans Dağılımları ve Grafikler ,Merkezi Eğilim Ölçüleri ,Değişkenlik Ölçüleri ,Dağılım Şekli ve Göreceli Konum Ölçüleri ve Uç Değerlerin Bulunması ,İki Değişken Arasındaki İlişkinin Ölçüsü - Kovaryans ve Korelasyon ,Olasılığa Giriş - Temel Kavramlar ,Ayrık Olasılık Dağılımları ,Sürekli Olasılık Dağılımları ,Örnekleme ve Örnekleme Dağılımları, Örneklem Seçimi, Nokta Tahmini ,Örnek Ortalamalarının ve Oranlarının Örnekleme Dağılımı,Güven Aralıkları ,Anakütle Oranları için Güven Aralıkları ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sosyal Araştırmalarda İstatistiğin sınırlı, fakat önemli rolünü tanımlayabilecektir | 16, 6, 9 | A |
1.1 İstatistiğin iki dalı arasındaki farkı ayırt eder | ||
1.2 Her değişkenin veri tipini ve ölçüm düzeyini belirler | ||
1.3 Gözlemsel bir çalışma ile deneysel bir çalışma arasındaki farkı açıklar | ||
2. Verinin daha anlaşılır kılınmasında tanımsal istatistiğin amacını açıklayabilecektir | 16, 6, 9 | A |
2.1 Nitel ve nicel veriyi, frekans dağılımları, çubuk diyagramları, daire dilimi grafikleri ve histogramlar yoluyla özetler | ||
2.2 Veriyi aritmetik ortalama, medyan ve mod gibi merkezi eğilim ölçülerini kullanarak özetler | ||
2.3 Veriyi değişim aralığı, varyans ve standart sapma gibi değişkenlik ölçülerini kullanarak tanımlar | ||
3. İlişkilerin önemini tanımlamak ve analiz etmek için ilişki ölçülerinin nasıl kullanılacağını açıklayabilecektir | 16, 6, 9 | A |
3.1 Koşullu dağılımdaki değişimi kullanarak iki değişkenli tablolardaki ilişkiyi tanımlar | ||
3.2 Serpilme diyagramlarını yorumlar | ||
3.3 İki değişkenli veri setinin kovaryansını ve korelasyon katsayısını yorumlar | ||
4. Belirsizlik durumlarında karar verme için olasılık teorisinden nasıl yararlanacağını hatırlayabilecektir | 16, 6, 9 | A |
4.1. Olasılığın klasik ve göreceli frekans yorumunu kullanarak bir olayın olasılığını hesaplar. | ||
4.2 Toplam ve çarpım kurallarını kullanarak birleşik olayların olasılığını hesaplar | ||
4.3 Bir olayın koşullu olasılığını hesaplar | ||
5. Tesadüfi bir değişkenin davranışının olasılık dağılımı yoluyla nasıl özetlendiğini anlatabilecektir | 16, 6, 9 | A |
5.1 Ayrık ve sürekli tesadüfi değişkenler arasındaki farkı açıklar | ||
5.2 Bir eğri altındaki alanı olasılık terimleri ile açıklar | ||
5.3 En yaygın olasılık dağılımlarını tanır ve kullanım yerlerini bilir | ||
6. Örnekleme prosedürlerini ve örnekleme dağımlarını açıklayabilecektir | 16, 6, 9 | A |
6.1 Tesadüfi örnekleme kavramını açıklar | ||
6.2 Örnek ortalamalarının örnekleme dağılımını kullanır | ||
6.3 Merkezi limit teoremini tanımlar | ||
7. Kestirimin mantığını ve bu süreçte örnek, örneklem dağılımı ve anakütlenin rolünü açıklayabilecektir | 16, 6, 9 | A |
7.1 Anakütle ortalaması için z istatistiğine dayalı güven aralığını hesaplar | ||
7.2 t tablosunu kullanır | ||
7.3 Bir anakütle ortalaması için t istatistiğine dayalı güven aralığını hesaplar |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistiğe Giriş - Temel Kavramlar | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
2 | Verinin Organizasyonu –Nominal ve Ordinal Değişkenler için Frekans Dağılımları ve Grafikler | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
3 | Verinin Organizasyonu – Aralık ve Oran Değişkenleri için Frekans Dağılımları ve Grafikler | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
4 | Merkezi Eğilim Ölçüleri | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
5 | Değişkenlik Ölçüleri | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
6 | Dağılım Şekli ve Göreceli Konum Ölçüleri ve Uç Değerlerin Bulunması | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
7 | İki Değişken Arasındaki İlişkinin Ölçüsü - Kovaryans ve Korelasyon | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
8 | Olasılığa Giriş - Temel Kavramlar | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
9 | Ayrık Olasılık Dağılımları | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
10 | Sürekli Olasılık Dağılımları | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
11 | Örnekleme ve Örnekleme Dağılımları, Örneklem Seçimi, Nokta Tahmini | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
12 | Örnek Ortalamalarının ve Oranlarının Örnekleme Dağılımı | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
13 | Güven Aralıkları | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
14 | Anakütle Oranları için Güven Aralıkları | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
Kaynak |
[1] http://mebis.medipol.edu.tr adresinde yayınlanacak olan ilgili bağlantılar |
[2] Bruce L. Bowerman, Richard T. O'Connell, Emily S. Murphree, James B. Orris (2013), İşletme İstatistiğinin Temelleri, 4.basımdan Çeviri, Çeviri Editörleri: N.Orhunbilge, M.Can, Ş.Er, Nobel Akademik Yayıncılık [3] David R. Anderson, Dennis J. Sweeney, Thomas A. Williams (2011), Statistics for Business and Economics, Eleventh Edition, South-Western Cengage Learning |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır. | X | |||||
4 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | ||||||
7 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | ||||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 1 | 5 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 2 | 2 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 10 | 20 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 31 | 31 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İSTATİSTİK I | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin araştırma çalışmalarının mantığını ve araştırma çalışmalarında istatistiksel analizin önemini anlaması ve bilginin toplanması, analiz edilmesi ve sunulması konularında yetenek kazanmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İstatistiğe Giriş - Temel Kavramlar ,Verinin Organizasyonu –Nominal ve Ordinal Değişkenler için Frekans Dağılımları ve Grafikler ,Verinin Organizasyonu – Aralık ve Oran Değişkenleri için Frekans Dağılımları ve Grafikler ,Merkezi Eğilim Ölçüleri ,Değişkenlik Ölçüleri ,Dağılım Şekli ve Göreceli Konum Ölçüleri ve Uç Değerlerin Bulunması ,İki Değişken Arasındaki İlişkinin Ölçüsü - Kovaryans ve Korelasyon ,Olasılığa Giriş - Temel Kavramlar ,Ayrık Olasılık Dağılımları ,Sürekli Olasılık Dağılımları ,Örnekleme ve Örnekleme Dağılımları, Örneklem Seçimi, Nokta Tahmini ,Örnek Ortalamalarının ve Oranlarının Örnekleme Dağılımı,Güven Aralıkları ,Anakütle Oranları için Güven Aralıkları ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sosyal Araştırmalarda İstatistiğin sınırlı, fakat önemli rolünü tanımlayabilecektir | 16, 6, 9 | A |
1.1 İstatistiğin iki dalı arasındaki farkı ayırt eder | ||
1.2 Her değişkenin veri tipini ve ölçüm düzeyini belirler | ||
1.3 Gözlemsel bir çalışma ile deneysel bir çalışma arasındaki farkı açıklar | ||
2. Verinin daha anlaşılır kılınmasında tanımsal istatistiğin amacını açıklayabilecektir | 16, 6, 9 | A |
2.1 Nitel ve nicel veriyi, frekans dağılımları, çubuk diyagramları, daire dilimi grafikleri ve histogramlar yoluyla özetler | ||
2.2 Veriyi aritmetik ortalama, medyan ve mod gibi merkezi eğilim ölçülerini kullanarak özetler | ||
2.3 Veriyi değişim aralığı, varyans ve standart sapma gibi değişkenlik ölçülerini kullanarak tanımlar | ||
3. İlişkilerin önemini tanımlamak ve analiz etmek için ilişki ölçülerinin nasıl kullanılacağını açıklayabilecektir | 16, 6, 9 | A |
3.1 Koşullu dağılımdaki değişimi kullanarak iki değişkenli tablolardaki ilişkiyi tanımlar | ||
3.2 Serpilme diyagramlarını yorumlar | ||
3.3 İki değişkenli veri setinin kovaryansını ve korelasyon katsayısını yorumlar | ||
4. Belirsizlik durumlarında karar verme için olasılık teorisinden nasıl yararlanacağını hatırlayabilecektir | 16, 6, 9 | A |
4.1. Olasılığın klasik ve göreceli frekans yorumunu kullanarak bir olayın olasılığını hesaplar. | ||
4.2 Toplam ve çarpım kurallarını kullanarak birleşik olayların olasılığını hesaplar | ||
4.3 Bir olayın koşullu olasılığını hesaplar | ||
5. Tesadüfi bir değişkenin davranışının olasılık dağılımı yoluyla nasıl özetlendiğini anlatabilecektir | 16, 6, 9 | A |
5.1 Ayrık ve sürekli tesadüfi değişkenler arasındaki farkı açıklar | ||
5.2 Bir eğri altındaki alanı olasılık terimleri ile açıklar | ||
5.3 En yaygın olasılık dağılımlarını tanır ve kullanım yerlerini bilir | ||
6. Örnekleme prosedürlerini ve örnekleme dağımlarını açıklayabilecektir | 16, 6, 9 | A |
6.1 Tesadüfi örnekleme kavramını açıklar | ||
6.2 Örnek ortalamalarının örnekleme dağılımını kullanır | ||
6.3 Merkezi limit teoremini tanımlar | ||
7. Kestirimin mantığını ve bu süreçte örnek, örneklem dağılımı ve anakütlenin rolünü açıklayabilecektir | 16, 6, 9 | A |
7.1 Anakütle ortalaması için z istatistiğine dayalı güven aralığını hesaplar | ||
7.2 t tablosunu kullanır | ||
7.3 Bir anakütle ortalaması için t istatistiğine dayalı güven aralığını hesaplar |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistiğe Giriş - Temel Kavramlar | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
2 | Verinin Organizasyonu –Nominal ve Ordinal Değişkenler için Frekans Dağılımları ve Grafikler | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
3 | Verinin Organizasyonu – Aralık ve Oran Değişkenleri için Frekans Dağılımları ve Grafikler | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
4 | Merkezi Eğilim Ölçüleri | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
5 | Değişkenlik Ölçüleri | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
6 | Dağılım Şekli ve Göreceli Konum Ölçüleri ve Uç Değerlerin Bulunması | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
7 | İki Değişken Arasındaki İlişkinin Ölçüsü - Kovaryans ve Korelasyon | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
8 | Olasılığa Giriş - Temel Kavramlar | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
9 | Ayrık Olasılık Dağılımları | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
10 | Sürekli Olasılık Dağılımları | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
11 | Örnekleme ve Örnekleme Dağılımları, Örneklem Seçimi, Nokta Tahmini | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
12 | Örnek Ortalamalarının ve Oranlarının Örnekleme Dağılımı | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
13 | Güven Aralıkları | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
14 | Anakütle Oranları için Güven Aralıkları | İlgili bölüm kitaptan okutulacak. |
Kaynak |
[1] http://mebis.medipol.edu.tr adresinde yayınlanacak olan ilgili bağlantılar |
[2] Bruce L. Bowerman, Richard T. O'Connell, Emily S. Murphree, James B. Orris (2013), İşletme İstatistiğinin Temelleri, 4.basımdan Çeviri, Çeviri Editörleri: N.Orhunbilge, M.Can, Ş.Er, Nobel Akademik Yayıncılık [3] David R. Anderson, Dennis J. Sweeney, Thomas A. Williams (2011), Statistics for Business and Economics, Eleventh Edition, South-Western Cengage Learning |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır. | X | |||||
4 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | ||||||
7 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | ||||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |