Skip to main content

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
OBJECT ORIENTED PROGRAMMINGBPR2114993Fall Semester4+047
Course Program

Pazartesi 17:30-18:15

Pazartesi 18:30-19:15

Pazartesi 19:30-20:15

Pazartesi 20:30-21:15

Cumartesi 17:30-18:15

Cumartesi 18:30-19:15

Cumartesi 19:30-20:15

Cumartesi 20:30-21:15

Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelShort Cycle (Associate's Degree)
Course TypeRequired
Course CoordinatorLect. Beyza KOYULMUŞ
Name of Lecturer(s)Lect. Mustafa Çağın ARSLAN
Assistant(s)
AimThe aim of this course is to teach object oriented programming and to provide students with the ability to think analytically, analyze problems and design software.
Course ContentThis course contains; Introduction to Object Oriented Programming - UML (Unified Modeling Language) ,Classes and Objects -
Encapsulation and data hiding,Inheritance and Polymorphism,Abstraction and Interfaces,Object Oriented Analysis and Design,Exception Processing,Collections and Generics, File Processing and Input/Output Operations,Design Patterns,Graphical User Interface (GUI) Programming,Software Development Principles,Introduction to advanced OOP concepts,Project development using OOP principles,Project development using OOP principles.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
Defines a unified modeling language12, 2, 9A, E, F, G
Performs object-oriented analysis and design2, 6, 9A, E, F
Performs file processing and input/output operations2, 6, 9A, F
Knows the principles of software development12, 2, 6, 9A
Develop projects using OOP principles2, 9A, F
Teaching Methods:12: Problem Solving Method, 2: Project Based Learning Model, 6: Experiential Learning, 9: Lecture Method
Assessment Methods:A: Traditional Written Exam, E: Homework, F: Project Task, G: Quiz

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1Introduction to Object Oriented Programming - UML (Unified Modeling Language)
2Classes and Objects -
Encapsulation and data hiding
3Inheritance and Polymorphism
4Abstraction and Interfaces
5Object Oriented Analysis and Design
6Exception Processing
7Collections and Generics
8 File Processing and Input/Output Operations
9Design Patterns
10Graphical User Interface (GUI) Programming
11Software Development Principles
12Introduction to advanced OOP concepts
13Project development using OOP principles
14Project development using OOP principles
Resources
Lesson Notes

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
Algoritma programlama, bilgisayar uygulaması geliştirme ve yazılım projelerinde kod geliştirme konularında yeterli altyapıya ve bunları iş hayatlarında kullanma yeteneğine sahiptir.
2
Programlama problemleri için bilinen çözüm yöntemlerini ve özel teknikleri kullanır ve uygular.
3
Yazılım uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları kullanır.
4
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
5
Geliştirilmiş uygulama veya yazılımın test aşamalarını gerçekler ve takip eder.
6
İşyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, mesleki ve etik sorumluluk, programlama uygulamalarının hukuksal sonuçları konularında farkındalığa sahiptir.
7
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar.
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
9
Sözlü ve yazılı, gerektiğinde teknik resimler ve modern araçlar kullanarak etkin iletişim kurar.
10
Yazılım çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; çağın sorunları çözmede ve toplumsal ilerlemede yeni yazılımlar geliştirir.
11
Geliştirdiği yazılımın temiz ve anlaşılır olmasına özen ve dikkat gösterir.
12
Kullanıcı odaklı tasarım ilkelerine riayet eder.

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 40
Rate of Final Exam to Success 60
Total 100
ECTS / Workload Table
ActivitiesNumber ofDuration(Hour)Total Workload(Hour)
Course Hours000
Guided Problem Solving000
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report000
Term Project000
Presentation of Project / Seminar000
Quiz000
Midterm Exam000
General Exam000
Performance Task, Maintenance Plan000
Total Workload(Hour)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit.

Detail Informations of the Course

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
OBJECT ORIENTED PROGRAMMINGBPR2114993Fall Semester4+047
Course Program

Pazartesi 17:30-18:15

Pazartesi 18:30-19:15

Pazartesi 19:30-20:15

Pazartesi 20:30-21:15

Cumartesi 17:30-18:15

Cumartesi 18:30-19:15

Cumartesi 19:30-20:15

Cumartesi 20:30-21:15

Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelShort Cycle (Associate's Degree)
Course TypeRequired
Course CoordinatorLect. Beyza KOYULMUŞ
Name of Lecturer(s)Lect. Mustafa Çağın ARSLAN
Assistant(s)
AimThe aim of this course is to teach object oriented programming and to provide students with the ability to think analytically, analyze problems and design software.
Course ContentThis course contains; Introduction to Object Oriented Programming - UML (Unified Modeling Language) ,Classes and Objects -
Encapsulation and data hiding,Inheritance and Polymorphism,Abstraction and Interfaces,Object Oriented Analysis and Design,Exception Processing,Collections and Generics, File Processing and Input/Output Operations,Design Patterns,Graphical User Interface (GUI) Programming,Software Development Principles,Introduction to advanced OOP concepts,Project development using OOP principles,Project development using OOP principles.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
Defines a unified modeling language12, 2, 9A, E, F, G
Performs object-oriented analysis and design2, 6, 9A, E, F
Performs file processing and input/output operations2, 6, 9A, F
Knows the principles of software development12, 2, 6, 9A
Develop projects using OOP principles2, 9A, F
Teaching Methods:12: Problem Solving Method, 2: Project Based Learning Model, 6: Experiential Learning, 9: Lecture Method
Assessment Methods:A: Traditional Written Exam, E: Homework, F: Project Task, G: Quiz

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1Introduction to Object Oriented Programming - UML (Unified Modeling Language)
2Classes and Objects -
Encapsulation and data hiding
3Inheritance and Polymorphism
4Abstraction and Interfaces
5Object Oriented Analysis and Design
6Exception Processing
7Collections and Generics
8 File Processing and Input/Output Operations
9Design Patterns
10Graphical User Interface (GUI) Programming
11Software Development Principles
12Introduction to advanced OOP concepts
13Project development using OOP principles
14Project development using OOP principles
Resources
Lesson Notes

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
Algoritma programlama, bilgisayar uygulaması geliştirme ve yazılım projelerinde kod geliştirme konularında yeterli altyapıya ve bunları iş hayatlarında kullanma yeteneğine sahiptir.
2
Programlama problemleri için bilinen çözüm yöntemlerini ve özel teknikleri kullanır ve uygular.
3
Yazılım uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları kullanır.
4
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
5
Geliştirilmiş uygulama veya yazılımın test aşamalarını gerçekler ve takip eder.
6
İşyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, mesleki ve etik sorumluluk, programlama uygulamalarının hukuksal sonuçları konularında farkındalığa sahiptir.
7
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar.
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
9
Sözlü ve yazılı, gerektiğinde teknik resimler ve modern araçlar kullanarak etkin iletişim kurar.
10
Yazılım çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; çağın sorunları çözmede ve toplumsal ilerlemede yeni yazılımlar geliştirir.
11
Geliştirdiği yazılımın temiz ve anlaşılır olmasına özen ve dikkat gösterir.
12
Kullanıcı odaklı tasarım ilkelerine riayet eder.

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 40
Rate of Final Exam to Success 60
Total 100

Numerical Data

Ekleme Tarihi: 05/11/2023 - 20:44Son Güncelleme Tarihi: 05/11/2023 - 20:44