Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AFET YÖNETMİNDE CBS UYGULAMALARICEED1114663Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Zekai ŞEN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ömer EKMEKCİOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders öğrencilere CBS araçlarını etkili bir şekilde kullanmak için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. Ayrıca öğrencilerin mekansal bilgiyi afet yönetimi stratejilerine entegre etmelerini sağlamak, genel hazırlığı ve müdahaleyi geliştirmek hedeflenmektedir. Bu dersin bir diğer önemli amacı, afet yönetimine multidisipliner bir yaklaşımı teşvik ederek farklı geçmişlere sahip profesyoneller arasında işbirliğini teşvik etmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş: GIS Temelleri.,Afet Yönetimi Temelleri.,GIS ve Afet Yönetimi İlişkisi.,Mekânsal Analiz Teknikleri. (1),Mekânsal Analiz Teknikleri. (2),Veri Toplama ve Haritalama. (1),Veri Toplama ve Haritalama. (2),Gerçek Dünya Örnekleri ile Uzaktan Algılama Uygulamaları. (1),Gerçek Dünya Örnekleri ile Uzaktan Algılama Uygulamaları. (2),CBS/UA ile Tehlike Analizi.,CBS /UA ile Hasar Görebilirlik Analizi.,CBS /UA ile Risk Analizi.,Afet Yönetiminde Yeni CBS Teknolojileri. (1),Afet Yönetiminde Yeni CBS Teknolojileri. (2); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Afet yönetiminin farklı aşamalarında gerçek dünyadaki vaka çalışmalarının analiz edilmesini ve karar alma süreçlerinin entegrasyonunu sağlar.4A, F
Veri toplama tekniklerini, harita oluşturma yaklaşımlarını ve uzaktan algılama uygulamalarını öğretir.4A, F
Afet yönetimine genel bir bakış sağlar ve CBS'nin afet yönetimi süreçlerini iyileştirmedeki rolünü gösterir.4A, F
Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ile ilgili temel kavramları tanımlar.4A, F
Öğretim Yöntemleri:4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş: GIS Temelleri.Kitap ve ders notlarını inceleme.
2Afet Yönetimi Temelleri.Kitap ve ders notlarını inceleme.
3GIS ve Afet Yönetimi İlişkisi.Kitap ve ders notlarını inceleme.
4Mekânsal Analiz Teknikleri. (1)Kitap ve ders notlarını inceleme.
5Mekânsal Analiz Teknikleri. (2)Kitap ve ders notlarını inceleme.
6Veri Toplama ve Haritalama. (1)Kitap ve ders notlarını inceleme.
7Veri Toplama ve Haritalama. (2)Kitap ve ders notlarını inceleme.
8Gerçek Dünya Örnekleri ile Uzaktan Algılama Uygulamaları. (1)Kitap ve ders notlarını inceleme.
9Gerçek Dünya Örnekleri ile Uzaktan Algılama Uygulamaları. (2)Kitap ve ders notlarını inceleme.
10CBS/UA ile Tehlike Analizi.Kitap ve ders notlarını inceleme.
11CBS /UA ile Hasar Görebilirlik Analizi.Kitap ve ders notlarını inceleme.
12CBS /UA ile Risk Analizi.Kitap ve ders notlarını inceleme.
13Afet Yönetiminde Yeni CBS Teknolojileri. (1)Kitap ve ders notlarını inceleme.
14Afet Yönetiminde Yeni CBS Teknolojileri. (2)Kitap ve ders notlarını inceleme.
Kaynak
Lillesand,T.M.&Kiefer,R.W., 2008. Remote sensing and image interpretation, John Wiley&Sons. Longley P A, Goodchild M F, Maguire D J, and Rhind D W (eds) 1999. Geographical Information Systems: Principles, techniques, management and applications.New York, John Wiley. Andrew N. Rencz, Robert A. Ryerson, 1999. Manual of Remote Sensing, Volume 3, Remote Sensing for the Earth Sciences, NewYork: John Wiley &Sons, Inc.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Develop and deepen the current and advanced knowledge in the field with original thought and/or research and come up with innovative definitions based on Master's degree qualifications.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
X
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14040
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14040
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı15050
Genel Sınav ve Hazırlığı17070
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)242
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(242/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AFET YÖNETMİNDE CBS UYGULAMALARICEED1114663Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Zekai ŞEN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ömer EKMEKCİOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders öğrencilere CBS araçlarını etkili bir şekilde kullanmak için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. Ayrıca öğrencilerin mekansal bilgiyi afet yönetimi stratejilerine entegre etmelerini sağlamak, genel hazırlığı ve müdahaleyi geliştirmek hedeflenmektedir. Bu dersin bir diğer önemli amacı, afet yönetimine multidisipliner bir yaklaşımı teşvik ederek farklı geçmişlere sahip profesyoneller arasında işbirliğini teşvik etmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş: GIS Temelleri.,Afet Yönetimi Temelleri.,GIS ve Afet Yönetimi İlişkisi.,Mekânsal Analiz Teknikleri. (1),Mekânsal Analiz Teknikleri. (2),Veri Toplama ve Haritalama. (1),Veri Toplama ve Haritalama. (2),Gerçek Dünya Örnekleri ile Uzaktan Algılama Uygulamaları. (1),Gerçek Dünya Örnekleri ile Uzaktan Algılama Uygulamaları. (2),CBS/UA ile Tehlike Analizi.,CBS /UA ile Hasar Görebilirlik Analizi.,CBS /UA ile Risk Analizi.,Afet Yönetiminde Yeni CBS Teknolojileri. (1),Afet Yönetiminde Yeni CBS Teknolojileri. (2); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Afet yönetiminin farklı aşamalarında gerçek dünyadaki vaka çalışmalarının analiz edilmesini ve karar alma süreçlerinin entegrasyonunu sağlar.4A, F
Veri toplama tekniklerini, harita oluşturma yaklaşımlarını ve uzaktan algılama uygulamalarını öğretir.4A, F
Afet yönetimine genel bir bakış sağlar ve CBS'nin afet yönetimi süreçlerini iyileştirmedeki rolünü gösterir.4A, F
Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ile ilgili temel kavramları tanımlar.4A, F
Öğretim Yöntemleri:4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş: GIS Temelleri.Kitap ve ders notlarını inceleme.
2Afet Yönetimi Temelleri.Kitap ve ders notlarını inceleme.
3GIS ve Afet Yönetimi İlişkisi.Kitap ve ders notlarını inceleme.
4Mekânsal Analiz Teknikleri. (1)Kitap ve ders notlarını inceleme.
5Mekânsal Analiz Teknikleri. (2)Kitap ve ders notlarını inceleme.
6Veri Toplama ve Haritalama. (1)Kitap ve ders notlarını inceleme.
7Veri Toplama ve Haritalama. (2)Kitap ve ders notlarını inceleme.
8Gerçek Dünya Örnekleri ile Uzaktan Algılama Uygulamaları. (1)Kitap ve ders notlarını inceleme.
9Gerçek Dünya Örnekleri ile Uzaktan Algılama Uygulamaları. (2)Kitap ve ders notlarını inceleme.
10CBS/UA ile Tehlike Analizi.Kitap ve ders notlarını inceleme.
11CBS /UA ile Hasar Görebilirlik Analizi.Kitap ve ders notlarını inceleme.
12CBS /UA ile Risk Analizi.Kitap ve ders notlarını inceleme.
13Afet Yönetiminde Yeni CBS Teknolojileri. (1)Kitap ve ders notlarını inceleme.
14Afet Yönetiminde Yeni CBS Teknolojileri. (2)Kitap ve ders notlarını inceleme.
Kaynak
Lillesand,T.M.&Kiefer,R.W., 2008. Remote sensing and image interpretation, John Wiley&Sons. Longley P A, Goodchild M F, Maguire D J, and Rhind D W (eds) 1999. Geographical Information Systems: Principles, techniques, management and applications.New York, John Wiley. Andrew N. Rencz, Robert A. Ryerson, 1999. Manual of Remote Sensing, Volume 3, Remote Sensing for the Earth Sciences, NewYork: John Wiley &Sons, Inc.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Develop and deepen the current and advanced knowledge in the field with original thought and/or research and come up with innovative definitions based on Master's degree qualifications.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
X
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:40Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:43