Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı solunum sisteminin yapısal bileşenleri (akciğerler, solunum yolları), solunumun temel işlevi (oksijen alımı, karbondioksit atımı), akciğer hacminin temel ölçüleri ve yaklaşık değerleri, solunumun kimyasal regulasyonu (oksijen ve karbondioksit seviyeleri), egzersizin solunum sistemi ve dolaşım sistemine etkileri, plmoner ve sistemik dolaşımları karşılaştırılması, solunumsal asidoz ve alkalozun tanımlanması, tipik nedenleri ve kompanzasyonu, Hipoksinin tanımlanmasıü Hiperkapni ve hipokapninin etkilerinin öğrenilmesidir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Solunum sistemi fonksiyonel anatomisi ,Havayolları ve solunum mekaniği ,Pulmoner dolaşım ,Alveoller ve gaz değişimi ,Kanda gazların taşınımı ,Asit/baz dengesi ve solunum ,Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz ,Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz ,Hipoksi,Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması,Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması,Hava yolu direncinin solunuma etkilerinin incelenmesi,Surfaktan ve intraplevral Basınç değişikliklerinin solunuma etkilerinin incelenmesi,Solunum seslerinin dinlenmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Solunum sisteminin ana bileşenlerini (trakea, bronşlar, akciğerler) ve işlevlerini sıralar.
10, 16, 9
A, D, E
Solunum kaslarının, özellikle diyaframın ve göğüs kaslarının, inspirasyon ve ekspirasyon sırasındaki rollerini yorumlar.
10, 16, 6, 9
A, D, E
Solunum volümü, solunum kapasitesi ve alveoler ventilasyon gibi temel solunum parametrelerini açıklar.
10, 16, 9
A, D, E
Alveollerdeki oksijen ve karbon dioksit değişimini özetler.
10, 16, 9
A, D, E
Kanda gaz taşınımının nasıl düzenlendiğini ve vücudun oksijen ve karbondioksit ihtiyaçlarına nasıl yanıt verdiğini açıklar.
10, 16, 9
A, D, E
Egzersizin solunum sistemine etkisini açıklar.
10, 16, 9
A, D, E
Solunumun asit-baz dengesine nasıl etki ettiğini kavrar.
10, 13, 16, 9
A, D, E
Pulmoner dolaşımın ne olduğunu ve vücuttaki genel dolaşım sistemi ile nasıl ilişkilendiğini açıklar.
10, 16, 9
A, D, E
Alveollerin yapısını, yüzey alanını ve gaz değişimi için önemini açıklar.
10, 16, 9
A, D, E
Hipoksiyi, nedenlerini ve çeşitlerini sıralar.
10, 13, 16, 9
A, D, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Solunum sistemi fonksiyonel anatomisi
2
Havayolları ve solunum mekaniği
3
Pulmoner dolaşım
4
Alveoller ve gaz değişimi
5
Kanda gazların taşınımı
6
Asit/baz dengesi ve solunum
7
Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz
8
Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz
9
Hipoksi
10
Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması
11
Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması
12
Hava yolu direncinin solunuma etkilerinin incelenmesi
13
Surfaktan ve intraplevral Basınç değişikliklerinin solunuma etkilerinin incelenmesi
14
Solunum seslerinin dinlenmesi
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
X
2
Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur.
X
3
Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
4
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
5
Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır.
X
9
Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır.
X
10
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
X
11
Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder.
X
12
Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir.
X
13
Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
4
56
Rehberli Problem Çözme
14
8
112
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
24
24
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
48
48
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
240
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
SOLUNUM SİSTEMİ VE EGZERSİZ FİZYOLOJİSİ
-
Bahar Dönemi
4+0
4
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersi Verenler
Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı solunum sisteminin yapısal bileşenleri (akciğerler, solunum yolları), solunumun temel işlevi (oksijen alımı, karbondioksit atımı), akciğer hacminin temel ölçüleri ve yaklaşık değerleri, solunumun kimyasal regulasyonu (oksijen ve karbondioksit seviyeleri), egzersizin solunum sistemi ve dolaşım sistemine etkileri, plmoner ve sistemik dolaşımları karşılaştırılması, solunumsal asidoz ve alkalozun tanımlanması, tipik nedenleri ve kompanzasyonu, Hipoksinin tanımlanmasıü Hiperkapni ve hipokapninin etkilerinin öğrenilmesidir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Solunum sistemi fonksiyonel anatomisi ,Havayolları ve solunum mekaniği ,Pulmoner dolaşım ,Alveoller ve gaz değişimi ,Kanda gazların taşınımı ,Asit/baz dengesi ve solunum ,Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz ,Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz ,Hipoksi,Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması,Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması,Hava yolu direncinin solunuma etkilerinin incelenmesi,Surfaktan ve intraplevral Basınç değişikliklerinin solunuma etkilerinin incelenmesi,Solunum seslerinin dinlenmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Solunum sisteminin ana bileşenlerini (trakea, bronşlar, akciğerler) ve işlevlerini sıralar.
10, 16, 9
A, D, E
Solunum kaslarının, özellikle diyaframın ve göğüs kaslarının, inspirasyon ve ekspirasyon sırasındaki rollerini yorumlar.
10, 16, 6, 9
A, D, E
Solunum volümü, solunum kapasitesi ve alveoler ventilasyon gibi temel solunum parametrelerini açıklar.
10, 16, 9
A, D, E
Alveollerdeki oksijen ve karbon dioksit değişimini özetler.
10, 16, 9
A, D, E
Kanda gaz taşınımının nasıl düzenlendiğini ve vücudun oksijen ve karbondioksit ihtiyaçlarına nasıl yanıt verdiğini açıklar.
10, 16, 9
A, D, E
Egzersizin solunum sistemine etkisini açıklar.
10, 16, 9
A, D, E
Solunumun asit-baz dengesine nasıl etki ettiğini kavrar.
10, 13, 16, 9
A, D, E
Pulmoner dolaşımın ne olduğunu ve vücuttaki genel dolaşım sistemi ile nasıl ilişkilendiğini açıklar.
10, 16, 9
A, D, E
Alveollerin yapısını, yüzey alanını ve gaz değişimi için önemini açıklar.
10, 16, 9
A, D, E
Hipoksiyi, nedenlerini ve çeşitlerini sıralar.
10, 13, 16, 9
A, D, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Solunum sistemi fonksiyonel anatomisi
2
Havayolları ve solunum mekaniği
3
Pulmoner dolaşım
4
Alveoller ve gaz değişimi
5
Kanda gazların taşınımı
6
Asit/baz dengesi ve solunum
7
Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz
8
Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz
9
Hipoksi
10
Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması
11
Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması
12
Hava yolu direncinin solunuma etkilerinin incelenmesi
13
Surfaktan ve intraplevral Basınç değişikliklerinin solunuma etkilerinin incelenmesi
14
Solunum seslerinin dinlenmesi
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
X
2
Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur.
X
3
Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
4
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
5
Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır.
X
9
Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır.
X
10
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
X
11
Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder.
X
12
Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir.
X
13
Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir.