Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENDOKRİN VE ÜREME SİSTEMİ FİZYOLOJİSİ-Bahar Dönemi4+048
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersi VerenlerProf.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı endokrin ve üreme sistemlerinin temel yapıları, işlevleri ve regülasyonu hakkında derinlemesine bir bilgi sağlamanın yanı sıra ilgili sistemlerin diğer organ sistemleriyle olan ilişkisini açıklamaktadır. Bu ders sayesinde öğrencilere endokrin ve üreme sistemleri üzerine yapılan güncel araştırmaları anlama ve eleştirme becerilerini kazandırılır.
Dersin İçeriğiBu ders; Endokrin sistemin temel yapısı ve hormonların genel işlevleri,Hormonların geribildirim kontrolü (negatif ve pozitif),Hormonların nasıl sentezlendiği ve salgılandığı,Hipotalamus-hipofiz hormonel düzenlemesinin önemi
,Hipofiz hormonları,Paratiroit hormonları ve endokrin pankreas,Tiroid bezi ve hormonları,Adrenal hotmonlar,Gonadotropinlerin ve prolaktinin hipofizden salgılanması ve bu hormonların üreme dokuları üzerindeki etkileri.,Üreme sistemi anatomisi (erkek ve dişi),Üreme döngüsü, spermatogenez, oogenez gibi üreme süreçleri,Gebelik ve emzirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Endokrin sistem bezlerinin ve organlarının yapısını ve temel fizyolojik fonksiyonlarını öğrenir.10, 16, 9A, D, E
Hormonların geribildirim mekanizmaları aracılığıyla düzenlenmesini öğrenir.10, 16, 9A, D, E
Hormonların üretilmesi ve kategorize edilmesini öğrenir.10, 16, 9A, D, E
İnsan vücudundaki hormon seviyelerinin fizyolojik düzeylerini bilir. 10, 13, 16, 3, 9A, D, E
Hormon ölçüm tekniklerini bilir.12, 3, 4A, D, E
Adenohipofiz ve nörohipofiz bezinden salınan hormonların etki mekanizmalarını öğrenir ve sorgular.10, 16, 9A, D, E
Endokrin sistemin sinir sistemi ve diğer vücut sistemleri ile nasıl etkileşimde bulunduğunu sorgular10, 13, 16, 9A, D, E
İmmün sistem, dolaşım sistemi ve sinir sistemi ile endokrin sistemin koordinasyonunu bilir.10, 16, 9A, D, E
Endokrin sistemi etkileyen yaygın hastalıklar ve hormonal bozukluklar hakkında temel bilgileri öğrenir.10, 13, 16, 3, 9A, D, E
Patofizyolojik durumlarda hormon seviyelerinin nasıl düzenleneceğini sorgular10, 16, 9A, D, E
Endokrin sistemi ile ilgili araştırma yapma ve bu konuda bilimsel makaleleri anlama becerisi kazanır.10, 16, 9A, D, E
Erkek ve dişi üreme sisteminin temel anatomik ve fizyolojik bilgilerine hakim olur.10, 16, 9A, D, E
Testisler, epididimis, vas deferens, prostate bezi ve diğer erkek üreme organlarının anatomik yapısını ve fizyolojisini bilir.10, 16, 9A, D, E
Yumurtalıklar, uterus, vajina, fallop tüpleri ve diğer dişi üreme organlarının anatomik yapısını ve fizyolojisini bilir.10, 16, 9A, D, E
Spermatogenez ve hormonlar arasındaki ilişkiyi sorgular10, 16, 9A, D, E
Menstrüal döngü sürecini ve hormonal kontrol mekanizmaları arasındaki ilişkiyi öğrenir ve sorgular.10, 16, 9A, D, E
Gebelik sürecinde fetüsünü gelişim basamaklarını öğrenir.10, 16, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Endokrin sistemin temel yapısı ve hormonların genel işlevleriİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 885-895
2Hormonların geribildirim kontrolü (negatif ve pozitif)Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 925-928
3Hormonların nasıl sentezlendiği ve salgılandığıGanong Fizyoloji Sayfa: 307-320
4Hipotalamus-hipofiz hormonel düzenlemesinin önemi
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 891-912
5Hipofiz hormonlarıGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 939-950
6Paratiroit hormonları ve endokrin pankreasİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 920-980
7Tiroid bezi ve hormonlarıGanong Fizyoloji Sayfa: 337-350
8Adrenal hotmonlarGanong Fizyoloji Sayfa: 351-374
9Gonadotropinlerin ve prolaktinin hipofizden salgılanması ve bu hormonların üreme dokuları üzerindeki etkileri.Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 1021-1054
10Üreme sistemi anatomisi (erkek ve dişi)İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 958-1013
11Üreme döngüsü, spermatogenez, oogenez gibi üreme süreçleriİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 958-1013
12Gebelik ve emzirmeGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 1055-1070
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
X
2
Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur.
X
3
Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
4
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
5
Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır.
X
9
Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır.
X
10
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
11
Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder.
X
12
Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir.
X
13
Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme148112
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13030
Genel Sınav ve Hazırlığı14242
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)240
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENDOKRİN VE ÜREME SİSTEMİ FİZYOLOJİSİ-Bahar Dönemi4+048
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersi VerenlerProf.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı endokrin ve üreme sistemlerinin temel yapıları, işlevleri ve regülasyonu hakkında derinlemesine bir bilgi sağlamanın yanı sıra ilgili sistemlerin diğer organ sistemleriyle olan ilişkisini açıklamaktadır. Bu ders sayesinde öğrencilere endokrin ve üreme sistemleri üzerine yapılan güncel araştırmaları anlama ve eleştirme becerilerini kazandırılır.
Dersin İçeriğiBu ders; Endokrin sistemin temel yapısı ve hormonların genel işlevleri,Hormonların geribildirim kontrolü (negatif ve pozitif),Hormonların nasıl sentezlendiği ve salgılandığı,Hipotalamus-hipofiz hormonel düzenlemesinin önemi
,Hipofiz hormonları,Paratiroit hormonları ve endokrin pankreas,Tiroid bezi ve hormonları,Adrenal hotmonlar,Gonadotropinlerin ve prolaktinin hipofizden salgılanması ve bu hormonların üreme dokuları üzerindeki etkileri.,Üreme sistemi anatomisi (erkek ve dişi),Üreme döngüsü, spermatogenez, oogenez gibi üreme süreçleri,Gebelik ve emzirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Endokrin sistem bezlerinin ve organlarının yapısını ve temel fizyolojik fonksiyonlarını öğrenir.10, 16, 9A, D, E
Hormonların geribildirim mekanizmaları aracılığıyla düzenlenmesini öğrenir.10, 16, 9A, D, E
Hormonların üretilmesi ve kategorize edilmesini öğrenir.10, 16, 9A, D, E
İnsan vücudundaki hormon seviyelerinin fizyolojik düzeylerini bilir. 10, 13, 16, 3, 9A, D, E
Hormon ölçüm tekniklerini bilir.12, 3, 4A, D, E
Adenohipofiz ve nörohipofiz bezinden salınan hormonların etki mekanizmalarını öğrenir ve sorgular.10, 16, 9A, D, E
Endokrin sistemin sinir sistemi ve diğer vücut sistemleri ile nasıl etkileşimde bulunduğunu sorgular10, 13, 16, 9A, D, E
İmmün sistem, dolaşım sistemi ve sinir sistemi ile endokrin sistemin koordinasyonunu bilir.10, 16, 9A, D, E
Endokrin sistemi etkileyen yaygın hastalıklar ve hormonal bozukluklar hakkında temel bilgileri öğrenir.10, 13, 16, 3, 9A, D, E
Patofizyolojik durumlarda hormon seviyelerinin nasıl düzenleneceğini sorgular10, 16, 9A, D, E
Endokrin sistemi ile ilgili araştırma yapma ve bu konuda bilimsel makaleleri anlama becerisi kazanır.10, 16, 9A, D, E
Erkek ve dişi üreme sisteminin temel anatomik ve fizyolojik bilgilerine hakim olur.10, 16, 9A, D, E
Testisler, epididimis, vas deferens, prostate bezi ve diğer erkek üreme organlarının anatomik yapısını ve fizyolojisini bilir.10, 16, 9A, D, E
Yumurtalıklar, uterus, vajina, fallop tüpleri ve diğer dişi üreme organlarının anatomik yapısını ve fizyolojisini bilir.10, 16, 9A, D, E
Spermatogenez ve hormonlar arasındaki ilişkiyi sorgular10, 16, 9A, D, E
Menstrüal döngü sürecini ve hormonal kontrol mekanizmaları arasındaki ilişkiyi öğrenir ve sorgular.10, 16, 9A, D, E
Gebelik sürecinde fetüsünü gelişim basamaklarını öğrenir.10, 16, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Endokrin sistemin temel yapısı ve hormonların genel işlevleriİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 885-895
2Hormonların geribildirim kontrolü (negatif ve pozitif)Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 925-928
3Hormonların nasıl sentezlendiği ve salgılandığıGanong Fizyoloji Sayfa: 307-320
4Hipotalamus-hipofiz hormonel düzenlemesinin önemi
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 891-912
5Hipofiz hormonlarıGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 939-950
6Paratiroit hormonları ve endokrin pankreasİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 920-980
7Tiroid bezi ve hormonlarıGanong Fizyoloji Sayfa: 337-350
8Adrenal hotmonlarGanong Fizyoloji Sayfa: 351-374
9Gonadotropinlerin ve prolaktinin hipofizden salgılanması ve bu hormonların üreme dokuları üzerindeki etkileri.Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 1021-1054
10Üreme sistemi anatomisi (erkek ve dişi)İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 958-1013
11Üreme döngüsü, spermatogenez, oogenez gibi üreme süreçleriİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 958-1013
12Gebelik ve emzirmeGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 1055-1070
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
X
2
Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur.
X
3
Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
4
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
5
Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır.
X
9
Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır.
X
10
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
11
Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder.
X
12
Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir.
X
13
Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:28Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:29