Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
EVIDENCE-BASED PRACTICE in SPEECH and LANGUAGE THERAPY | - | Spring Semester | 2+0 | 2 | 6 |
Course Program |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses |
Language of Course | Turkish |
Course Level | Second Cycle (Master's Degree) |
Course Type | Elective |
Course Coordinator | Assist.Prof. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Name of Lecturer(s) | Assist.Prof. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Assistant(s) | |
Aim | Enable students to acquire necessary knowledge and skills in performing speech and language therapy in consideration of evidence-based practices. |
Course Content | This course contains; 1st Week: Understanding EBP,2nd Week: Developing knowledge and skills for EBP,3rd Week: Clinician-researcher collaboration I,4th Week: Clinician-researcher collaboration II,5th Week: Developing evidence-based clinical resources,6th Week: Applying evidence to meet clinical challenges,7th Week: Evidence based diagnosis of speech and language,8th Week: Evidence based diagnosis of swallowing,9th Week: Case study on EBP in Autism,10th Week: Case study on EBP in dysfulency,11th Week Case study on EBP in prosody intervention,12th Week: Student presentations,13th Week: Student presentations,14th Week: Overview. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
- grasp the importance of EBP in SLT | 18, 19, 9 | E |
- use EBP in SLT applications | 16, 18, 9 | E |
- approach SLT issues on the basis of EBP | 16, 9 | E |
-defines EBP | 16 | E |
-learns about history of EBP and its relation to the field of SLT | 16, 9 | E |
-understands the difference between theories, problems, hypothesis and questions. | 16, 9 | E |
-knows about the elements of EBP and their relationship with each other | 16, 9 | E |
-acknowledges the levels of evidence for intervention and diagnostic studies in SLT. | 16, 9 | E |
Teaching Methods: | 16: Question - Answer Technique, 18: Micro Teaching Technique, 19: Brainstorming Technique, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | E: Homework |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|---|---|
1 | 1st Week: Understanding EBP | |
2 | 2nd Week: Developing knowledge and skills for EBP | |
3 | 3rd Week: Clinician-researcher collaboration I | |
4 | 4th Week: Clinician-researcher collaboration II | |
5 | 5th Week: Developing evidence-based clinical resources | |
6 | 6th Week: Applying evidence to meet clinical challenges | |
7 | 7th Week: Evidence based diagnosis of speech and language | |
8 | 8th Week: Evidence based diagnosis of swallowing | |
9 | 9th Week: Case study on EBP in Autism | |
10 | 10th Week: Case study on EBP in dysfulency | |
11 | 11th Week Case study on EBP in prosody intervention | |
12 | 12th Week: Student presentations | |
13 | 13th Week: Student presentations | |
14 | 14th Week: Overview |
Resources |
Powerpoint slides and selected articles |
Roddam, H., & Skeat, J. (Eds.). (2010). Embedding evidence-based practice in speech and language therapy: International examples. West Sussex: Wiley-Blackwell. |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications | |||||||
No | Program Qualification | Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinlerarası çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | Temel uzmanlık alan bilgileri. | ||||||
3 | Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi. | ||||||
4 | Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi. | ||||||
5 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi. | ||||||
6 | Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi. | ||||||
7 | Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi. | ||||||
8 | Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi. | ||||||
9 | Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi. | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi. | ||||||
11 | Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi. | ||||||
12 | Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi. | ||||||
13 | Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi | ||||||
14 | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | ||||||
15 | Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi. | ||||||
16 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation | |
Rate of Midterm Exam to Success | 50 | |
Rate of Final Exam to Success | 50 | |
Total | 100 |
ECTS / Workload Table | ||||||
Activities | Number of | Duration(Hour) | Total Workload(Hour) | |||
Course Hours | 14 | 2 | 28 | |||
Guided Problem Solving | 14 | 4 | 56 | |||
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report | 4 | 10 | 40 | |||
Term Project | 0 | 0 | 0 | |||
Presentation of Project / Seminar | 1 | 5 | 5 | |||
Quiz | 0 | 0 | 0 | |||
Midterm Exam | 1 | 16 | 16 | |||
General Exam | 1 | 21 | 21 | |||
Performance Task, Maintenance Plan | 0 | 0 | 0 | |||
Total Workload(Hour) | 166 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(166/30) | 6 | |||||
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit. |
Detail Informations of the Course
Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
EVIDENCE-BASED PRACTICE in SPEECH and LANGUAGE THERAPY | - | Spring Semester | 2+0 | 2 | 6 |
Course Program |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses |
Language of Course | Turkish |
Course Level | Second Cycle (Master's Degree) |
Course Type | Elective |
Course Coordinator | Assist.Prof. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Name of Lecturer(s) | Assist.Prof. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Assistant(s) | |
Aim | Enable students to acquire necessary knowledge and skills in performing speech and language therapy in consideration of evidence-based practices. |
Course Content | This course contains; 1st Week: Understanding EBP,2nd Week: Developing knowledge and skills for EBP,3rd Week: Clinician-researcher collaboration I,4th Week: Clinician-researcher collaboration II,5th Week: Developing evidence-based clinical resources,6th Week: Applying evidence to meet clinical challenges,7th Week: Evidence based diagnosis of speech and language,8th Week: Evidence based diagnosis of swallowing,9th Week: Case study on EBP in Autism,10th Week: Case study on EBP in dysfulency,11th Week Case study on EBP in prosody intervention,12th Week: Student presentations,13th Week: Student presentations,14th Week: Overview. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
- grasp the importance of EBP in SLT | 18, 19, 9 | E |
- use EBP in SLT applications | 16, 18, 9 | E |
- approach SLT issues on the basis of EBP | 16, 9 | E |
-defines EBP | 16 | E |
-learns about history of EBP and its relation to the field of SLT | 16, 9 | E |
-understands the difference between theories, problems, hypothesis and questions. | 16, 9 | E |
-knows about the elements of EBP and their relationship with each other | 16, 9 | E |
-acknowledges the levels of evidence for intervention and diagnostic studies in SLT. | 16, 9 | E |
Teaching Methods: | 16: Question - Answer Technique, 18: Micro Teaching Technique, 19: Brainstorming Technique, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | E: Homework |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|---|---|
1 | 1st Week: Understanding EBP | |
2 | 2nd Week: Developing knowledge and skills for EBP | |
3 | 3rd Week: Clinician-researcher collaboration I | |
4 | 4th Week: Clinician-researcher collaboration II | |
5 | 5th Week: Developing evidence-based clinical resources | |
6 | 6th Week: Applying evidence to meet clinical challenges | |
7 | 7th Week: Evidence based diagnosis of speech and language | |
8 | 8th Week: Evidence based diagnosis of swallowing | |
9 | 9th Week: Case study on EBP in Autism | |
10 | 10th Week: Case study on EBP in dysfulency | |
11 | 11th Week Case study on EBP in prosody intervention | |
12 | 12th Week: Student presentations | |
13 | 13th Week: Student presentations | |
14 | 14th Week: Overview |
Resources |
Powerpoint slides and selected articles |
Roddam, H., & Skeat, J. (Eds.). (2010). Embedding evidence-based practice in speech and language therapy: International examples. West Sussex: Wiley-Blackwell. |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications | |||||||
No | Program Qualification | Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinlerarası çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | Temel uzmanlık alan bilgileri. | ||||||
3 | Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi. | ||||||
4 | Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi. | ||||||
5 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi. | ||||||
6 | Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi. | ||||||
7 | Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi. | ||||||
8 | Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi. | ||||||
9 | Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi. | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi. | ||||||
11 | Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi. | ||||||
12 | Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi. | ||||||
13 | Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi | ||||||
14 | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | ||||||
15 | Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi. | ||||||
16 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation | |
Rate of Midterm Exam to Success | 50 | |
Rate of Final Exam to Success | 50 | |
Total | 100 |