Repeating and synthesizing fundamental knowledge in the field of marketing and transforming it into structural results to support the decision-making process in the field of marketing management.
Course Content
This course contains; Marketing Strategy: Basic Concepts,Environmental Factors Affecting Marketing,Global Socio-Cultural Environment,Competitive Advantages and Strategies in the Markets,Market Selection Decisions and Entry Strategies,Marketing Information Systems and Marketing Planning,Branding Strategies,Brand Positioning in Global and Multicultural Markets,Product Development and Innovation for Markets,Advertising Strategies,Sales Management Strategies,Pricing Process in Markets,Distribution Strategy in Markets and Global Logistics.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Teaching Methods
Assessment Methods
1. Expresses the basic issues related to marketing.
10, 13, 16, 9
A
1.1. Explains the marketing concept.
10, 13, 16, 9
A
1.2. Classifies market types.
10, 13, 16, 9
A
1.3. Compare micro and macro markets.
10, 13, 16, 9
A
2. Organizes the general perspective that will solve the problems that marketing managers may encounter.
10, 13, 16, 9
A
2.1. Evaluates consumer buying behavior.
10, 13, 16, 9
A
2.2. Evaluates organizational buying behavior.
10, 13, 16, 9
A
2.3. Plans market segmentation
10, 13, 16, 9
A
3. Explains the marketing environment factors.
10, 13, 16, 9
A
3.1. Explains the actors of the micro marketing environment.
10, 13, 16, 9
A
3.2. Explains the actors of the macro marketing environment.
10, 13, 16, 9
A
3.3. Defines types of reactions to environmental factors.
10, 13, 16, 9
A
4. Explains the marketing mix components.
10, 13, 16, 9
A
4.1. Explains product component.
10, 13, 16, 9
A
4.2. Explains price component.
10, 13, 16, 9
A
4.3. Explains place component.
10, 13, 16, 9
A
4.4. Explain promotion component.
10, 13, 16, 9
A
5. Explains the concept and components of marketing information system.
10, 13, 16, 9
A
5.1. Explains the concept of marketing information system.
10, 13, 16, 9
A
5.2. Explains customer insight concept.
10, 13, 16, 9
A
5.3. Explains marketing information system and types of data collection for marketing decision-making.
10, 13, 16, 9
A
Teaching Methods:
10: Discussion Method, 13: Case Study Method, 16: Question - Answer Technique, 9: Lecture Method
Assessment Methods:
A: Traditional Written Exam
Course Outline
Order
Subjects
Preliminary Work
1
Marketing Strategy: Basic Concepts
2
Environmental Factors Affecting Marketing
Studying the previous week's content
3
Global Socio-Cultural Environment
4
Competitive Advantages and Strategies in the Markets
5
Market Selection Decisions and Entry Strategies
Studying the previous week's content
6
Marketing Information Systems and Marketing Planning
7
Branding Strategies
9
Brand Positioning in Global and Multicultural Markets
10
Product Development and Innovation for Markets
Studying the previous week's content
11
Advertising Strategies
Studying the previous week's content
12
Sales Management Strategies
Studying the previous week's content
13
Pricing Process in Markets
Studying the previous week's content
14
Distribution Strategy in Markets and Global Logistics
Studying the previous week's content
Resources
1. Principles of Marketing, 18th edition, Pearson, 2021, Philip Kotler & Gary Armstrong. 2. Marketing Management, 16th edition, Pearson, 2022, Philip Kotler, Kevin Lane Keller,Alexander Chernev 3. Marketing: An Introduction, 15th edition, Pearson, 2022, Gary Armstrong & Philip Kotler
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications
No
Program Qualification
Contribution Level
1
2
3
4
5
1
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme.
X
1
İşletme Yönetimi alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgileri edinme, işleme ve değerlendirme süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirme.
X
1
İşletmecilik alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile yönetim kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarma.
X
1
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
X
1
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme.
X
1
İşletme Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve bu bilgiyi işletmelerin üst düzey yönetsel problemlerin çözümünde kullanma.
X
2
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirme ve bunları davranışa dönüştürme.
X
2
İşletmecilik kavram ve kurumları, yerleşik yönetim uygulaması ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirme ve değiştirmek üzere girişimde bulunma.
X
2
Üst Düzey Yönetici olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretme.
X
2
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirme ve sorumluluk alarak çözüm üretme
X
2
İşletmecilik alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında İşletme Yönetimi ile ilgili temel kaynaklar, güncel trendler ve yaklaşımlar hakkında bilgilere sahip olma.
X
2
İşletme Yönetimine dair dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütme ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretme
X
3
İşletme Yönetimi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanma.
X
3
İşletmecilik kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları İşletmecilik alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözme.
X
Assessment Methods
Contribution Level
Absolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success
50
Rate of Final Exam to Success
50
Total
100
ECTS / Workload Table
Activities
Number of
Duration(Hour)
Total Workload(Hour)
Course Hours
3
42
126
Guided Problem Solving
0
0
0
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report
0
0
0
Term Project
0
0
0
Presentation of Project / Seminar
0
0
0
Quiz
0
0
0
Midterm Exam
4
10
40
General Exam
9
10
90
Performance Task, Maintenance Plan
0
0
0
Total Workload(Hour)
256
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(256/30)
9
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit.
Detail Informations of the Course
Course Description
Course
Code
Semester
T+P (Hour)
Credit
ECTS
MARKETING MANAGEMENT
BUSY1113583
Fall Semester
3+0
3
9
Course Program
Perşembe 15:30-16:15
Perşembe 16:30-17:15
Perşembe 17:30-18:15
Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of Course
English
Course Level
Second Cycle (Master's Degree)
Course Type
Elective
Course Coordinator
Assist.Prof. Fatih PINARBAŞI
Name of Lecturer(s)
Assist.Prof. Fatih PINARBAŞI
Assistant(s)
Aim
Repeating and synthesizing fundamental knowledge in the field of marketing and transforming it into structural results to support the decision-making process in the field of marketing management.
Course Content
This course contains; Marketing Strategy: Basic Concepts,Environmental Factors Affecting Marketing,Global Socio-Cultural Environment,Competitive Advantages and Strategies in the Markets,Market Selection Decisions and Entry Strategies,Marketing Information Systems and Marketing Planning,Branding Strategies,Brand Positioning in Global and Multicultural Markets,Product Development and Innovation for Markets,Advertising Strategies,Sales Management Strategies,Pricing Process in Markets,Distribution Strategy in Markets and Global Logistics.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Teaching Methods
Assessment Methods
1. Expresses the basic issues related to marketing.
10, 13, 16, 9
A
1.1. Explains the marketing concept.
10, 13, 16, 9
A
1.2. Classifies market types.
10, 13, 16, 9
A
1.3. Compare micro and macro markets.
10, 13, 16, 9
A
2. Organizes the general perspective that will solve the problems that marketing managers may encounter.
10, 13, 16, 9
A
2.1. Evaluates consumer buying behavior.
10, 13, 16, 9
A
2.2. Evaluates organizational buying behavior.
10, 13, 16, 9
A
2.3. Plans market segmentation
10, 13, 16, 9
A
3. Explains the marketing environment factors.
10, 13, 16, 9
A
3.1. Explains the actors of the micro marketing environment.
10, 13, 16, 9
A
3.2. Explains the actors of the macro marketing environment.
10, 13, 16, 9
A
3.3. Defines types of reactions to environmental factors.
10, 13, 16, 9
A
4. Explains the marketing mix components.
10, 13, 16, 9
A
4.1. Explains product component.
10, 13, 16, 9
A
4.2. Explains price component.
10, 13, 16, 9
A
4.3. Explains place component.
10, 13, 16, 9
A
4.4. Explain promotion component.
10, 13, 16, 9
A
5. Explains the concept and components of marketing information system.
10, 13, 16, 9
A
5.1. Explains the concept of marketing information system.
10, 13, 16, 9
A
5.2. Explains customer insight concept.
10, 13, 16, 9
A
5.3. Explains marketing information system and types of data collection for marketing decision-making.
10, 13, 16, 9
A
Teaching Methods:
10: Discussion Method, 13: Case Study Method, 16: Question - Answer Technique, 9: Lecture Method
Assessment Methods:
A: Traditional Written Exam
Course Outline
Order
Subjects
Preliminary Work
1
Marketing Strategy: Basic Concepts
2
Environmental Factors Affecting Marketing
Studying the previous week's content
3
Global Socio-Cultural Environment
4
Competitive Advantages and Strategies in the Markets
5
Market Selection Decisions and Entry Strategies
Studying the previous week's content
6
Marketing Information Systems and Marketing Planning
7
Branding Strategies
9
Brand Positioning in Global and Multicultural Markets
10
Product Development and Innovation for Markets
Studying the previous week's content
11
Advertising Strategies
Studying the previous week's content
12
Sales Management Strategies
Studying the previous week's content
13
Pricing Process in Markets
Studying the previous week's content
14
Distribution Strategy in Markets and Global Logistics
Studying the previous week's content
Resources
1. Principles of Marketing, 18th edition, Pearson, 2021, Philip Kotler & Gary Armstrong. 2. Marketing Management, 16th edition, Pearson, 2022, Philip Kotler, Kevin Lane Keller,Alexander Chernev 3. Marketing: An Introduction, 15th edition, Pearson, 2022, Gary Armstrong & Philip Kotler
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications
No
Program Qualification
Contribution Level
1
2
3
4
5
1
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme.
X
1
İşletme Yönetimi alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgileri edinme, işleme ve değerlendirme süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirme.
X
1
İşletmecilik alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile yönetim kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarma.
X
1
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
X
1
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme.
X
1
İşletme Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve bu bilgiyi işletmelerin üst düzey yönetsel problemlerin çözümünde kullanma.
X
2
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirme ve bunları davranışa dönüştürme.
X
2
İşletmecilik kavram ve kurumları, yerleşik yönetim uygulaması ve kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirme ve değiştirmek üzere girişimde bulunma.
X
2
Üst Düzey Yönetici olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretme.
X
2
İşletme Yönetimi alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirme ve sorumluluk alarak çözüm üretme
X
2
İşletmecilik alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında İşletme Yönetimi ile ilgili temel kaynaklar, güncel trendler ve yaklaşımlar hakkında bilgilere sahip olma.
X
2
İşletme Yönetimine dair dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütme ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretme
X
3
İşletme Yönetimi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanma.
X
3
İşletmecilik kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları İşletmecilik alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözme.