Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENDOKRİN SİSTEM FARMAKOLOJİSİ | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Endokrin sinir sisteminin anatomofizyolojisi, hormonların sınıflandırılması, biyosentezi, etkileri, etki mekanizmaları ile endokrin sistem üzerine etki eden ilaçların klinik farmakolojisini önemini öğretmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Endokrin sistemin yapısı ,Endokrin sistemin alt birimleri ve hedef organları,Endokrin sistemin reseptörleri ve bunları etkileyen hormonlar,Hipotalamus ve hipofiz hormonları-I,Hipotalamus ve hipofiz hormonları-II,Tiroid hormonları,ARA SINAV,Genitoüriner sistem hormonları,Kalsiyum metabolizmasını etkileyen hormonlar,Çeşitli sistemleri hedef alan hormonlar (GİS Hormonları),Endokrin sistem hastalıklarının tedavisinde kullanılan ilaçlar-I,Endokrin sistem hastalıklarının tedavisinde kullanılan ilaçlar-II,Endokrin sistem hastalıklarının tedavisinde kullanılan ilaçlar-III,FİNAL SINAVI; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Endokrin sistemin anatomisini açıklayabilmeli 2. Endokrin sistemin fizyolojisini açıklayabilmeli 3. Hormonları yapılarına ve etki kalıplarına göre sınıflandırabilmeli 4. Hormonların etkilerini ve etki mekanizmalarını açıklayabilmeli 5. Endokrin sistem üzerine etki gösteren ilaçları anlatabilmeli | 1, 10, 2, 3 | A, B, C, D, F |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, B: Sözlü Sınav, C: Ödev, D: Proje / Tasarım, F: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Endokrin sistemin yapısı | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
2 | Endokrin sistemin alt birimleri ve hedef organları | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
3 | Endokrin sistemin reseptörleri ve bunları etkileyen hormonlar | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
4 | Hipotalamus ve hipofiz hormonları-I | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
5 | Hipotalamus ve hipofiz hormonları-II | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
6 | Tiroid hormonları | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
7 | ARA SINAV | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
8 | Genitoüriner sistem hormonları | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
9 | Kalsiyum metabolizmasını etkileyen hormonlar | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
10 | Çeşitli sistemleri hedef alan hormonlar (GİS Hormonları) | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
11 | Endokrin sistem hastalıklarının tedavisinde kullanılan ilaçlar-I | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
12 | Endokrin sistem hastalıklarının tedavisinde kullanılan ilaçlar-II | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
13 | Endokrin sistem hastalıklarının tedavisinde kullanılan ilaçlar-III | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
14 | FİNAL SINAVI | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
Kaynak |
B.G. Katzung 2015 (Basic and Clinical Pharmacology) S.O. Kayaalp 2012 (Rasyonel tedavi yönünden Tıbbi Farmakoloji) Goodman & Gilmans The Pharmacological Basis of Therapeutics (12th ed.) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Farmakoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | ||||||
0 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | ||||||
0 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
0 | İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | ||||||
0 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | ||||||
0 | Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | ||||||
0 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | ||||||
0 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | ||||||
0 | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | ||||||
0 | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||
0 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | ||||||
0 | Farmakoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | ||||||
0 | Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |