Course Detail
Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
VISUAL IMPAIRMENT | YÇGL4253790 | Spring Semester | 2+0 | 2 | 2 |
Course Program | Cuma 13:30-14:15 Cuma 14:30-15:15 |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses |
Language of Course | Turkish |
Course Level | First Cycle (Bachelor's Degree) |
Course Type | Elective |
Course Coordinator | Prof.Dr. Arzu YÜKSELEN |
Name of Lecturer(s) | Assist.Prof. Sinan KALKAN |
Assistant(s) | |
Aim | The teacher candidate will describe basic teaching strategies, specialized instructional techniques, assessment techniques, and attitudes towards persons with handicaps. |
Course Content | This course contains; Historical Perspectives,Blindness and Low vision - The effects of a visual loss - Anatomy and Physiology of The Eye - Common Eye Defects and their Educational Implications,Assessment of Vision - Low Vision Devices for Children and Young People with a Visual Impairment - Assessment Procedures,The Special Curriculum - Listening Skills - The Development of Literacy through Touch,Mobility and Independence Skills,Access to the Curriculum - Study Skills,Access through Technology - The Learning Environment,The Mainstream Curriculum: Principles of Access- Turkish, Mathematic, Science, Humanities, Information Technology, Music,,Physical Education, Art and Design, Extracurricular Activities.,Children with Multiple Disabilities and a Visual Impairment - Development of Early Communication, -Education Technology Functional Vision Assessment and Development in Children - Multi- Sensory Impairment- Curriculum Issues,Children with Multiple Disabilities and a Visual Impairment - Development of Early Communication, -Education Technology Functional Vision Assessment and Development in Children - Multi- Sensory Impairment- Curriculum Issues,The Role of The Specialist Teacher - Working with Families- The Peripatetic/Advisory Teacher- Support for Pupils within Mainstream Provision- The Specail School Teacher, Consultancy Skills,The Role of The Specialist Teacher - Working with Families- The Peripatetic/Advisory Teacher- Support for Pupils within Mainstream Provision- The Specail School Teacher, Consultancy Skills,General Review. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
Defines the basic concepts on the education of the visually impaired. | 9 | A |
Explains the effects of visual impairment on development. | 9 | A, E |
Students can organize materials and place. | 9 | A, E |
Students can explain tezching techniques. | 9 | A, E |
Teaching Methods: | 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | A: Traditional Written Exam, E: Homework |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|---|---|
1 | Historical Perspectives | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
2 | Blindness and Low vision - The effects of a visual loss - Anatomy and Physiology of The Eye - Common Eye Defects and their Educational Implications | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
3 | Assessment of Vision - Low Vision Devices for Children and Young People with a Visual Impairment - Assessment Procedures | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
4 | The Special Curriculum - Listening Skills - The Development of Literacy through Touch | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
5 | Mobility and Independence Skills | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
6 | Access to the Curriculum - Study Skills | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
7 | Access through Technology - The Learning Environment | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
8 | The Mainstream Curriculum: Principles of Access- Turkish, Mathematic, Science, Humanities, Information Technology, Music, | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
9 | Physical Education, Art and Design, Extracurricular Activities. | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
10 | Children with Multiple Disabilities and a Visual Impairment - Development of Early Communication, -Education Technology Functional Vision Assessment and Development in Children - Multi- Sensory Impairment- Curriculum Issues | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
11 | Children with Multiple Disabilities and a Visual Impairment - Development of Early Communication, -Education Technology Functional Vision Assessment and Development in Children - Multi- Sensory Impairment- Curriculum Issues | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
12 | The Role of The Specialist Teacher - Working with Families- The Peripatetic/Advisory Teacher- Support for Pupils within Mainstream Provision- The Specail School Teacher, Consultancy Skills | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
13 | The Role of The Specialist Teacher - Working with Families- The Peripatetic/Advisory Teacher- Support for Pupils within Mainstream Provision- The Specail School Teacher, Consultancy Skills | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
14 | General Review | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
Resources |
Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications | |||||||
No | Program Qualification | Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Obtains the basic and updated theoretical and practical knowledge in the field of child development by using the necessary educational and training tools and resources. | ||||||
2 | 2. Has the knowledge to comparatively evaluate and interpret the accuracy, reliability and validity of the information gained about child development. | ||||||
3 | 3. Have knowledge of children's development, learning characteristics and difficulties. | X | |||||
4 | 4. In the field of child development, using advanced knowledge and skills covering physical, cognitive, language, social-emotional and sensory development areas, interprets and evaluates evidence-based data, analyzes developmental problems, and provides solutions for children with typical and atypical development, taking into account ethical values. develops suggestions and works as a team. | X | |||||
5 | 5. In line with the theoretical and practical knowledge he has acquired in the field of child development, he has the ability to prepare developmental evaluation and support programs for typical and atypical children with different methods and tools, to provide family counseling and to inform the society. | X | |||||
6 | 6. In the field of child development, they have the skills to produce different solutions to problem situations for typical and atypical children with an evidence-based approach. | X | |||||
7 | 7. Takes responsibility for trans-disciplinary studies in the field of child development and fulfills his/her duties effectively. | ||||||
8 | 8. Conducts independent studies individually and as a group, using the advanced knowledge gained in the field of child development. | ||||||
9 | 9. Evaluates the information he has with a critical approach, determines his own learning needs and directs his learning. | X | |||||
10 | 10. Develops a positive attitude towards lifelong learning by effectively using ways to access information. | ||||||
11 | 11. Internalizes and generalizes advanced theoretical and practical knowledge acquired in the field of child development and demonstrates what he has learned. | X | |||||
12 | 12. Plans and implements professional projects, research and activities for the social environment in which he lives, with awareness of social responsibility, and monitors and evaluates the process. | ||||||
13 | 13. Informs relevant people and institutions on issues related to the field of child development, and shares her thoughts and solution suggestions for problems with quantitative and qualitative data, as an active element of the process, with experts and non-experts.(dişil) | X | |||||
14 | 14. Being an example to society with his appearance, attitude and behavior, he acts in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values, relevant laws, regulations and legislation. | ||||||
15 | 15. The individual has sufficient awareness about quality management and processes, including babies, children and families, environmental protection and occupational safety, and acts appropriately and participates in these processes. |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation | |
Rate of Midterm Exam to Success | 40 | |
Rate of Final Exam to Success | 60 | |
Total | 100 |
ECTS / Workload Table | ||||||
Activities | Number of | Duration(Hour) | Total Workload(Hour) | |||
Course Hours | 14 | 2 | 28 | |||
Guided Problem Solving | 7 | 2 | 14 | |||
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report | 0 | 0 | 0 | |||
Term Project | 0 | 0 | 0 | |||
Presentation of Project / Seminar | 0 | 0 | 0 | |||
Quiz | 0 | 0 | 0 | |||
Midterm Exam | 1 | 10 | 10 | |||
General Exam | 1 | 10 | 10 | |||
Performance Task, Maintenance Plan | 0 | 0 | 0 | |||
Total Workload(Hour) | 62 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(62/30) | 2 | |||||
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit. |
Detail Informations of the Course
Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
VISUAL IMPAIRMENT | YÇGL4253790 | Spring Semester | 2+0 | 2 | 2 |
Course Program | Cuma 13:30-14:15 Cuma 14:30-15:15 |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses |
Language of Course | Turkish |
Course Level | First Cycle (Bachelor's Degree) |
Course Type | Elective |
Course Coordinator | Prof.Dr. Arzu YÜKSELEN |
Name of Lecturer(s) | Assist.Prof. Sinan KALKAN |
Assistant(s) | |
Aim | The teacher candidate will describe basic teaching strategies, specialized instructional techniques, assessment techniques, and attitudes towards persons with handicaps. |
Course Content | This course contains; Historical Perspectives,Blindness and Low vision - The effects of a visual loss - Anatomy and Physiology of The Eye - Common Eye Defects and their Educational Implications,Assessment of Vision - Low Vision Devices for Children and Young People with a Visual Impairment - Assessment Procedures,The Special Curriculum - Listening Skills - The Development of Literacy through Touch,Mobility and Independence Skills,Access to the Curriculum - Study Skills,Access through Technology - The Learning Environment,The Mainstream Curriculum: Principles of Access- Turkish, Mathematic, Science, Humanities, Information Technology, Music,,Physical Education, Art and Design, Extracurricular Activities.,Children with Multiple Disabilities and a Visual Impairment - Development of Early Communication, -Education Technology Functional Vision Assessment and Development in Children - Multi- Sensory Impairment- Curriculum Issues,Children with Multiple Disabilities and a Visual Impairment - Development of Early Communication, -Education Technology Functional Vision Assessment and Development in Children - Multi- Sensory Impairment- Curriculum Issues,The Role of The Specialist Teacher - Working with Families- The Peripatetic/Advisory Teacher- Support for Pupils within Mainstream Provision- The Specail School Teacher, Consultancy Skills,The Role of The Specialist Teacher - Working with Families- The Peripatetic/Advisory Teacher- Support for Pupils within Mainstream Provision- The Specail School Teacher, Consultancy Skills,General Review. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
Defines the basic concepts on the education of the visually impaired. | 9 | A |
Explains the effects of visual impairment on development. | 9 | A, E |
Students can organize materials and place. | 9 | A, E |
Students can explain tezching techniques. | 9 | A, E |
Teaching Methods: | 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | A: Traditional Written Exam, E: Homework |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|---|---|
1 | Historical Perspectives | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
2 | Blindness and Low vision - The effects of a visual loss - Anatomy and Physiology of The Eye - Common Eye Defects and their Educational Implications | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
3 | Assessment of Vision - Low Vision Devices for Children and Young People with a Visual Impairment - Assessment Procedures | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
4 | The Special Curriculum - Listening Skills - The Development of Literacy through Touch | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
5 | Mobility and Independence Skills | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
6 | Access to the Curriculum - Study Skills | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
7 | Access through Technology - The Learning Environment | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
8 | The Mainstream Curriculum: Principles of Access- Turkish, Mathematic, Science, Humanities, Information Technology, Music, | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
9 | Physical Education, Art and Design, Extracurricular Activities. | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
10 | Children with Multiple Disabilities and a Visual Impairment - Development of Early Communication, -Education Technology Functional Vision Assessment and Development in Children - Multi- Sensory Impairment- Curriculum Issues | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
11 | Children with Multiple Disabilities and a Visual Impairment - Development of Early Communication, -Education Technology Functional Vision Assessment and Development in Children - Multi- Sensory Impairment- Curriculum Issues | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
12 | The Role of The Specialist Teacher - Working with Families- The Peripatetic/Advisory Teacher- Support for Pupils within Mainstream Provision- The Specail School Teacher, Consultancy Skills | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
13 | The Role of The Specialist Teacher - Working with Families- The Peripatetic/Advisory Teacher- Support for Pupils within Mainstream Provision- The Specail School Teacher, Consultancy Skills | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
14 | General Review | Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
Resources |
Altunay, B. (1998). Kaynaştırmayla İlgili Terimler. Görme Özürlülerin Eğitimi Konferansı, Ankara. Altunay, B. (2003). ?Görme Yetersizliği Olan Çocuklarda Yönelim ve Bağımsız Hareket Becerileri? U. Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003) ?Görme Yetersizliğinden Etkilenen Çocuklar? Ayşegül Ataman (Ed). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Tuncer, T. (2003). ?Görme yetersizliği Olan Çocuklar için Sınıf Ortamında Yapılacak Düzenlemeler? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Tuncer, T. (2003).?Görme Yetersizliği Olan Çocuklar İçin Okumaya Hazırlık Becerileri? Umran Tüfekçioğlu (Ed). İşitme, Konuşma ve Görme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications | |||||||
No | Program Qualification | Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Obtains the basic and updated theoretical and practical knowledge in the field of child development by using the necessary educational and training tools and resources. | ||||||
2 | 2. Has the knowledge to comparatively evaluate and interpret the accuracy, reliability and validity of the information gained about child development. | ||||||
3 | 3. Have knowledge of children's development, learning characteristics and difficulties. | X | |||||
4 | 4. In the field of child development, using advanced knowledge and skills covering physical, cognitive, language, social-emotional and sensory development areas, interprets and evaluates evidence-based data, analyzes developmental problems, and provides solutions for children with typical and atypical development, taking into account ethical values. develops suggestions and works as a team. | X | |||||
5 | 5. In line with the theoretical and practical knowledge he has acquired in the field of child development, he has the ability to prepare developmental evaluation and support programs for typical and atypical children with different methods and tools, to provide family counseling and to inform the society. | X | |||||
6 | 6. In the field of child development, they have the skills to produce different solutions to problem situations for typical and atypical children with an evidence-based approach. | X | |||||
7 | 7. Takes responsibility for trans-disciplinary studies in the field of child development and fulfills his/her duties effectively. | ||||||
8 | 8. Conducts independent studies individually and as a group, using the advanced knowledge gained in the field of child development. | ||||||
9 | 9. Evaluates the information he has with a critical approach, determines his own learning needs and directs his learning. | X | |||||
10 | 10. Develops a positive attitude towards lifelong learning by effectively using ways to access information. | ||||||
11 | 11. Internalizes and generalizes advanced theoretical and practical knowledge acquired in the field of child development and demonstrates what he has learned. | X | |||||
12 | 12. Plans and implements professional projects, research and activities for the social environment in which he lives, with awareness of social responsibility, and monitors and evaluates the process. | ||||||
13 | 13. Informs relevant people and institutions on issues related to the field of child development, and shares her thoughts and solution suggestions for problems with quantitative and qualitative data, as an active element of the process, with experts and non-experts.(dişil) | X | |||||
14 | 14. Being an example to society with his appearance, attitude and behavior, he acts in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values, relevant laws, regulations and legislation. | ||||||
15 | 15. The individual has sufficient awareness about quality management and processes, including babies, children and families, environmental protection and occupational safety, and acts appropriately and participates in these processes. |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation | |
Rate of Midterm Exam to Success | 40 | |
Rate of Final Exam to Success | 60 | |
Total | 100 |