Skip to main content

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
MATHEMATICS in PROGRAMMINGBPR1210944Spring Semester3+035
Course Program

Salı 16:30-17:15

Salı 17:30-18:15

Salı 18:30-19:15

Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelShort Cycle (Associate's Degree)
Course TypeRequired
Course CoordinatorLect. Hatice ÇAY
Name of Lecturer(s)Lect. Hatice ÇAY
Assistant(s)
AimThe aim of this course is to explain fundamental math for programming contents, methods, techniques and show how to use these methods in solving certain types of problems which might possibly be encountered in many branches of science.
Course ContentThis course contains; Matrices,Rotation, transposition
,Row Echelon Form, Determinant,Linear Equation Systems,Vectors, Dot product, Norm,Matrix Transition

,Basic statistical information for Digital Image Processing ,Basic statistical information for Digital Image Processing.,The Operators that are using in Digital Image Processing ,The operators that are using in Digital Image Processing ,Algorithms,Graphs,Trees,Cryptography.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
1. Calculate vectoral operations.12, 16, 6, 9A, D, E, G
2. Calculate matrix and determinants.12, 16, 6, 9A, D, E, G
3. Recognise and apply the operations that are using in Digital Image Processing. 12, 16, 6, 9A, D, E, G
4. Graph histogram.12, 16, 6, 9A, D, E, G
5. Explain trees.12, 16, 6, 9A, D, E, G
6. Solve division algoritms.12, 16, 6, 9A, D, E, G
Teaching Methods:12: Problem Solving Method, 16: Question - Answer Technique, 6: Experiential Learning, 9: Lecture Method
Assessment Methods:A: Traditional Written Exam, D: Oral Exam, E: Homework, G: Quiz

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1Matrices
2Rotation, transposition
3Row Echelon Form, Determinant
4Linear Equation Systems
5Vectors, Dot product, Norm
6Matrix Transition

7Basic statistical information for Digital Image Processing
8Basic statistical information for Digital Image Processing.
9The Operators that are using in Digital Image Processing
10The operators that are using in Digital Image Processing
11Algorithms
12Graphs
13Trees
14Cryptography
Resources
1. Linear Algebra, Schaums Outline. 2. tutorialspoint.com (Digital Image Processing) 3. Discrete Mathematics and Its Applications, Kenneth H. Rosen, McGraw-Hill, (Chapter 3,4,10,11) 4. Lecture notes.
Çözümlü Lineer Cebir Problemleri, Fethi Çallıalp, Birsen Yayınevi Çözümlü Lineer Cebir Alıştırmaları, Arif Sabuncuoğlu, Nobel Yayınevi

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
Algoritma programlama, bilgisayar uygulaması geliştirme ve yazılım projelerinde kod geliştirme konularında yeterli altyapıya ve bunları iş hayatlarında kullanma yeteneğine sahiptir.
X
2
Programlama problemleri için bilinen çözüm yöntemlerini ve özel teknikleri kullanır ve uygular.
X
3
Yazılım uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları kullanır.
4
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
5
Geliştirilmiş uygulama veya yazılımın test aşamalarını gerçekler ve takip eder.
6
İşyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, mesleki ve etik sorumluluk, programlama uygulamalarının hukuksal sonuçları konularında farkındalığa sahiptir.
7
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar.
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
9
Sözlü ve yazılı, gerektiğinde teknik resimler ve modern araçlar kullanarak etkin iletişim kurar.
10
Yazılım çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; çağın sorunları çözmede ve toplumsal ilerlemede yeni yazılımlar geliştirir.
11
Geliştirdiği yazılımın temiz ve anlaşılır olmasına özen ve dikkat gösterir.
12
Kullanıcı odaklı tasarım ilkelerine riayet eder.

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 40
Rate of Final Exam to Success 60
Total 100
ECTS / Workload Table
ActivitiesNumber ofDuration(Hour)Total Workload(Hour)
Course Hours14342
Guided Problem Solving14228
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report2510
Term Project000
Presentation of Project / Seminar000
Quiz10550
Midterm Exam616
General Exam11414
Performance Task, Maintenance Plan000
Total Workload(Hour)150
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30)5
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit.

Detail Informations of the Course

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
MATHEMATICS in PROGRAMMINGBPR1210944Spring Semester3+035
Course Program

Salı 16:30-17:15

Salı 17:30-18:15

Salı 18:30-19:15

Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelShort Cycle (Associate's Degree)
Course TypeRequired
Course CoordinatorLect. Hatice ÇAY
Name of Lecturer(s)Lect. Hatice ÇAY
Assistant(s)
AimThe aim of this course is to explain fundamental math for programming contents, methods, techniques and show how to use these methods in solving certain types of problems which might possibly be encountered in many branches of science.
Course ContentThis course contains; Matrices,Rotation, transposition
,Row Echelon Form, Determinant,Linear Equation Systems,Vectors, Dot product, Norm,Matrix Transition

,Basic statistical information for Digital Image Processing ,Basic statistical information for Digital Image Processing.,The Operators that are using in Digital Image Processing ,The operators that are using in Digital Image Processing ,Algorithms,Graphs,Trees,Cryptography.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
1. Calculate vectoral operations.12, 16, 6, 9A, D, E, G
2. Calculate matrix and determinants.12, 16, 6, 9A, D, E, G
3. Recognise and apply the operations that are using in Digital Image Processing. 12, 16, 6, 9A, D, E, G
4. Graph histogram.12, 16, 6, 9A, D, E, G
5. Explain trees.12, 16, 6, 9A, D, E, G
6. Solve division algoritms.12, 16, 6, 9A, D, E, G
Teaching Methods:12: Problem Solving Method, 16: Question - Answer Technique, 6: Experiential Learning, 9: Lecture Method
Assessment Methods:A: Traditional Written Exam, D: Oral Exam, E: Homework, G: Quiz

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1Matrices
2Rotation, transposition
3Row Echelon Form, Determinant
4Linear Equation Systems
5Vectors, Dot product, Norm
6Matrix Transition

7Basic statistical information for Digital Image Processing
8Basic statistical information for Digital Image Processing.
9The Operators that are using in Digital Image Processing
10The operators that are using in Digital Image Processing
11Algorithms
12Graphs
13Trees
14Cryptography
Resources
1. Linear Algebra, Schaums Outline. 2. tutorialspoint.com (Digital Image Processing) 3. Discrete Mathematics and Its Applications, Kenneth H. Rosen, McGraw-Hill, (Chapter 3,4,10,11) 4. Lecture notes.
Çözümlü Lineer Cebir Problemleri, Fethi Çallıalp, Birsen Yayınevi Çözümlü Lineer Cebir Alıştırmaları, Arif Sabuncuoğlu, Nobel Yayınevi

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
Algoritma programlama, bilgisayar uygulaması geliştirme ve yazılım projelerinde kod geliştirme konularında yeterli altyapıya ve bunları iş hayatlarında kullanma yeteneğine sahiptir.
X
2
Programlama problemleri için bilinen çözüm yöntemlerini ve özel teknikleri kullanır ve uygular.
X
3
Yazılım uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları kullanır.
4
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
5
Geliştirilmiş uygulama veya yazılımın test aşamalarını gerçekler ve takip eder.
6
İşyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, mesleki ve etik sorumluluk, programlama uygulamalarının hukuksal sonuçları konularında farkındalığa sahiptir.
7
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar.
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
9
Sözlü ve yazılı, gerektiğinde teknik resimler ve modern araçlar kullanarak etkin iletişim kurar.
10
Yazılım çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; çağın sorunları çözmede ve toplumsal ilerlemede yeni yazılımlar geliştirir.
11
Geliştirdiği yazılımın temiz ve anlaşılır olmasına özen ve dikkat gösterir.
12
Kullanıcı odaklı tasarım ilkelerine riayet eder.

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 40
Rate of Final Exam to Success 60
Total 100

Numerical Data

Student Success

Ekleme Tarihi: 05/11/2023 - 20:44Son Güncelleme Tarihi: 05/11/2023 - 20:44