Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
APHASIOLOGY: ADVANCED STUDIES in APHASIA ASSESSMENT and REHABILITATION | - | Fall Semester | 2+2 | 3 | 6 |
Course Program |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses |
Language of Course | Turkish |
Course Level | Second Cycle (Master's Degree) |
Course Type | Elective |
Course Coordinator | Assist.Prof. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Name of Lecturer(s) | Assist.Prof. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Assistant(s) | |
Aim | The objective of the course is to enable students to gain insights into diagnosis, classification and treatment of aphasias. |
Course Content | This course contains; 1st Week: Introduction to and history of aphasia,2nd Week: Models of aphasia,3rd Week: Classification of aphasias I,4th Week: Classification of aphasias II,5th Week: Functional and structural correlates of aphasia,6th Week: Diagnosis of aphasia,7th Week: Aphasia therapy from past to present I,8th Week: Aphasia therapy from past to present II,9th Week: Cognitive neuropsychology,10th Week: Lexicon,11th Week: Cognitive rehabilitation,12th Week: Rehabilitation of lexical and sentential disorders,13th Week: Aphasia and pragmatics,14th Week: Overview. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
- explains the characteristics of aphasia | 13, 16, 9 | E |
- defines various types of aphasia. | 16, 9 | E |
- describe the process of classifying aphasias, | 10, 16, 9 | E |
- evaluate various methods of aphasia treatment. | 16, 9 | E |
-interprets about the diagnosis process pertaining to aphasia | 13, 37, 9 | E |
-defines the existing model of aphasia | 16, 9 | E |
-describes the impact of aphasia on communication and social life | 13, 16, 9 | A |
Teaching Methods: | 10: Discussion Method, 13: Case Study Method, 16: Question - Answer Technique, 37: Computer-Internet Supported Instruction, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | A: Traditional Written Exam, E: Homework |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|---|---|
1 | 1st Week: Introduction to and history of aphasia | |
2 | 2nd Week: Models of aphasia | |
3 | 3rd Week: Classification of aphasias I | |
4 | 4th Week: Classification of aphasias II | |
5 | 5th Week: Functional and structural correlates of aphasia | |
6 | 6th Week: Diagnosis of aphasia | |
7 | 7th Week: Aphasia therapy from past to present I | |
8 | 8th Week: Aphasia therapy from past to present II | |
9 | 9th Week: Cognitive neuropsychology | |
10 | 10th Week: Lexicon | |
11 | 11th Week: Cognitive rehabilitation | |
12 | 12th Week: Rehabilitation of lexical and sentential disorders | |
13 | 13th Week: Aphasia and pragmatics | |
14 | 14th Week: Overview |
Resources |
Current and seminal articles on aphasia (See the syllabus) |
Basso, A. (2003). Aphasia and its therapy. Oxford University Press. |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications | |||||||
No | Program Qualification | Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinlerarası çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | Temel uzmanlık alan bilgileri. | ||||||
3 | Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi. | ||||||
4 | Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi. | ||||||
5 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi. | ||||||
6 | Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi. | ||||||
7 | Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi. | ||||||
8 | Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi. | ||||||
9 | Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi. | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi. | ||||||
11 | Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi. | ||||||
12 | Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi. | ||||||
13 | Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi | ||||||
14 | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | ||||||
15 | Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi. | ||||||
16 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation | |
Rate of Midterm Exam to Success | 50 | |
Rate of Final Exam to Success | 50 | |
Total | 100 |
ECTS / Workload Table | ||||||
Activities | Number of | Duration(Hour) | Total Workload(Hour) | |||
Course Hours | 14 | 4 | 56 | |||
Guided Problem Solving | 14 | 4 | 56 | |||
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report | 0 | 0 | 0 | |||
Term Project | 0 | 0 | 0 | |||
Presentation of Project / Seminar | 0 | 0 | 0 | |||
Quiz | 0 | 0 | 0 | |||
Midterm Exam | 0 | 0 | 0 | |||
General Exam | 0 | 0 | 0 | |||
Performance Task, Maintenance Plan | 0 | 0 | 0 | |||
Total Workload(Hour) | 112 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30) | 4 | |||||
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit. |
Detail Informations of the Course
Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
APHASIOLOGY: ADVANCED STUDIES in APHASIA ASSESSMENT and REHABILITATION | - | Fall Semester | 2+2 | 3 | 6 |
Course Program |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses |
Language of Course | Turkish |
Course Level | Second Cycle (Master's Degree) |
Course Type | Elective |
Course Coordinator | Assist.Prof. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Name of Lecturer(s) | Assist.Prof. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Assistant(s) | |
Aim | The objective of the course is to enable students to gain insights into diagnosis, classification and treatment of aphasias. |
Course Content | This course contains; 1st Week: Introduction to and history of aphasia,2nd Week: Models of aphasia,3rd Week: Classification of aphasias I,4th Week: Classification of aphasias II,5th Week: Functional and structural correlates of aphasia,6th Week: Diagnosis of aphasia,7th Week: Aphasia therapy from past to present I,8th Week: Aphasia therapy from past to present II,9th Week: Cognitive neuropsychology,10th Week: Lexicon,11th Week: Cognitive rehabilitation,12th Week: Rehabilitation of lexical and sentential disorders,13th Week: Aphasia and pragmatics,14th Week: Overview. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
- explains the characteristics of aphasia | 13, 16, 9 | E |
- defines various types of aphasia. | 16, 9 | E |
- describe the process of classifying aphasias, | 10, 16, 9 | E |
- evaluate various methods of aphasia treatment. | 16, 9 | E |
-interprets about the diagnosis process pertaining to aphasia | 13, 37, 9 | E |
-defines the existing model of aphasia | 16, 9 | E |
-describes the impact of aphasia on communication and social life | 13, 16, 9 | A |
Teaching Methods: | 10: Discussion Method, 13: Case Study Method, 16: Question - Answer Technique, 37: Computer-Internet Supported Instruction, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | A: Traditional Written Exam, E: Homework |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|---|---|
1 | 1st Week: Introduction to and history of aphasia | |
2 | 2nd Week: Models of aphasia | |
3 | 3rd Week: Classification of aphasias I | |
4 | 4th Week: Classification of aphasias II | |
5 | 5th Week: Functional and structural correlates of aphasia | |
6 | 6th Week: Diagnosis of aphasia | |
7 | 7th Week: Aphasia therapy from past to present I | |
8 | 8th Week: Aphasia therapy from past to present II | |
9 | 9th Week: Cognitive neuropsychology | |
10 | 10th Week: Lexicon | |
11 | 11th Week: Cognitive rehabilitation | |
12 | 12th Week: Rehabilitation of lexical and sentential disorders | |
13 | 13th Week: Aphasia and pragmatics | |
14 | 14th Week: Overview |
Resources |
Current and seminal articles on aphasia (See the syllabus) |
Basso, A. (2003). Aphasia and its therapy. Oxford University Press. |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications | |||||||
No | Program Qualification | Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinlerarası çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | Temel uzmanlık alan bilgileri. | ||||||
3 | Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi. | ||||||
4 | Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi. | ||||||
5 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi. | ||||||
6 | Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi. | ||||||
7 | Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi. | ||||||
8 | Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi. | ||||||
9 | Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi. | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi. | ||||||
11 | Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi. | ||||||
12 | Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi. | ||||||
13 | Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi | ||||||
14 | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | ||||||
15 | Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi. | ||||||
16 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation | |
Rate of Midterm Exam to Success | 50 | |
Rate of Final Exam to Success | 50 | |
Total | 100 |