Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOLUNUM SİSTEMİ VE EGZERSİZ FİZYOLOJİSİ-Bahar Dönemi4+048
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersi VerenlerProf.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı solunum sisteminin yapısal bileşenleri (akciğerler, solunum yolları), solunumun temel işlevi (oksijen alımı, karbondioksit atımı), akciğer hacminin temel ölçüleri ve yaklaşık değerleri, solunumun kimyasal regulasyonu (oksijen ve karbondioksit seviyeleri), egzersizin solunum sistemi ve dolaşım sistemine etkileri, plmoner ve sistemik dolaşımları karşılaştırılması, solunumsal asidoz ve alkalozun tanımlanması, tipik nedenleri ve kompanzasyonu, Hipoksinin tanımlanmasıü Hiperkapni ve hipokapninin etkilerinin öğrenilmesidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Solunum sistemi fonksiyonel anatomisi ,Havayolları ve solunum mekaniği ,Pulmoner dolaşım ,Alveoller ve gaz değişimi ,Kanda gazların taşınımı ,Asit/baz dengesi ve solunum ,Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz ,Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz ,Hipoksi,Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması,Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması,Hava yolu direncinin solunuma etkilerinin incelenmesi,Surfaktan ve intraplevral Basınç değişikliklerinin solunuma etkilerinin incelenmesi,Solunum seslerinin dinlenmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Solunum sisteminin ana bileşenlerini (trakea, bronşlar, akciğerler) ve işlevlerini sıralar.10, 16, 9A, D, E
Solunum kaslarının, özellikle diyaframın ve göğüs kaslarının, inspirasyon ve ekspirasyon sırasındaki rollerini yorumlar.10, 16, 6, 9A, D, E
Solunum volümü, solunum kapasitesi ve alveoler ventilasyon gibi temel solunum parametrelerini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Alveollerdeki oksijen ve karbon dioksit değişimini özetler.10, 16, 9A, D, E
Kanda gaz taşınımının nasıl düzenlendiğini ve vücudun oksijen ve karbondioksit ihtiyaçlarına nasıl yanıt verdiğini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Egzersizin solunum sistemine etkisini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Solunumun asit-baz dengesine nasıl etki ettiğini kavrar.10, 13, 16, 9A, D, E
Pulmoner dolaşımın ne olduğunu ve vücuttaki genel dolaşım sistemi ile nasıl ilişkilendiğini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Alveollerin yapısını, yüzey alanını ve gaz değişimi için önemini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Hipoksiyi, nedenlerini ve çeşitlerini sıralar.10, 13, 16, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Solunum sistemi fonksiyonel anatomisi
2Havayolları ve solunum mekaniği
3Pulmoner dolaşım
4Alveoller ve gaz değişimi
5Kanda gazların taşınımı
6Asit/baz dengesi ve solunum
7Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz
8Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz
9Hipoksi
10Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması
11Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması
12Hava yolu direncinin solunuma etkilerinin incelenmesi
13Surfaktan ve intraplevral Basınç değişikliklerinin solunuma etkilerinin incelenmesi
14Solunum seslerinin dinlenmesi
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
X
2
Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur.
X
3
Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
4
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
5
Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır.
X
9
Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır.
X
10
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
X
11
Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder.
X
12
Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir.
X
13
Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme148112
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12424
Genel Sınav ve Hazırlığı14848
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)240
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOLUNUM SİSTEMİ VE EGZERSİZ FİZYOLOJİSİ-Bahar Dönemi4+048
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersi VerenlerProf.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı solunum sisteminin yapısal bileşenleri (akciğerler, solunum yolları), solunumun temel işlevi (oksijen alımı, karbondioksit atımı), akciğer hacminin temel ölçüleri ve yaklaşık değerleri, solunumun kimyasal regulasyonu (oksijen ve karbondioksit seviyeleri), egzersizin solunum sistemi ve dolaşım sistemine etkileri, plmoner ve sistemik dolaşımları karşılaştırılması, solunumsal asidoz ve alkalozun tanımlanması, tipik nedenleri ve kompanzasyonu, Hipoksinin tanımlanmasıü Hiperkapni ve hipokapninin etkilerinin öğrenilmesidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Solunum sistemi fonksiyonel anatomisi ,Havayolları ve solunum mekaniği ,Pulmoner dolaşım ,Alveoller ve gaz değişimi ,Kanda gazların taşınımı ,Asit/baz dengesi ve solunum ,Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz ,Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz ,Hipoksi,Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması,Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması,Hava yolu direncinin solunuma etkilerinin incelenmesi,Surfaktan ve intraplevral Basınç değişikliklerinin solunuma etkilerinin incelenmesi,Solunum seslerinin dinlenmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Solunum sisteminin ana bileşenlerini (trakea, bronşlar, akciğerler) ve işlevlerini sıralar.10, 16, 9A, D, E
Solunum kaslarının, özellikle diyaframın ve göğüs kaslarının, inspirasyon ve ekspirasyon sırasındaki rollerini yorumlar.10, 16, 6, 9A, D, E
Solunum volümü, solunum kapasitesi ve alveoler ventilasyon gibi temel solunum parametrelerini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Alveollerdeki oksijen ve karbon dioksit değişimini özetler.10, 16, 9A, D, E
Kanda gaz taşınımının nasıl düzenlendiğini ve vücudun oksijen ve karbondioksit ihtiyaçlarına nasıl yanıt verdiğini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Egzersizin solunum sistemine etkisini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Solunumun asit-baz dengesine nasıl etki ettiğini kavrar.10, 13, 16, 9A, D, E
Pulmoner dolaşımın ne olduğunu ve vücuttaki genel dolaşım sistemi ile nasıl ilişkilendiğini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Alveollerin yapısını, yüzey alanını ve gaz değişimi için önemini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Hipoksiyi, nedenlerini ve çeşitlerini sıralar.10, 13, 16, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Solunum sistemi fonksiyonel anatomisi
2Havayolları ve solunum mekaniği
3Pulmoner dolaşım
4Alveoller ve gaz değişimi
5Kanda gazların taşınımı
6Asit/baz dengesi ve solunum
7Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz
8Solunumun düzenlenmesi ve egzersiz
9Hipoksi
10Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması
11Solunum hacimlerinin ölçülmesi ve kapasitelerin hesaplanması
12Hava yolu direncinin solunuma etkilerinin incelenmesi
13Surfaktan ve intraplevral Basınç değişikliklerinin solunuma etkilerinin incelenmesi
14Solunum seslerinin dinlenmesi
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
X
2
Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur.
X
3
Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
4
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
5
Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır.
X
9
Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır.
X
10
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
X
11
Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder.
X
12
Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir.
X
13
Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:28Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:29