Bina sektörü, küresel ekonominin en büyük enerji talep eden ve kirleten sektörüdür. Neredeyse Sıfır Enerjili Binaların uygulanması, enerji kullanımının ve iklim değişikliğinin azaltılmasına katkıda bulunmaktadır. Bu tür yapıları desteklemek için enerji tasarruflu binalar konusunda gerekli beceri ve yetkinliklere sahip mühendislerin eğitilmesine ihtiyaç vardır. Bu ders, nZEB projelerini sunmak için mühendisler tarafından edinilecek gerekli bilgileri KONUT özelinde sunacaktır. NZEB ile ilgili uluslararası ve ulusal politikalarla NZEB'nin farklı tanımları da tartışılacaktır.
Kursta PHIUS ve PHI-Germany gibi uluslararası sertifikasyon sistemleri ve Türkiye'nin ulusal standartları da tanıtılacak. Yurt içinden ve yurt dışından örnek vaka analizleri paylaşılacaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Yaklaşık Sıfır Enerji Binaların Tanımları ve Değerleme Sınırları,Enerji Performansı Gereklilikleri ve bazı ilgili ülkelerde nZEB hedefleri,Maliyet Etkin Enerji Performansı,Enerji Verimli Tasarımda Hedef Değerler,Enerji Verimliliği Tedbirleri: Farklı İklim Bölgeleri ve Mimari Yarışmalar,nZEB binaların temel tasarım prensipleri ve konsept tasarımı,Küçük ölçekli enerji sistemleri,Pasif Bina Enstitüsü Standardı 1,Pasif Bina Enstitüsü Standardı 2,Pasif Bina Enstitüsü Standardı 3,NZEB konutlar,Vaka Analizleri 1,Vaka Analizleri 2,Proje Sunumu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Öğrencilerin gerekli tüm yönetmelikleri, termal, nem, alan ve maliyet düzenlemelerini ve kısıtlamalarını dikkate alarak nZEB konutlar hakkında danışmanlık yapabilecek bir seviyede olmalarını sağlar.
10, 14, 16, 18, 2, 3, 37, 4, 5
A, E, F, G
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Yaklaşık Sıfır Enerji Binaların Tanımları ve Değerleme Sınırları
Kitap ve ders notlarını inceleme
2
Enerji Performansı Gereklilikleri ve bazı ilgili ülkelerde nZEB hedefleri
Kitap ve ders notlarını inceleme
3
Maliyet Etkin Enerji Performansı
Kitap ve ders notlarını inceleme
4
Enerji Verimli Tasarımda Hedef Değerler
Kitap ve ders notlarını inceleme
5
Enerji Verimliliği Tedbirleri: Farklı İklim Bölgeleri ve Mimari Yarışmalar
Kitap ve ders notlarını inceleme
6
nZEB binaların temel tasarım prensipleri ve konsept tasarımı
Kitap ve ders notlarını inceleme
7
Küçük ölçekli enerji sistemleri
Kitap ve ders notlarını inceleme
8
Pasif Bina Enstitüsü Standardı 1
Kitap ve ders notlarını inceleme
9
Pasif Bina Enstitüsü Standardı 2
Kitap ve ders notlarını inceleme
10
Pasif Bina Enstitüsü Standardı 3
Kitap ve ders notlarını inceleme
11
NZEB konutlar
Kitap ve ders notlarını inceleme
12
Vaka Analizleri 1
Kitap ve ders notlarını inceleme
13
Vaka Analizleri 2
Kitap ve ders notlarını inceleme
14
Proje Sunumu
Kitap ve ders notlarını inceleme
Kaynak
Cost Optimal and Nearly Zero-Energy Buildings (nZEB)
Definitions, Calculation Principles and Case Studies (2013)
Editor: Jarek Kurnitski https://doi.org/10.1007/978-1-4471-5610-9
Türkiye için nZEB tanımları: https://webdosya.csb.gov.tr/db/meslekihizmetler/icerikler/nseb_rehber--20201117075919.pdf
https://passivehouse.com/
İlgili makaleler. Bir örnek: Munshi, T., & Marina, V. J. (2020). Engineering skills and knowledge related to nZEB construction. Paper
presented at The 6th UPI TVET Conference 2020, Bangkok, Thailand.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Develop and deepen the current and advanced knowledge in the field with original thought and/or research and come up with innovative definitions based on Master's degree qualifications.
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
NZEB KONUTLAR
CEED1112459
Güz Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Melis Kurum
Dersin Amacı
Bina sektörü, küresel ekonominin en büyük enerji talep eden ve kirleten sektörüdür. Neredeyse Sıfır Enerjili Binaların uygulanması, enerji kullanımının ve iklim değişikliğinin azaltılmasına katkıda bulunmaktadır. Bu tür yapıları desteklemek için enerji tasarruflu binalar konusunda gerekli beceri ve yetkinliklere sahip mühendislerin eğitilmesine ihtiyaç vardır. Bu ders, nZEB projelerini sunmak için mühendisler tarafından edinilecek gerekli bilgileri KONUT özelinde sunacaktır. NZEB ile ilgili uluslararası ve ulusal politikalarla NZEB'nin farklı tanımları da tartışılacaktır.
Kursta PHIUS ve PHI-Germany gibi uluslararası sertifikasyon sistemleri ve Türkiye'nin ulusal standartları da tanıtılacak. Yurt içinden ve yurt dışından örnek vaka analizleri paylaşılacaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Yaklaşık Sıfır Enerji Binaların Tanımları ve Değerleme Sınırları,Enerji Performansı Gereklilikleri ve bazı ilgili ülkelerde nZEB hedefleri,Maliyet Etkin Enerji Performansı,Enerji Verimli Tasarımda Hedef Değerler,Enerji Verimliliği Tedbirleri: Farklı İklim Bölgeleri ve Mimari Yarışmalar,nZEB binaların temel tasarım prensipleri ve konsept tasarımı,Küçük ölçekli enerji sistemleri,Pasif Bina Enstitüsü Standardı 1,Pasif Bina Enstitüsü Standardı 2,Pasif Bina Enstitüsü Standardı 3,NZEB konutlar,Vaka Analizleri 1,Vaka Analizleri 2,Proje Sunumu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Öğrencilerin gerekli tüm yönetmelikleri, termal, nem, alan ve maliyet düzenlemelerini ve kısıtlamalarını dikkate alarak nZEB konutlar hakkında danışmanlık yapabilecek bir seviyede olmalarını sağlar.
10, 14, 16, 18, 2, 3, 37, 4, 5
A, E, F, G
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Yaklaşık Sıfır Enerji Binaların Tanımları ve Değerleme Sınırları
Kitap ve ders notlarını inceleme
2
Enerji Performansı Gereklilikleri ve bazı ilgili ülkelerde nZEB hedefleri
Kitap ve ders notlarını inceleme
3
Maliyet Etkin Enerji Performansı
Kitap ve ders notlarını inceleme
4
Enerji Verimli Tasarımda Hedef Değerler
Kitap ve ders notlarını inceleme
5
Enerji Verimliliği Tedbirleri: Farklı İklim Bölgeleri ve Mimari Yarışmalar
Kitap ve ders notlarını inceleme
6
nZEB binaların temel tasarım prensipleri ve konsept tasarımı
Kitap ve ders notlarını inceleme
7
Küçük ölçekli enerji sistemleri
Kitap ve ders notlarını inceleme
8
Pasif Bina Enstitüsü Standardı 1
Kitap ve ders notlarını inceleme
9
Pasif Bina Enstitüsü Standardı 2
Kitap ve ders notlarını inceleme
10
Pasif Bina Enstitüsü Standardı 3
Kitap ve ders notlarını inceleme
11
NZEB konutlar
Kitap ve ders notlarını inceleme
12
Vaka Analizleri 1
Kitap ve ders notlarını inceleme
13
Vaka Analizleri 2
Kitap ve ders notlarını inceleme
14
Proje Sunumu
Kitap ve ders notlarını inceleme
Kaynak
Cost Optimal and Nearly Zero-Energy Buildings (nZEB)
Definitions, Calculation Principles and Case Studies (2013)
Editor: Jarek Kurnitski https://doi.org/10.1007/978-1-4471-5610-9
Türkiye için nZEB tanımları: https://webdosya.csb.gov.tr/db/meslekihizmetler/icerikler/nseb_rehber--20201117075919.pdf
https://passivehouse.com/
İlgili makaleler. Bir örnek: Munshi, T., & Marina, V. J. (2020). Engineering skills and knowledge related to nZEB construction. Paper
presented at The 6th UPI TVET Conference 2020, Bangkok, Thailand.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Develop and deepen the current and advanced knowledge in the field with original thought and/or research and come up with innovative definitions based on Master's degree qualifications.
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.