Course Detail
Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
CHILD PSYCHOLOGY | - | Spring Semester | 2+0 | 2 | 4 |
Course Program |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses |
Language of Course | Turkish |
Course Level | First Cycle (Bachelor's Degree) |
Course Type | Elective |
Course Coordinator | Lect. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Name of Lecturer(s) | Lect. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Assistant(s) | |
Aim | The aim of this class is to introduce basic psychological concepts and examine the core concepts of different psychological subdisciplines. |
Course Content | This course contains; Acquaintance, introduction of the course and basic concepts of psychology,Development principles and factors affecting development,Characteristics of different developmental stages of children,Theories about child development and psychology,Attachment Theory,Language Development - Sexual Development,Cognitive Development,Personality psychology,Personality Development,Consistency and behavioral disorders in early childhood,Physical-Motor Development,Solution of developmental and psychological problems and suggestions,Methods used in child development and psychology,The importance of play in childhood and play theories. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
Defines and distinguishes behavioral problems experienced in childhood and explain treatment options. | 10, 13, 16, 5, 9 | A |
Masters the theories of development and gains perception for the necessary information on the basis of problems that may be experienced in childhood. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
Explains the basic concepts in child psychology. | 10, 16, 9 | A, L |
Defines, classifies and explains behavioral problems seen in childhood. | 10, 13, 16, 9 | C, E, L |
Teaching Methods: | 10: Discussion Method, 13: Case Study Method, 16: Question - Answer Technique, 5: Cooperative Learning, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | A: Traditional Written Exam, C: Multiple-Choice Exam, E: Homework, L: Group Assessment Technique |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|---|---|
1 | Acquaintance, introduction of the course and basic concepts of psychology | Discussion on expectations about the course |
2 | Development principles and factors affecting development | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
3 | Characteristics of different developmental stages of children | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
4 | Theories about child development and psychology | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
5 | Attachment Theory | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
6 | Language Development - Sexual Development | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
7 | Cognitive Development | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
8 | Personality psychology | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
9 | Personality Development | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
10 | Consistency and behavioral disorders in early childhood | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
11 | Physical-Motor Development | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
12 | Solution of developmental and psychological problems and suggestions | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
13 | Methods used in child development and psychology | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
14 | The importance of play in childhood and play theories | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
Resources |
Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications | |||||||
No | Program Qualification | Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Verbalizes the meanings of terms and concepts that are used in the Psychological Counseling and Guidance field. | X | |||||
2 | Verbalizes the basic concepts, principles, and techniques of theories in the field of Psychological Counseling and Guidance. | X | |||||
3 | Compares different theories in the field of Psychological Counseling and Guidance and lists the strenghts and weaknesses of each theory. | X | |||||
4 | Uses necessary intervention techniques in accordance with the education taken about the possible problems or issues that can be faced when working in the field of Psychological Counseling and Guidance. | X | |||||
5 | When faced with a problem in the profession, he /she analyzes and solves it with scientific methods. | X | |||||
6 | When faced with a problem in the profession, he/she solves it by oneself. | X | |||||
7 | Has the knowledge and skills required by the profession and make necessary interventions by distinguishing his/her own tasks and responsibilities from the ones that are not in the scope of the his/her profession. | X | |||||
8 | Follows the developments about the profession and has the principle of lifelong learning. | X | |||||
9 | Holds consultation with his/her colleagues when needed in the process of resolving a problem about the profession. | X | |||||
10 | When faced with a problem, he/she formulates it in a written form or verbally. | X | |||||
11 | Has a sense of social responsibility and uses his/her field knowledge and skills for the solutions of problems in his/her surroundings. | X | |||||
12 | Knows at least B1 level of English to follow the international scientific developments in Psychological Counseling and Guidance field. | X | |||||
13 | Knows basic consepts in Psychological Counseling and Guidance field. | X | |||||
14 | Applies basic skills in Psychological Counseling and Guidance field. | X | |||||
15 | Uses psychological measurement tools in accordance with their purpose and ethical principles. | X | |||||
16 | Makes scientific research in the field of Psychological Counseling and Guidance by selecting appropriate research methods. | X |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation | |
Rate of Midterm Exam to Success | 40 | |
Rate of Final Exam to Success | 60 | |
Total | 100 |
ECTS / Workload Table | ||||||
Activities | Number of | Duration(Hour) | Total Workload(Hour) | |||
Course Hours | 14 | 2 | 28 | |||
Guided Problem Solving | 5 | 1 | 5 | |||
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report | 14 | 2 | 28 | |||
Term Project | 2 | 1 | 2 | |||
Presentation of Project / Seminar | 5 | 2 | 10 | |||
Quiz | 0 | 0 | 0 | |||
Midterm Exam | 7 | 2 | 14 | |||
General Exam | 14 | 2 | 28 | |||
Performance Task, Maintenance Plan | 5 | 1 | 5 | |||
Total Workload(Hour) | 120 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 | |||||
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit. |
Detail Informations of the Course
Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
CHILD PSYCHOLOGY | - | Spring Semester | 2+0 | 2 | 4 |
Course Program |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses |
Language of Course | Turkish |
Course Level | First Cycle (Bachelor's Degree) |
Course Type | Elective |
Course Coordinator | Lect. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Name of Lecturer(s) | Lect. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Assistant(s) | |
Aim | The aim of this class is to introduce basic psychological concepts and examine the core concepts of different psychological subdisciplines. |
Course Content | This course contains; Acquaintance, introduction of the course and basic concepts of psychology,Development principles and factors affecting development,Characteristics of different developmental stages of children,Theories about child development and psychology,Attachment Theory,Language Development - Sexual Development,Cognitive Development,Personality psychology,Personality Development,Consistency and behavioral disorders in early childhood,Physical-Motor Development,Solution of developmental and psychological problems and suggestions,Methods used in child development and psychology,The importance of play in childhood and play theories. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
Defines and distinguishes behavioral problems experienced in childhood and explain treatment options. | 10, 13, 16, 5, 9 | A |
Masters the theories of development and gains perception for the necessary information on the basis of problems that may be experienced in childhood. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
Explains the basic concepts in child psychology. | 10, 16, 9 | A, L |
Defines, classifies and explains behavioral problems seen in childhood. | 10, 13, 16, 9 | C, E, L |
Teaching Methods: | 10: Discussion Method, 13: Case Study Method, 16: Question - Answer Technique, 5: Cooperative Learning, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | A: Traditional Written Exam, C: Multiple-Choice Exam, E: Homework, L: Group Assessment Technique |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|---|---|
1 | Acquaintance, introduction of the course and basic concepts of psychology | Discussion on expectations about the course |
2 | Development principles and factors affecting development | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
3 | Characteristics of different developmental stages of children | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
4 | Theories about child development and psychology | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
5 | Attachment Theory | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
6 | Language Development - Sexual Development | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
7 | Cognitive Development | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
8 | Personality psychology | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
9 | Personality Development | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
10 | Consistency and behavioral disorders in early childhood | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
11 | Physical-Motor Development | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
12 | Solution of developmental and psychological problems and suggestions | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
13 | Methods used in child development and psychology | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
14 | The importance of play in childhood and play theories | Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
Resources |
Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021 |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications | |||||||
No | Program Qualification | Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Verbalizes the meanings of terms and concepts that are used in the Psychological Counseling and Guidance field. | X | |||||
2 | Verbalizes the basic concepts, principles, and techniques of theories in the field of Psychological Counseling and Guidance. | X | |||||
3 | Compares different theories in the field of Psychological Counseling and Guidance and lists the strenghts and weaknesses of each theory. | X | |||||
4 | Uses necessary intervention techniques in accordance with the education taken about the possible problems or issues that can be faced when working in the field of Psychological Counseling and Guidance. | X | |||||
5 | When faced with a problem in the profession, he /she analyzes and solves it with scientific methods. | X | |||||
6 | When faced with a problem in the profession, he/she solves it by oneself. | X | |||||
7 | Has the knowledge and skills required by the profession and make necessary interventions by distinguishing his/her own tasks and responsibilities from the ones that are not in the scope of the his/her profession. | X | |||||
8 | Follows the developments about the profession and has the principle of lifelong learning. | X | |||||
9 | Holds consultation with his/her colleagues when needed in the process of resolving a problem about the profession. | X | |||||
10 | When faced with a problem, he/she formulates it in a written form or verbally. | X | |||||
11 | Has a sense of social responsibility and uses his/her field knowledge and skills for the solutions of problems in his/her surroundings. | X | |||||
12 | Knows at least B1 level of English to follow the international scientific developments in Psychological Counseling and Guidance field. | X | |||||
13 | Knows basic consepts in Psychological Counseling and Guidance field. | X | |||||
14 | Applies basic skills in Psychological Counseling and Guidance field. | X | |||||
15 | Uses psychological measurement tools in accordance with their purpose and ethical principles. | X | |||||
16 | Makes scientific research in the field of Psychological Counseling and Guidance by selecting appropriate research methods. | X |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation | |
Rate of Midterm Exam to Success | 40 | |
Rate of Final Exam to Success | 60 | |
Total | 100 |