Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EPİDEMİYOLOJİK ARAŞTIRMA TASARIMLARI | EPDY1215493 | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Epidemiyolojik araştırmaların sınıflandırılmasına, kesitsel, vaka-kontrol, kohort, deneysel araştırmaların tasarımı, yöntemleri ve örneklerine hakim olmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Araştırmalarda kullanılan kavram ve terimleri yorumlar | 10, 12, 14, 16, 19, 3, 36, 9 | E, H, J |
Gözlemsel ve deneysel araştırmaları tasarlar | 10, 13, 14, 16, 19, 36, 9 | E, H, J |
Araştırma türüne uygun hız ve risk hesaplamalarını yapar | 10, 12, 14, 16, 19, 3, 36, 9 | E, H, J |
Araştırmayı, aşamalarına uygun olarak tasarlar | 10, 14, 16, 19, 36, 9 | E, H, J |
Olasılıklı ve olasılıksız örnekleme yöntemlerini uygun yerde kullanır | 10, 13, 14, 16, 19, 3, 36, 9 | E, H, J |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 36: Akranla Öğretim Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
Kaynak |
Hayran O. Güncel Epidemiyoloji. İstanbul Medipol Üniversitesi Yayınları, 2023 Ahrens W, Pigeot I (eds.). Handbook of Epidemiology. Second Edition. Springer, New York, Reference, 2014. Porta M (ed.). A Dictionary of Epidemiology. Sixth edition, Edited for the International Epidemiological Association. Oxford University Press, 2014. Merrill RM. Introduction to Epidemiology. Eighth edition, Johns and Bartlett Learning, 2021. Bovbjerg M. Foundations of Epidemiology. Oregon State University, 2020. https://open.oregonstate.education/epidemiology/. Parfrey PS, Barrett BJ (eds.). Clinical Epidemiology Practice and Methods. Third Edition, Humana Press, 2021. https://doi.org/10.1007/978-1-0716-1138-8 Feinstein AR. Principles of Medical Statistics. Chapman & Hall/CRC, 2002.. Vogt WP, Johnson RB. Dictionary of Statistics & Methodology: A nontechnical guide for the social sciences. Thousand Oaks, CA: Sage, 2011. Pearl J. Causality: Models, Reasoning, and Inference. Second edition, Cambridge University Press, New York, NY, 2009. Hayran O, Özbek H (eds.). Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. 3. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2021. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Epidemiyolojinin tarihsel bağlamını açıklar. | X | |||||
2 | Sorunları büyüklük, etkilenen kişiler, zaman ve konum açısından tanımlar. | X | |||||
3 | Epidemiyolojinin temel terminolojisini ve tanımlarını uygular. | X | |||||
4 | Yapısal yanlılıkların, sosyal eşitsizliklerin ve ırkçılığın sağlığa zarar vermesi ve organizasyonel, toplumsal ve sistemsel düzeylerde sağlıkta eşitliğin sağlanmasında zorluklar yaratmasını tartışır | X | |||||
5 | Epidemiyolojik araştırmalarda bias, karıştırıcı ve etki değişkenlerinin nedensel çıkarımlar üzerindeki etkisini yorumlar | X | |||||
6 | Epidemiyolojik araştırma yöntemlerini ve bulgularını pratikte uygular | X | |||||
7 | Epidemiyolojik araştırma ve raporların güçlü yönlerini ve sınırlılıklarını değerlendirir. | X | |||||
8 | Yaygın epidemiyolojik çalışma tasarımlarının göreceli güçlü ve zayıf yönlerini karşılaştırır | X | |||||
9 | Belirli bir bağlama uygun nicel ve nitel veri toplama yöntemlerini seçer | X | |||||
10 | Uygun biyoistatistik, bilişim, bilgisayar tabanlı program ve yazılım kullanarak nicel ve nitel verileri analiz eder | X | |||||
11 | Kültürel değerlere ve uygulamalara ilişkin farkındalığı politikaların tasarımına, uygulanmasına veya eleştirisine uygular | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 2 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 5 | 2 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 5 | 5 | 25 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 10 | 5 | 50 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 10 | 5 | 50 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 5 | 2 | 10 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 225 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(225/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EPİDEMİYOLOJİK ARAŞTIRMA TASARIMLARI | EPDY1215493 | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Epidemiyolojik araştırmaların sınıflandırılmasına, kesitsel, vaka-kontrol, kohort, deneysel araştırmaların tasarımı, yöntemleri ve örneklerine hakim olmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Araştırmalarda kullanılan kavram ve terimleri yorumlar | 10, 12, 14, 16, 19, 3, 36, 9 | E, H, J |
Gözlemsel ve deneysel araştırmaları tasarlar | 10, 13, 14, 16, 19, 36, 9 | E, H, J |
Araştırma türüne uygun hız ve risk hesaplamalarını yapar | 10, 12, 14, 16, 19, 3, 36, 9 | E, H, J |
Araştırmayı, aşamalarına uygun olarak tasarlar | 10, 14, 16, 19, 36, 9 | E, H, J |
Olasılıklı ve olasılıksız örnekleme yöntemlerini uygun yerde kullanır | 10, 13, 14, 16, 19, 3, 36, 9 | E, H, J |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 36: Akranla Öğretim Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
Kaynak |
Hayran O. Güncel Epidemiyoloji. İstanbul Medipol Üniversitesi Yayınları, 2023 Ahrens W, Pigeot I (eds.). Handbook of Epidemiology. Second Edition. Springer, New York, Reference, 2014. Porta M (ed.). A Dictionary of Epidemiology. Sixth edition, Edited for the International Epidemiological Association. Oxford University Press, 2014. Merrill RM. Introduction to Epidemiology. Eighth edition, Johns and Bartlett Learning, 2021. Bovbjerg M. Foundations of Epidemiology. Oregon State University, 2020. https://open.oregonstate.education/epidemiology/. Parfrey PS, Barrett BJ (eds.). Clinical Epidemiology Practice and Methods. Third Edition, Humana Press, 2021. https://doi.org/10.1007/978-1-0716-1138-8 Feinstein AR. Principles of Medical Statistics. Chapman & Hall/CRC, 2002.. Vogt WP, Johnson RB. Dictionary of Statistics & Methodology: A nontechnical guide for the social sciences. Thousand Oaks, CA: Sage, 2011. Pearl J. Causality: Models, Reasoning, and Inference. Second edition, Cambridge University Press, New York, NY, 2009. Hayran O, Özbek H (eds.). Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. 3. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2021. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Epidemiyolojinin tarihsel bağlamını açıklar. | X | |||||
2 | Sorunları büyüklük, etkilenen kişiler, zaman ve konum açısından tanımlar. | X | |||||
3 | Epidemiyolojinin temel terminolojisini ve tanımlarını uygular. | X | |||||
4 | Yapısal yanlılıkların, sosyal eşitsizliklerin ve ırkçılığın sağlığa zarar vermesi ve organizasyonel, toplumsal ve sistemsel düzeylerde sağlıkta eşitliğin sağlanmasında zorluklar yaratmasını tartışır | X | |||||
5 | Epidemiyolojik araştırmalarda bias, karıştırıcı ve etki değişkenlerinin nedensel çıkarımlar üzerindeki etkisini yorumlar | X | |||||
6 | Epidemiyolojik araştırma yöntemlerini ve bulgularını pratikte uygular | X | |||||
7 | Epidemiyolojik araştırma ve raporların güçlü yönlerini ve sınırlılıklarını değerlendirir. | X | |||||
8 | Yaygın epidemiyolojik çalışma tasarımlarının göreceli güçlü ve zayıf yönlerini karşılaştırır | X | |||||
9 | Belirli bir bağlama uygun nicel ve nitel veri toplama yöntemlerini seçer | X | |||||
10 | Uygun biyoistatistik, bilişim, bilgisayar tabanlı program ve yazılım kullanarak nicel ve nitel verileri analiz eder | X | |||||
11 | Kültürel değerlere ve uygulamalara ilişkin farkındalığı politikaların tasarımına, uygulanmasına veya eleştirisine uygular | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |