is to learn the information systems of companies, their transformation processes into e-businesses, what kind of stages they go through in the digital transformation process and to understand the appropriate company strategies.
Course Content
This course contains; Information Systems in Today's Global Businesses,Global E-Commerce and Cooperation,Information Systems, Organizations and Strategy,Ethical and Social Issues in Information Systems,IT Infrastructure and Emerging Technologies,Fundamentals of Business Intelligence: Databases and Knowledge Management,Telecommunications, Internet and Wireless Technology,Securing Information Systems,Achieving Operational Excellence and Customer Intimacy: Enterprise Applications,E-commerce: Digital Markets, Digital Products,Knowledge and Artificial Intelligence Management,Improving Decision Making,Building Information Systems,Managing Global Systems.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Teaching Methods
Assessment Methods
1. Will be able to define information systems.
16, 9
A, F
1.1. Defines customer relationship management.
1.2. Defines decision support systems.
1.3. Defines supply chain management
2. Will be able to define e-business and e-business transformation processes.
16, 9
A, F
2.1. Defines e-businesses.
2.2. Defines e-business processes.
3. Will be able to tell which information systems categories are used for each department of the company.
16, 9
A, F
3.1. What categories of information systems separate for the finance and accounting department.
3.2. Distinguishes which categories of information systems are used for the marketing department.
3.3. Determines which information systems will be used for the Human Resources management department.
4. Will be able to give the details about Digital Markets and Digital Products.
16, 9
A, F
4.1. Distinguishes digital markets.
4.2. Distinguishes digital products.
5. Will be able to manage Knowledge and Artificial Intelligence
Fundamentals of Business Intelligence: Databases and Knowledge Management
7
Telecommunications, Internet and Wireless Technology
8
Securing Information Systems
9
Achieving Operational Excellence and Customer Intimacy: Enterprise Applications
10
E-commerce: Digital Markets, Digital Products
11
Knowledge and Artificial Intelligence Management
12
Improving Decision Making
13
Building Information Systems
14
Managing Global Systems
Resources
Management Information System, Managing the digital firm. Laudon&Laudon 17th. Edition. Pearson Education.
Kul, R. H. (2013). Information Systems: Fundamentals and Applications. Papatya Publishing.
James O'Brien, George Marakas - Management Information Systems, 10th Edition -McGraw-Hill_Irwin (2010)
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications
No
Program Qualification
Contribution Level
1
2
3
4
5
1
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar.
2
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
3
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır.
4
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
X
5
Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
X
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
7
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır.
8
En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar.
9
Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır.
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
X
12
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar.
X
Assessment Methods
Contribution Level
Absolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success
40
Rate of Final Exam to Success
60
Total
100
ECTS / Workload Table
Activities
Number of
Duration(Hour)
Total Workload(Hour)
Course Hours
14
3
42
Guided Problem Solving
0
0
0
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report
2
30
60
Term Project
3
5
15
Presentation of Project / Seminar
0
0
0
Quiz
0
0
0
Midterm Exam
1
10
10
General Exam
1
10
10
Performance Task, Maintenance Plan
0
0
0
Total Workload(Hour)
137
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(137/30)
5
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit.
Detail Informations of the Course
Course Description
Course
Code
Semester
T+P (Hour)
Credit
ECTS
INFORMATION SYSTEMS and E-BUSINESS
ULY4170740
Fall Semester
3+0
3
5
Course Program
Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of Course
Turkish
Course Level
First Cycle (Bachelor's Degree)
Course Type
Elective
Course Coordinator
Assist.Prof. Recep ÖZSÜRÜNÇ
Name of Lecturer(s)
Assist.Prof. Recep ÖZSÜRÜNÇ
Assistant(s)
Aim
is to learn the information systems of companies, their transformation processes into e-businesses, what kind of stages they go through in the digital transformation process and to understand the appropriate company strategies.
Course Content
This course contains; Information Systems in Today's Global Businesses,Global E-Commerce and Cooperation,Information Systems, Organizations and Strategy,Ethical and Social Issues in Information Systems,IT Infrastructure and Emerging Technologies,Fundamentals of Business Intelligence: Databases and Knowledge Management,Telecommunications, Internet and Wireless Technology,Securing Information Systems,Achieving Operational Excellence and Customer Intimacy: Enterprise Applications,E-commerce: Digital Markets, Digital Products,Knowledge and Artificial Intelligence Management,Improving Decision Making,Building Information Systems,Managing Global Systems.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Teaching Methods
Assessment Methods
1. Will be able to define information systems.
16, 9
A, F
1.1. Defines customer relationship management.
1.2. Defines decision support systems.
1.3. Defines supply chain management
2. Will be able to define e-business and e-business transformation processes.
16, 9
A, F
2.1. Defines e-businesses.
2.2. Defines e-business processes.
3. Will be able to tell which information systems categories are used for each department of the company.
16, 9
A, F
3.1. What categories of information systems separate for the finance and accounting department.
3.2. Distinguishes which categories of information systems are used for the marketing department.
3.3. Determines which information systems will be used for the Human Resources management department.
4. Will be able to give the details about Digital Markets and Digital Products.
16, 9
A, F
4.1. Distinguishes digital markets.
4.2. Distinguishes digital products.
5. Will be able to manage Knowledge and Artificial Intelligence
Fundamentals of Business Intelligence: Databases and Knowledge Management
7
Telecommunications, Internet and Wireless Technology
8
Securing Information Systems
9
Achieving Operational Excellence and Customer Intimacy: Enterprise Applications
10
E-commerce: Digital Markets, Digital Products
11
Knowledge and Artificial Intelligence Management
12
Improving Decision Making
13
Building Information Systems
14
Managing Global Systems
Resources
Management Information System, Managing the digital firm. Laudon&Laudon 17th. Edition. Pearson Education.
Kul, R. H. (2013). Information Systems: Fundamentals and Applications. Papatya Publishing.
James O'Brien, George Marakas - Management Information Systems, 10th Edition -McGraw-Hill_Irwin (2010)
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications
No
Program Qualification
Contribution Level
1
2
3
4
5
1
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar.
2
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
3
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır.
4
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
X
5
Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
X
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
7
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır.
8
En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar.
9
Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır.
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
X
12
Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar.