Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DOĞAL DİL ANLAMACOED1114312Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Selim AKYOKUŞ
Dersi VerenlerProf.Dr. Selim AKYOKUŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, doğal dilleri verimli ve güvenilir bir şekilde anlamak için sistemler ve algoritmalar geliştirmek üzere dilbilim, doğal dil işleme ve makine öğrenme yöntemlerinden teorik kavramları, yöntemleri ve algoritmaları öğretmektir. Konular arasında sözcüksel anlambilim, dağıtık anlam gösterimleri, bağlamsal dil gösterimi, büyük dil modelleri, bilgi erişimi ve Doğal Dil Anlama modellerinin ileri değerlendirmeleri, ilişki çıkarımı, anlamsal ayrıştırma, duygu analizi ve diyalog aracıları yer almaktadır. Öğrencilerin, alandaki en iyi uygulamaları takip etmeye odaklanarak doğal dil anlama alanında bir proje geliştirmeleri beklenmektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Doğal Dil Anlamaya Giriş (DDA),Metin temsilleri için matris tasarımları, ağırlıklandırma yöntemleri, uzaklıklar ve vektör karşılaştırmaları.,Boyutsallık azaltma ve temsil öğrenimi.,Dağıtılmış kelime gösterimleri,Denetimli duygu analizi,Derin Öğrenme ve Transformatörler,Bağlamsal Temsil Modelleri,Sınav haftasına Hazırlık,Büyük Dil Modelleri,Büyük dil modellerine ince ayar yapma,DDA ve Bilgi Erişim (BE) ,Temellendirilmiş dil anlayışı,Model değerlendirme yöntemleri ve metrikleri,Proje sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
2. Transformatörler, BERT, ELECTRA ve GPT gibi bağlamsal kelime temsil modellerini kullanarak kelimeler arasındaki anlamsal ve sözdizimsel ilişkileri kavrar16, 2D, F
3. Sinirsel bilgi erişim sistemleri oluşturmak ve hem klasik hem de sinirsel bilgi erişim tekniklerini kullanarak metinlerden belirli bilgileri belirler12, 14, 21, 6, 9A, D, G
4. Öğrenci Tercihlerine göre bir Doğal Dil Anlama (NLU) araştırma projesi tasarlar ve uygular14, 2F
1. İnsan dilini etkili bir şekilde anlamak için sağlam dil modelleri, makine öğrenme sistemleri ve algoritmalar geliştirir2E
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Doğal Dil Anlamaya Giriş (DDA)
2Metin temsilleri için matris tasarımları, ağırlıklandırma yöntemleri, uzaklıklar ve vektör karşılaştırmaları.
3Boyutsallık azaltma ve temsil öğrenimi.
4Dağıtılmış kelime gösterimleri
5Denetimli duygu analizi
6Derin Öğrenme ve Transformatörler
7Bağlamsal Temsil Modelleri
8Sınav haftasına Hazırlık
9Büyük Dil Modelleri
10Büyük dil modellerine ince ayar yapma
11DDA ve Bilgi Erişim (BE)
12Temellendirilmiş dil anlayışı
13Model değerlendirme yöntemleri ve metrikleri
14Proje sunumları
Kaynak
- Dan Jurafsky and James H. Martin. Speech and Language Processing - Jacob Eisenstein. Natural Language Processing - Yoav Goldberg. A Primer on Neural Network Models for Natural Language Processing - Delip Rao and Brian McMahan. Natural Language Processing with PyTorch - Lewis Tunstall, Leandro von Werra, and Thomas Wolf. Natural Language Processing with Transformers - Seçilmiş Makaleler - NLU alanındaki son teknoloji yazılım kaynakları
Natural Language Processing with Python, Steven Bird, Ewan Klein, and Edward Loper at http://www.nltk.org/book/

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi10220
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer81080
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı6318
Ara Sınav ve Hazırlığı13030
Genel Sınav ve Hazırlığı15050
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)240
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DOĞAL DİL ANLAMACOED1114312Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Selim AKYOKUŞ
Dersi VerenlerProf.Dr. Selim AKYOKUŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, doğal dilleri verimli ve güvenilir bir şekilde anlamak için sistemler ve algoritmalar geliştirmek üzere dilbilim, doğal dil işleme ve makine öğrenme yöntemlerinden teorik kavramları, yöntemleri ve algoritmaları öğretmektir. Konular arasında sözcüksel anlambilim, dağıtık anlam gösterimleri, bağlamsal dil gösterimi, büyük dil modelleri, bilgi erişimi ve Doğal Dil Anlama modellerinin ileri değerlendirmeleri, ilişki çıkarımı, anlamsal ayrıştırma, duygu analizi ve diyalog aracıları yer almaktadır. Öğrencilerin, alandaki en iyi uygulamaları takip etmeye odaklanarak doğal dil anlama alanında bir proje geliştirmeleri beklenmektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Doğal Dil Anlamaya Giriş (DDA),Metin temsilleri için matris tasarımları, ağırlıklandırma yöntemleri, uzaklıklar ve vektör karşılaştırmaları.,Boyutsallık azaltma ve temsil öğrenimi.,Dağıtılmış kelime gösterimleri,Denetimli duygu analizi,Derin Öğrenme ve Transformatörler,Bağlamsal Temsil Modelleri,Sınav haftasına Hazırlık,Büyük Dil Modelleri,Büyük dil modellerine ince ayar yapma,DDA ve Bilgi Erişim (BE) ,Temellendirilmiş dil anlayışı,Model değerlendirme yöntemleri ve metrikleri,Proje sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
2. Transformatörler, BERT, ELECTRA ve GPT gibi bağlamsal kelime temsil modellerini kullanarak kelimeler arasındaki anlamsal ve sözdizimsel ilişkileri kavrar16, 2D, F
3. Sinirsel bilgi erişim sistemleri oluşturmak ve hem klasik hem de sinirsel bilgi erişim tekniklerini kullanarak metinlerden belirli bilgileri belirler12, 14, 21, 6, 9A, D, G
4. Öğrenci Tercihlerine göre bir Doğal Dil Anlama (NLU) araştırma projesi tasarlar ve uygular14, 2F
1. İnsan dilini etkili bir şekilde anlamak için sağlam dil modelleri, makine öğrenme sistemleri ve algoritmalar geliştirir2E
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Doğal Dil Anlamaya Giriş (DDA)
2Metin temsilleri için matris tasarımları, ağırlıklandırma yöntemleri, uzaklıklar ve vektör karşılaştırmaları.
3Boyutsallık azaltma ve temsil öğrenimi.
4Dağıtılmış kelime gösterimleri
5Denetimli duygu analizi
6Derin Öğrenme ve Transformatörler
7Bağlamsal Temsil Modelleri
8Sınav haftasına Hazırlık
9Büyük Dil Modelleri
10Büyük dil modellerine ince ayar yapma
11DDA ve Bilgi Erişim (BE)
12Temellendirilmiş dil anlayışı
13Model değerlendirme yöntemleri ve metrikleri
14Proje sunumları
Kaynak
- Dan Jurafsky and James H. Martin. Speech and Language Processing - Jacob Eisenstein. Natural Language Processing - Yoav Goldberg. A Primer on Neural Network Models for Natural Language Processing - Delip Rao and Brian McMahan. Natural Language Processing with PyTorch - Lewis Tunstall, Leandro von Werra, and Thomas Wolf. Natural Language Processing with Transformers - Seçilmiş Makaleler - NLU alanındaki son teknoloji yazılım kaynakları
Natural Language Processing with Python, Steven Bird, Ewan Klein, and Edward Loper at http://www.nltk.org/book/

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 10/02/2023 - 16:22Son Güncelleme Tarihi: 10/02/2023 - 16:23