Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİK BİLİŞİMİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; hemşirelik bakımının verilmesi iyileşmesi ve sürdürülebilirliğinin sağlanmasında bilişimin kullanımına yönelik bilgi paylaşımı yapmaktır. Ders kapsamında sağlık bilişimini ve hemşirelik bilişimini oluşturan parametreler, kavramlar ve tanımlar hakkında bilgi sağlanmaktadır. Sağlık bilişimi uygulamaları ve hemşirelik bilişim uygulama alanları ve kullanımlarına ilişkin örnek uygulamalar anlatılmaktadır. Ayrıca hemşirelik bilişiminin gereği olarak multidisipliner çalışma modelleri ve bu modellere örnekler ile tartışmalar yapılmaktadır. Hemşirelik bilişimini destekleyen bilgi teknoloji araçları ve kullanımları örneklendirilmektedir. Ayrıca hemşirelik bilişiminde uzmanlık seviyeleri, yeterlilikleri, yasal ve etik süreçler bilgisi verilmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Bilişim Terminolojisi, kavramlar ,Enformasyon teknolojisi ve internet ve diğer araçlar Enformasyon teknolojisi ve internet ve diğer araçlar ,Teknolojinin ve bilişimin hemşirelik hizmetleri üzerine etkisi ve geleceği ,Hemşirelik bilişimi nedir ?,Hemşirelik bilişimi rol ve sorumlulukları, sertifikasyon ve eğitim,Enformasyon, Enformasyon Bilimi ve Enformasyon Sistemlerine Giriş,Sağlık Bilişimi Uygulamaları,Hemşirelik bilişim uygulamaları,Elektronik hasta kayıtları ve Klinik bilişim,Klinik karar destek sistemleri,Hemşirelik Eğitimi ve Bilişim,Halk sağlığı hemşireliğinde bilişim uygulamaları,Veri Toplama, işleme ( Data mining ) ve araştırma,Bilişimin Yasal ve Etik Yönleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hemşirelik bilişim kavramları, tanımlarını, terimlerini bilir | 16, 9 | A, E |
Hemşirelik hizmetleri ile bilişimin rolünü ve önemini tartışır | 10, 16, 5, 9 | A, E |
Bilişimin hemşirelik hizmetlerinde kullanılabileceği yerleri tartışır | 10, 11, 18 | E |
Elektronik sağlık kayıt sistemleri, klinik karar destek sistemleri, tele-sağlık, ve dijital sağlık uygulamalarını bilir | 8, 9 | E, F |
Hemşirelik araştırması, eğitimi ve yönetiminde hemşirelik bilişimi kullanımını ifade eder | 10, 12, 18 | A, E |
Hemşirelik bilişiminde rol ve sorumlulukları tanımlar | 12, 18, 4, 8, 9 | |
Bireysel verilerin korunmasının önemini ve korunma yollarını bilir | 12, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, Bilişim Terminolojisi, kavramlar | 1. Ders Notları 2. Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları 3. Key advantages in clinical informatics, Aziz Sheik , Adam Wright, 2017 Elsevier Hemşirelik Bilişimi, Kitap, Editör, ACR, 01.02.2022 |
2 | Enformasyon teknolojisi ve internet ve diğer araçlar Enformasyon teknolojisi ve internet ve diğer araçlar | 1. Ders notları 2. Bilgi teknolojileri dersi öğrenimlerinin tekrarlanarak gelinmesi. 3. Key advantages in clinical informatics, Aziz Sheik , Adam Wright, 2017 Elsevier 4.Hemşirelik Bilişimi, Kitap, Editör, ACR, 01.02.2022 |
3 | Teknolojinin ve bilişimin hemşirelik hizmetleri üzerine etkisi ve geleceği | 2. Bilişim ve Sağlık, Ayşe demirhan, Bilişim Teknolojileri Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 3, Eylül 2011 2. Nursıng ınformatıcs.. Current and future trends Annals. Computer Science Series. 10th Tome 2nd Fasc. – 2012 |
4 | Hemşirelik bilişimi nedir ? | 1. A look at nursing informatics, Virginia K. Saba, International Journal of Medical Infomatics 44 (1997) 57-60 2. Graves, J. R., & Corcoran, S. (1989). The Study of Nursing Informatics. Image: Journal of Nursing Scholarship, 27, 227-231. 3. Hemşirelik bilişimi, Şebnem Bilgiç, Merdiye Şendir Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi 2014; 3(1): 24-28 |
5 | Hemşirelik bilişimi rol ve sorumlulukları, sertifikasyon ve eğitim | Birol L., Hemşirelik Süreci, 4. Baskı, Etki Matbaacılık Yayıncılık,2014; İzmir, 92-94 |
6 | Enformasyon, Enformasyon Bilimi ve Enformasyon Sistemlerine Giriş | Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları |
7 | Sağlık Bilişimi Uygulamaları | Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları Key advantages in clinical informatics, Aziz Sheik , Adam Wright, 2017 Elsevier |
8 | Hemşirelik bilişim uygulamaları | Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları Using health information exchanges to calculate clinical quality measures:A study of barriers and facilitators BarbaraL.Massoudi, Healthcare,2016 |
9 | Elektronik hasta kayıtları ve Klinik bilişim | Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları The ınformatics nurse Specialist role in Electronic health Record usability Evaluation, Crystal L. Rojas, Computers, Informatics, Nursing & Vol. 32, No. 5, 214–220 |
10 | Klinik karar destek sistemleri | Klinik Karar Destek Sistemleri, Nuran AYDIN, SANERC dergisi Klinik Karar Destek Sistemleri ve Örnek Uygulamalar Kocatepe Tıp Dergisi Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları The Medical Journal of Kocatepe 5: 11 - 17 Ocak 2004 |
11 | Hemşirelik Eğitimi ve Bilişim | Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları |
12 | Halk sağlığı hemşireliğinde bilişim uygulamaları | Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları Analysis of an Integrated Clinical Decision Support System in Nursing Home Clinical Information Systems, Gregory L. Alexander, Journal of Gerontological Nursing • Vol. 34, No. 2, 2008 |
13 | Veri Toplama, işleme ( Data mining ) ve araştırma | Veri Madenciliği, Gökhan Silahtaroğlu,Papatya Yayıncılık, 2013 |
14 | Bilişimin Yasal ve Etik Yönleri | Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları Medical Decision Support Systems:Old Dilemmas and new Paradigms? M. Fieschi, Methods Inf Med 3/2003 |
Kaynak |
Hemşirelikte Bilişim, Nuran Aydın Ateş, Selda Seçginli, Gökhan Silahraoğlu, 2022, ACR kitapevi |
1. Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları Key advantages in clinical informatics, Aziz Sheik , Adam Wright, 2017 Elsevier 2. Bilgi teknolojileri dersi öğrenimlerinin tekrarlanarak gelinmesi. Key advantages in clinical informatics, Aziz Sheik , Adam Wright, 2017 Elsevier 3. Bilişim ve Sağlık, Ayşe demirhan, Bilişim Teknolojileri Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 3, Eylül 2011 4. Nursıng ınformatıcs.. Current and future trends Annals. Computer Science Series. 10th Tome 2nd Fasc. – 2012 5. A look at nursing informatics, Virginia K. Saba, International Journal of Medical Infomatics 44 (1997) 57-60 6. Graves, J. R., & Corcoran, S. (1989). The Study of Nursing Informatics. Image: Journal of Nursing Scholarship, 27, 227-231. Hemşirelik bilişimi, Şebnem Bilgiç, Merdiye Şendir Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi 2014; 3(1): 24-28 7.The ınformatics nurse Specialist role in Electronic health Record usability Evaluation, Crystal L. Rojas, Computers, Informatics, Nursing & Vol. 32, No. 5, 214–220 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 5 | 70 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 3 | 12 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 6 | 3 | 18 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 7 | 3 | 21 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 1 | 1 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 178 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(178/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİK BİLİŞİMİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; hemşirelik bakımının verilmesi iyileşmesi ve sürdürülebilirliğinin sağlanmasında bilişimin kullanımına yönelik bilgi paylaşımı yapmaktır. Ders kapsamında sağlık bilişimini ve hemşirelik bilişimini oluşturan parametreler, kavramlar ve tanımlar hakkında bilgi sağlanmaktadır. Sağlık bilişimi uygulamaları ve hemşirelik bilişim uygulama alanları ve kullanımlarına ilişkin örnek uygulamalar anlatılmaktadır. Ayrıca hemşirelik bilişiminin gereği olarak multidisipliner çalışma modelleri ve bu modellere örnekler ile tartışmalar yapılmaktadır. Hemşirelik bilişimini destekleyen bilgi teknoloji araçları ve kullanımları örneklendirilmektedir. Ayrıca hemşirelik bilişiminde uzmanlık seviyeleri, yeterlilikleri, yasal ve etik süreçler bilgisi verilmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Bilişim Terminolojisi, kavramlar ,Enformasyon teknolojisi ve internet ve diğer araçlar Enformasyon teknolojisi ve internet ve diğer araçlar ,Teknolojinin ve bilişimin hemşirelik hizmetleri üzerine etkisi ve geleceği ,Hemşirelik bilişimi nedir ?,Hemşirelik bilişimi rol ve sorumlulukları, sertifikasyon ve eğitim,Enformasyon, Enformasyon Bilimi ve Enformasyon Sistemlerine Giriş,Sağlık Bilişimi Uygulamaları,Hemşirelik bilişim uygulamaları,Elektronik hasta kayıtları ve Klinik bilişim,Klinik karar destek sistemleri,Hemşirelik Eğitimi ve Bilişim,Halk sağlığı hemşireliğinde bilişim uygulamaları,Veri Toplama, işleme ( Data mining ) ve araştırma,Bilişimin Yasal ve Etik Yönleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hemşirelik bilişim kavramları, tanımlarını, terimlerini bilir | 16, 9 | A, E |
Hemşirelik hizmetleri ile bilişimin rolünü ve önemini tartışır | 10, 16, 5, 9 | A, E |
Bilişimin hemşirelik hizmetlerinde kullanılabileceği yerleri tartışır | 10, 11, 18 | E |
Elektronik sağlık kayıt sistemleri, klinik karar destek sistemleri, tele-sağlık, ve dijital sağlık uygulamalarını bilir | 8, 9 | E, F |
Hemşirelik araştırması, eğitimi ve yönetiminde hemşirelik bilişimi kullanımını ifade eder | 10, 12, 18 | A, E |
Hemşirelik bilişiminde rol ve sorumlulukları tanımlar | 12, 18, 4, 8, 9 | |
Bireysel verilerin korunmasının önemini ve korunma yollarını bilir | 12, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, Bilişim Terminolojisi, kavramlar | 1. Ders Notları 2. Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları 3. Key advantages in clinical informatics, Aziz Sheik , Adam Wright, 2017 Elsevier Hemşirelik Bilişimi, Kitap, Editör, ACR, 01.02.2022 |
2 | Enformasyon teknolojisi ve internet ve diğer araçlar Enformasyon teknolojisi ve internet ve diğer araçlar | 1. Ders notları 2. Bilgi teknolojileri dersi öğrenimlerinin tekrarlanarak gelinmesi. 3. Key advantages in clinical informatics, Aziz Sheik , Adam Wright, 2017 Elsevier 4.Hemşirelik Bilişimi, Kitap, Editör, ACR, 01.02.2022 |
3 | Teknolojinin ve bilişimin hemşirelik hizmetleri üzerine etkisi ve geleceği | 2. Bilişim ve Sağlık, Ayşe demirhan, Bilişim Teknolojileri Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 3, Eylül 2011 2. Nursıng ınformatıcs.. Current and future trends Annals. Computer Science Series. 10th Tome 2nd Fasc. – 2012 |
4 | Hemşirelik bilişimi nedir ? | 1. A look at nursing informatics, Virginia K. Saba, International Journal of Medical Infomatics 44 (1997) 57-60 2. Graves, J. R., & Corcoran, S. (1989). The Study of Nursing Informatics. Image: Journal of Nursing Scholarship, 27, 227-231. 3. Hemşirelik bilişimi, Şebnem Bilgiç, Merdiye Şendir Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi 2014; 3(1): 24-28 |
5 | Hemşirelik bilişimi rol ve sorumlulukları, sertifikasyon ve eğitim | Birol L., Hemşirelik Süreci, 4. Baskı, Etki Matbaacılık Yayıncılık,2014; İzmir, 92-94 |
6 | Enformasyon, Enformasyon Bilimi ve Enformasyon Sistemlerine Giriş | Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları |
7 | Sağlık Bilişimi Uygulamaları | Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları Key advantages in clinical informatics, Aziz Sheik , Adam Wright, 2017 Elsevier |
8 | Hemşirelik bilişim uygulamaları | Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları Using health information exchanges to calculate clinical quality measures:A study of barriers and facilitators BarbaraL.Massoudi, Healthcare,2016 |
9 | Elektronik hasta kayıtları ve Klinik bilişim | Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları The ınformatics nurse Specialist role in Electronic health Record usability Evaluation, Crystal L. Rojas, Computers, Informatics, Nursing & Vol. 32, No. 5, 214–220 |
10 | Klinik karar destek sistemleri | Klinik Karar Destek Sistemleri, Nuran AYDIN, SANERC dergisi Klinik Karar Destek Sistemleri ve Örnek Uygulamalar Kocatepe Tıp Dergisi Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları The Medical Journal of Kocatepe 5: 11 - 17 Ocak 2004 |
11 | Hemşirelik Eğitimi ve Bilişim | Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları |
12 | Halk sağlığı hemşireliğinde bilişim uygulamaları | Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları Analysis of an Integrated Clinical Decision Support System in Nursing Home Clinical Information Systems, Gregory L. Alexander, Journal of Gerontological Nursing • Vol. 34, No. 2, 2008 |
13 | Veri Toplama, işleme ( Data mining ) ve araştırma | Veri Madenciliği, Gökhan Silahtaroğlu,Papatya Yayıncılık, 2013 |
14 | Bilişimin Yasal ve Etik Yönleri | Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları Medical Decision Support Systems:Old Dilemmas and new Paradigms? M. Fieschi, Methods Inf Med 3/2003 |
Kaynak |
Hemşirelikte Bilişim, Nuran Aydın Ateş, Selda Seçginli, Gökhan Silahraoğlu, 2022, ACR kitapevi |
1. Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları Key advantages in clinical informatics, Aziz Sheik , Adam Wright, 2017 Elsevier 2. Bilgi teknolojileri dersi öğrenimlerinin tekrarlanarak gelinmesi. Key advantages in clinical informatics, Aziz Sheik , Adam Wright, 2017 Elsevier 3. Bilişim ve Sağlık, Ayşe demirhan, Bilişim Teknolojileri Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 3, Eylül 2011 4. Nursıng ınformatıcs.. Current and future trends Annals. Computer Science Series. 10th Tome 2nd Fasc. – 2012 5. A look at nursing informatics, Virginia K. Saba, International Journal of Medical Infomatics 44 (1997) 57-60 6. Graves, J. R., & Corcoran, S. (1989). The Study of Nursing Informatics. Image: Journal of Nursing Scholarship, 27, 227-231. Hemşirelik bilişimi, Şebnem Bilgiç, Merdiye Şendir Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi 2014; 3(1): 24-28 7.The ınformatics nurse Specialist role in Electronic health Record usability Evaluation, Crystal L. Rojas, Computers, Informatics, Nursing & Vol. 32, No. 5, 214–220 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |