Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HÜCREİÇİ SİNYAL İLETİM MEKANİZMALARI | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı | Pazartesi 20:30-21:15 Salı 20:30-21:15 Çarşamba 20:30-21:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sinaptik iletinin ve hücreler arası iletinin özelliklerini öğretmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Hücrenin anatomisi, fizyolojisi ile ilgili temel kavramlar,2. Membran yapısı ve dinamikleri, hücreler arası haberleşmede ilk haberciler,3. Membran reseptörlerin yapısal ve fonksiyonel özellikleri ve regülasyonları, reseptör ve (ligand) ilaç etkilerinin sınıflandırılması,4. Reseptör-agonist/ antagonist etkileşmeleri,5. İnvers agonizma ve terapötik etkinlik,6. Reseptör aracılı etkilerin özellikleri,7. GTP-bağlayan reseptörler ve G-proteini ile kenetli reseptörlerle tetiklenen sinyal iletiminin ilkeleri ARA SINAVI,8. Efektör makromoleküller/ enzimler ve sinyal iletimindeki rolleri,9. Adenilat siklaz, guanilat siklazın rol oynadığı sinyal iletimi mekanizmaları ve NO,10. Fosfolipazlar, fosfodiesterazlar ve proteinkinaz sistemleri,11. Sinyal iletiminde ikinci haberciler (cAMP, cGMP, IP3, DAG),12. İyon kanallarının fonksiyonları,13. Hücre içi kalsiyum regülasyonunun sinyal iletimindeki rolü (kalp kası, düz kaslar ve endotel hücrelerindeki katyon kanalları ve davranışları),14. Fizyopatolojik olaylarda sinyal iletimi yollarındaki değişiklikler, sinyal iletimi olaylarının klinik önemi; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hücre fonksiyonunu ve ulak sistemlerini etkileyen ilaçları ve (potansiyel) ilaç hedeflerini bilir. | 1, 14, 2 | C |
2. Fizyopatolojik olaylarda oluşan değişiklikleri özetler. | 1, 14, 2 | C |
3. İlaç (ligand)-reseptör etkileşmeleri ve sinyal iletimi mekanizmalarını kavrar. | 1, 14, 2 | C |
4. Hücrenin membran yapısı ve dinamikleri, hücrelerarası haberleşmeyi özetler. | 1, 14, 2 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 14: Bireysel Çalışma, 2: Soru - Cevap |
Ölçme Yöntemleri: | C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | 1. Hücrenin anatomisi, fizyolojisi ile ilgili temel kavramlar | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
2 | 2. Membran yapısı ve dinamikleri, hücreler arası haberleşmede ilk haberciler | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
3 | 3. Membran reseptörlerin yapısal ve fonksiyonel özellikleri ve regülasyonları, reseptör ve (ligand) ilaç etkilerinin sınıflandırılması | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
4 | 4. Reseptör-agonist/ antagonist etkileşmeleri | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
5 | 5. İnvers agonizma ve terapötik etkinlik | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
6 | 6. Reseptör aracılı etkilerin özellikleri | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
7 | 7. GTP-bağlayan reseptörler ve G-proteini ile kenetli reseptörlerle tetiklenen sinyal iletiminin ilkeleri ARA SINAVI | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
8 | 8. Efektör makromoleküller/ enzimler ve sinyal iletimindeki rolleri | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
9 | 9. Adenilat siklaz, guanilat siklazın rol oynadığı sinyal iletimi mekanizmaları ve NO | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
10 | 10. Fosfolipazlar, fosfodiesterazlar ve proteinkinaz sistemleri | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
11 | 11. Sinyal iletiminde ikinci haberciler (cAMP, cGMP, IP3, DAG) | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
12 | 12. İyon kanallarının fonksiyonları | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
13 | 13. Hücre içi kalsiyum regülasyonunun sinyal iletimindeki rolü (kalp kası, düz kaslar ve endotel hücrelerindeki katyon kanalları ve davranışları) | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
14 | 14. Fizyopatolojik olaylarda sinyal iletimi yollarındaki değişiklikler, sinyal iletimi olaylarının klinik önemi | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
Kaynak |
Öğretim üyesinin notları. |
Goodman & Gilman’nın Tedavinin Farmakolojik Temeli - / Laurence L.Brunton - John S.Lazo - Keith L.Parker Nobel Tıp Kitapevleri Yayınları, İstanbul, 2008 Katzung & Trevor's Pharmacology Examination and Board Review: Eighth Edition McGraw-Hill Medical Publishing USA, 2008. Rasyonel tedavi yönünden Tıbbi Farmakoloji 12. Baskı - Prof.Dr. Oğuz Kayaalp, Pelikan Yayınları, 2009. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Farmakoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | X | |||||
0 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
0 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
0 | İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
0 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | X | |||||
0 | Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | X | |||||
0 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | X | |||||
0 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | |||||
0 | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | ||||||
0 | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | X | |||||
0 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
0 | Farmakoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | X | |||||
0 | Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |