Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLİMSEL ETİK | BUSY1113576 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 9 |
Ders Programı | Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 Cuma 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Öznur GÜLEN ERTOSUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Öznur GÜLEN ERTOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilimsel yaklaşımların temelinde yatan prensiplerin anlaşılması, analitik düşünme becerilerinin geliştirilmesi ve etik kurallar çerçevesinde bilimsel araştırma yapma bilgi ve yeteneğinin kazanılması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel Bilgi Standartları,Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ,Temel Bazı Kavramlar: Hipotez, Hipotez Testi, Kuram ve Bilimsel Yasa,Temel Bazı Kavramlar: Tümdengelim, Tümevarım ve Hipotezli Tümdengelim ,Herhangi bir Eserin Bilimsellik Düzeyinin Belirlenmesi ,Bilimsel Araştırma Süreç ve Aşamaları,Bilimsel Araştırmalarda Uygulanması Gereken Etik Kurallar ,Nitel Araştırma Yöntemleri,Nicel Araştırma Yöntemleri,Araştırma Konusunun Seçimi, Sınırlandırılması ve Geçici Plan Hazırlanmas,Veri Toplama ve Analiz Teknikleri ,Etik Kurallara Uygun Alıntı Yapma Biçim ve Teknikleri,Dipnot ve Kaynak Gösterme Teknikleri,Sonuç ve Tartışma ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bilim ve bilimsel bilgiyle ilgili temel bazı kavramları açıklar. | 9 | E |
2. Bilimsel araştırma sürecini ve türlerini açıklayabilir, herhangi bir eserin bilimsellik düzeyini tespit eder. | 9 | E |
3. Nicel ve nitel veri toplama tekniklerinin temel özelliklerini açıklar. | 9 | E |
4. Bilimsel araştırmalarda uygulanması gereken etik kurallarını sıralar. | 9 | E |
5. Etik kurallara uygun araştırma yapmayı ve akademik çalışma haline getirmeyi uygulamalı olarak gösterir. | 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel Bilgi Standartları | Bu hafta ile ilgili ön hazırlık yoktur. |
2 | Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri | Verilen tema ile ilgili makale araştırır. |
3 | Temel Bazı Kavramlar: Hipotez, Hipotez Testi, Kuram ve Bilimsel Yasa | Belirlediği makaleyi okur. |
4 | Temel Bazı Kavramlar: Tümdengelim, Tümevarım ve Hipotezli Tümdengelim | Makale havuzundaki makaleleri inceler. |
5 | Herhangi bir Eserin Bilimsellik Düzeyinin Belirlenmesi | Belirlenen makaleyi okur. |
6 | Bilimsel Araştırma Süreç ve Aşamaları | İlgili sunuma çalışır. |
7 | Bilimsel Araştırmalarda Uygulanması Gereken Etik Kurallar | Araştırma sorusu belirler. |
8 | Nitel Araştırma Yöntemleri | Araştırma sorusuna uygun yöntemi belirler. |
9 | Nicel Araştırma Yöntemleri | Araştırma sorusu belirler. |
10 | Araştırma Konusunun Seçimi, Sınırlandırılması ve Geçici Plan Hazırlanmas | Grup üyeleri belirlenir, araştırma sorusu seçilir. |
11 | Veri Toplama ve Analiz Teknikleri | Taslak bir veri toplama prosedürü oluşturulur. |
12 | Etik Kurallara Uygun Alıntı Yapma Biçim ve Teknikleri | Araştırma prosedürünün etik gerekliliklerini listeler. |
13 | Dipnot ve Kaynak Gösterme Teknikleri | Literatür taslağı çalışır. |
14 | Sonuç ve Tartışma | Taslak bir çalışma raporunun hazırlar. |
Kaynak |
Seyidoğlu, Halil (2016). Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı. Geliştirilmiş 11. Baskı, İstanbul: Güzem. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Gözden Geçirilmiş 2. Baskı, Ankara: Seçkin. Coşkun, R. Altunışık, R. ve Yıldırım, E. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Güncellenmiş 9. Baskı, Ankara: Seçkin. Erdem, A. R. (2012). Bilim İnsanı Yetiştirmede Etik Eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2(1): 25-32, DOI: 10.5961/jhes.2012.030. Arda. B. (2001). Bilimsel Bilgi Üretiminde Yayın Etiği. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | X | |||||
1 | İşletme Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve bu bilgiyi işletmelerin üst düzey yönetsel problemlerin çözümünde kullanma. | X | |||||
1 | İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme. | X | |||||
1 | İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. | X | |||||
1 | İşletmecilik alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile yönetim kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarma. | X | |||||
1 | İşletme Yönetimi alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgileri edinme, işleme ve değerlendirme süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirme. | X | |||||
2 | Üst Düzey Yönetici olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretme. | X | |||||
2 | İşletmecilik kavram ve kurumları, yerleşik yönetim uygulaması ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirme ve değiştirmek üzere girişimde bulunma. | X | |||||
2 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirme ve bunları davranışa dönüştürme. | X | |||||
2 | İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirme ve sorumluluk alarak çözüm üretme | X | |||||
2 | İşletme Yönetimine dair dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütme ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretme | X | |||||
2 | İşletmecilik alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında İşletme Yönetimi ile ilgili temel kaynaklar, güncel trendler ve yaklaşımlar hakkında bilgilere sahip olma. | X | |||||
3 | İşletmecilik kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları İşletmecilik alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözme. | X | |||||
3 | İşletme Yönetimi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanma. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 3 | 42 | 126 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 4 | 10 | 40 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 9 | 10 | 90 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 256 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(256/30) | 9 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLİMSEL ETİK | BUSY1113576 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 9 |
Ders Programı | Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 Cuma 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Öznur GÜLEN ERTOSUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Öznur GÜLEN ERTOSUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilimsel yaklaşımların temelinde yatan prensiplerin anlaşılması, analitik düşünme becerilerinin geliştirilmesi ve etik kurallar çerçevesinde bilimsel araştırma yapma bilgi ve yeteneğinin kazanılması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel Bilgi Standartları,Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ,Temel Bazı Kavramlar: Hipotez, Hipotez Testi, Kuram ve Bilimsel Yasa,Temel Bazı Kavramlar: Tümdengelim, Tümevarım ve Hipotezli Tümdengelim ,Herhangi bir Eserin Bilimsellik Düzeyinin Belirlenmesi ,Bilimsel Araştırma Süreç ve Aşamaları,Bilimsel Araştırmalarda Uygulanması Gereken Etik Kurallar ,Nitel Araştırma Yöntemleri,Nicel Araştırma Yöntemleri,Araştırma Konusunun Seçimi, Sınırlandırılması ve Geçici Plan Hazırlanmas,Veri Toplama ve Analiz Teknikleri ,Etik Kurallara Uygun Alıntı Yapma Biçim ve Teknikleri,Dipnot ve Kaynak Gösterme Teknikleri,Sonuç ve Tartışma ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bilim ve bilimsel bilgiyle ilgili temel bazı kavramları açıklar. | 9 | E |
2. Bilimsel araştırma sürecini ve türlerini açıklayabilir, herhangi bir eserin bilimsellik düzeyini tespit eder. | 9 | E |
3. Nicel ve nitel veri toplama tekniklerinin temel özelliklerini açıklar. | 9 | E |
4. Bilimsel araştırmalarda uygulanması gereken etik kurallarını sıralar. | 9 | E |
5. Etik kurallara uygun araştırma yapmayı ve akademik çalışma haline getirmeyi uygulamalı olarak gösterir. | 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel Bilgi Standartları | Bu hafta ile ilgili ön hazırlık yoktur. |
2 | Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri | Verilen tema ile ilgili makale araştırır. |
3 | Temel Bazı Kavramlar: Hipotez, Hipotez Testi, Kuram ve Bilimsel Yasa | Belirlediği makaleyi okur. |
4 | Temel Bazı Kavramlar: Tümdengelim, Tümevarım ve Hipotezli Tümdengelim | Makale havuzundaki makaleleri inceler. |
5 | Herhangi bir Eserin Bilimsellik Düzeyinin Belirlenmesi | Belirlenen makaleyi okur. |
6 | Bilimsel Araştırma Süreç ve Aşamaları | İlgili sunuma çalışır. |
7 | Bilimsel Araştırmalarda Uygulanması Gereken Etik Kurallar | Araştırma sorusu belirler. |
8 | Nitel Araştırma Yöntemleri | Araştırma sorusuna uygun yöntemi belirler. |
9 | Nicel Araştırma Yöntemleri | Araştırma sorusu belirler. |
10 | Araştırma Konusunun Seçimi, Sınırlandırılması ve Geçici Plan Hazırlanmas | Grup üyeleri belirlenir, araştırma sorusu seçilir. |
11 | Veri Toplama ve Analiz Teknikleri | Taslak bir veri toplama prosedürü oluşturulur. |
12 | Etik Kurallara Uygun Alıntı Yapma Biçim ve Teknikleri | Araştırma prosedürünün etik gerekliliklerini listeler. |
13 | Dipnot ve Kaynak Gösterme Teknikleri | Literatür taslağı çalışır. |
14 | Sonuç ve Tartışma | Taslak bir çalışma raporunun hazırlar. |
Kaynak |
Seyidoğlu, Halil (2016). Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı. Geliştirilmiş 11. Baskı, İstanbul: Güzem. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Gözden Geçirilmiş 2. Baskı, Ankara: Seçkin. Coşkun, R. Altunışık, R. ve Yıldırım, E. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Güncellenmiş 9. Baskı, Ankara: Seçkin. Erdem, A. R. (2012). Bilim İnsanı Yetiştirmede Etik Eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2(1): 25-32, DOI: 10.5961/jhes.2012.030. Arda. B. (2001). Bilimsel Bilgi Üretiminde Yayın Etiği. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | X | |||||
1 | İşletme Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve bu bilgiyi işletmelerin üst düzey yönetsel problemlerin çözümünde kullanma. | X | |||||
1 | İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme. | X | |||||
1 | İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. | X | |||||
1 | İşletmecilik alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile yönetim kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarma. | X | |||||
1 | İşletme Yönetimi alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgileri edinme, işleme ve değerlendirme süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirme. | X | |||||
2 | Üst Düzey Yönetici olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretme. | X | |||||
2 | İşletmecilik kavram ve kurumları, yerleşik yönetim uygulaması ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirme ve değiştirmek üzere girişimde bulunma. | X | |||||
2 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirme ve bunları davranışa dönüştürme. | X | |||||
2 | İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirme ve sorumluluk alarak çözüm üretme | X | |||||
2 | İşletme Yönetimine dair dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütme ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretme | X | |||||
2 | İşletmecilik alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında İşletme Yönetimi ile ilgili temel kaynaklar, güncel trendler ve yaklaşımlar hakkında bilgilere sahip olma. | X | |||||
3 | İşletmecilik kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları İşletmecilik alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözme. | X | |||||
3 | İşletme Yönetimi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanma. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |