The aim of this course is to explain fundamental math for programming contents, methods, techniques and show how to use these methods in solving certain types of problems which might possibly be encountered in many branches of science.
,Basic statistical information for Digital Image Processing ,Basic statistical information for Digital Image Processing.,The Operators that are using in Digital Image Processing ,The operators that are using in Digital Image Processing ,Algorithms,Graphs,Trees,Cryptography.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Teaching Methods
Assessment Methods
1. Calculate vectoral operations.
12, 16, 6, 9
A, D, E, G
2. Calculate matrix and determinants.
12, 16, 6, 9
A, D, E, G
3. Recognise and apply the operations that are using in Digital Image Processing.
A: Traditional Written Exam, D: Oral Exam, E: Homework, G: Quiz
Course Outline
Order
Subjects
Preliminary Work
1
Matrices
2
Rotation, transposition
3
Row Echelon Form, Determinant
4
Linear Equation Systems
5
Vectors, Dot product, Norm
6
Matrix Transition
7
Basic statistical information for Digital Image Processing
8
Basic statistical information for Digital Image Processing.
9
The Operators that are using in Digital Image Processing
10
The operators that are using in Digital Image Processing
11
Algorithms
12
Graphs
13
Trees
14
Cryptography
Resources
1. Linear Algebra, Schaums Outline.
2. tutorialspoint.com (Digital Image Processing)
3. Discrete Mathematics and Its Applications, Kenneth H. Rosen, McGraw-Hill, (Chapter 3,4,10,11)
4. Lecture notes.
Çözümlü Lineer Cebir Problemleri, Fethi Çallıalp, Birsen Yayınevi
Çözümlü Lineer Cebir Alıştırmaları, Arif Sabuncuoğlu, Nobel Yayınevi
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications
No
Program Qualification
Contribution Level
1
2
3
4
5
1
Algoritma programlama, bilgisayar uygulaması geliştirme ve yazılım projelerinde kod geliştirme konularında yeterli altyapıya ve bunları iş hayatlarında kullanma yeteneğine sahiptir.
X
2
Programlama problemleri için bilinen çözüm yöntemlerini ve özel teknikleri kullanır ve uygular.
X
3
Yazılım uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları kullanır.
4
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
5
Geliştirilmiş uygulama veya yazılımın test aşamalarını gerçekler ve takip eder.
6
İşyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, mesleki ve etik sorumluluk, programlama uygulamalarının hukuksal sonuçları konularında farkındalığa sahiptir.
7
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar.
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
9
Sözlü ve yazılı, gerektiğinde teknik resimler ve modern araçlar kullanarak etkin iletişim kurar.
10
Yazılım çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; çağın sorunları çözmede ve toplumsal ilerlemede yeni yazılımlar geliştirir.
11
Geliştirdiği yazılımın temiz ve anlaşılır olmasına özen ve dikkat gösterir.
12
Kullanıcı odaklı tasarım ilkelerine riayet eder.
Assessment Methods
Contribution Level
Absolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success
40
Rate of Final Exam to Success
60
Total
100
ECTS / Workload Table
Activities
Number of
Duration(Hour)
Total Workload(Hour)
Course Hours
14
3
42
Guided Problem Solving
14
2
28
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report
2
5
10
Term Project
0
0
0
Presentation of Project / Seminar
0
0
0
Quiz
10
5
50
Midterm Exam
6
1
6
General Exam
1
14
14
Performance Task, Maintenance Plan
0
0
0
Total Workload(Hour)
150
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30)
5
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit.
Detail Informations of the Course
Course Description
Course
Code
Semester
T+P (Hour)
Credit
ECTS
MATHEMATICS in PROGRAMMING
BPR1210944
Spring Semester
3+0
3
5
Course Program
Salı 16:30-17:15
Salı 17:30-18:15
Salı 18:30-19:15
Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of Course
Turkish
Course Level
Short Cycle (Associate's Degree)
Course Type
Required
Course Coordinator
Lect. Hatice ÇAY
Name of Lecturer(s)
Lect. Hatice ÇAY
Assistant(s)
Aim
The aim of this course is to explain fundamental math for programming contents, methods, techniques and show how to use these methods in solving certain types of problems which might possibly be encountered in many branches of science.
,Basic statistical information for Digital Image Processing ,Basic statistical information for Digital Image Processing.,The Operators that are using in Digital Image Processing ,The operators that are using in Digital Image Processing ,Algorithms,Graphs,Trees,Cryptography.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Teaching Methods
Assessment Methods
1. Calculate vectoral operations.
12, 16, 6, 9
A, D, E, G
2. Calculate matrix and determinants.
12, 16, 6, 9
A, D, E, G
3. Recognise and apply the operations that are using in Digital Image Processing.
A: Traditional Written Exam, D: Oral Exam, E: Homework, G: Quiz
Course Outline
Order
Subjects
Preliminary Work
1
Matrices
2
Rotation, transposition
3
Row Echelon Form, Determinant
4
Linear Equation Systems
5
Vectors, Dot product, Norm
6
Matrix Transition
7
Basic statistical information for Digital Image Processing
8
Basic statistical information for Digital Image Processing.
9
The Operators that are using in Digital Image Processing
10
The operators that are using in Digital Image Processing
11
Algorithms
12
Graphs
13
Trees
14
Cryptography
Resources
1. Linear Algebra, Schaums Outline.
2. tutorialspoint.com (Digital Image Processing)
3. Discrete Mathematics and Its Applications, Kenneth H. Rosen, McGraw-Hill, (Chapter 3,4,10,11)
4. Lecture notes.
Çözümlü Lineer Cebir Problemleri, Fethi Çallıalp, Birsen Yayınevi
Çözümlü Lineer Cebir Alıştırmaları, Arif Sabuncuoğlu, Nobel Yayınevi
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications
No
Program Qualification
Contribution Level
1
2
3
4
5
1
Algoritma programlama, bilgisayar uygulaması geliştirme ve yazılım projelerinde kod geliştirme konularında yeterli altyapıya ve bunları iş hayatlarında kullanma yeteneğine sahiptir.
X
2
Programlama problemleri için bilinen çözüm yöntemlerini ve özel teknikleri kullanır ve uygular.
X
3
Yazılım uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları kullanır.
4
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
5
Geliştirilmiş uygulama veya yazılımın test aşamalarını gerçekler ve takip eder.
6
İşyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, mesleki ve etik sorumluluk, programlama uygulamalarının hukuksal sonuçları konularında farkındalığa sahiptir.
7
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar.
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
9
Sözlü ve yazılı, gerektiğinde teknik resimler ve modern araçlar kullanarak etkin iletişim kurar.
10
Yazılım çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; çağın sorunları çözmede ve toplumsal ilerlemede yeni yazılımlar geliştirir.
11
Geliştirdiği yazılımın temiz ve anlaşılır olmasına özen ve dikkat gösterir.