Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL DENEYSEL FARMAKOLOJİ | 0+6 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Deney hayvanları üzerinde yapılan çeşitli farmakolojik aktivite ölçüm testlerini uygulamalı olarak öğretmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Deney hayvanlarının tanıtımı,2. Temel manüplasyon teknikleri,3. Etik Kurallar,4. Antinosiseptif aktivite değerlendirilmesi (Tail flick, tail clip, hot plate, writhing testleri) 1,5. Antinosiseptif aktivite değerlendirilmesi (Tail flick, tail clip, hot plate, writhing testleri) 2,6. Antiinflamatuvar aktivitenin değerlendirilmesi,7. Glisemik aktivitenin değerlendirilmesi ARA SINAVI,8. Motor aktivite değerlendirmesi (Rot a rod testi),9. Anksiyolitik aktivitenin değerlendirilmesi (Plus maze labirent testi),10. Antidepresan aktivitenin değerlendirlmesi (zorunlu yüzdürme testi),11. Antikonvülsan aktivite testleri,12. Sıçanda indirekt kan basıncı (tail cuff) ve vücut ısısı ölçümü,13. İzole organ banyosu ile çalışma 1,14. İzole organ banyosu ile çalışma 2 FİNAL SINAVI; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Deney hayvanlarını tanır. | 1, 12, 13, 14, 2, 21, 4, 6 | B, C |
2. Temel manüplasyon tekniklerini bilir. | 1, 12, 13, 14, 2, 21, 3, 4, 6 | B, C |
3. Deney hayvanları üzerinde çeşitli farmakolojik testleri uygular. | 1, 12, 13, 14, 2, 21, 3, 4, 6 | B, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 12: Örnek Olay, 13: Deney / Laboratuvar, 14: Bireysel Çalışma, 2: Soru - Cevap, 21: Video, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama, 6: Gösterip Yapma |
Ölçme Yöntemleri: | B: Sözlü Sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | 1. Deney hayvanlarının tanıtımı | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
2 | 2. Temel manüplasyon teknikleri | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
3 | 3. Etik Kurallar | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
4 | 4. Antinosiseptif aktivite değerlendirilmesi (Tail flick, tail clip, hot plate, writhing testleri) 1 | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
5 | 5. Antinosiseptif aktivite değerlendirilmesi (Tail flick, tail clip, hot plate, writhing testleri) 2 | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
6 | 6. Antiinflamatuvar aktivitenin değerlendirilmesi | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
7 | 7. Glisemik aktivitenin değerlendirilmesi ARA SINAVI | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
8 | 8. Motor aktivite değerlendirmesi (Rot a rod testi) | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
9 | 9. Anksiyolitik aktivitenin değerlendirilmesi (Plus maze labirent testi) | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
10 | 10. Antidepresan aktivitenin değerlendirlmesi (zorunlu yüzdürme testi) | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
11 | 11. Antikonvülsan aktivite testleri | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
12 | 12. Sıçanda indirekt kan basıncı (tail cuff) ve vücut ısısı ölçümü | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
13 | 13. İzole organ banyosu ile çalışma 1 | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
14 | 14. İzole organ banyosu ile çalışma 2 FİNAL SINAVI | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
Kaynak |
Öğretim üyesinin notları. |
Goodman & Gilman’nın Tedavinin Farmakolojik Temeli - / Laurence L.Brunton - John S.Lazo - Keith L.Parker Nobel Tıp Kitapevleri Yayınları, İstanbul, 2008 Katzung & Trevor's Pharmacology Examination and Board Review: Eighth Edition McGraw-Hill Medical Publishing USA, 2008. Rasyonel tedavi yönünden Tıbbi Farmakoloji 13. Baskı - Prof.Dr. Oğuz Kayaalp, Pelikan Yayınları, 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Farmakoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | X | |||||
0 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
0 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
0 | İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
0 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | X | |||||
0 | Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | X | |||||
0 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | X | |||||
0 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | |||||
0 | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | ||||||
0 | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||
0 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
0 | Farmakoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | X | |||||
0 | Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |