Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİNİR SİSTEMİ FARMAKOLOJİSİ | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı | Pazartesi 21:30-22:15 Pazartesi 22:30-23:15 Pazartesi 23:30-00:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Santral sinir sisteminin işlevsel anatomisini anlatabilir 2) Santral sinir sistemi üzerine etkili ilaçları sınıflandırabilir 3) Santral sinir sistemi üzerine etkili ilaçların etkilerini, etki mekanizmalarını, olumsuz tesirlerini, kotrendikasyonlarını ve klinikte kullanımlarını ayrıntılı olarak anlatabilir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Santral sinir sistemi (SSS) farmakolojisinin temelleri,SSS nöromediyatörleri, sinaps ve sinaptik aşırım,Genel anestezinin farmakolojisi ve lokal anestezikler,Nöromusküler bloke edici ilaçlar ve klinik farmakolojisi,Santral etkili kas gevşeticiler,Hipnosedatif ilaçlar ve klinik farmakolojisi,ARA SINAV,Nöroleptik ilaçlar ve klinik farmakolojisi,Opioid analjezikler ve klinik farmakolojisi,Nörodejeneratif hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçlar,İlaç kötüye kullanımı ve madde bağımlılığı,SSS stimülanları,Antiepileptikler,FİNAL SINAVI; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrencinin santral sinir sisteminin işlevsel anatomo fizyolojisini öğrenmesini, ilaçların santral sinir sistemi ile etkileşmelerinin mekanizmalarını kavramasını ve bunu ilaç etkileri ile bütünleştirebilmesini hedefleyen kuramsal seçimlik ders | 1, 10, 11, 12, 14, 16, 2, 3, 4 | A, B, C, D, F |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 11: Seminer, 12: Örnek Olay, 14: Bireysel Çalışma, 16: Proje Temelli Öğrenme, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, B: Sözlü Sınav, C: Ödev, D: Proje / Tasarım, F: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Santral sinir sistemi (SSS) farmakolojisinin temelleri | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
2 | SSS nöromediyatörleri, sinaps ve sinaptik aşırım | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
3 | Genel anestezinin farmakolojisi ve lokal anestezikler | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
4 | Nöromusküler bloke edici ilaçlar ve klinik farmakolojisi | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
5 | Santral etkili kas gevşeticiler | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
6 | Hipnosedatif ilaçlar ve klinik farmakolojisi | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
7 | ARA SINAV | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
8 | Nöroleptik ilaçlar ve klinik farmakolojisi | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
9 | Opioid analjezikler ve klinik farmakolojisi | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
10 | Nörodejeneratif hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçlar | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
11 | İlaç kötüye kullanımı ve madde bağımlılığı | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
12 | SSS stimülanları | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
13 | Antiepileptikler | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
14 | FİNAL SINAVI | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
Kaynak |
1. Goodman and Gilman?s The Pharmacological Basis of Therapeutics, Brunton LL, Hilal-Dandan R, Knollmann BC (Ed.ler), 13th edition, McGraw Hill, 2018, USA, ISBN 978-1-25-958473-2. 2. Basic and Clinical Pharmacology, Katzung BG, (Ed.), 14th ediition, McGraw Hill, 2018, USA, ISBN 978-1-259-64115-2. 3. Rang and Dale's Pharmacology, Ritter JM, Flower R, Henderson G, Loke YK, MacEwan D, Rang HP (Ed.ler), 9th edition, Elsevier, 2020, UK, ISBN 978-0-7020-7448-6. 4. Receptor-Ligand Interactions: A Practical Approach, Hulme E.C. (Ed.), Oxford University Press, NY, USA, 1992. 5. Netter's Illustrated Pharmacology, R.B. Baffa, Rawls S.M., Beyzarov E.P. (Ed.ler), Icon Learning Systems, A.B.D., 2005. 6. Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp (ed.), 13. baskı, Pelikan Yay. Ltd. Şti., Ankara, Türkiye, 2012 (ISBN: 978-605-5270-10-0). 7. Goodman ve Gilman's Farmakoloji ve Tedavi El Kitabı, Hilal-Dandan R., Brunton L.L. (Ed.ler), Erdem Ş.R. (Çev. Ed.), 2. Baskı, McGraw Hill, Güneş Tıp Kitabevleri, Ankara, Türkiye, 2017, ISBN978-0-07-179288-2 8. Molecular Neuropharmalology- A Foundation for Clinical Neurosciences. ^th edition. Hyman, Holtzman, Malenka. Copyright © 2015 by McGraw-Hill Education. ISBN: 978-0-07-182770-6, MHID: 0-07-182770-6 9. Stahl’s Essential Psychopharmacology Neuroscientific Basis and Practical Application. Fourth Edition. Stephen M. Stahl. Cambridge University Press The Edinburgh Building, Cambridge CB2 8RU, UK. ISBN 978-1-107-02598-1 (Hardback) – ISBN 978-1-107-68646-5 (Paperback) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Farmakoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | X | |||||
0 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
0 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
0 | İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
0 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | X | |||||
0 | Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | X | |||||
0 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | X | |||||
0 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | |||||
0 | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | X | |||||
0 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
0 | Farmakoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | X | |||||
0 | Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |