Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GELENEKSEL VE TAMAMLAYICI TIP ARAŞTIRMALARI | GTTD1214245 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilimsel araştırma terminolojisinin, kanıta dayalı veri, bilgi ve enformasyon kavramlarının açıklanmasını, araştırma tasarımlarının sınıflandırılmasını, bilimsel araştırmalarda hata ve bias kavramlarının açıklanabilmesini, araştırma tasarımına uygun kontrol listelerinin sıralanması ve özelliklerinin açıklanmasını ve bilimsel araştırma önerisinin hazırlanabilmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel araştırmaya giriş, kanıta dayalı veri, bilgi ve hipotez,Araştırma Tasarımları, Gözlemsel Araştırmalar, Vaka-Kontrol ve Kohort Araştırmaları,Kesitsel Araştırmalar,Deneysel Araştırmalar, Bilimsel Araştırmalarda Hatalar,Araştırma için Kontrol Listeleri,Anket Tasarımı, Araştırma Önerisinin Hazırlanması,Ara Sınav,Akupunktur Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Fitoterapi, Apiterapi, Maggot Terapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Homeopati, Hipnoterapi, Müzikterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Kupa Terapi, Hirudoterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Ozonterapi, Proloterapi, Mezoterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Kayropraktik, Osteopati, Refleksoloji Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilimsel araştırma terminolojisini, kanıta dayalı veri, bilgi ve enformasyon kavramlarını açıklar. | 10, 16, 18, 5, 6, 9 | A, E, H |
Bilimsel araştırma tasarımlarını ve yöntemleri sınıflandırır. | 10, 16, 18, 5, 6, 9 | A, E, H |
Bilimsel araştırma yöntemleri arasındaki farkları açıklar. | 10, 16, 18, 5, 6, 9 | A, E, H |
Bilimsel araştırma yöntemine uygun kontrol listesini seçebilir. | 10, 16, 18, 5, 6, 9 | A, E, H |
Anket tasarımının bileşenlerini açıklar ve anket hazırlayabilir. | 10, 16, 18, 5, 6, 9 | A, E, H |
Bir araştırma sorusundan yola çıkarak tam bir araştırma önerisi hazırlayabilir. | 10, 16, 18, 5, 6, 9 | A, E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmaya giriş, kanıta dayalı veri, bilgi ve hipotez | |
2 | Araştırma Tasarımları, Gözlemsel Araştırmalar, Vaka-Kontrol ve Kohort Araştırmaları | |
3 | Kesitsel Araştırmalar | |
4 | Deneysel Araştırmalar, Bilimsel Araştırmalarda Hatalar | |
5 | Araştırma için Kontrol Listeleri | |
6 | Anket Tasarımı, Araştırma Önerisinin Hazırlanması | |
7 | Ara Sınav | |
8 | Akupunktur Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
9 | Fitoterapi, Apiterapi, Maggot Terapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
10 | Homeopati, Hipnoterapi, Müzikterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
11 | Kupa Terapi, Hirudoterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
12 | Ozonterapi, Proloterapi, Mezoterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
13 | Kayropraktik, Osteopati, Refleksoloji Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
14 | Genel Sınav |
Kaynak |
1. Tıbbi Araştırmanın Esasları, Çeviri Editörü: Ceyhun E., Nobel Tıp Kitabevleri, 2018 (Orijinali: Medical Research Essentials, 1st Edition, Estetie R., Mc Graw Hill Education, 2014). 2. Sağlık Araştırmaları İçin Temel İstatistik, Dr. Murat Hayran, Dr. Mutlu Hayran, Med-Litera Tıbbi Yazım, Yeni Baskı, 2018 3. Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler, Prof. Dr. Osman Hayran, Prof. Dr. Hanefi Özbek, SPSS Uygulama Örnekleri İle Genişletilmiş İkinci Baskı), 2018 4. Bir Makalenin Anatomisi, Doç. Dr. Haldun Akoğlu, Doç. Dr. Nurettin Özgür Doğan, Nobel Tıp Kitabevi, 2017 5. Medikal İstatistik, Doç. Dr. Oktay Özdemir, İstanbul Medikal Yayıncılık, 2006 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, literatürü izleme, değerlendirme ve araştırmaya yönelik ileri bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp uygulamaları ile ilgili mevzuat konusunda ileri düzey bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp alanı ile ilgili verilerin toplanması ve yorumlanması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | ||||||
4 | Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp alanındaki sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
5 | Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
6 | Mesleki etkinlik ve araştırmalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
7 | Araştırma etiği konusunda bilgi edinir ve araştırmayı dökümante etmenin kurallarını bilir. | ||||||
8 | Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp ile ilgili sorumluluğunun olduğu alanlarda idari ve teknik olarak donanım kazanır. | ||||||
9 | Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp ile ilgili ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
10 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
11 | Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve disiplinler arası işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GELENEKSEL VE TAMAMLAYICI TIP ARAŞTIRMALARI | GTTD1214245 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Güliz DİRİMEN ARIKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilimsel araştırma terminolojisinin, kanıta dayalı veri, bilgi ve enformasyon kavramlarının açıklanmasını, araştırma tasarımlarının sınıflandırılmasını, bilimsel araştırmalarda hata ve bias kavramlarının açıklanabilmesini, araştırma tasarımına uygun kontrol listelerinin sıralanması ve özelliklerinin açıklanmasını ve bilimsel araştırma önerisinin hazırlanabilmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel araştırmaya giriş, kanıta dayalı veri, bilgi ve hipotez,Araştırma Tasarımları, Gözlemsel Araştırmalar, Vaka-Kontrol ve Kohort Araştırmaları,Kesitsel Araştırmalar,Deneysel Araştırmalar, Bilimsel Araştırmalarda Hatalar,Araştırma için Kontrol Listeleri,Anket Tasarımı, Araştırma Önerisinin Hazırlanması,Ara Sınav,Akupunktur Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Fitoterapi, Apiterapi, Maggot Terapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Homeopati, Hipnoterapi, Müzikterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Kupa Terapi, Hirudoterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Ozonterapi, Proloterapi, Mezoterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Kayropraktik, Osteopati, Refleksoloji Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilimsel araştırma terminolojisini, kanıta dayalı veri, bilgi ve enformasyon kavramlarını açıklar. | 10, 16, 18, 5, 6, 9 | A, E, H |
Bilimsel araştırma tasarımlarını ve yöntemleri sınıflandırır. | 10, 16, 18, 5, 6, 9 | A, E, H |
Bilimsel araştırma yöntemleri arasındaki farkları açıklar. | 10, 16, 18, 5, 6, 9 | A, E, H |
Bilimsel araştırma yöntemine uygun kontrol listesini seçebilir. | 10, 16, 18, 5, 6, 9 | A, E, H |
Anket tasarımının bileşenlerini açıklar ve anket hazırlayabilir. | 10, 16, 18, 5, 6, 9 | A, E, H |
Bir araştırma sorusundan yola çıkarak tam bir araştırma önerisi hazırlayabilir. | 10, 16, 18, 5, 6, 9 | A, E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmaya giriş, kanıta dayalı veri, bilgi ve hipotez | |
2 | Araştırma Tasarımları, Gözlemsel Araştırmalar, Vaka-Kontrol ve Kohort Araştırmaları | |
3 | Kesitsel Araştırmalar | |
4 | Deneysel Araştırmalar, Bilimsel Araştırmalarda Hatalar | |
5 | Araştırma için Kontrol Listeleri | |
6 | Anket Tasarımı, Araştırma Önerisinin Hazırlanması | |
7 | Ara Sınav | |
8 | Akupunktur Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
9 | Fitoterapi, Apiterapi, Maggot Terapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
10 | Homeopati, Hipnoterapi, Müzikterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
11 | Kupa Terapi, Hirudoterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
12 | Ozonterapi, Proloterapi, Mezoterapi Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
13 | Kayropraktik, Osteopati, Refleksoloji Klinik Araştırma Planlaması, Literatür Tarama, Araştırma Etiği ve Etik Komite, Anketler/Ölçekler, Kanıt Değeri Derecelendirmesi, Kısıtlılıklar, Etik Kurul Başvurusu, Klinik Çalışma Örnekleri, Yazım Kılavuzları | |
14 | Genel Sınav |
Kaynak |
1. Tıbbi Araştırmanın Esasları, Çeviri Editörü: Ceyhun E., Nobel Tıp Kitabevleri, 2018 (Orijinali: Medical Research Essentials, 1st Edition, Estetie R., Mc Graw Hill Education, 2014). 2. Sağlık Araştırmaları İçin Temel İstatistik, Dr. Murat Hayran, Dr. Mutlu Hayran, Med-Litera Tıbbi Yazım, Yeni Baskı, 2018 3. Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler, Prof. Dr. Osman Hayran, Prof. Dr. Hanefi Özbek, SPSS Uygulama Örnekleri İle Genişletilmiş İkinci Baskı), 2018 4. Bir Makalenin Anatomisi, Doç. Dr. Haldun Akoğlu, Doç. Dr. Nurettin Özgür Doğan, Nobel Tıp Kitabevi, 2017 5. Medikal İstatistik, Doç. Dr. Oktay Özdemir, İstanbul Medikal Yayıncılık, 2006 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, literatürü izleme, değerlendirme ve araştırmaya yönelik ileri bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp uygulamaları ile ilgili mevzuat konusunda ileri düzey bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp alanı ile ilgili verilerin toplanması ve yorumlanması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | ||||||
4 | Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp alanındaki sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||
5 | Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
6 | Mesleki etkinlik ve araştırmalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
7 | Araştırma etiği konusunda bilgi edinir ve araştırmayı dökümante etmenin kurallarını bilir. | ||||||
8 | Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp ile ilgili sorumluluğunun olduğu alanlarda idari ve teknik olarak donanım kazanır. | ||||||
9 | Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp ile ilgili ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
10 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
11 | Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve disiplinler arası işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |