Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMAKODİNAMİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı ilaç etki mekanizmalarını, reseptör ve ilaç-reseptör ilişkilerini, doz-konsantrasyon-etki ilişkilerini, ilaç etkisini değiştiren faktörleri ve ilaç etkileşmelerini öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Farmakodinamiye giriş.,İlaçların etki mekanizmaları 1.,İlaçların etki mekanizmaları 2.,İlaçların etki mekanizmaları 3.,Reseptörler ve reseptör-ilaç ilişkileri 1.,Reseptörler ve reseptör-ilaç ilişkileri 2.,Reseptörler ve reseptör-ilaç ilişkileri 3 - ARA SINAV,Doz-konsantrasyon-etki ilişkileri 1.,Doz-konsantrasyon-etki ilişkileri 2.,Doz-konsantrasyon-etki ilişkileri 3.,İlaçların etkisini değiştiren faktörler 1.,İlaçların etkisini değiştiren faktörler 2.,İlaç-ilaç etkileşimleri.,İlaç toksisitesi - FİNAL SINAVI; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İlaç etki mekanizmalarını açıklar. | 14, 16, 9 | E |
Reseptörleri ve reseptör-ilaç ilişkilerini açıklar. | 14, 16, 9 | E |
Doz-konsantrasyon-etki ilişkisini açıklar. | 14, 16, 9 | E |
İlaç-ilaç etkileşimini tanımlar. | 14, 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Farmakodinamiye giriş. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
2 | İlaçların etki mekanizmaları 1. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
3 | İlaçların etki mekanizmaları 2. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
4 | İlaçların etki mekanizmaları 3. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
5 | Reseptörler ve reseptör-ilaç ilişkileri 1. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
6 | Reseptörler ve reseptör-ilaç ilişkileri 2. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
7 | Reseptörler ve reseptör-ilaç ilişkileri 3 - ARA SINAV | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
8 | Doz-konsantrasyon-etki ilişkileri 1. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
9 | Doz-konsantrasyon-etki ilişkileri 2. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
10 | Doz-konsantrasyon-etki ilişkileri 3. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
11 | İlaçların etkisini değiştiren faktörler 1. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
12 | İlaçların etkisini değiştiren faktörler 2. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
13 | İlaç-ilaç etkileşimleri. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
14 | İlaç toksisitesi - FİNAL SINAVI | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
Kaynak |
Öğretim üyesinin notları. |
Goodman & Gilman’nın Tedavinin Farmakolojik Temeli - / Laurence L.Brunton - John S.Lazo - Keith L.Parker Nobel Tıp Kitapevleri Yayınları, İstanbul, 2008 Katzung & Trevor's Pharmacology Examination and Board Review: Eighth Edition McGraw-Hill Medical Publishing USA, 2008. Rasyonel tedavi yönünden Tıbbi Farmakoloji 13. Baskı - Prof.Dr. Oğuz Kayaalp, Pelikan Yayınları, 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Farmakoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | X | |||||
2 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
5 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | X | |||||
6 | Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | ||||||
7 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | X | |||||
8 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | |||||
9 | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | X | |||||
10 | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||
11 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
12 | Farmakoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | X | |||||
13 | Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 3 | 21 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 7 | 3 | 21 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 7 | 8 | 56 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 10 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 3 | 5 | 15 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 299 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(299/30) | 10 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMAKODİNAMİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı ilaç etki mekanizmalarını, reseptör ve ilaç-reseptör ilişkilerini, doz-konsantrasyon-etki ilişkilerini, ilaç etkisini değiştiren faktörleri ve ilaç etkileşmelerini öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Farmakodinamiye giriş.,İlaçların etki mekanizmaları 1.,İlaçların etki mekanizmaları 2.,İlaçların etki mekanizmaları 3.,Reseptörler ve reseptör-ilaç ilişkileri 1.,Reseptörler ve reseptör-ilaç ilişkileri 2.,Reseptörler ve reseptör-ilaç ilişkileri 3 - ARA SINAV,Doz-konsantrasyon-etki ilişkileri 1.,Doz-konsantrasyon-etki ilişkileri 2.,Doz-konsantrasyon-etki ilişkileri 3.,İlaçların etkisini değiştiren faktörler 1.,İlaçların etkisini değiştiren faktörler 2.,İlaç-ilaç etkileşimleri.,İlaç toksisitesi - FİNAL SINAVI; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İlaç etki mekanizmalarını açıklar. | 14, 16, 9 | E |
Reseptörleri ve reseptör-ilaç ilişkilerini açıklar. | 14, 16, 9 | E |
Doz-konsantrasyon-etki ilişkisini açıklar. | 14, 16, 9 | E |
İlaç-ilaç etkileşimini tanımlar. | 14, 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Farmakodinamiye giriş. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
2 | İlaçların etki mekanizmaları 1. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
3 | İlaçların etki mekanizmaları 2. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
4 | İlaçların etki mekanizmaları 3. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
5 | Reseptörler ve reseptör-ilaç ilişkileri 1. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
6 | Reseptörler ve reseptör-ilaç ilişkileri 2. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
7 | Reseptörler ve reseptör-ilaç ilişkileri 3 - ARA SINAV | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
8 | Doz-konsantrasyon-etki ilişkileri 1. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
9 | Doz-konsantrasyon-etki ilişkileri 2. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
10 | Doz-konsantrasyon-etki ilişkileri 3. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
11 | İlaçların etkisini değiştiren faktörler 1. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
12 | İlaçların etkisini değiştiren faktörler 2. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
13 | İlaç-ilaç etkileşimleri. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
14 | İlaç toksisitesi - FİNAL SINAVI | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
Kaynak |
Öğretim üyesinin notları. |
Goodman & Gilman’nın Tedavinin Farmakolojik Temeli - / Laurence L.Brunton - John S.Lazo - Keith L.Parker Nobel Tıp Kitapevleri Yayınları, İstanbul, 2008 Katzung & Trevor's Pharmacology Examination and Board Review: Eighth Edition McGraw-Hill Medical Publishing USA, 2008. Rasyonel tedavi yönünden Tıbbi Farmakoloji 13. Baskı - Prof.Dr. Oğuz Kayaalp, Pelikan Yayınları, 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Farmakoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | X | |||||
2 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
5 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | X | |||||
6 | Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | ||||||
7 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | X | |||||
8 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | |||||
9 | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | X | |||||
10 | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||
11 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
12 | Farmakoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | X | |||||
13 | Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |