Skip to main content

Course Detail

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
CHILD PSYCHOLOGYİM4110023Fall Semester2+024
Course Program

Çarşamba 13:30-14:15

Çarşamba 14:30-15:15

Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelFirst Cycle (Bachelor's Degree)
Course TypeElective
Course CoordinatorLect. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU
Name of Lecturer(s)Assoc.Prof. Aslı Burçak TAŞÖREN
Assistant(s)
AimThe aim of this class is to introduce basic psychological concepts and examine the core concepts of different psychological subdisciplines.
Course ContentThis course contains; Acquaintance, introduction of the course and basic concepts of psychology,Development principles and factors affecting development,Characteristics of different developmental stages of children,Theories about child development and psychology,Attachment Theory,Language Development - Sexual Development,Cognitive Development,Personality psychology,Personality Development,Consistency and behavioral disorders in early childhood,Physical-Motor Development,Solution of developmental and psychological problems and suggestions,Methods used in child development and psychology,The importance of play in childhood and play theories.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
Defines and distinguishes behavioral problems experienced in childhood and explain treatment options.10, 13, 16, 5, 9A
Masters the theories of development and gains perception for the necessary information on the basis of problems that may be experienced in childhood.10, 13, 16, 9A, E
Explains the basic concepts in child psychology.10, 16, 9A, L
Defines, classifies and explains behavioral problems seen in childhood.10, 13, 16, 9C, E, L
Teaching Methods:10: Discussion Method, 13: Case Study Method, 16: Question - Answer Technique, 5: Cooperative Learning, 9: Lecture Method
Assessment Methods:A: Traditional Written Exam, C: Multiple-Choice Exam, E: Homework, L: Group Assessment Technique

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1Acquaintance, introduction of the course and basic concepts of psychologyDiscussion on expectations about the course
2Development principles and factors affecting developmentYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
3Characteristics of different developmental stages of childrenYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
4Theories about child development and psychologyYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
5Attachment TheoryYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
6Language Development - Sexual DevelopmentYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
7Cognitive DevelopmentYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
8Personality psychologyYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
9Personality DevelopmentYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
10Consistency and behavioral disorders in early childhoodYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
11Physical-Motor DevelopmentYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
12Solution of developmental and psychological problems and suggestionsYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
13Methods used in child development and psychologyYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
14The importance of play in childhood and play theoriesYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
Resources
Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
It verbally refers to the meanings of professional terms and concepts within the scope of primary mathematics teaching. It verbally refers to the basic concepts, principles and techniques of theories in the field of primary mathematics teaching. It compares the theories in its field and lists the strengths and weaknesses of each theory verbally.
X
2
In the field of primary mathematics teaching, he applies the necessary intervention in connection with the education he receives regarding the situations or problems he encounters professionally.
X
3
A problem he faces professionally, he analyzes and solves it based on scientific methods. He solves a problem he faces professionally on his own. It makes necessary interventions by distinguishing between situations that are within the scope of their duties and responsibilities from a professional point of view and situations that are not.
X
4
Follows new developments related to the profession in line with the principle of lifelong learning from a professional point of view.
X
5
In the process of resolving a problem from a professional point of view, he consults with his colleagues when necessary. When he encounters a problem, he formulates it in writing or verbally. He has a sense of social responsibility and uses his professional gains to solve problems in his immediate and distant environment. He speaks at least B1 level English to monitor international professional developments.
X
6
He knows the basic concepts of his profession. Applies basic skills related to his profession. It applies measurement and evaluation tools in accordance with its purpose and in line with ethical principles. In a professional subject, it conducts research by choosing the appropriate research method.
X

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 40
Rate of Final Exam to Success 60
Total 100
ECTS / Workload Table
ActivitiesNumber ofDuration(Hour)Total Workload(Hour)
Course Hours14228
Guided Problem Solving515
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report14228
Term Project212
Presentation of Project / Seminar5210
Quiz000
Midterm Exam7214
General Exam14228
Performance Task, Maintenance Plan515
Total Workload(Hour)120
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30)4
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit.

Detail Informations of the Course

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
CHILD PSYCHOLOGYİM4110023Fall Semester2+024
Course Program

Çarşamba 13:30-14:15

Çarşamba 14:30-15:15

Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelFirst Cycle (Bachelor's Degree)
Course TypeElective
Course CoordinatorLect. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU
Name of Lecturer(s)Assoc.Prof. Aslı Burçak TAŞÖREN
Assistant(s)
AimThe aim of this class is to introduce basic psychological concepts and examine the core concepts of different psychological subdisciplines.
Course ContentThis course contains; Acquaintance, introduction of the course and basic concepts of psychology,Development principles and factors affecting development,Characteristics of different developmental stages of children,Theories about child development and psychology,Attachment Theory,Language Development - Sexual Development,Cognitive Development,Personality psychology,Personality Development,Consistency and behavioral disorders in early childhood,Physical-Motor Development,Solution of developmental and psychological problems and suggestions,Methods used in child development and psychology,The importance of play in childhood and play theories.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
Defines and distinguishes behavioral problems experienced in childhood and explain treatment options.10, 13, 16, 5, 9A
Masters the theories of development and gains perception for the necessary information on the basis of problems that may be experienced in childhood.10, 13, 16, 9A, E
Explains the basic concepts in child psychology.10, 16, 9A, L
Defines, classifies and explains behavioral problems seen in childhood.10, 13, 16, 9C, E, L
Teaching Methods:10: Discussion Method, 13: Case Study Method, 16: Question - Answer Technique, 5: Cooperative Learning, 9: Lecture Method
Assessment Methods:A: Traditional Written Exam, C: Multiple-Choice Exam, E: Homework, L: Group Assessment Technique

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1Acquaintance, introduction of the course and basic concepts of psychologyDiscussion on expectations about the course
2Development principles and factors affecting developmentYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
3Characteristics of different developmental stages of childrenYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
4Theories about child development and psychologyYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
5Attachment TheoryYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
6Language Development - Sexual DevelopmentYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
7Cognitive DevelopmentYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
8Personality psychologyYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
9Personality DevelopmentYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
10Consistency and behavioral disorders in early childhoodYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
11Physical-Motor DevelopmentYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
12Solution of developmental and psychological problems and suggestionsYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
13Methods used in child development and psychologyYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
14The importance of play in childhood and play theoriesYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
Resources
Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
It verbally refers to the meanings of professional terms and concepts within the scope of primary mathematics teaching. It verbally refers to the basic concepts, principles and techniques of theories in the field of primary mathematics teaching. It compares the theories in its field and lists the strengths and weaknesses of each theory verbally.
X
2
In the field of primary mathematics teaching, he applies the necessary intervention in connection with the education he receives regarding the situations or problems he encounters professionally.
X
3
A problem he faces professionally, he analyzes and solves it based on scientific methods. He solves a problem he faces professionally on his own. It makes necessary interventions by distinguishing between situations that are within the scope of their duties and responsibilities from a professional point of view and situations that are not.
X
4
Follows new developments related to the profession in line with the principle of lifelong learning from a professional point of view.
X
5
In the process of resolving a problem from a professional point of view, he consults with his colleagues when necessary. When he encounters a problem, he formulates it in writing or verbally. He has a sense of social responsibility and uses his professional gains to solve problems in his immediate and distant environment. He speaks at least B1 level English to monitor international professional developments.
X
6
He knows the basic concepts of his profession. Applies basic skills related to his profession. It applies measurement and evaluation tools in accordance with its purpose and in line with ethical principles. In a professional subject, it conducts research by choosing the appropriate research method.
X

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 40
Rate of Final Exam to Success 60
Total 100

Numerical Data

Ekleme Tarihi: 04/10/2023 - 14:59Son Güncelleme Tarihi: 04/10/2023 - 14:59