Skip to main content

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
SLT MANAGEMENT of BI-MULTILINGUAL DEVELOPMENT and LANGUAGE IMPAIRMENTS-Spring Semester2+236
Course Program
Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelSecond Cycle (Master's Degree)
Course TypeElective
Course CoordinatorAssoc.Prof. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Name of Lecturer(s)Assoc.Prof. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Assistant(s)
AimThe students taking the course will be able to master and compare current approaches to the assessment and therapy of language disorders in multilingual children.
Course ContentThis course contains; Basic concepts on multilingualism in current literature; Multilingualism types,Typical language development in multilingual individuals,Currently used receptive and expressive language assessment inventories for multilingual individuals,Student presentations,Student presentations,Student presentations,Student presentations,Student presentations,Clinical case discussion,Clinical case discussion,Clinical case discussion,Clinical case discussion,Student presentations,Student presentations,Student presentations.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
Selects the appropriate method for the evaluation of multilingual language disorders.3, 37, 4
Multilingual follows the language disorder experienced by children from the assessment to the end of the therapy process.3, 37, 4
Follows the current approaches to the subject.13, 9
Can compare current approaches with each other.12, 13, 9
Gains knowledge about the development of receptive and expressive language in multilingual individuals.16, 19
Gain knowledge about cultural sensitivity in the assessment and therapy of multilingual individuals and co-operation with family members and interpreters.13, 9N
Teaching Methods:12: Problem Solving Method, 13: Case Study Method, 16: Question - Answer Technique, 19: Brainstorming Technique, 3: Problem Baded Learning Model, 37: Computer-Internet Supported Instruction, 4: Inquiry-Based Learning, 9: Lecture Method
Assessment Methods:N: Clinical Oriented Reasoning Examination

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1Basic concepts on multilingualism in current literature; Multilingualism types
2Typical language development in multilingual individuals
3Currently used receptive and expressive language assessment inventories for multilingual individuals
4Student presentations
5Student presentations
6Student presentations
7Student presentations
8Student presentations
9Clinical case discussion
10Clinical case discussion
10Clinical case discussion
11Clinical case discussion
12Student presentations
13Student presentations
14Student presentations
Resources
Clinical evaluation forms, lecture notes, videos

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
Disiplinlerarası çalışabilme becerisi.
2
Temel uzmanlık alan bilgileri.
3
Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi.
4
Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi.
5
Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi.
6
Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi.
7
Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi.
8
Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi.
9
Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi.
10
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi.
11
Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi.
12
Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi.
13
Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi
14
Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
15
Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi.
16
Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 50
Rate of Final Exam to Success 50
Total 100
ECTS / Workload Table
ActivitiesNumber ofDuration(Hour)Total Workload(Hour)
Course Hours000
Guided Problem Solving000
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report000
Term Project000
Presentation of Project / Seminar000
Quiz000
Midterm Exam000
General Exam000
Performance Task, Maintenance Plan000
Total Workload(Hour)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit.

Detail Informations of the Course

Course Description

CourseCodeSemesterT+P (Hour)CreditECTS
SLT MANAGEMENT of BI-MULTILINGUAL DEVELOPMENT and LANGUAGE IMPAIRMENTS-Spring Semester2+236
Course Program
Prerequisites Courses
Recommended Elective Courses
Language of CourseTurkish
Course LevelSecond Cycle (Master's Degree)
Course TypeElective
Course CoordinatorAssoc.Prof. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Name of Lecturer(s)Assoc.Prof. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Assistant(s)
AimThe students taking the course will be able to master and compare current approaches to the assessment and therapy of language disorders in multilingual children.
Course ContentThis course contains; Basic concepts on multilingualism in current literature; Multilingualism types,Typical language development in multilingual individuals,Currently used receptive and expressive language assessment inventories for multilingual individuals,Student presentations,Student presentations,Student presentations,Student presentations,Student presentations,Clinical case discussion,Clinical case discussion,Clinical case discussion,Clinical case discussion,Student presentations,Student presentations,Student presentations.
Dersin Öğrenme KazanımlarıTeaching MethodsAssessment Methods
Selects the appropriate method for the evaluation of multilingual language disorders.3, 37, 4
Multilingual follows the language disorder experienced by children from the assessment to the end of the therapy process.3, 37, 4
Follows the current approaches to the subject.13, 9
Can compare current approaches with each other.12, 13, 9
Gains knowledge about the development of receptive and expressive language in multilingual individuals.16, 19
Gain knowledge about cultural sensitivity in the assessment and therapy of multilingual individuals and co-operation with family members and interpreters.13, 9N
Teaching Methods:12: Problem Solving Method, 13: Case Study Method, 16: Question - Answer Technique, 19: Brainstorming Technique, 3: Problem Baded Learning Model, 37: Computer-Internet Supported Instruction, 4: Inquiry-Based Learning, 9: Lecture Method
Assessment Methods:N: Clinical Oriented Reasoning Examination

Course Outline

OrderSubjectsPreliminary Work
1Basic concepts on multilingualism in current literature; Multilingualism types
2Typical language development in multilingual individuals
3Currently used receptive and expressive language assessment inventories for multilingual individuals
4Student presentations
5Student presentations
6Student presentations
7Student presentations
8Student presentations
9Clinical case discussion
10Clinical case discussion
10Clinical case discussion
11Clinical case discussion
12Student presentations
13Student presentations
14Student presentations
Resources
Clinical evaluation forms, lecture notes, videos

Course Contribution to Program Qualifications

Course Contribution to Program Qualifications
NoProgram QualificationContribution Level
12345
1
Disiplinlerarası çalışabilme becerisi.
2
Temel uzmanlık alan bilgileri.
3
Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi.
4
Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi.
5
Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi.
6
Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi.
7
Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi.
8
Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi.
9
Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi.
10
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi.
11
Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi.
12
Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi.
13
Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi
14
Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
15
Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi.
16
Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi

Assessment Methods

Contribution LevelAbsolute Evaluation
Rate of Midterm Exam to Success 50
Rate of Final Exam to Success 50
Total 100

Numerical Data

Student Success

Ekleme Tarihi: 26/11/2023 - 01:38Son Güncelleme Tarihi: 26/11/2023 - 01:39