Skip to main content

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
APHASIOLOGY: ADVANCED STUDIES in APHASIA ASSESSMENT and REHABILITATION-Fall Semester2+236
Course Program
Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelSecond Cycle (Master's Degree)
Course TypeElective
Course CoordinatorAssist.Prof. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Name of Lecturer(s)Assist.Prof. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Assistant(s)
AimThe objective of the course is to enable students to gain insights into diagnosis, classification and treatment of aphasias.
Course ContentThis course contains; 1st Week: Introduction to and history of aphasia,2nd Week: Models of aphasia,3rd Week: Classification of aphasias I,4th Week: Classification of aphasias II,5th Week: Functional and structural correlates of aphasia,6th Week: Diagnosis of aphasia,7th Week: Aphasia therapy from past to present I,8th Week: Aphasia therapy from past to present II,9th Week: Cognitive neuropsychology,10th Week: Lexicon,11th Week: Cognitive rehabilitation,12th Week: Rehabilitation of lexical and sentential disorders,13th Week: Aphasia and pragmatics,14th Week: Overview.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
- explains the characteristics of aphasia13, 16, 9E
- defines various types of aphasia.16, 9E
- describe the process of classifying aphasias,10, 16, 9E
- evaluate various methods of aphasia treatment.16, 9E
-interprets about the diagnosis process pertaining to aphasia13, 37, 9E
-defines the existing model of aphasia16, 9E
-describes the impact of aphasia on communication and social life13, 16, 9A
Teaching Methods:10: Discussion Method, 13: Case Study Method, 16: Question - Answer Technique, 37: Computer-Internet Supported Instruction, 9: Lecture Method
Assessment Methods:A: Traditional Written Exam, E: Homework

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
11st Week: Introduction to and history of aphasia
22nd Week: Models of aphasia
33rd Week: Classification of aphasias I
44th Week: Classification of aphasias II
55th Week: Functional and structural correlates of aphasia
66th Week: Diagnosis of aphasia
77th Week: Aphasia therapy from past to present I
88th Week: Aphasia therapy from past to present II
99th Week: Cognitive neuropsychology
1010th Week: Lexicon
1111th Week: Cognitive rehabilitation
1212th Week: Rehabilitation of lexical and sentential disorders
1313th Week: Aphasia and pragmatics
1414th Week: Overview
Resources
Current and seminal articles on aphasia (See the syllabus)
Basso, A. (2003). Aphasia and its therapy. Oxford University Press.

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
Disiplinlerarası çalışabilme becerisi.
2
Temel uzmanlık alan bilgileri.
3
Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi.
4
Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi.
5
Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi.
6
Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi.
7
Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi.
8
Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi.
9
Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi.
10
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi.
11
Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi.
12
Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi.
13
Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi
14
Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
15
Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi.
16
Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 50
Rate of Final Exam to Success 50
Total 100
ECTS / Workload Table
ActivitiesNumber ofDuration(Hour)Total Workload(Hour)
Course Hours14456
Guided Problem Solving14456
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report000
Term Project000
Presentation of Project / Seminar000
Quiz000
Midterm Exam000
General Exam000
Performance Task, Maintenance Plan000
Total Workload(Hour)112
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30)4
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit.

Detail Informations of the Course

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
APHASIOLOGY: ADVANCED STUDIES in APHASIA ASSESSMENT and REHABILITATION-Fall Semester2+236
Course Program
Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelSecond Cycle (Master's Degree)
Course TypeElective
Course CoordinatorAssist.Prof. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Name of Lecturer(s)Assist.Prof. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Assistant(s)
AimThe objective of the course is to enable students to gain insights into diagnosis, classification and treatment of aphasias.
Course ContentThis course contains; 1st Week: Introduction to and history of aphasia,2nd Week: Models of aphasia,3rd Week: Classification of aphasias I,4th Week: Classification of aphasias II,5th Week: Functional and structural correlates of aphasia,6th Week: Diagnosis of aphasia,7th Week: Aphasia therapy from past to present I,8th Week: Aphasia therapy from past to present II,9th Week: Cognitive neuropsychology,10th Week: Lexicon,11th Week: Cognitive rehabilitation,12th Week: Rehabilitation of lexical and sentential disorders,13th Week: Aphasia and pragmatics,14th Week: Overview.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
- explains the characteristics of aphasia13, 16, 9E
- defines various types of aphasia.16, 9E
- describe the process of classifying aphasias,10, 16, 9E
- evaluate various methods of aphasia treatment.16, 9E
-interprets about the diagnosis process pertaining to aphasia13, 37, 9E
-defines the existing model of aphasia16, 9E
-describes the impact of aphasia on communication and social life13, 16, 9A
Teaching Methods:10: Discussion Method, 13: Case Study Method, 16: Question - Answer Technique, 37: Computer-Internet Supported Instruction, 9: Lecture Method
Assessment Methods:A: Traditional Written Exam, E: Homework

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
11st Week: Introduction to and history of aphasia
22nd Week: Models of aphasia
33rd Week: Classification of aphasias I
44th Week: Classification of aphasias II
55th Week: Functional and structural correlates of aphasia
66th Week: Diagnosis of aphasia
77th Week: Aphasia therapy from past to present I
88th Week: Aphasia therapy from past to present II
99th Week: Cognitive neuropsychology
1010th Week: Lexicon
1111th Week: Cognitive rehabilitation
1212th Week: Rehabilitation of lexical and sentential disorders
1313th Week: Aphasia and pragmatics
1414th Week: Overview
Resources
Current and seminal articles on aphasia (See the syllabus)
Basso, A. (2003). Aphasia and its therapy. Oxford University Press.

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
Disiplinlerarası çalışabilme becerisi.
2
Temel uzmanlık alan bilgileri.
3
Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi.
4
Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi.
5
Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi.
6
Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi.
7
Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi.
8
Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi.
9
Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi.
10
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi.
11
Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi.
12
Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi.
13
Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi
14
Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
15
Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi.
16
Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 50
Rate of Final Exam to Success 50
Total 100

Numerical Data

Student Success

Ekleme Tarihi: 26/11/2023 - 01:38Son Güncelleme Tarihi: 26/11/2023 - 01:39