Skip to main content

Course Detail

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
CHILD PSYCHOLOGY-Fall Semester2+024
Course Program
Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelFirst Cycle (Bachelor's Degree)
Course TypeElective
Course CoordinatorLect. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU
Name of Lecturer(s)Lect. Betül ÇOLPAN KURU
Assistant(s)
AimThe aim of this class is to introduce basic psychological concepts and examine the core concepts of different psychological subdisciplines.
Course ContentThis course contains; Acquaintance, introduction of the course and basic concepts of psychology,Development principles and factors affecting development,Characteristics of different developmental stages of children,Theories about child development and psychology,Attachment Theory,Language Development - Sexual Development,Cognitive Development,Personality psychology,Personality Development,Consistency and behavioral disorders in early childhood,Physical-Motor Development,Solution of developmental and psychological problems and suggestions,Methods used in child development and psychology,The importance of play in childhood and play theories.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
Defines and distinguishes behavioral problems experienced in childhood and explain treatment options.10, 13, 16, 5, 9A
Masters the theories of development and gains perception for the necessary information on the basis of problems that may be experienced in childhood.10, 13, 16, 9A, E
Explains the basic concepts in child psychology.10, 16, 9A, L
Defines, classifies and explains behavioral problems seen in childhood.10, 13, 16, 9C, E, L
Teaching Methods:10: Discussion Method, 13: Case Study Method, 16: Question - Answer Technique, 5: Cooperative Learning, 9: Lecture Method
Assessment Methods:A: Traditional Written Exam, C: Multiple-Choice Exam, E: Homework, L: Group Assessment Technique

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1Acquaintance, introduction of the course and basic concepts of psychologyDiscussion on expectations about the course
2Development principles and factors affecting developmentYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
3Characteristics of different developmental stages of childrenYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
4Theories about child development and psychologyYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
5Attachment TheoryYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
6Language Development - Sexual DevelopmentYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
7Cognitive DevelopmentYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
8Personality psychologyYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
9Personality DevelopmentYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
10Consistency and behavioral disorders in early childhoodYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
11Physical-Motor DevelopmentYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
12Solution of developmental and psychological problems and suggestionsYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
13Methods used in child development and psychologyYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
14The importance of play in childhood and play theoriesYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
Resources
Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
Has knowledge of scientific and current theories, concepts and practices in the field of early childhood education.
X
2
Has knowledge of the curriculum, teaching strategies, methods and techniques, and measurement and evaluation in the field of early childhood education.
X
3
Has knowledge of children's development and learning characteristics and learning difficulties.
X
4
Applies appropriate teaching strategies, methods and techniques according to early childhood developmental characteristics and individual differences.
5
Organizes learning environments suitable for children's development and needs, designs educational materials, and evaluates children's achievements in multiple aspects.
6
Identifies and analyzes problems related to early childhood education and develops solutions based on evidence and scientific research.
X
7
Effectively fulfills responsibilities in individual and group work to solve problems related to early childhood; uses strengths and improves weaknesses.
8
Determines learning needs, uses ways to access information effectively, and develops positive attitude towards lifelong learning.
X
9
Works with people related to the field in professional projects or activities for the social environment, with the awareness of serving the society; becomes a model for society with his appearance, attitude and behavior.
10
Uses Turkish language effectively and in accordance with its rules; communicates effectively with the environment using information and communication technologies.
X
11
Shows professionally, scientifically and ethically appropriate behaviors with human rights, children's rights and democracy conscious.
12
Acts in accordance with quality management and workplace safety processes in early childhood education; establishes personal and institutional interactions to provide the safe school environment and protect environment. ​

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 40
Rate of Final Exam to Success 60
Total 100
ECTS / Workload Table
ActivitiesNumber ofDuration(Hour)Total Workload(Hour)
Course Hours14228
Guided Problem Solving515
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report14228
Term Project212
Presentation of Project / Seminar5210
Quiz000
Midterm Exam7214
General Exam14228
Performance Task, Maintenance Plan515
Total Workload(Hour)120
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30)4
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit.

Detail Informations of the Course

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
CHILD PSYCHOLOGY-Fall Semester2+024
Course Program
Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelFirst Cycle (Bachelor's Degree)
Course TypeElective
Course CoordinatorLect. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU
Name of Lecturer(s)Lect. Betül ÇOLPAN KURU
Assistant(s)
AimThe aim of this class is to introduce basic psychological concepts and examine the core concepts of different psychological subdisciplines.
Course ContentThis course contains; Acquaintance, introduction of the course and basic concepts of psychology,Development principles and factors affecting development,Characteristics of different developmental stages of children,Theories about child development and psychology,Attachment Theory,Language Development - Sexual Development,Cognitive Development,Personality psychology,Personality Development,Consistency and behavioral disorders in early childhood,Physical-Motor Development,Solution of developmental and psychological problems and suggestions,Methods used in child development and psychology,The importance of play in childhood and play theories.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
Defines and distinguishes behavioral problems experienced in childhood and explain treatment options.10, 13, 16, 5, 9A
Masters the theories of development and gains perception for the necessary information on the basis of problems that may be experienced in childhood.10, 13, 16, 9A, E
Explains the basic concepts in child psychology.10, 16, 9A, L
Defines, classifies and explains behavioral problems seen in childhood.10, 13, 16, 9C, E, L
Teaching Methods:10: Discussion Method, 13: Case Study Method, 16: Question - Answer Technique, 5: Cooperative Learning, 9: Lecture Method
Assessment Methods:A: Traditional Written Exam, C: Multiple-Choice Exam, E: Homework, L: Group Assessment Technique

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1Acquaintance, introduction of the course and basic concepts of psychologyDiscussion on expectations about the course
2Development principles and factors affecting developmentYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
3Characteristics of different developmental stages of childrenYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
4Theories about child development and psychologyYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
5Attachment TheoryYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
6Language Development - Sexual DevelopmentYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
7Cognitive DevelopmentYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
8Personality psychologyYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
9Personality DevelopmentYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
10Consistency and behavioral disorders in early childhoodYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
11Physical-Motor DevelopmentYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
12Solution of developmental and psychological problems and suggestionsYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
13Methods used in child development and psychologyYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
14The importance of play in childhood and play theoriesYıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitapevi. 6. Basım, İstanbul, 1991 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021
Resources
Yıldız Bıçakçı, M. (Editör), Bebeklik ve İlk Çocukluk Döneminde (0-36 Ay) Gelişim, Duyuların Gelişimi ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap, Ankara, 2015 Baştemur, Ş. (Editör), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları, Nobel Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2021

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
Has knowledge of scientific and current theories, concepts and practices in the field of early childhood education.
X
2
Has knowledge of the curriculum, teaching strategies, methods and techniques, and measurement and evaluation in the field of early childhood education.
X
3
Has knowledge of children's development and learning characteristics and learning difficulties.
X
4
Applies appropriate teaching strategies, methods and techniques according to early childhood developmental characteristics and individual differences.
5
Organizes learning environments suitable for children's development and needs, designs educational materials, and evaluates children's achievements in multiple aspects.
6
Identifies and analyzes problems related to early childhood education and develops solutions based on evidence and scientific research.
X
7
Effectively fulfills responsibilities in individual and group work to solve problems related to early childhood; uses strengths and improves weaknesses.
8
Determines learning needs, uses ways to access information effectively, and develops positive attitude towards lifelong learning.
X
9
Works with people related to the field in professional projects or activities for the social environment, with the awareness of serving the society; becomes a model for society with his appearance, attitude and behavior.
10
Uses Turkish language effectively and in accordance with its rules; communicates effectively with the environment using information and communication technologies.
X
11
Shows professionally, scientifically and ethically appropriate behaviors with human rights, children's rights and democracy conscious.
12
Acts in accordance with quality management and workplace safety processes in early childhood education; establishes personal and institutional interactions to provide the safe school environment and protect environment. ​

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 40
Rate of Final Exam to Success 60
Total 100

Numerical Data

Student Success

Ekleme Tarihi: 04/10/2023 - 15:01Son Güncelleme Tarihi: 04/10/2023 - 15:02