Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AFET YÖNETMİNDE CBS UYGULAMALARI | CEED1114663 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Zekai ŞEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ömer EKMEKCİOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere CBS araçlarını etkili bir şekilde kullanmak için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. Ayrıca öğrencilerin mekansal bilgiyi afet yönetimi stratejilerine entegre etmelerini sağlamak, genel hazırlığı ve müdahaleyi geliştirmek hedeflenmektedir. Bu dersin bir diğer önemli amacı, afet yönetimine multidisipliner bir yaklaşımı teşvik ederek farklı geçmişlere sahip profesyoneller arasında işbirliğini teşvik etmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş: GIS Temelleri.,Afet Yönetimi Temelleri.,GIS ve Afet Yönetimi İlişkisi.,Mekânsal Analiz Teknikleri. (1),Mekânsal Analiz Teknikleri. (2),Veri Toplama ve Haritalama. (1),Veri Toplama ve Haritalama. (2),Gerçek Dünya Örnekleri ile Uzaktan Algılama Uygulamaları. (1),Gerçek Dünya Örnekleri ile Uzaktan Algılama Uygulamaları. (2),CBS/UA ile Tehlike Analizi.,CBS /UA ile Hasar Görebilirlik Analizi.,CBS /UA ile Risk Analizi.,Afet Yönetiminde Yeni CBS Teknolojileri. (1),Afet Yönetiminde Yeni CBS Teknolojileri. (2); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Afet yönetiminin farklı aşamalarında gerçek dünyadaki vaka çalışmalarının analiz edilmesini ve karar alma süreçlerinin entegrasyonunu sağlar. | 4 | A, F |
Veri toplama tekniklerini, harita oluşturma yaklaşımlarını ve uzaktan algılama uygulamalarını öğretir. | 4 | A, F |
Afet yönetimine genel bir bakış sağlar ve CBS'nin afet yönetimi süreçlerini iyileştirmedeki rolünü gösterir. | 4 | A, F |
Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ile ilgili temel kavramları tanımlar. | 4 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: GIS Temelleri. | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
2 | Afet Yönetimi Temelleri. | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
3 | GIS ve Afet Yönetimi İlişkisi. | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
4 | Mekânsal Analiz Teknikleri. (1) | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
5 | Mekânsal Analiz Teknikleri. (2) | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
6 | Veri Toplama ve Haritalama. (1) | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
7 | Veri Toplama ve Haritalama. (2) | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
8 | Gerçek Dünya Örnekleri ile Uzaktan Algılama Uygulamaları. (1) | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
9 | Gerçek Dünya Örnekleri ile Uzaktan Algılama Uygulamaları. (2) | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
10 | CBS/UA ile Tehlike Analizi. | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
11 | CBS /UA ile Hasar Görebilirlik Analizi. | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
12 | CBS /UA ile Risk Analizi. | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
13 | Afet Yönetiminde Yeni CBS Teknolojileri. (1) | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
14 | Afet Yönetiminde Yeni CBS Teknolojileri. (2) | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
Kaynak |
Lillesand,T.M.&Kiefer,R.W., 2008. Remote sensing and image interpretation, John Wiley&Sons. Longley P A, Goodchild M F, Maguire D J, and Rhind D W (eds) 1999. Geographical Information Systems: Principles, techniques, management and applications.New York, John Wiley. Andrew N. Rencz, Robert A. Ryerson, 1999. Manual of Remote Sensing, Volume 3, Remote Sensing for the Earth Sciences, NewYork: John Wiley &Sons, Inc. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Develop and deepen the current and advanced knowledge in the field with original thought and/or research and come up with innovative definitions based on Master's degree qualifications. | X | |||||
2 | Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir. | X | |||||
4 | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. | X | |||||
5 | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | X | |||||
6 | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. | X | |||||
7 | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir. | X | |||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | X | |||||
9 | Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | X | |||||
10 | Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 40 | 40 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 40 | 40 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 70 | 70 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 242 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(242/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AFET YÖNETMİNDE CBS UYGULAMALARI | CEED1114663 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Zekai ŞEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ömer EKMEKCİOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere CBS araçlarını etkili bir şekilde kullanmak için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. Ayrıca öğrencilerin mekansal bilgiyi afet yönetimi stratejilerine entegre etmelerini sağlamak, genel hazırlığı ve müdahaleyi geliştirmek hedeflenmektedir. Bu dersin bir diğer önemli amacı, afet yönetimine multidisipliner bir yaklaşımı teşvik ederek farklı geçmişlere sahip profesyoneller arasında işbirliğini teşvik etmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş: GIS Temelleri.,Afet Yönetimi Temelleri.,GIS ve Afet Yönetimi İlişkisi.,Mekânsal Analiz Teknikleri. (1),Mekânsal Analiz Teknikleri. (2),Veri Toplama ve Haritalama. (1),Veri Toplama ve Haritalama. (2),Gerçek Dünya Örnekleri ile Uzaktan Algılama Uygulamaları. (1),Gerçek Dünya Örnekleri ile Uzaktan Algılama Uygulamaları. (2),CBS/UA ile Tehlike Analizi.,CBS /UA ile Hasar Görebilirlik Analizi.,CBS /UA ile Risk Analizi.,Afet Yönetiminde Yeni CBS Teknolojileri. (1),Afet Yönetiminde Yeni CBS Teknolojileri. (2); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Afet yönetiminin farklı aşamalarında gerçek dünyadaki vaka çalışmalarının analiz edilmesini ve karar alma süreçlerinin entegrasyonunu sağlar. | 4 | A, F |
Veri toplama tekniklerini, harita oluşturma yaklaşımlarını ve uzaktan algılama uygulamalarını öğretir. | 4 | A, F |
Afet yönetimine genel bir bakış sağlar ve CBS'nin afet yönetimi süreçlerini iyileştirmedeki rolünü gösterir. | 4 | A, F |
Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ile ilgili temel kavramları tanımlar. | 4 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: GIS Temelleri. | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
2 | Afet Yönetimi Temelleri. | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
3 | GIS ve Afet Yönetimi İlişkisi. | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
4 | Mekânsal Analiz Teknikleri. (1) | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
5 | Mekânsal Analiz Teknikleri. (2) | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
6 | Veri Toplama ve Haritalama. (1) | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
7 | Veri Toplama ve Haritalama. (2) | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
8 | Gerçek Dünya Örnekleri ile Uzaktan Algılama Uygulamaları. (1) | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
9 | Gerçek Dünya Örnekleri ile Uzaktan Algılama Uygulamaları. (2) | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
10 | CBS/UA ile Tehlike Analizi. | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
11 | CBS /UA ile Hasar Görebilirlik Analizi. | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
12 | CBS /UA ile Risk Analizi. | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
13 | Afet Yönetiminde Yeni CBS Teknolojileri. (1) | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
14 | Afet Yönetiminde Yeni CBS Teknolojileri. (2) | Kitap ve ders notlarını inceleme. |
Kaynak |
Lillesand,T.M.&Kiefer,R.W., 2008. Remote sensing and image interpretation, John Wiley&Sons. Longley P A, Goodchild M F, Maguire D J, and Rhind D W (eds) 1999. Geographical Information Systems: Principles, techniques, management and applications.New York, John Wiley. Andrew N. Rencz, Robert A. Ryerson, 1999. Manual of Remote Sensing, Volume 3, Remote Sensing for the Earth Sciences, NewYork: John Wiley &Sons, Inc. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Develop and deepen the current and advanced knowledge in the field with original thought and/or research and come up with innovative definitions based on Master's degree qualifications. | X | |||||
2 | Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir. | X | |||||
4 | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. | X | |||||
5 | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | X | |||||
6 | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. | X | |||||
7 | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir. | X | |||||
8 | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | X | |||||
9 | Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | X | |||||
10 | Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |