Bu derste öğrenciler grup becerileri hakkında bilgi edinir ve grup çalışmalarına mesleki ve etik konuları da dikkate alarak yaklaşmayı öğrenirler. Bu ders, konu anlatımı, tartışma, deneysel grup çalışması gibi eğitim ve öğretim yöntemlerini kullanarak, öğrencilere edindikleri teorik bilgi ile pratik becerilerini geliştirme ve etkili grup tekniklerini uygulayabilme imkânı sunmayı hedef alır. Öğrencilerin ders materyallerini okuyarak hazırlıklı gelmeleri ve derse aktif katılmaları beklenmektedir. Ders anlatım ve uygulamaları profesyonel standart ve etik konulara duyarlı bir teorik eğitim ve klinik pratiğin önemi vurgulanır.
Course Content
This course contains; Grup Çalışmasına Giriş,Profesyonel Konular ve Etik Standartlar ,Grup Lider Özellikleri,Grup Oluşturma (Tarama),Grup Süreçleri (Başlangıç vs.),Deneysel Grup Çalışması,Terapötik Faktörler,Terapötik Faktörler devam,Deneysel Grup Çalışması,Grup Konusunda Makale Sunumu,Grup Konusunda Makale Sunumu,Grup Konusunda Makale Sunumu.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Teaching Methods
Assessment Methods
Grup çalışmalarına yönelik temel yaklaşımları, diğer bilimsel ve yaşamsal alanlarda kullanarak, bilimsel değerlendirebilme mekanizmalarına sahiptir.
Grup çalışmasında çeşitli (davranışçı, hümanist ve varoluşçu psikoloji) düşünce ekollerini entegre edebilmek için gerekli teorik bilgiyi kullanabilme becerilerine sahiptir.
Teaching Methods:
Assessment Methods:
Course Outline
Order
Subjects
Preliminary Work
1
Grup Çalışmasına Giriş
2
Profesyonel Konular ve Etik Standartlar
3
Grup Lider Özellikleri
4
Grup Oluşturma (Tarama)
5
Grup Süreçleri (Başlangıç vs.)
6
Deneysel Grup Çalışması
7
Terapötik Faktörler
8
Terapötik Faktörler devam
9
Deneysel Grup Çalışması
10
Grup Konusunda Makale Sunumu
11
Grup Konusunda Makale Sunumu
12
Grup Konusunda Makale Sunumu
Resources
Irvin Yalom - Grup Psikoterapisi
Gerald Corey – Grup Süreç ve Uygulamaları
Johnson, D.W. & Johnson, F.P. (2009). Grup teori ve beceriler
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications
No
Program Qualification
Contribution Level
1
2
3
4
5
1
To analyze the theoretical and practical information about the field of Psychological Counseling and Guidance with a scientific understanding.
2
Understands how to use the theoretical and practical knowledge in the field of Guidance and Psychological Counseling to strengthen the psychological well-being of clients within the scope of protective and preventive mental health.
3
To understand scientific research methods and techniques on the basis of scientific research ethics.
4
To plan and implement guidance and psychological counseling services (such as individual psychological counseling, group counseling, psychoeducation, individual guidance, group counseling, etc.) to increase the psychological resilience of clients and strengthen their psychological well-being.
5
To design and conduct researches that will produce solutions to current problems and needs in the field of Guidance and Psychological Counseling.
6
Guidance and Psychological Counseling determines the needs of the clients within the scope of the basic principles and techniques of practice in the specialization sub-areas (School counseling, marriage and family counseling, career counseling, mental health counseling), plans the interventions that will support their needs, applies and evaluates their effectiveness.
7
As a member of the profession serving in the field of mental health and complying with the ethical principles and values of the profession, he fulfills the roles and duties expected of him on the basis of individual, family and social needs in the context of preventive and preventive mental health.
8
To supports social problems experienced at national and international level by designing projects and activities related to its field within the framework of social responsibility.
Assessment Methods
Contribution Level
Absolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success
50
Rate of Final Exam to Success
50
Total
100
ECTS / Workload Table
Activities
Number of
Duration(Hour)
Total Workload(Hour)
Course Hours
0
0
0
Guided Problem Solving
0
0
0
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report
0
0
0
Term Project
0
0
0
Presentation of Project / Seminar
0
0
0
Quiz
0
0
0
Midterm Exam
0
0
0
General Exam
0
0
0
Performance Task, Maintenance Plan
0
0
0
Total Workload(Hour)
0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)
0
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit.
Detail Informations of the Course
Course Description
Course
Code
Semester
T+P (Hour)
Credit
ECTS
GROUP COUNSELING
-
Spring Semester
3+0
3
7
Course Program
Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of Course
Turkish
Course Level
Second Cycle (Master's Degree)
Course Type
Elective
Course Coordinator
Assoc.Prof. Nadire Gülçin YILDIZ
Name of Lecturer(s)
Assoc.Prof. Nadire Gülçin YILDIZ
Assistant(s)
Aim
Bu derste öğrenciler grup becerileri hakkında bilgi edinir ve grup çalışmalarına mesleki ve etik konuları da dikkate alarak yaklaşmayı öğrenirler. Bu ders, konu anlatımı, tartışma, deneysel grup çalışması gibi eğitim ve öğretim yöntemlerini kullanarak, öğrencilere edindikleri teorik bilgi ile pratik becerilerini geliştirme ve etkili grup tekniklerini uygulayabilme imkânı sunmayı hedef alır. Öğrencilerin ders materyallerini okuyarak hazırlıklı gelmeleri ve derse aktif katılmaları beklenmektedir. Ders anlatım ve uygulamaları profesyonel standart ve etik konulara duyarlı bir teorik eğitim ve klinik pratiğin önemi vurgulanır.
Course Content
This course contains; Grup Çalışmasına Giriş,Profesyonel Konular ve Etik Standartlar ,Grup Lider Özellikleri,Grup Oluşturma (Tarama),Grup Süreçleri (Başlangıç vs.),Deneysel Grup Çalışması,Terapötik Faktörler,Terapötik Faktörler devam,Deneysel Grup Çalışması,Grup Konusunda Makale Sunumu,Grup Konusunda Makale Sunumu,Grup Konusunda Makale Sunumu.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Teaching Methods
Assessment Methods
Grup çalışmalarına yönelik temel yaklaşımları, diğer bilimsel ve yaşamsal alanlarda kullanarak, bilimsel değerlendirebilme mekanizmalarına sahiptir.
Grup çalışmasında çeşitli (davranışçı, hümanist ve varoluşçu psikoloji) düşünce ekollerini entegre edebilmek için gerekli teorik bilgiyi kullanabilme becerilerine sahiptir.
Teaching Methods:
Assessment Methods:
Course Outline
Order
Subjects
Preliminary Work
1
Grup Çalışmasına Giriş
2
Profesyonel Konular ve Etik Standartlar
3
Grup Lider Özellikleri
4
Grup Oluşturma (Tarama)
5
Grup Süreçleri (Başlangıç vs.)
6
Deneysel Grup Çalışması
7
Terapötik Faktörler
8
Terapötik Faktörler devam
9
Deneysel Grup Çalışması
10
Grup Konusunda Makale Sunumu
11
Grup Konusunda Makale Sunumu
12
Grup Konusunda Makale Sunumu
Resources
Irvin Yalom - Grup Psikoterapisi
Gerald Corey – Grup Süreç ve Uygulamaları
Johnson, D.W. & Johnson, F.P. (2009). Grup teori ve beceriler
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications
No
Program Qualification
Contribution Level
1
2
3
4
5
1
To analyze the theoretical and practical information about the field of Psychological Counseling and Guidance with a scientific understanding.
2
Understands how to use the theoretical and practical knowledge in the field of Guidance and Psychological Counseling to strengthen the psychological well-being of clients within the scope of protective and preventive mental health.
3
To understand scientific research methods and techniques on the basis of scientific research ethics.
4
To plan and implement guidance and psychological counseling services (such as individual psychological counseling, group counseling, psychoeducation, individual guidance, group counseling, etc.) to increase the psychological resilience of clients and strengthen their psychological well-being.
5
To design and conduct researches that will produce solutions to current problems and needs in the field of Guidance and Psychological Counseling.
6
Guidance and Psychological Counseling determines the needs of the clients within the scope of the basic principles and techniques of practice in the specialization sub-areas (School counseling, marriage and family counseling, career counseling, mental health counseling), plans the interventions that will support their needs, applies and evaluates their effectiveness.
7
As a member of the profession serving in the field of mental health and complying with the ethical principles and values of the profession, he fulfills the roles and duties expected of him on the basis of individual, family and social needs in the context of preventive and preventive mental health.
8
To supports social problems experienced at national and international level by designing projects and activities related to its field within the framework of social responsibility.