Bu ders, besinler, besin grupları, sağlıklı beslenme modelleri, integratif bir bakış açısıyla beslenme sağlık etkileşimi, beslenme ve hastalık ilişkisi ve nutrigenetik konusunda bilgi ve anlayış kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Beslenme, Besin ve Sağlık İlişkisi - Genel Bilgi,Besinler, Besin Grupları,Metabolizma,Sunumlar ve Tartışma,Fonksiyonel Besinler ve Besin Destekleri,Sunumlar ve Tartışma,Sağlıklı Beslenme Modelleri,Ara sınav,Beslenme Stratejileri,Sunumlar ve Tartışma,Beslenme ve Sağlık İlişkisi,Sunumlar ve Tartışma,Beslenme ve Genetik,Sunumlar ve Tartışma,Genel Değerlendirme,Genel sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Besinlerin içeriklerini ve besin kalitesini etkileyen faktörleri özetler.
1.1. Besinlerdeki makro ve mikro besin öğelerini tanımlar.
1.2. Besinlerin kalitesini belirleyen faktörleri ifade eder.
1.3. Besinlerin sağlık üzerine etkilerini açıklar.
10, 16, 18, 19, 2, 37, 5, 9
A, D, E
2. Sağlıklı beslenme modellerini tartışır.
2.1. Beslenme metabolizmasını tanımlar.
2.2. Beslenme ve sağlık arasındaki ilişkiyi metabolik açıdan inceler.
2.3. Farklı beslenme modellerini metabolizma bazlı açıklar.
10, 16, 18, 19, 2, 37, 5, 9
A, D, E
3. Beslenme ve sağlık ilişkisini tartışır.
3.1. Beslenme ile ilişkili hastalıkları tanımlar.
3.2. Metabolizma, beslenme ve hastalıklar arasındaki ilişkiyi açıklar.
3.3. Sağlığın korunmasında beslenmenin önemini açıklar.
10, 16, 18, 19, 2, 37, 5, 9
A, D, E
4. Beslenme ve genetik ilişkisini tanımlar.
4.1. Temel moleküler genetik bilgilerini ifade eder.
4.2. Nutrigenomik ve nutrigenetik bilgilerine dayanarak beslenme ve genetik ilişkisini kurar.
4.3. Genetik ve kişiselleştirilmiş beslenme arasındaki ilişkiyi açıklar.
10, 16, 18, 19, 2, 37, 5, 9
A, D, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Prof. Dr. Gökhan BAYSOY. Fonksiyonel Gıdalar; İlgili literatür
6
Sunumlar ve Tartışma
İlgili literatür
7
Sağlıklı Beslenme Modelleri
İlgili literatür
8
Ara sınav
9
Beslenme Stratejileri
İlgili literatür
10
Sunumlar ve Tartışma
İlgili literatür
11
Beslenme ve Sağlık İlişkisi
İlgili literatür
12
Sunumlar ve Tartışma
İlgili literatür
13
Beslenme ve Genetik
Çeviri Ed. Prof Dr Serkan YILMAZ, Doç Dr Aslı UÇAR. Nutrigenomik, İlgili literartür
14
Sunumlar ve Tartışma
İlgili literatür
15
Genel Değerlendirme
16
Genel sınav
Kaynak
1. Krause and Mahan's Food & the Nutrition Care Process, 15th Edition
2. Doç. Dr. Nihal BÜYÜKUSLU. Beslenmenin Moleküler İzleri, Beslenme Biyobelirteçleri.
3. Çeviri Ed. Prof Dr Serkan YILMAZ, Doç Dr Aslı UÇAR. Nutrigenomik
4. İlgili literatür
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, literatürü izleme, değerlendirme ve araştırmaya yönelik ileri bilgiye sahiptir.
2
Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp uygulamaları ile ilgili mevzuat konusunda ileri düzey bilgiye sahiptir.
3
Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp alanı ile ilgili verilerin toplanması ve yorumlanması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar.
4
Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp alanındaki sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
5
Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
6
Mesleki etkinlik ve araştırmalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar.
7
Araştırma etiği konusunda bilgi edinir ve araştırmayı dökümante etmenin kurallarını bilir.
8
Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp ile ilgili sorumluluğunun olduğu alanlarda idari ve teknik olarak donanım kazanır.
9
Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp ile ilgili ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir.
10
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
11
Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve disiplinler arası işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
1
14
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
1
1
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
1
1
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
16
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(16/30)
1
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
BESLENME STRATEJİLERİ
GTTD2113043
Güz Dönemi
1+0
1
2
Ders Programı
Salı 19:30-20:15
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu ders, besinler, besin grupları, sağlıklı beslenme modelleri, integratif bir bakış açısıyla beslenme sağlık etkileşimi, beslenme ve hastalık ilişkisi ve nutrigenetik konusunda bilgi ve anlayış kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Beslenme, Besin ve Sağlık İlişkisi - Genel Bilgi,Besinler, Besin Grupları,Metabolizma,Sunumlar ve Tartışma,Fonksiyonel Besinler ve Besin Destekleri,Sunumlar ve Tartışma,Sağlıklı Beslenme Modelleri,Ara sınav,Beslenme Stratejileri,Sunumlar ve Tartışma,Beslenme ve Sağlık İlişkisi,Sunumlar ve Tartışma,Beslenme ve Genetik,Sunumlar ve Tartışma,Genel Değerlendirme,Genel sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Besinlerin içeriklerini ve besin kalitesini etkileyen faktörleri özetler.
1.1. Besinlerdeki makro ve mikro besin öğelerini tanımlar.
1.2. Besinlerin kalitesini belirleyen faktörleri ifade eder.
1.3. Besinlerin sağlık üzerine etkilerini açıklar.
10, 16, 18, 19, 2, 37, 5, 9
A, D, E
2. Sağlıklı beslenme modellerini tartışır.
2.1. Beslenme metabolizmasını tanımlar.
2.2. Beslenme ve sağlık arasındaki ilişkiyi metabolik açıdan inceler.
2.3. Farklı beslenme modellerini metabolizma bazlı açıklar.
10, 16, 18, 19, 2, 37, 5, 9
A, D, E
3. Beslenme ve sağlık ilişkisini tartışır.
3.1. Beslenme ile ilişkili hastalıkları tanımlar.
3.2. Metabolizma, beslenme ve hastalıklar arasındaki ilişkiyi açıklar.
3.3. Sağlığın korunmasında beslenmenin önemini açıklar.
10, 16, 18, 19, 2, 37, 5, 9
A, D, E
4. Beslenme ve genetik ilişkisini tanımlar.
4.1. Temel moleküler genetik bilgilerini ifade eder.
4.2. Nutrigenomik ve nutrigenetik bilgilerine dayanarak beslenme ve genetik ilişkisini kurar.
4.3. Genetik ve kişiselleştirilmiş beslenme arasındaki ilişkiyi açıklar.
10, 16, 18, 19, 2, 37, 5, 9
A, D, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Prof. Dr. Gökhan BAYSOY. Fonksiyonel Gıdalar; İlgili literatür
6
Sunumlar ve Tartışma
İlgili literatür
7
Sağlıklı Beslenme Modelleri
İlgili literatür
8
Ara sınav
9
Beslenme Stratejileri
İlgili literatür
10
Sunumlar ve Tartışma
İlgili literatür
11
Beslenme ve Sağlık İlişkisi
İlgili literatür
12
Sunumlar ve Tartışma
İlgili literatür
13
Beslenme ve Genetik
Çeviri Ed. Prof Dr Serkan YILMAZ, Doç Dr Aslı UÇAR. Nutrigenomik, İlgili literartür
14
Sunumlar ve Tartışma
İlgili literatür
15
Genel Değerlendirme
16
Genel sınav
Kaynak
1. Krause and Mahan's Food & the Nutrition Care Process, 15th Edition
2. Doç. Dr. Nihal BÜYÜKUSLU. Beslenmenin Moleküler İzleri, Beslenme Biyobelirteçleri.
3. Çeviri Ed. Prof Dr Serkan YILMAZ, Doç Dr Aslı UÇAR. Nutrigenomik
4. İlgili literatür
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, literatürü izleme, değerlendirme ve araştırmaya yönelik ileri bilgiye sahiptir.
2
Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp uygulamaları ile ilgili mevzuat konusunda ileri düzey bilgiye sahiptir.
3
Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp alanı ile ilgili verilerin toplanması ve yorumlanması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar.
4
Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp alanındaki sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
5
Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
6
Mesleki etkinlik ve araştırmalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar.
7
Araştırma etiği konusunda bilgi edinir ve araştırmayı dökümante etmenin kurallarını bilir.
8
Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp ile ilgili sorumluluğunun olduğu alanlarda idari ve teknik olarak donanım kazanır.
9
Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp ile ilgili ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir.
10
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
11
Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve disiplinler arası işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.