Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENDÜSTRİYEL HİJYEN VE TOKSİKOLOJİ | İSGY1232240 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı | Pazartesi 18:30-19:15 Pazartesi 19:30-20:15 Pazartesi 20:30-21:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Neziha HACIHASANOĞLU ÇAKMAK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Neziha HACIHASANOĞLU ÇAKMAK |
Dersin Yardımcıları | 1. Kitap: Toksikoloji, Prof. Dr. Nevin Vural, Ankara Üniversitesi, Eczacılık Fakültesi Yayınları, No.73. Ankara, 2005. 2. Kitap: Meslek Hastalıkları Rehberi, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü, (İSGGM). Matsa Basım Evi, Ankara, 2011. 3. Konu ile ilgili güncel web kaynakları |
Dersin Amacı | İş sağlığı ve güvenliğinde bilinmesi gereken toksikoloji ile ilgili risklerin belirlenmesi ve alınabilecek önlemlerin kazanımı. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Endüstriyel Hijyen ve Toksikolojiye Giriş,Endüstride Kullanılan Ksenobiyotiklerin Halk Sağlığı Açısından Yaratabileceği Sorunlar,Pestisitler ve Endüstriyel Maruziyet Limitleri,Organik Çözücülere Maruziyet Limitleri ve Sağlık Açısından Yaratabileceği Sorunlar,Mineral Tozlar ve Halk Sağlığı Açısından Yaratabileceği Sorunlar,Organik Tozlar ve Halk Sağlığı Açısından Yaratabileceği Sorunlar,Toksikolojinin İş Güvenliği Açısından Önemi,Endüstriyel Hijyen ve Toksikolojide Risk Değerlendirmesi Çalışmaları,Metallere Maruziyet ve Sağlık Açısından Risk Değerlendirmesi,Toksik Gazlar ve Sağlık Üzerine Etkileri,Küfler, Mikotoksinler ve Toksik Etkileri,Zoonozlar ve Hijyen,Laboratuvar Güvenliği,Meslek Hastalıkları ve Toksikoloji; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İş sağlığı ve güvenliğinde bilinmesi gereken toksikoloji ile ilgili riskleri değerlendirebilir. İş sağlığı ve güvenliği konusunda alınması gereken önlemleri düzenler. İş sağlığı ve güvenliğini tehdit eden patolojik etkenleri tartışabilir. Kimyasal Risk etmenlerini sınıflandırabilir. Toksik maddeleri sınıflandırabilir. | 14, 16, 9 | A, B, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Endüstriyel Hijyen ve Toksikolojiye Giriş | Ders notları öğrencilerle paylaşılacaktır. |
2 | Endüstride Kullanılan Ksenobiyotiklerin Halk Sağlığı Açısından Yaratabileceği Sorunlar | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır. |
3 | Pestisitler ve Endüstriyel Maruziyet Limitleri | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
4 | Organik Çözücülere Maruziyet Limitleri ve Sağlık Açısından Yaratabileceği Sorunlar | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
5 | Mineral Tozlar ve Halk Sağlığı Açısından Yaratabileceği Sorunlar | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
6 | Organik Tozlar ve Halk Sağlığı Açısından Yaratabileceği Sorunlar | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
7 | Toksikolojinin İş Güvenliği Açısından Önemi | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
8 | Endüstriyel Hijyen ve Toksikolojide Risk Değerlendirmesi Çalışmaları | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
9 | Metallere Maruziyet ve Sağlık Açısından Risk Değerlendirmesi | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
10 | Toksik Gazlar ve Sağlık Üzerine Etkileri | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
11 | Küfler, Mikotoksinler ve Toksik Etkileri | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
12 | Zoonozlar ve Hijyen | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
13 | Laboratuvar Güvenliği | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
14 | Meslek Hastalıkları ve Toksikoloji | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
Kaynak |
1. Kitap: Toksikoloji, Prof. Dr. Nevin Vural, Ankara Üniversitesi, Eczacılık Fakültesi Yayınları, No.73. Ankara, 2005. 2. Kitap: Meslek Hastalıkları Rehberi, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü, (İSGGM). Matsa Basım Evi, Ankara, 2011. 3. Konu ile ilgili güncel web kaynakları |
Akademisyenin ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar. | X | |||||
3 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi problemlerin çözümünde kullanır. | X | |||||
4 | İş Sağlığı ve Güvenliğine dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir. | X | |||||
5 | İş Sağlığı ve Güvenliği uygulamasında karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
7 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
10 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
11 | İş Sağlığı ve Güvenliği kavram ve kuramları, yerleşik uygulama ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur. | X | |||||
12 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
13 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanına ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | X | |||||
14 | Uzman olmanın gerektirdiği dürüstlük ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 25 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 30 | 30 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 30 | 60 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 30 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 18 | 18 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 210 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(210/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENDÜSTRİYEL HİJYEN VE TOKSİKOLOJİ | İSGY1232240 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı | Pazartesi 18:30-19:15 Pazartesi 19:30-20:15 Pazartesi 20:30-21:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Neziha HACIHASANOĞLU ÇAKMAK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Neziha HACIHASANOĞLU ÇAKMAK |
Dersin Yardımcıları | 1. Kitap: Toksikoloji, Prof. Dr. Nevin Vural, Ankara Üniversitesi, Eczacılık Fakültesi Yayınları, No.73. Ankara, 2005. 2. Kitap: Meslek Hastalıkları Rehberi, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü, (İSGGM). Matsa Basım Evi, Ankara, 2011. 3. Konu ile ilgili güncel web kaynakları |
Dersin Amacı | İş sağlığı ve güvenliğinde bilinmesi gereken toksikoloji ile ilgili risklerin belirlenmesi ve alınabilecek önlemlerin kazanımı. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Endüstriyel Hijyen ve Toksikolojiye Giriş,Endüstride Kullanılan Ksenobiyotiklerin Halk Sağlığı Açısından Yaratabileceği Sorunlar,Pestisitler ve Endüstriyel Maruziyet Limitleri,Organik Çözücülere Maruziyet Limitleri ve Sağlık Açısından Yaratabileceği Sorunlar,Mineral Tozlar ve Halk Sağlığı Açısından Yaratabileceği Sorunlar,Organik Tozlar ve Halk Sağlığı Açısından Yaratabileceği Sorunlar,Toksikolojinin İş Güvenliği Açısından Önemi,Endüstriyel Hijyen ve Toksikolojide Risk Değerlendirmesi Çalışmaları,Metallere Maruziyet ve Sağlık Açısından Risk Değerlendirmesi,Toksik Gazlar ve Sağlık Üzerine Etkileri,Küfler, Mikotoksinler ve Toksik Etkileri,Zoonozlar ve Hijyen,Laboratuvar Güvenliği,Meslek Hastalıkları ve Toksikoloji; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İş sağlığı ve güvenliğinde bilinmesi gereken toksikoloji ile ilgili riskleri değerlendirebilir. İş sağlığı ve güvenliği konusunda alınması gereken önlemleri düzenler. İş sağlığı ve güvenliğini tehdit eden patolojik etkenleri tartışabilir. Kimyasal Risk etmenlerini sınıflandırabilir. Toksik maddeleri sınıflandırabilir. | 14, 16, 9 | A, B, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Endüstriyel Hijyen ve Toksikolojiye Giriş | Ders notları öğrencilerle paylaşılacaktır. |
2 | Endüstride Kullanılan Ksenobiyotiklerin Halk Sağlığı Açısından Yaratabileceği Sorunlar | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır. |
3 | Pestisitler ve Endüstriyel Maruziyet Limitleri | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
4 | Organik Çözücülere Maruziyet Limitleri ve Sağlık Açısından Yaratabileceği Sorunlar | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
5 | Mineral Tozlar ve Halk Sağlığı Açısından Yaratabileceği Sorunlar | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
6 | Organik Tozlar ve Halk Sağlığı Açısından Yaratabileceği Sorunlar | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
7 | Toksikolojinin İş Güvenliği Açısından Önemi | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
8 | Endüstriyel Hijyen ve Toksikolojide Risk Değerlendirmesi Çalışmaları | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
9 | Metallere Maruziyet ve Sağlık Açısından Risk Değerlendirmesi | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
10 | Toksik Gazlar ve Sağlık Üzerine Etkileri | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
11 | Küfler, Mikotoksinler ve Toksik Etkileri | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
12 | Zoonozlar ve Hijyen | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
13 | Laboratuvar Güvenliği | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
14 | Meslek Hastalıkları ve Toksikoloji | Ders notları ders öncesinde öğrencilerle paylaşılmaktadır |
Kaynak |
1. Kitap: Toksikoloji, Prof. Dr. Nevin Vural, Ankara Üniversitesi, Eczacılık Fakültesi Yayınları, No.73. Ankara, 2005. 2. Kitap: Meslek Hastalıkları Rehberi, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü, (İSGGM). Matsa Basım Evi, Ankara, 2011. 3. Konu ile ilgili güncel web kaynakları |
Akademisyenin ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar. | X | |||||
3 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi problemlerin çözümünde kullanır. | X | |||||
4 | İş Sağlığı ve Güvenliğine dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir. | X | |||||
5 | İş Sağlığı ve Güvenliği uygulamasında karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
7 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
10 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
11 | İş Sağlığı ve Güvenliği kavram ve kuramları, yerleşik uygulama ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur. | X | |||||
12 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
13 | İş Sağlığı ve Güvenliği alanına ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | X | |||||
14 | Uzman olmanın gerektirdiği dürüstlük ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |