Skip to main content

Course Detail

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
PREVENTIVE GUIDANCE and PSYCHOLOGICAL COUNSELING-Spring Semester2+024
Course Program
Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelFirst Cycle (Bachelor's Degree)
Course TypeElective
Course CoordinatorAssist.Prof. Yelda YILDIZ ÖNAL
Name of Lecturer(s)Lect.Dr. Erdi KULBAŞ
Assistant(s)
AimThe aim of this course is to provide psychological counselors with theoretical and practical knowledge to evaluate crisis situations they may encounter in the school environment or other counseling processes and to manage them with correct practices.
Course ContentThis course contains; Information about Course Content, Methodology, Resources and Evaluation,Prevention and preventive guidance,History and Theories of Preventive Guidance,Models related to prevention, risks and protective factors,Stress Coping Skills, Social Skills, Communication Skills and Prevention,Problem-Conflict Solving and Decision Making Skills, Self-Worth and Prevention,Suicide and Prevention,Substance Use and Prevention,Preventing reproductive health problems, Eating Disorders and Prevention,Protection from Neglect and Abuse,Preventing Violence and Bullying,Internet Addiction and Prevention,Aggression and Prevention,School dropout and prevention.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
Explains the preventive function of guidance and psychological counseling.13, 16, 9A
Express the history of preventive guidance.16, 9A
Explains preventive guidance theories.13, 16, 9A
Gains awareness of prevention programs.10, 16, 4, 9A, E
Teaching Methods:10: Discussion Method, 13: Case Study Method, 16: Question - Answer Technique, 4: Inquiry-Based Learning, 9: Lecture Method
Assessment Methods:A: Traditional Written Exam, E: Homework

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1Information about Course Content, Methodology, Resources and EvaluationKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
2Prevention and preventive guidanceKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
3History and Theories of Preventive GuidanceKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
4Models related to prevention, risks and protective factorsKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
5Stress Coping Skills, Social Skills, Communication Skills and PreventionKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
6Problem-Conflict Solving and Decision Making Skills, Self-Worth and PreventionKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
7Suicide and PreventionKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
8Substance Use and PreventionKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
9Preventing reproductive health problems, Eating Disorders and PreventionKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
10Protection from Neglect and AbuseKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
11Preventing Violence and BullyingKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
12Internet Addiction and PreventionKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
13Aggression and PreventionKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
14School dropout and preventionKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
Resources
1) Korkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık 2) Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım 3) Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
Verbalizes the meanings of terms and concepts that are used in the Psychological Counseling and Guidance field.
X
2
Verbalizes the basic concepts, principles, and techniques of theories in the field of Psychological Counseling and Guidance.
X
3
Compares different theories in the field of Psychological Counseling and Guidance and lists the strenghts and weaknesses of each theory.
X
4
Uses necessary intervention techniques in accordance with the education taken about the possible problems or issues that can be faced when working in the field of Psychological Counseling and Guidance.
X
5
When faced with a problem in the profession, he /she analyzes and solves it with scientific methods.
X
6
When faced with a problem in the profession, he/she solves it by oneself.
X
7
Has the knowledge and skills required by the profession and make necessary interventions by distinguishing his/her own tasks and responsibilities from the ones that are not in the scope of the his/her profession.
X
8
Follows the developments about the profession and has the principle of lifelong learning.
X
9
Holds consultation with his/her colleagues when needed in the process of resolving a problem about the profession.
X
10
When faced with a problem, he/she formulates it in a written form or verbally.
X
11
Has a sense of social responsibility and uses his/her field knowledge and skills for the solutions of problems in his/her surroundings.
X
12
Knows at least B1 level of English to follow the international scientific developments in Psychological Counseling and Guidance field.
X
13
Knows basic consepts in Psychological Counseling and Guidance field.
X
14
Applies basic skills in Psychological Counseling and Guidance field.
X
15
Uses psychological measurement tools in accordance with their purpose and ethical principles.
X
16
Makes scientific research in the field of Psychological Counseling and Guidance by selecting appropriate research methods.
X

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 40
Rate of Final Exam to Success 60
Total 100
ECTS / Workload Table
ActivitiesNumber ofDuration(Hour)Total Workload(Hour)
Course Hours14228
Guided Problem Solving000
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report11010
Term Project000
Presentation of Project / Seminar000
Quiz000
Midterm Exam6424
General Exam14456
Performance Task, Maintenance Plan000
Total Workload(Hour)118
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(118/30)4
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit.

Detail Informations of the Course

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
PREVENTIVE GUIDANCE and PSYCHOLOGICAL COUNSELING-Spring Semester2+024
Course Program
Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelFirst Cycle (Bachelor's Degree)
Course TypeElective
Course CoordinatorAssist.Prof. Yelda YILDIZ ÖNAL
Name of Lecturer(s)Lect.Dr. Erdi KULBAŞ
Assistant(s)
AimThe aim of this course is to provide psychological counselors with theoretical and practical knowledge to evaluate crisis situations they may encounter in the school environment or other counseling processes and to manage them with correct practices.
Course ContentThis course contains; Information about Course Content, Methodology, Resources and Evaluation,Prevention and preventive guidance,History and Theories of Preventive Guidance,Models related to prevention, risks and protective factors,Stress Coping Skills, Social Skills, Communication Skills and Prevention,Problem-Conflict Solving and Decision Making Skills, Self-Worth and Prevention,Suicide and Prevention,Substance Use and Prevention,Preventing reproductive health problems, Eating Disorders and Prevention,Protection from Neglect and Abuse,Preventing Violence and Bullying,Internet Addiction and Prevention,Aggression and Prevention,School dropout and prevention.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
Explains the preventive function of guidance and psychological counseling.13, 16, 9A
Express the history of preventive guidance.16, 9A
Explains preventive guidance theories.13, 16, 9A
Gains awareness of prevention programs.10, 16, 4, 9A, E
Teaching Methods:10: Discussion Method, 13: Case Study Method, 16: Question - Answer Technique, 4: Inquiry-Based Learning, 9: Lecture Method
Assessment Methods:A: Traditional Written Exam, E: Homework

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1Information about Course Content, Methodology, Resources and EvaluationKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
2Prevention and preventive guidanceKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
3History and Theories of Preventive GuidanceKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
4Models related to prevention, risks and protective factorsKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
5Stress Coping Skills, Social Skills, Communication Skills and PreventionKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
6Problem-Conflict Solving and Decision Making Skills, Self-Worth and PreventionKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
7Suicide and PreventionKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
8Substance Use and PreventionKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
9Preventing reproductive health problems, Eating Disorders and PreventionKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
10Protection from Neglect and AbuseKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
11Preventing Violence and BullyingKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
12Internet Addiction and PreventionKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
13Aggression and PreventionKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
14School dropout and preventionKorkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.
Resources
1) Korkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık 2) Topses, G. (2007). Psikolojik Yardım Hizmetleri Kuram ve Uygulamalar- Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik- Önleyici Danışma. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım 3) Çakar, F. S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınları.

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
Verbalizes the meanings of terms and concepts that are used in the Psychological Counseling and Guidance field.
X
2
Verbalizes the basic concepts, principles, and techniques of theories in the field of Psychological Counseling and Guidance.
X
3
Compares different theories in the field of Psychological Counseling and Guidance and lists the strenghts and weaknesses of each theory.
X
4
Uses necessary intervention techniques in accordance with the education taken about the possible problems or issues that can be faced when working in the field of Psychological Counseling and Guidance.
X
5
When faced with a problem in the profession, he /she analyzes and solves it with scientific methods.
X
6
When faced with a problem in the profession, he/she solves it by oneself.
X
7
Has the knowledge and skills required by the profession and make necessary interventions by distinguishing his/her own tasks and responsibilities from the ones that are not in the scope of the his/her profession.
X
8
Follows the developments about the profession and has the principle of lifelong learning.
X
9
Holds consultation with his/her colleagues when needed in the process of resolving a problem about the profession.
X
10
When faced with a problem, he/she formulates it in a written form or verbally.
X
11
Has a sense of social responsibility and uses his/her field knowledge and skills for the solutions of problems in his/her surroundings.
X
12
Knows at least B1 level of English to follow the international scientific developments in Psychological Counseling and Guidance field.
X
13
Knows basic consepts in Psychological Counseling and Guidance field.
X
14
Applies basic skills in Psychological Counseling and Guidance field.
X
15
Uses psychological measurement tools in accordance with their purpose and ethical principles.
X
16
Makes scientific research in the field of Psychological Counseling and Guidance by selecting appropriate research methods.
X

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 40
Rate of Final Exam to Success 60
Total 100

Numerical Data

Student Success

Ekleme Tarihi: 04/10/2023 - 14:42Son Güncelleme Tarihi: 24/12/2023 - 02:31