Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ FONKSİYONEL ANATOMİ | OPZD1213111 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 9 |
Ders Programı | Perşembe 12:45-13:30 Perşembe 13:30-14:15 Perşembe 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hareketin gerçekleştirilmesini sağlayan kas iskelet sistemi ve sinir sistemi yapılarının gross anatomik özellikleri ve bu yapılar arasındaki temel ilişkilerin yapısal ve fonksiyonel bağlantıları hakkında ileri düzeyde bilgi sahibi olmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Eksenler, eklemler ve kaslar, reseptörler hakkında genel bilgiler ve sinir sistemine giriş.,Medulla spinalisin genel yapısı, inen-çıkan yollar,Medulla spinalis lezyonları, Plexus cervicalis, Plexus brachialis,Plexus lumbalis, Plexus sacralis, Plexus pudendalis, Otonom sinir sistemi ve Truncus symphaticus,Beyin sapı (Truncus encephali), cerebellum,Diencephalon, Subthalamus, Thalamus, Hypothalamus, Bazal ganglionların sistematiği,Bir hareketi nasıl yaparız, bazal ganglion yolları, döngüler ve hastalıkları,Capsula interna, beynin yolları, Telencephalon ve cortex, Hipokampüs, Limbik sistem, Formatio reticularis, Beyin zarları, Ventriküller, BOS, Dural-venöz sinüsler,BOS dolaşımı, sinir sisteminin arterleri, SVO, Cranial sinirlere giriş,Cranial sinirler, denge ve kulak yolları,Sırt, göğüs, karın, omuz ve kol kasları,Ön kol, el kasları, gluteal bölge kasları,Uyluk kasları Bacak bölgesi kasları ve kliniği Ayak anatomisi ve kliniği, Yürüme ve fazları,Pelvik taban; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
3.Merkezi sinir sistemini ve ilgili hastalıkları tanımlar. | 11, 12, 13, 16, 9 | A, D |
1. Kemiklerin, eklemlerin ve kasların temel yapısal özelliklerini tanımlar. | 11, 12, 13, 16, 9 | A, D |
2. Vücuttaki kasların temel fonksiyonlarını ve innervasyonlarını tanımlar. | 11, 12, 13, 16, 9 | A, D |
2.1. Kasları origo-insertio seviyesinde bilir. | 11, 12, 13 | A, D |
2.2. Sık görülen sinir hasarlarında ortaya çıkması beklenen bulguları tanımlar. | 11, 12, 13, 16, 9 | A, D |
2.3. Belirli bir bölgenin kadavra üzerinde ne şekilde diseke edileceğini tanımlar. | 11, 12, 13, 16, 9 | A, D |
2.4. Hareket sistemi ile ilgili yapıları kadavra ve modeller üzerinde öğrencilere gösterir. | 11, 12, 13 | A, D |
3.1. Medulla Spinalis morfolojisini ve iç yapılarını tanımlar. | 11, 12, 13, 16, 9 | A, D |
3.2. İnen ve çıkan yolları tanımlar. | 11, 12, 13, 16, 9 | A, D |
3.3. Medulla spinalis sendromlarını tanımlar. | 11, 12, 13, 16, 9 | A, D |
4. Kranial sinirleri ve lezyonlarını tanımlar. | 11, 12, 13, 16, 9 | A, D |
5. Cerebellumun iç yapısını ve yollarını öğrenir. | 11, 12, 13 | A, D |
6. Cortex cerebrinin gri ve beyaz cevherini tanımlar. | 11, 12, 13, 16, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eksenler, eklemler ve kaslar, reseptörler hakkında genel bilgiler ve sinir sistemine giriş. | Anatomi cilt 1, S. 81-221 ve Klinik Nöroanatomi, 1. bölüm |
2 | Medulla spinalisin genel yapısı, inen-çıkan yollar | Klinik nöroanatomi, S. 138-161 |
3 | Medulla spinalis lezyonları, Plexus cervicalis, Plexus brachialis | Klinik anatomi, S:132-138, 219-220 |
4 | Plexus lumbalis, Plexus sacralis, Plexus pudendalis, Otonom sinir sistemi ve Truncus symphaticus | Klinik anatomi, S. 77-81, 177-182 |
5 | Beyin sapı (Truncus encephali), cerebellum | Klinik nöroanatomi, S. 187-246 |
6 | Diencephalon, Subthalamus, Thalamus, Hypothalamus, Bazal ganglionların sistematiği | Klinik nöroanatomi, S. 316-327 ve S. 371-392 |
7 | Bir hareketi nasıl yaparız, bazal ganglion yolları, döngüler ve hastalıkları | Klinik nöroanatomi, S. 316-329 |
8 | Capsula interna, beynin yolları, Telencephalon ve cortex, Hipokampüs, Limbik sistem, Formatio reticularis, Beyin zarları, Ventriküller, BOS, Dural-venöz sinüsler | Klinik nöroanatomi, S. 251-278, 304-313 ve 427-442 |
9 | BOS dolaşımı, sinir sisteminin arterleri, SVO, Cranial sinirlere giriş | Klinik nöroanatomi, S. 458-462 |
10 | Cranial sinirler, denge ve kulak yolları | Klinik nöroanatomi, S.331-364 |
11 | Sırt, göğüs, karın, omuz ve kol kasları | Klinik anatomi, S. 33-41, 113-122, 258-259 Anatomi 1. cilt, S. 153-165 |
12 | Ön kol, el kasları, gluteal bölge kasları | Anatomi 1. cilt, S. 186-199, 201-203 |
13 | Uyluk kasları Bacak bölgesi kasları ve kliniği Ayak anatomisi ve kliniği, Yürüme ve fazları | Anatomi cilt 1, S. 203-221 |
14 | Pelvik taban | Klinik anatomi, S.73-98 |
Kaynak |
Mebis notu öğrencilere verilir. |
- Gray’s Anatomy, Susan Standring et. al. - Atlas of Human Anatomy, FH Netter - Fonksiyonel Anatomi ekstremiteler ve sırt bölgesi, Prof. Dr. Doğan Taner - Fonksiyonel Nöroanatomi, Prof. Dr. Doğan Taner - Anatomi Cilt: 1-2, Prof. Dr. Kaplan Arıncı, Prof. Dr. Alaittin Elhan, Klinik nöroanatomi- S. Snell, Klinik anatomi- S. Snell |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortez protez alanında güncel, güvenilir ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Ortez protez alanında değerlendirme ve uygulama yöntemleri bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Ortez protez uygulamaları ile ilgili mevzuat konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
4 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak ortez protez gerektiren bireylere değerlendirme ve uygulama planlaması yapar | X | |||||
5 | Mesleki değerlendirme ve uygulamalarını teknolojik gelişmelere ve sağlık politikalarına göre yönlendirir. | X | |||||
6 | Ortez Protez alanında bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Ortez protez alanında araştırma yapar, proje tasarlayıp yürütülmesini planlar ve yönetir. | X | |||||
8 | Ortez protez alanında yeni fikir geliştirip bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
9 | Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyip mesleki bilgilerini etkin kullanıp öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
10 | Ortez protez konusunda gelişmeleri izleyerek ileri teknolojileri kullanarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
11 | Sağlık alanında güncel gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluluk bilinci ile disiplinler arası işbirliği içinde iletişim kurar. | X | |||||
12 | Mesleki dürüstlük ve bireyin iyiliği için sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayıp doğru model oluşturarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 12 | 60 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 5 | 10 | 50 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 5 | 5 | 25 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 266 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(266/30) | 9 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ FONKSİYONEL ANATOMİ | OPZD1213111 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 9 |
Ders Programı | Perşembe 12:45-13:30 Perşembe 13:30-14:15 Perşembe 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hareketin gerçekleştirilmesini sağlayan kas iskelet sistemi ve sinir sistemi yapılarının gross anatomik özellikleri ve bu yapılar arasındaki temel ilişkilerin yapısal ve fonksiyonel bağlantıları hakkında ileri düzeyde bilgi sahibi olmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Eksenler, eklemler ve kaslar, reseptörler hakkında genel bilgiler ve sinir sistemine giriş.,Medulla spinalisin genel yapısı, inen-çıkan yollar,Medulla spinalis lezyonları, Plexus cervicalis, Plexus brachialis,Plexus lumbalis, Plexus sacralis, Plexus pudendalis, Otonom sinir sistemi ve Truncus symphaticus,Beyin sapı (Truncus encephali), cerebellum,Diencephalon, Subthalamus, Thalamus, Hypothalamus, Bazal ganglionların sistematiği,Bir hareketi nasıl yaparız, bazal ganglion yolları, döngüler ve hastalıkları,Capsula interna, beynin yolları, Telencephalon ve cortex, Hipokampüs, Limbik sistem, Formatio reticularis, Beyin zarları, Ventriküller, BOS, Dural-venöz sinüsler,BOS dolaşımı, sinir sisteminin arterleri, SVO, Cranial sinirlere giriş,Cranial sinirler, denge ve kulak yolları,Sırt, göğüs, karın, omuz ve kol kasları,Ön kol, el kasları, gluteal bölge kasları,Uyluk kasları Bacak bölgesi kasları ve kliniği Ayak anatomisi ve kliniği, Yürüme ve fazları,Pelvik taban; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
3.Merkezi sinir sistemini ve ilgili hastalıkları tanımlar. | 11, 12, 13, 16, 9 | A, D |
1. Kemiklerin, eklemlerin ve kasların temel yapısal özelliklerini tanımlar. | 11, 12, 13, 16, 9 | A, D |
2. Vücuttaki kasların temel fonksiyonlarını ve innervasyonlarını tanımlar. | 11, 12, 13, 16, 9 | A, D |
2.1. Kasları origo-insertio seviyesinde bilir. | 11, 12, 13 | A, D |
2.2. Sık görülen sinir hasarlarında ortaya çıkması beklenen bulguları tanımlar. | 11, 12, 13, 16, 9 | A, D |
2.3. Belirli bir bölgenin kadavra üzerinde ne şekilde diseke edileceğini tanımlar. | 11, 12, 13, 16, 9 | A, D |
2.4. Hareket sistemi ile ilgili yapıları kadavra ve modeller üzerinde öğrencilere gösterir. | 11, 12, 13 | A, D |
3.1. Medulla Spinalis morfolojisini ve iç yapılarını tanımlar. | 11, 12, 13, 16, 9 | A, D |
3.2. İnen ve çıkan yolları tanımlar. | 11, 12, 13, 16, 9 | A, D |
3.3. Medulla spinalis sendromlarını tanımlar. | 11, 12, 13, 16, 9 | A, D |
4. Kranial sinirleri ve lezyonlarını tanımlar. | 11, 12, 13, 16, 9 | A, D |
5. Cerebellumun iç yapısını ve yollarını öğrenir. | 11, 12, 13 | A, D |
6. Cortex cerebrinin gri ve beyaz cevherini tanımlar. | 11, 12, 13, 16, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eksenler, eklemler ve kaslar, reseptörler hakkında genel bilgiler ve sinir sistemine giriş. | Anatomi cilt 1, S. 81-221 ve Klinik Nöroanatomi, 1. bölüm |
2 | Medulla spinalisin genel yapısı, inen-çıkan yollar | Klinik nöroanatomi, S. 138-161 |
3 | Medulla spinalis lezyonları, Plexus cervicalis, Plexus brachialis | Klinik anatomi, S:132-138, 219-220 |
4 | Plexus lumbalis, Plexus sacralis, Plexus pudendalis, Otonom sinir sistemi ve Truncus symphaticus | Klinik anatomi, S. 77-81, 177-182 |
5 | Beyin sapı (Truncus encephali), cerebellum | Klinik nöroanatomi, S. 187-246 |
6 | Diencephalon, Subthalamus, Thalamus, Hypothalamus, Bazal ganglionların sistematiği | Klinik nöroanatomi, S. 316-327 ve S. 371-392 |
7 | Bir hareketi nasıl yaparız, bazal ganglion yolları, döngüler ve hastalıkları | Klinik nöroanatomi, S. 316-329 |
8 | Capsula interna, beynin yolları, Telencephalon ve cortex, Hipokampüs, Limbik sistem, Formatio reticularis, Beyin zarları, Ventriküller, BOS, Dural-venöz sinüsler | Klinik nöroanatomi, S. 251-278, 304-313 ve 427-442 |
9 | BOS dolaşımı, sinir sisteminin arterleri, SVO, Cranial sinirlere giriş | Klinik nöroanatomi, S. 458-462 |
10 | Cranial sinirler, denge ve kulak yolları | Klinik nöroanatomi, S.331-364 |
11 | Sırt, göğüs, karın, omuz ve kol kasları | Klinik anatomi, S. 33-41, 113-122, 258-259 Anatomi 1. cilt, S. 153-165 |
12 | Ön kol, el kasları, gluteal bölge kasları | Anatomi 1. cilt, S. 186-199, 201-203 |
13 | Uyluk kasları Bacak bölgesi kasları ve kliniği Ayak anatomisi ve kliniği, Yürüme ve fazları | Anatomi cilt 1, S. 203-221 |
14 | Pelvik taban | Klinik anatomi, S.73-98 |
Kaynak |
Mebis notu öğrencilere verilir. |
- Gray’s Anatomy, Susan Standring et. al. - Atlas of Human Anatomy, FH Netter - Fonksiyonel Anatomi ekstremiteler ve sırt bölgesi, Prof. Dr. Doğan Taner - Fonksiyonel Nöroanatomi, Prof. Dr. Doğan Taner - Anatomi Cilt: 1-2, Prof. Dr. Kaplan Arıncı, Prof. Dr. Alaittin Elhan, Klinik nöroanatomi- S. Snell, Klinik anatomi- S. Snell |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortez protez alanında güncel, güvenilir ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Ortez protez alanında değerlendirme ve uygulama yöntemleri bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Ortez protez uygulamaları ile ilgili mevzuat konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
4 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak ortez protez gerektiren bireylere değerlendirme ve uygulama planlaması yapar | X | |||||
5 | Mesleki değerlendirme ve uygulamalarını teknolojik gelişmelere ve sağlık politikalarına göre yönlendirir. | X | |||||
6 | Ortez Protez alanında bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Ortez protez alanında araştırma yapar, proje tasarlayıp yürütülmesini planlar ve yönetir. | X | |||||
8 | Ortez protez alanında yeni fikir geliştirip bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
9 | Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyip mesleki bilgilerini etkin kullanıp öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
10 | Ortez protez konusunda gelişmeleri izleyerek ileri teknolojileri kullanarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
11 | Sağlık alanında güncel gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluluk bilinci ile disiplinler arası işbirliği içinde iletişim kurar. | X | |||||
12 | Mesleki dürüstlük ve bireyin iyiliği için sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayıp doğru model oluşturarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |